Gå til innhold

Leieboerne vil rett og slett ikke flytte ut av leiligheten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet deres er at de ikke kan nekte. De blir kastet ut.

Problemet ditt er at det kan ta lang tid.

 

Uff, så kjipe mennesker er mot andre av og til! :(

Anonymkode: 5ff90...d68

Jepp, det er mitt problem, at det kan ta lang tid.. flere mnd... 😓

Samtidig så er jo det en del av risikoen ved å leie, fremfor å eie, at man aldri kan vite hvor lenge man kan bo en plass.. 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet deres er at de ikke kan nekte. De blir kastet ut.

Anonymkode: 5ff90...d68

I noen tilfeller kan de faktisk nekte, og få medhold i at de har mer bruk for å bo der enn eieren. Det er risikabelt å leie ut i Norge.

Anonymkode: 976bd...2e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I noen tilfeller kan de faktisk nekte, og få medhold i at de har mer bruk for å bo der enn eieren. Det er risikabelt å leie ut i Norge.

Anonymkode: 976bd...2e8

... Hæ? Dette kan da ikke stemme? Om man leier fra en bedrift kanskje, men fra personen som selv eier den? 

Anonymkode: 50937...d4f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I noen tilfeller kan de faktisk nekte, og få medhold i at de har mer bruk for å bo der enn eieren. Det er risikabelt å leie ut i Norge.

Anonymkode: 976bd...2e8

Er det relevant her tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å bytte låser den dagen fristen går ut. Leie lager og få alt deres dit, og beholde depositum ala summen dette koster deg. Gjort det selv, og funket fint

Anonymkode: 9f7d4...003

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Inntil nå så har de sagt at de ikke har funnet boplass ennå..... 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Det kan være vanskelig å finne en egnet ny bolig på tre måneder med innflytning innen den tid, på ett spesielt område. Når det gjelder barnefamilier syns jeg en nesten av hensyn burde si ifra lenger tid i forveien. Virker stress å leie når en har barn. Vis forståelse selv om det skaper en vanskelig situasjon for deg også.

Anonymkode: 09048...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal ikke være nødvendig. Man har en kontrakt og den må man forholde seg til; hvor mye puter skal sys under armene på voksne mennesker?

Anonymkode: bc9a9...63e

Det er alltid nødvendig med forståelse ovenfor andre mennesker... Det er mye hensynsløse og selvopptatte kommentarer her inne ute av stand til å se andres situasjoner.

Jeg skrev ikke at løsningen nødvendig vis er at de bor lenger, men at personen viser forståelse ovenfor situasjonen dems. så kan en finne en løsning ut ifra det. 

Regner med at de ikke ønsker å nekte å flytte, men har det ikke vært mulig å finne noe er det den faktiske situasjonen. Utleiere er ofte fleksible i slike situasjoner. Det du som leier ut kan gjøre mens du ser etter midlertidige sted til deg selv, er jo å samtidig være oppmerksom på midlertidige steder for dem og tipse dem om du kommer over noe og slik vise forståelse for dems situasjon.

Er det veldig viktig for dem at du må inn den dagen så si det også.

Anonymkode: 09048...5a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid nødvendig med forståelse ovenfor andre mennesker... Det er mye hensynsløse og selvopptatte kommentarer her inne ute av stand til å se andres situasjoner.

Jeg skrev ikke at løsningen nødvendig vis er at de bor lenger, men at personen viser forståelse ovenfor situasjonen dems. så kan en finne en løsning ut ifra det. 

Regner med at de ikke ønsker å nekte å flytte, men har det ikke vært mulig å finne noe er det den faktiske situasjonen. Utleiere er ofte fleksible i slike situasjoner. Det du som leier ut kan gjøre mens du ser etter midlertidige sted til deg selv, er jo å samtidig være oppmerksom på midlertidige steder for dem og tipse dem om du kommer over noe og slik vise forståelse for dems situasjon.

