Gå til innhold

Leieboerne vil rett og slett ikke flytte ut av leiligheten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i en litt kjedelig situasjon... Har sagt opp leieboerne mine (familie på tre) fordi jeg selv skal flytte inn i leiligheten min. Vi har gjensidig tre mnd oppsigelsestid i kontrakten. Det er nå en to uker igjen av oppsigelsestiden... Men familien vil rett og slett ikke flytte ut.. De prøver å få utsatt utflyttingen, noe jeg dessverre ikke er interessert i. Hva gjør jeg hvis de ikke er ute innen siste dagen i oppsigelsestiden? 

Kan legge til at det aldri har vært problemer med betaling og leieboerne har vært helt eksemplariske. 

Anonymkode: 1133f...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er slike folk som gjør at flere kvier seg til å leie ut boliger... 
Klaget dem på oppsigelsen innen en måned etter dem fikk oppsigelsen? 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Må i såfall sende en skriftelig varsel om utkastelse. Da har de en frist på to uker til å komme seg ut. Hvis de ikke er ute etter to uker, så er det namsmannen som skal kontaktes..  Hadde håpet på å unngå det ovenfor, for det kan jo ta flere måneder å komme seg igjennom en sånn prosess... ☹️ Krysser fingrene for meg selv!

TS 

Anonymkode: 1133f...d72

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, _popcorn_ skrev:

Det er slike folk som gjør at flere kvier seg til å leie ut boliger... 
Klaget dem på oppsigelsen innen en måned etter dem fikk oppsigelsen? 
 

Nei, ingen klaging,

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Nei, ingen klaging,

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Jeg har ikke vært i situasjonen selv, men jeg vil tro det er raskere/enklere få dem ut dersom dem ikke har klaget innen fristen. 
Men man må dessverre innfinne seg med at det fortsatt kan ta en stund før man da kan flytte inn der selv. 
Er du medlem i Huseierene landsforbund? Det kan nok være en ide å kontakte dem, og få mer råd fra en jurist om hvilke muligheter du har... 
Vanligvis synes jeg det er bra at leietakere har ganske mange rettigheter, men akkurat i slike situasjoner som din så synes jeg fryktelig synd på utleier... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror sikkert (slik noen av og til også tror her inne), at man ikke kan kastes ut hvis man har barn.

Anonymkode: b2022...24f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier de hvorfor de ikke vil flytte ut?

Anonymkode: f62f8...e04

Ungen går på skole og har venner i nærområdet + at foreldrene har faste jobber på den plassen.. Er ca 30min unna en storby, men samtidig så er det ikke så mange plasser å leie som appelerer til familien.. Det er grunnene. 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke om du kan kreve dem for kostnader du har ved å måtte bo et annet sted i mellomtiden.

Anonymkode: 976bd...2e8

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Jeg har ikke vært i situasjonen selv, men jeg vil tro det er raskere/enklere få dem ut dersom dem ikke har klaget innen fristen. 
Men man må dessverre innfinne seg med at det fortsatt kan ta en stund før man da kan flytte inn der selv. 
Er du medlem i Huseierene landsforbund? Det kan nok være en ide å kontakte dem, og få mer råd fra en jurist om hvilke muligheter du har... 
Vanligvis synes jeg det er bra at leietakere har ganske mange rettigheter, men akkurat i slike situasjoner som din så synes jeg fryktelig synd på utleier... 

Grunnen til oppsigelse er jo 100% gyldig, så de så vel at det rett og slett ikke ville hjelpe å klage på oppsigelsen..

TS

Anonymkode: 1133f...d72

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen går på skole og har venner i nærområdet + at foreldrene har faste jobber på den plassen.. Er ca 30min unna en storby, men samtidig så er det ikke så mange plasser å leie som appelerer til familien.. Det er grunnene. 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Det er 2 uker igjen av oppsigelsestiden? Kan jo hende de flytter ut i løpet av neste uke. 

Anonymkode: 940ac...7b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er 2 uker igjen av oppsigelsestiden? Kan jo hende de flytter ut i løpet av neste uke. 

Anonymkode: 940ac...7b7

Inntil nå så har de sagt at de ikke har funnet boplass ennå..... 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har du gjort dem oppmerksom på at du flytter inn den dagen? Og at dersom du ikke kan det må du finne et annet egnet sted å bo til de er ute og at det er en kostnad som du vil be namsmannen kreve dem for?

Jeg blir så irritert på folk som oppfører seg sånn, men du vet jo ikke enda om de faktisk flytter innen fristen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har de sagt at de nekter å flytte ut?

Anonymkode: f62fc...d10

Ikke direkte, men ut i fra samtaler osv, så høres det slik ut... 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet deres er at de ikke kan nekte. De blir kastet ut.

Problemet ditt er at det kan ta lang tid.

 

Uff, så kjipe mennesker er mot andre av og til! :(

Anonymkode: 5ff90...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Har du gjort dem oppmerksom på at du flytter inn den dagen? Og at dersom du ikke kan det må du finne et annet egnet sted å bo til de er ute og at det er en kostnad som du vil be namsmannen kreve dem for?

Jeg blir så irritert på folk som oppfører seg sånn, men du vet jo ikke enda om de faktisk flytter innen fristen. 

Jepp, det er de fullt og helt klar over. Flytter inn den dagen + at jeg begynner oppussing av leiligheten med en gang. 

Det er sant som du sier, at jeg faktisk ikke vet om de flytter ut eller ikke.. Vil bare være litt føre var om det skulle vise seg at de ikke flytter ut allikevel.. 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke direkte, men ut i fra samtaler osv, så høres det slik ut... 

TS

Anonymkode: 1133f...d72

Hva har de sagt, ordrett? At de ikke finner noe? Du får ta deg en alvorsprat og si det som det er. Skjønner det er ubehagelig, men du får bare forklare hvilke steg du må ta om de ikke er ute innen den datoen. Du har da også rett til å trekke fra depositumet deres, om du har det ja, og om dere skrev en leiekontrakt tatt fra husbanken. 

Anonymkode: 50937...d4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...