Gå til innhold

Leieboerne vil rett og slett ikke flytte ut av leiligheten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du hatt flaks og ikke hatt leietakere som har kjent rettighetene sine.

Anonymkode: 976bd...2e8

Godt å leve på rettigheter,sant? Mye bedre enn enn å ha penger?

Anonymkode: 1bc72...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt å leve på rettigheter,sant? Mye bedre enn enn å ha penger?

Anonymkode: 1bc72...ed8

De fleste synes nok det vil være bedre enn å leve på gata.

Anonymkode: 976bd...2e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke direkte, men ut i fra samtaler osv, så høres det slik ut... 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Du må spørre dem rett ut slik at du får svare på dine spm. Om de nekter å flytte ut i løpet av de neste to ukene kontakter du politiet. Da har de faktisk ikke lov til å bo der lenger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Vi anmeldte for tyveri og hærverk, men det ble henlagt.  (De hevdet at alt av lys og panelovner, stige osv, hadde de selv kjøpt, og vi hadde ikke dokumentasjon på det motsatte)

Jeg håper virkelig det går lettere for deg!

Anonymkode: cb40b...cc3

Lys, panelovner, kjøkkenskap og annet FASTMONTERT utstyr har de ikke lov til å ta med seg selv om de har kjøpt det selv. Så hvis de faktisk innrømmet at de hadde tatt det er det svakt av politiet å henlegge saken siden det de gjorde er i strid med husleieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er fordi du selv skal flytte inn i leiligheten kan du kaste de ut uten annet grunnlag. Dersom de nekter å flytte kan du lovlig flytte ut tingene deres og bytte lås sålenge det er du selv som skal bo i leiligheten.

Anonymkode: 3606e...de9

Og dette finnes det hjemmel for - i hvilken lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Umulig å vite, men det at det er en hel famile og TS sier at det er vanskelig å finne leiebolig der taler for at det kan skje.

Anonymkode: 976bd...2e8

Det gjør det ikke. 

Og uansett: hvis dette var saken måtte de fremsatt innsigelse mot oppsigelsen. Det har de ikke gjort. 

Men det er fint om du kan vise hvilken lovhjemmel som gir private leietakere anledning til å okkupere boligen til utleier etter at oppsigelsestiden går ut.

Jeg vil også anbefale at leietakere som må leie i et vanskelig marked sikrer seg lang oppsigelsestid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grunnen til at jeg valgte og eie uten uttleie i 1,5 år. Det er så mye dritt på markedet. Denne beslutingen tok jeg etter kurs hos Huseierens Landsforbund. Ikke faen om jeg eier noe og leier det ut. Det er mer økonomisk gunstig å eie enn å la søppel bo i det. De bryr seg ikke, rett og slett. Hold driten borte, så tjener du mer. Du taper i hvertfall ikke.

Anonymkode: 1bc72...ed8

Jeg synes du er vel genearliserende og nedlatende overfor de som leier. Ikke alle som leier er søppel - på lik linje med at ikke alle som leier ut er drittsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lovlig å benytte selvtekt ved å bytte låser og flytte ut tingene. Men mulig jeg hadde gjort det selv, og satset på at de ikke kjente rettighetene sine. Ellers ville jeg lagd et helvete rundt huset, hvis jeg bodde over dem f.eks. Høy musikk, dunking i gulvet, skrudd av strømmen en halvtime midt i middagstid, sendt ungene mine ut med bråkete leker utenfor vindu osv. 

Anonymkode: f62fc...d10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fravikelse skal begjæres hos namsmannen. Tvangsgrunnlagene er beskrevet i tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2.

Dersom du har fylt alle formkrav i din oppsigelse, og det ikke foreligger innsigelser vil du ha anledning til å sende et varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18 når oppsigelsestiden er utløpt. Når fristen i varselet, minst 14 dager, er gått kan du begjære fravikelse etter tvfbl § 13-2 c.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lovlig å benytte selvtekt ved å bytte låser og flytte ut tingene. Men mulig jeg hadde gjort det selv, og satset på at de ikke kjente rettighetene sine. Ellers ville jeg lagd et helvete rundt huset, hvis jeg bodde over dem f.eks. Høy musikk, dunking i gulvet, skrudd av strømmen en halvtime midt i middagstid, sendt ungene mine ut med bråkete leker utenfor vindu osv. 

