Gå til innhold

Leieboerne vil rett og slett ikke flytte ut av leiligheten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Her fremstilles leietakere veldig negativt, synes jeg. Har selv vært leietaker i 13 år, på mange forskjellige steder. Har alltid betalt i tide, holdt orden, og flyttet ut etter avtale. Alle jeg kjenner som er leietakere, er også på samme viset. Og jeg tror de ALLER fleste leietakere er uproblematiske. Men jeg har aldri blitt bedt om referanser, kredittsjekk, arbeidskontrakt eller noe når jeg har vært på boligjakt. DET ville jeg gjort, om jeg skulle leid ut! 

Har også bare hatt ok utleiere.

Anonymkode: 7a014...6b6

Det er ikke mange som fremstiller leietagere negativt, det er mange som misliker leietagere som tror de og sine problemer/grunner trumfer grunnen til at utleier vil ha tilbake leiligheten.

Jeg er leietaker og kommer nok til å være det en lang stund til. Har heller aldri blitt spurt om referanse eller noen ting, selv ikke der hvor leiligheten var totalrenovert fordi tidligere leieboer hadde gjort den om til ett narkoreir (i kjellerleiligheten til disse folka!!)

Jeg har og bare hatt bra utleiere. Var ett par som var fryktelig vimsete av seg men veldig snille. Plutselig banket de på en dag og bare "ja vi skal ha visning på huset i dag vi". Hva skulle jeg sagt? Ja men 3 mnd er for kort dere kan ikke selge huset... Særlig.

Anonymkode: 4fd09...6ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.9.2018 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Ville sendt en epost eller sms, og sagt at du gjerne vil møtes nå snart for å avtale det praktiske rundt overtakelse, kontroll av utvask, nøkler, depositum osv. Og sagt noe som "så slipper vi å stresse med å avtale alt på en gang i det dere flytter ut/overleverer nøklene :)" 

Anonymkode: b2022...24f

Bruker kun e-post eller sms, ringer aldri. Har avtalt en tid jeg skal komme neste uke. Tilbød samtidig å låne de en henger + bilen min til flyttelasset, siden de ikke har det selv, bare for å se an responsen. Fikk ingen respons annet enn at det var ok at jeg kom til den avtalte tiden neste uke... De bekreftet jo også for noen dager siden at de ikke hadde funnet ny plass.. Såeeeee, er ganske sikker på at de ikke skal flytte ut til avtalt tid :( :( 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker kun e-post eller sms, ringer aldri. Har avtalt en tid jeg skal komme neste uke. Tilbød samtidig å låne de en henger + bilen min til flyttelasset, siden de ikke har det selv, bare for å se an responsen. Fikk ingen respons annet enn at det var ok at jeg kom til den avtalte tiden neste uke... De bekreftet jo også for noen dager siden at de ikke hadde funnet ny plass.. Såeeeee, er ganske sikker på at de ikke skal flytte ut til avtalt tid :( :( 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Dette er jo fryktelig egoistisk og slapt av dem! Ikke si at de faktisk forventer at det ordner seg å bo der til de finner nytt... Når du møter dem må du være tydelig på at selv om du er snill og har tilbudt dem henger/bil, så er det en GRUNN til at du har sagt de opp. De setter deg i en vanskelig situasjon dersom de forventer å kunne bo der til de finner nytt bopel, det må komme tydelig fram. Det høres ikke ut som de faktisk har vært aktive i søk. Dette må faktisk DE finne ut av, om de må bo hos venner eller familie imellomtiden så er det faktisk selvforskyldt om de ikke har ordnet med dette før NÅ? Håper da virkelig de har det. 

Når du treffer dem, treffer du dem i leiligheten? Da får du sett om de har begynt å pakke. 

 

Anonymkode: b52c8...e0a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruker kun e-post eller sms, ringer aldri. Har avtalt en tid jeg skal komme neste uke. Tilbød samtidig å låne de en henger + bilen min til flyttelasset, siden de ikke har det selv, bare for å se an responsen. Fikk ingen respons annet enn at det var ok at jeg kom til den avtalte tiden neste uke... De bekreftet jo også for noen dager siden at de ikke hadde funnet ny plass.. Såeeeee, er ganske sikker på at de ikke skal flytte ut til avtalt tid :( :( 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Jeg synes det virker som du er en veldig ok husvert :) 
Da får du pratet med dem neste uke, så får du svar på hva dem faktisk tenker. 
Om dem sier at dem ikke kommer til å flytte, så kan du forklare dem at du har rett til å kreve kompensasjon til mellomlagring av dine møbler, samt midlertidig bolig for deg for forsinkelsene dem lager. Det er nok ikke sikkert dem er klar over at du kan kreve at dem betaler mellomlagring/bolig for deg, og at du kan gå via namsmann for å få dem kastet ut, og at det dermed faktisk kan bli dyrt for dem. 
Jeg tror mange leietakere ikke er klar over at forsinkelser kan koste dem en del, jeg hadde leid boliger i mange år før jeg selv satt meg mer inn i lover og regler. Jeg hadde aldri noe behov for å sette meg inn i noe før jeg fikk en utleier fra helvette... 
Det jeg tenker er at det kan hende dem ikke er klar over hvor mye styr det blir av forsinkelser, så med å påpeke det for de så kan det bli litt mer fortgang! Og da si det som en faktaopplysning, ikke som en trussel 😛 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Beklager hvis det har stått spesifikt i tråden, da har jeg oversett det). Har de sagt spesifikt at de nekter å flytte? Eller har de bare klaget over at det er vanskelig å finne seg noe nytt?