Er det veldig viktig for dem at du må inn den dagen så si det også.

Anonymkode: 09048...5a7

Altså, på tre måneder så finner man en ny plass. Det er mer enn lang nok tid.

Anonymkode: 9f207...002

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forsøker sikkert å utsette det så langt de klarer, vet at pga. de har barn så kan det påvirke følelsene dine og kanskje få deg til å la dem bo der lenger. Men du må bare stå på ditt. Neida, det er ikke lett å finne egnet bolig i samme område og gjerne innenfor en viss pris. Men dette er en av ulempene ved å leie. Du får si at du gjerne bidrar som referanse når de tar kontakt med ny utleier og ønsker å leie. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, på tre måneder så finner man en ny plass. Det er mer enn lang nok tid.

Anonymkode: 9f207...002

Ja for du er altvisende og vet alle sin situasjon uansett....

Tre måneder er veldig kort tid når det gjelder noe slikt som bosted.

Syns utleieren selv hadde noen rasjonelle utsagn rundt det.

Anonymkode: 09048...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid nødvendig med forståelse ovenfor andre mennesker... Det er mye hensynsløse og selvopptatte kommentarer her inne ute av stand til å se andres situasjoner.

Jeg skrev ikke at løsningen nødvendig vis er at de bor lenger, men at personen viser forståelse ovenfor situasjonen dems. så kan en finne en løsning ut ifra det. 

Regner med at de ikke ønsker å nekte å flytte, men har det ikke vært mulig å finne noe er det den faktiske situasjonen. Utleiere er ofte fleksible i slike situasjoner. Det du som leier ut kan gjøre mens du ser etter midlertidige sted til deg selv, er jo å samtidig være oppmerksom på midlertidige steder for dem og tipse dem om du kommer over noe og slik vise forståelse for dems situasjon.

Er det veldig viktig for dem at du må inn den dagen så si det også.

Anonymkode: 09048...5a7

Hvorfor skal utleier se seg om etter midlertidig sted og utsette seg selv for flytting flere ganger ? Når du leier så er det faktisk ulempen med at du kan bli oppsagt fra kontrakt og må flytte innen tre måneder. Sånn er livet og det skal ikke gå ut over utleier . Kjipt men sånn er det, og siden hun trenger boligen selv så er det helt innafor. Jeg driver selv med utleie, men ikke leiligheter jeg selv skal bo i, men i leiegårder jeg eier og som kun er til utleie, da er det rom for å være litt mere fleksibel på datoer og utflytting etc.

Anonymkode: a9766...753

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Luckiness skrev:

De forsøker sikkert å utsette det så langt de klarer, vet at pga. de har barn så kan det påvirke følelsene dine og kanskje få deg til å la dem bo der lenger. Men du må bare stå på ditt. Neida, det er ikke lett å finne egnet bolig i samme område og gjerne innenfor en viss pris. Men dette er en av ulempene ved å leie. Du får si at du gjerne bidrar som referanse når de tar kontakt med ny utleier og ønsker å leie. 

Ja det er en av ulempene ved å leie, men å leie er ofte ikke noe en velger, så det er ikke ett valg en har tatt, men det eneste en har mulighet til, for mange. Kan en velge så kjøper en vell da det gir mer trygghet og stabilitet.

Godt forslag å si en kan stille som referanse :)

Anonymkode: 09048...5a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært ute for det samme.

Vi skulle flytte inn 1. mars, og da vi kom med flyttebil for å flytte inn hadde de ikke begynt å pakke enda.

Det hele endte med at vi måtte leie lager til møblene våre, bo hos familie og venner, kontakte namsmannen for å starte prosessen med å få kastet dem ut osv

1 mnd etter opprinnelig flyttedato flyttet de uten varsel.  Heldigvis slapp vi vente på utkastelse fra namsmannen.

Da de flyttet hadde de ikke betalt husleie siden de mottok oppsigelsen tre mnd tidligere, og depositummet måtte dekke opp for dette.