Anonymkode: f62fc...d10

Leier ut seksjon av egen bolig, og har å vurdert hva man egentlig skal gjøre dersom man er uheldig med leieboere som ikke betaler og nekter å flytte.

Har konkludert med at, i tillegg til formelle krav, må bli å begynne med å ta TV og Internett. Så får de heller få reduksjon på leie for mnd det gjelder, deretter vurdere å ta strømmen (varme og varmtvann går utenom). Og så møte på døra jevnlig for å minne om utestående beløp. 

Anonymkode: 1a1e2...901

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leier ut seksjon av egen bolig, og har å vurdert hva man egentlig skal gjøre dersom man er uheldig med leieboere som ikke betaler og nekter å flytte.

Har konkludert med at, i tillegg til formelle krav, må bli å begynne med å ta TV og Internett. Så får de heller få reduksjon på leie for mnd det gjelder, deretter vurdere å ta strømmen (varme og varmtvann går utenom). Og så møte på døra jevnlig for å minne om utestående beløp. 

Anonymkode: 1a1e2...901

+sette igang et badeoppussingsprosjekt. Steng dassen og sette ut en utedo istedenfor. Da flytter de nok kjapt.

Anonymkode: 7aec6...198

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... dritt situasjon dette. Leide ut til en dum gås i samme hus vi bor i vi. 

Hu bodde der ei stund men vi var møkkleie av henne. Betalte aldri i tide og kunne skrive tekstmeldinger på mange hundre linjer om hvorfor hun måtte prioritere andre ting en husleia. 

En dag sa hun plutselig opp leiligheten.. knallbra. Dog 3 mnd oppsigelse. Etter 3 mnd så nekta hun å flytte ut fordi ingen andre ville leie ut til henne (ikke akkurat en bombe).

vel ingen kontrakt så jeg dobla husleia hennes 😂 enten det eller så skifter jeg lås og brenner tinga hennes sa jeg. (Sagt opp selv så har du faktisk ingen rettigheter) og sendte fravikelse (utkastelse) til henne. Da fikk jeg beskjed av henne om at hu ikke kunne kastes ut for hun hadde jo sagt opp 😳 figure that out når du har bodd 2 mnd etter oppsigelsestiden har gått ut. 

Hu forsvant dog for 2 uker siden 🎉

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungen går på skole og har venner i nærområdet + at foreldrene har faste jobber på den plassen.. Er ca 30min unna en storby, men samtidig så er det ikke så mange plasser å leie som appelerer til familien.. Det er grunnene. 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Men dette er jo ikke ditt problem. 🤷‍♀️

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Blondie65 said:

Og uansett: hvis dette var saken måtte de fremsatt innsigelse mot oppsigelsen. Det har de ikke gjort. 

Men det er fint om du kan vise hvilken lovhjemmel som gir private leietakere anledning til å okkupere boligen til utleier etter at oppsigelsestiden går ut.

Jeg gidder ikke begynne å grave i lovverk, men jeg går ut fra at Huseiernes Landsforbund vet hva de snakker om. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/nar-leieboer-folger-med-boligkjopet/

Anonymkode: 976bd...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gidder ikke begynne å grave i lovverk, men jeg går ut fra at Huseiernes Landsforbund vet hva de snakker om. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/nar-leieboer-folger-med-boligkjopet/

Anonymkode: 976bd...2e8

Gadd du å lese det som du selv lenket til her?

Sitat

– Dersom leier har mottatt en gyldig oppsigelse som leier ikke ønsker å akseptere, må han protestere skriftlig til utleier senest innen én måned. Dersom leier ikke har protestert skriftlig innen én måned, anses oppsigelsen som akseptert. 

I eksempelet snakkes det også om at man kjøper en leilighet som er leid ut og overtar et løpende leieforhold for så å si det opp. Jeg skjønner at det kan skape problemer. Synes du dette virker relevant for trådstarter? Er det relevant for trådstarter at noen kan nekte å flytte som følge av at de har bestridt oppsigelsen når hennes leietaker ikke har gjort det innen fristen, men tvert i mot har akseptert oppsigelsen?