Det høres for all del ikke ut som de har tenkt å flytte, men ville samtidig ikke tatt sorgene på forskudd..

Anonymkode: be6f8...0b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker kun e-post eller sms, ringer aldri. Har avtalt en tid jeg skal komme neste uke. Tilbød samtidig å låne de en henger + bilen min til flyttelasset, siden de ikke har det selv, bare for å se an responsen. Fikk ingen respons annet enn at det var ok at jeg kom til den avtalte tiden neste uke... De bekreftet jo også for noen dager siden at de ikke hadde funnet ny plass.. Såeeeee, er ganske sikker på at de ikke skal flytte ut til avtalt tid :( :( 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Har du et annet sted å bo og leietakerne vet dette slik at du ikke kan bruke som argument at du trenger leiligheten fordi du ikke har andre steder å bo, og at du må få inn dine ting der? 

De lener seg kanskje på at du ikke bare kan kaste dem ut og at du tross alt har et annet sted å bo slik at det ikke haster for dem å finne seg noe som er perfekt.

Håper møtet neste uke kommer til å gå greit og at de sier at de skal flytte ut til den dagen som er bestemt slik at du kan få tilbake leiligheten din. Det er jo din. De kan ikke beholde den. 

Lykke til. :) 

Siden alt har gått på mail og sms har du det skriftlig også, at alt har gått riktig for seg og at de har fått den tiden de skal i henhold til kontrakt osv. 👍

Anonymkode: 56731...d22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.9.2018 den 9.51, AnonymBruker skrev:

Her fremstilles leietakere veldig negativt, synes jeg. Har selv vært leietaker i 13 år, på mange forskjellige steder. Har alltid betalt i tide, holdt orden, og flyttet ut etter avtale. Alle jeg kjenner som er leietakere, er også på samme viset. Og jeg tror de ALLER fleste leietakere er uproblematiske. Men jeg har aldri blitt bedt om referanser, kredittsjekk, arbeidskontrakt eller noe når jeg har vært på boligjakt. DET ville jeg gjort, om jeg skulle leid ut! 

Har også bare hatt ok utleiere.

Anonymkode: 7a014...6b6

Jeg er også leietaker og er ryddig, rolig, ordentlig og betaler alltid i tide. Selv om vann er inkludert bruker jeg minst mulig for å være snill med huseier, jeg tar veldig godt vare på leiligheten. Jeg har dog blitt bedt om referanser og det synes jeg er helt innafor og en god sikkerhet for utleier. 

Anonymkode: fbe73...1b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange dårlige råd. Hvis huseiere er som det gis inntrykk av her så er det visst minst like mye dårlige huseiere som leietakere.

Kaste ut ting, starte på oppussing, bytting av lås, osv. Er svært dårlige råd. Det kan koste deg mye økonomisk hvis leietaker går til sak mot deg.

Namsmannen er eneste rette vei, det tar lang tid. Opp til 6 måneder. Men da gjøres det etter boka. Så kan du gå til sak og kreve erstatning økonomisk etterpå.

Anonymkode: b813e...ef5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt beskjed om at du kom til å komme innom leiligheten enten i morgen eller dagen etter, for å ta mål av noen vinduer, eller noe lignende. Da får du sett hvor langt de er kommet i pakking, og om det er tegn til at de er på flyttefot. 

Anonymkode: 19abf...da7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2018 den 9.17, AnonymBruker skrev:

(Beklager hvis det har stått spesifikt i tråden, da har jeg oversett det). Har de sagt spesifikt at de nekter å flytte? Eller har de bare klaget over at det er vanskelig å finne seg noe nytt?

Det høres for all del ikke ut som de har tenkt å flytte, men ville samtidig ikke tatt sorgene på forskudd..