De hadde ikke vasket etter seg, de hadde tatt med seg alt av fastmontert lys, alle panelovner, et skap fra  kjøkkeninnredningen, stigen som hører til huset, og en del andre småting.
Heldigvis hadde jeg ordnet med strømmen fra opprinnelig innflyttingsdag, så strøm og varmtvann hadde vi.

Vi anmeldte for tyveri og hærverk, men det ble henlagt.  (De hevdet at alt av lys og panelovner, stige osv, hadde de selv kjøpt, og vi hadde ikke dokumentasjon på det motsatte)

Jeg håper virkelig det går lettere for deg!

Anonymkode: cb40b...cc3

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal utleier se seg om etter midlertidig sted og utsette seg selv for flytting flere ganger ? Når du leier så er det faktisk ulempen med at du kan bli oppsagt fra kontrakt og må flytte innen tre måneder. Sånn er livet og det skal ikke gå ut over utleier . Kjipt men sånn er det, og siden hun trenger boligen selv så er det helt innafor. Jeg driver selv med utleie, men ikke leiligheter jeg selv skal bo i, men i leiegårder jeg eier og som kun er til utleie, da er det rom for å være litt mere fleksibel på datoer og utflytting etc.

Anonymkode: a9766...753

Som andre har skrevet er det ikke sikkert personen får flyttet inn om de ikke flytter, så personen må se seg etter andre alternativer for seg uansett hva dere skulle mene. Dumt å stå der den dagen det gjelder og ikke ha noe alternativ.

Det er som folk har skrevet i utallige tråder også en risiko med å leie ut. En må regne med at ting kan skje og å planlegge å flytte inn selv dagen etter oppsigelsestiden uten mulighet for backup er ikke spesielt lurt.

 

Anbefaler han å ta en telefon til dem, spørre hvordan situasjonen er for dem, og så si hvordan personen er for han/henne. Er det umulig for utleier å utsette det så si det at det er det utleier har kommet frem til. Da må de enten forholde seg til det eller selv sette ett standpunkt som går i mot det om det er mulighet for det. Da må det løses på annen måte, men da får personen i hvert fall noe å forholde seg til rent praktisk.

Anonymkode: 09048...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er en av ulempene ved å leie, men å leie er ofte ikke noe en velger, så det er ikke ett valg en har tatt, men det eneste en har mulighet til, for mange. Kan en velge så kjøper en vell da det gir mer trygghet og stabilitet.

Godt forslag å si en kan stille som referanse :)

Anonymkode: 09048...5a7

Det er jeg helt enig i :) Men selv om man ikke alltid har så stor valgmulighet så må man følge de lover og regler som er dessverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom det er fordi du selv skal flytte inn i leiligheten kan du kaste de ut uten annet grunnlag. Dersom de nekter å flytte kan du lovlig flytte ut tingene deres og bytte lås sålenge det er du selv som skal bo i leiligheten.

Anonymkode: 3606e...de9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Blondie65 said:

Er det relevant her tror du?

Umulig å vite, men det at det er en hel famile og TS sier at det er vanskelig å finne leiebolig der taler for at det kan skje.

Anonymkode: 976bd...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er bare å bytte låser den dagen fristen går ut. Leie lager og få alt deres dit, og beholde depositum ala summen dette koster deg. Gjort det selv, og funket fint

Anonymkode: 9f7d4...003

Da har du hatt flaks og ikke hatt leietakere som har kjent rettighetene sine.

Anonymkode: 976bd...2e8

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at jeg valgte og eie uten uttleie i 1,5 år. Det er så mye dritt på markedet. Denne beslutingen tok jeg etter kurs hos Huseierens Landsforbund. Ikke faen om jeg eier noe og leier det ut. Det er mer økonomisk gunstig å eie enn å la søppel bo i det. De bryr seg ikke, rett og slett. Hold driten borte, så tjener du mer. Du taper i hvertfall ikke.

Anonymkode: 1bc72...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...