Det å være saklig i en tråd som dette betyr å finne frem relevante opplysninger. Det er ikke en eneste som har vist til kilder som sier at TS må akseptere at leietaker ikke vil flytte når vedkommende leietaker har godtatt oppsigelsen. Det er selvsagt ikke det samme som at de faktisk flytter - det betyr bare at TS med gyldig grunn kan sette i gang namsmannen med tvangstiltak fordi oppsigelsen ikke er bestridt og dermed gyldig.

Det er også verdt å merke seg at leietaker i saken du har lenket til valgte å flytte på tross av sin innsigelse da den nye utleieren gjorde oppmerksom på at enhver ekstra kostnad han hadde hatt ville bli tillagt leien for leietaker. Så hvis dette var det beste eksempelet du hadde å bidra med i sakens anledning ligger leietaker - ikke TS - tynt an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Blondie65 said:

I eksempelet snakkes det også om at man kjøper en leilighet som er leid ut og overtar et løpende leieforhold for så å si det opp. Jeg skjønner at det kan skape problemer. Synes du dette virker relevant for trådstarter? Er det relevant for trådstarter at noen kan nekte å flytte som følge av at de har bestridt oppsigelsen når hennes leietaker ikke har gjort det innen fristen, men tvert i mot har akseptert oppsigelsen?

Jeg er enig i at leietaker stiller svakere når ikke de har bestridt oppsigelsen, men oppsigelsesvernet er det samme uavhengig av om utleier har blitt byttet ut i mellomtiden eller ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor du later som du er ekspert på jussen her når du helt klart ikke er det.

Anonymkode: 976bd...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at leietaker stiller svakere når ikke de har bestridt oppsigelsen, men oppsigelsesvernet er det samme uavhengig av om utleier har blitt byttet ut i mellomtiden eller ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor du later som du er ekspert på jussen her når du helt klart ikke er det.

Anonymkode: 976bd...2e8

Jeg er ingen ekspert på juss. Jeg etterlyser relevans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blondie65 said:

Jeg er ingen ekspert på juss. Jeg etterlyser relevans.

Du må anse deg som svært kompetent på juss når du avfeier opplysningene om at "Viser det seg at leier har større behov for boligen enn du har, kan retten i verste fall konkludere med at du må se deg om etter et annet sted å bo selv om det er din bolig" så lett. Eller mer sannsynlig, du skjønner ikke hvor vanskelig det er å forutsi hva som ville skjedd i en rettsak, og hvor vanskelig det er å vurdere hva som er avgjørende.

Anonymkode: 976bd...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gidder ikke begynne å grave i lovverk, men jeg går ut fra at Huseiernes Landsforbund vet hva de snakker om. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/nar-leieboer-folger-med-boligkjopet/

Anonymkode: 976bd...2e8

Dette er ikke relevant, da det ikke er en leietaker som følger med på boligkjøp. 

Dersom leietaker mener dem har større behov, og dermed ikke skal flytte, så må dem protestere i henhold til lovverket. Dem kan ikke bare nekte flytte etter dem har godtatt oppsigelse. 
Har dem ikke protestert innen fristen, så regnes oppsigelsen som godtatt av leietaker. 
Dem stiller ikke svakere uten å ha protestert, dem har godtatt oppsigelse og oppsigelsestid, da har dem ikke mer dem skulle sagt. 
Om dem drøyer ut over oppsigelsestiden så kan utleier kreve kompensasjon for sine ekstrautgifter til midlertidig bolig og lagring av møbler. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er utleier, for all del ikke prøv å finne på noe "lurt" som bytte ut låser / terrorisere dem ut / osv. Da kan du faktisk selv havne i en situasjon der du blir dratt for retten. Kjenner en fyr som var i liknende situasjon, og der han av (dum) frustrasjon byttet lås, skrudde av strømmen, og kastet ut tingene deres (på dagtid). Det endte opp veldig dårlig for ham. 

Kjipt som det er, så må du bare smøre deg inn med tålmodighet og la saken gå sin juridiske gang. Det innebærer skriftlig advarsel, kontakt namsmannen, o.l 

Det er gyldig grunn for utkastelse når kontrakten er opphevet. 

Anonymkode: 7e50b...b41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...