Anonymkode: be6f8...0b1

Nei, de har ikke sagt konkret at de ikke kommer til å flytte innen fristen. De har kun sagt at de ikke har funnet en ny plass og bo, klaget over at det er ingen passende plasser å bo i nærheten av der de bor nå i forhold til barnets omgangskrets og skole osv. 

Jeg skal ikke ta sorgene på forskudd, siden jeg faktisk ikke vet om de flytter ut eller ikke ennå..

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎09‎.‎2018 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Nei, de har ikke sagt konkret at de ikke kommer til å flytte innen fristen. De har kun sagt at de ikke har funnet en ny plass og bo, klaget over at det er ingen passende plasser å bo i nærheten av der de bor nå i forhold til barnets omgangskrets og skole osv. 

Jeg skal ikke ta sorgene på forskudd, siden jeg faktisk ikke vet om de flytter ut eller ikke ennå..

TS

Anonymkode: 1133f...d72

De sier dette fordi det er slik situasjonen er og de håper på/hinter til at du kanskje kan la dem bo der lenger. Det betyr ikke at de ikke kommer til å flytte ut, men at de indirekte spør om mulighet til å bo der lenger. Så istedenfor at dere skal drive å hinte frem og tilbake er det bedre å være helt konkret. Du kan si at du forstår situasjonen dems, det de i utgangspunktet spør om, det går også an å spørre om det er det de spør om, for å ha det klart. Også ta ett standpunkt, som du kommuniserer klart og tydelig. Ja dere kan bo lenger, eller nei det går ikke. Gjør det så fort som mulig så de får noe helt konkret å forholde seg til som ikke gir rom for misforståelse og antagelser. Hvis det blir sagt/ gjort noe mot det standpunktet, kan du opplyse om prosessen videre (som du da må finne ut av hvordan er). Bra at du har tilbudt hjelp til frakt av tingene :)

Anonymkode: 09048...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
På 2.10.2018 den 16.31, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan går det, TS?

Anonymkode: ec041...847

Ja hvordan går det TS? Jeg har fulgt tråden og måtte nå lete etter denne for å finne oppdatering. Håper det ordnet seg :) 

Anonymkode: b52c8...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de ikke har flytta ut så flytter du bare inn of slår deg til rette.... :-p, da forsvinner de vel... Nei hhuff, lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har vært i lignende situasjon bare at han leide ut huset sitt. De slurttet å betale leie og ble derfor oppsagt. 

Rettsprosessen varte i godt over ett år. Utleier hyrte inn advokat og hele pakka. 

Saken endte med at leietakere måtte betale husleie for de siste månedene pluss utgifter vedr rettsaken (advokat ol.)

Veldig greit å avslutte leieforholdet med 150k+ i gjeld haha

 

Lykke til dette går så bra :)

Anonymkode: 72c5e...02d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.9.2018 den 20.38, AnonymBruker skrev:
 

Det er alltid nødvendig med forståelse ovenfor andre mennesker... Det er mye hensynsløse og selvopptatte kommentarer her inne ute av stand til å se andres situasjoner.

Jeg skrev ikke at løsningen nødvendig vis er at de bor lenger, men at personen viser forståelse ovenfor situasjonen dems. så kan en finne en løsning ut ifra det. 

Regner med at de ikke ønsker å nekte å flytte, men har det ikke vært mulig å finne noe er det den faktiske situasjonen. Utleiere er ofte fleksible i slike situasjoner. Det du som leier ut kan gjøre mens du ser etter midlertidige sted til deg selv, er jo å samtidig være oppmerksom på midlertidige steder for dem og tipse dem om du kommer over noe og slik vise forståelse for dems situasjon.

Er det veldig viktig for dem at du må inn den dagen så si det også.

Anonymkode: 09048...5a7

Hvorfor skal man forstå folk som ikke klarer å følge regler?

Anonymkode: ad8de...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2018 den 7.11, Blondie65 skrev:
 

Lys, panelovner, kjøkkenskap og annet FASTMONTERT utstyr har de ikke lov til å ta med seg selv om de har kjøpt det selv. Så hvis de faktisk innrømmet at de hadde tatt det er det svakt av politiet å henlegge saken siden det de gjorde er i strid med husleieloven.

Woot.

Hvis jeg kjøper meg en lampe kan jeg ikke ta den med meg etterpå?

hva hvis jeg kjøper fancy termostatløse ovner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Woot.

Hvis jeg kjøper meg en lampe kan jeg ikke ta den med meg etterpå?

hva hvis jeg kjøper fancy termostatløse ovner?

Jo, det har du vel. Men du har ikke lov å ta med deg taklampen som hang der da du flyttet inn. Jeg regner med at kjøkkeninnredning etc nevnt i innlegget var i leiligheten fra før - og ikke noe leietaker har kjøpt :P 

Anonymkode: 08040...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...