Gå til innhold

Sommertid og vintertid avskaffes i 2019


Februarbarn

Anbefalte innlegg

Så er det vedtatt. Jeg har litt blandede følelser rundt det. For meg har det alltid vært veldig symbolsk for at «nå nærmer sommeren seg» og «nå kommer jul og vinterhalvåret». 

Noen som vet hvilken tid vi vil stoppe tiden i? Jeg vet det vil påvirke mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huh? Hvor står det at det er vedtatt?

Uansett så er det like greit. Om vinteren får jeg knapt se solen pga den er oppe mens jeg jobber og nede igjen mens jeg er ferdig. Hvis vi beholder sommertiden får jeg se litt av solen (3- eller 4-tiden).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da ikke vedtatt?  Selv om jeg gjerne vil ha sommertid, så er vel vintertid normaltid og dermed den tiden man går for, hvis det er litt logikk i det vedtaket som bør komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Ingenting er godt nok. La oss bruke penger på å slutte med sommer- og vintertid. For alt i hele verden må jo ENDRES hele tiden, ikke sant! Ellers er ikke samfunnet kult nok

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, matrobot skrev:

Huh? Hvor står det at det er vedtatt?

Uansett så er det like greit. Om vinteren får jeg knapt se solen pga den er oppe mens jeg jobber og nede igjen mens jeg er ferdig. Hvis vi beholder sommertiden får jeg se litt av solen (3- eller 4-tiden).

 

2 timer siden, Senil skrev:

Nå er det da ikke vedtatt?  Selv om jeg gjerne vil ha sommertid, så er vel vintertid normaltid og dermed den tiden man går for, hvis det er litt logikk i det vedtaket som bør komme.

I følge denne artikkelen som nettopp ble publisert, så er det mer eller mindre bestemt nå, jo. 
https://www.dagbladet.no/nyheter/slutt-pa-vintertid-og-sommertid-fra-neste-ar/70201493

Ja, det er vel vintertid..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Februarbarn skrev:

 

I følge denne artikkelen som nettopp ble publisert, så er det mer eller mindre bestemt nå, jo. 
https://www.dagbladet.no/nyheter/slutt-pa-vintertid-og-sommertid-fra-neste-ar/70201493

Ja, det er vel vintertid..

Det står da ikke at det er vedtatt....det står at det skal behandles, og HVIS det blir vedtatt så skal Norge følge det....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Februarbarn skrev:

 

I følge denne artikkelen som nettopp ble publisert, så er det mer eller mindre bestemt nå, jo. 
https://www.dagbladet.no/nyheter/slutt-pa-vintertid-og-sommertid-fra-neste-ar/70201493

Ja, det er vel vintertid..

"

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), som også har ansvar for klokkestillingen i Norge, sier det blir spennende å se hva EU til slutt lander på når forslaget skal behandles.

Først da blir det bestemt når klokkestillingen forsvinner.

"

Fra den samme artikkelen. 

EU-kommisjonen vedtar ikke forslag, det er det EU-parlamentet som gjør. Så vi får bare vente å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er smått utrolig, er jo at de tenker å la sommertid være den som skal bli gjeldene. Dette blir feil da tiden er basert på solas posisjon, kl 12 står sola i sør (selvsagt avg av hvor man er plassert innen et tidssone).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er positivt. Sommertid/vintertid har egentlig kun vært et irritasjonsmoment for meg. Men så bor jeg uansett på et sted hvor det er mørkt hele vinteren og lyst hele sommeren.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette jo et forsvinnende lite problem sammenliknet med mye annet EU-pampene har ansvar for. Men jeg har lite sans for tiltaket. Lenger sør i Europa er man jo vant til at solen går tidlig ned og man har ikke så mørke vintermåneder, men i Norden er lange lyse sommerkvelder gull verdt, ikke minst for å kunne lade batteriene for en lang, mørk vinter. Det er ikke mange som er så ekstreme A-mennesker at de synes det er en fordel at solen går opp tre om natten fremfor klokken fire:

https://www.timeanddate.no/astronomi/sol/norge/oslo?month=6&year=2018

Mens det er mange som gleder seg over at solen er oppe en time lenger om kvelden i sommermånedene. For oss som bor i Sør-Norge er det i hvert fall ikke tvil om at sommertiden hjelper oss å få mer ut av døgnet. De fleste har nok en døgnrytme som tilsier at det selv med sommertid vil være flere ubrukte soltimer på morgenen enn på kvelden. Så i den grad vi bruker soltimene for å bunkre varme for kalde mørke vintre, er det en dårlig nyhet at sommertiden forsvinner.

Men det er vel ikke ønskelig at land i Norden skal kunne tilpasse klokken etter forholdene. Det er viktig for Brussel at nasjonale forhold ikke vektlegges og at vi i størst mulig grad skal behandles som innbyggere i ett og samme land.  

 

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cuckold skrev:

Dette jo et forsvinnende lite problem sammenliknet med mye annet EU-pampene har ansvar for. Men jeg har lite sans for tiltaket. Lenger sør i Europa er man jo vant til at solen går tidlig ned og man har ikke så mørke vintermåneder, men i Norden er lange lyse sommerkvelder gull verdt, ikke minst for å kunne lade batteriene for en lang, mørk vinter. Det er ikke mange som er så ekstreme A-mennesker at de synes det er en fordel at solen går opp tre om natten fremfor klokken fire:

https://www.timeanddate.no/astronomi/sol/norge/oslo?month=6&year=2018

Mens det er mange som gleder seg over at solen er oppe en time lenger om kvelden i sommermånedene. For oss som bor i Sør-Norge er det i hvert fall ikke tvil om at sommertiden hjelper oss å få mer ut av døgnet. De fleste har nok en døgnrytme som tilsier at det selv med sommertid vil være flere ubrukte soltimer på morgenen enn på kvelden. Så i den grad vi bruker soltimene for å bunkre varme for kalde mørke vintre, er det en dårlig nyhet at sommertiden forsvinner. 

Men det er vel ikke ønskelig at land i Norden skal kunne tilpasse klokken etter forholdene. Det er viktig for Brussel at nasjonale forhold ikke vektlegges og at vi i størst mulig grad skal behandles som innbyggere i ett og samme land.  

 

Så vidt jeg kjenner til er det vel mest oppslutning rundt forslaget som innebærer sommertid på heltid, altså ikke normaltid/vintertid. Får bare håpe det går igjennom, og ikke at normaltid (vintertid) blir den nye tiden året rundt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, PussLe! skrev:

Blir jævlig overrasket om EU politikerne i stortinget sier nei, er jo tross alt EU som har vedtatt noe.

Akkurat dette er det vel et poeng i å ha samme tid som det meste av Europa...Litt upraktisk i mange sammenhenger å ha forskjellig tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del vil beholde den ordningen vi har nå. Dersom det blir endringer, så blir det vel sannsynligvis fast sommertid - dvs. at tiden stilles en time fram (til sommertid) og ikke stilles tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet er jo at det er politisk vilje at mest mulig av europa har samme tid. Ved randen av tidsonene, dvs Spania og Ungarn er det ikke korrekt tid. Ungarn får altfor tidlig morgen og Spania for sent.

Jeg vil heller ha lange lyse sommerkvelder enn lys morgen og håper derfor hvis det blir en permanent tid at det blir sommertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker virkelig at det da blir sommertid som gjelder. Jeg er borte fra hjemmet minimum 11 timer i hverdagen. Lyset har jeg best utbytte av når jeg kommer hjem fra jobb i sommerhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stella Rose
13 timer siden, Larandrea skrev:

Er det vintertid eller sommetid som vil bli gjeldende?

Har hørt at det er vintertid.

Syns det er greit at dette blir avskaffet, har aldre sett poenget med å stille klokka, til vinter eller sommertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...