Gå til innhold

Hva tenker folk om blandingsvalp/valp uten stamtavle til salgs på Finn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser mange av valpene (med unntak av disse miniatyr-blandingene) ligger lenge til en relativt lav pris. 

Er folk generelt blitt mer bevisst på avl og sykdommer? 

Vår hund er renraset (såvidt vi vet), men har ikke komplett stamtavle. Jeg kjenner litt på skepsisen over at foreldre ikke ble nøye helsesjekket før parring da valpene var et resultat av et uhell. Vi forelsket oss i en av valpene, og attpåtil var ikke valpekullet lettsolgt (mistenker dette kommer av manglende stamtavle). Eier av mor driver med seriøs oppdrett og det ser vel egentlig bare fars helsetilstand som ikke er undersøkt grundig. 

Sist jeg kjøpte hund var jeg ikke like skeptisk til blanding/manglende stamtavle, og jeg opplevde også at valpene rundt omkring ble solgt fort! Jeg var ikke like godt opplyst som jeg er nå. Skal sies at hunden ble kjøpt i den tro at blandingsvalper ALLTID er friskere enn renraset - som nå er en avkreftet myte. Siden hunden etterhvert ble syk (fikk kreft i en alder av bare 5 år, deretter friskemeldt, og en ny runde kreft i en alder av 12 år), valgt jeg å lese meg opp på temaet og forsto plutselig hvorfor folk søker perfekt parringsmakker til tispa si. Er folk generelt blitt mer opptatt av dette? Synes ikke det ligger så mange blandingsvalper ute på Finn nå som tidligere. 

 

 

 



 

Anonymkode: ee084...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange er uerfarne når de kjøper hund og tenker ikke over verken stamtavle eller helsesjekking dessverre. Men jeg synes det er viktig å opplyse om hvor viktig det er med grundig undersøkelse før et kjøp. Noen vil kanskje synes det er snobbete å kun kjøpe rasehund med stamtavle og helsesjekket, men for meg handler det om det etiske bak det. Du støtter faktisk oppdrettet når du velger valp derfra. Og når man da kjøper valp fra herr og fru Nordmann som har sitt tredje kull på chihuahaen sin med naboens jack russel bare fordi valpene er søte og de tjener fett 15 000 kr per valp, ja da sørger du for at de får fortsette med tullet sitt.

Jeg er stolt over at jeg har valp fra en oppdretter som har drevet avl på sin rase i snart 50 år, som virkelig bryr seg om hundene sine, som helsesjekker, stiller ut og setter krav til både avlsdyr og valpekjøpere. DET er noe jeg ønsker å støtte. Og hadde alle gjort det samme hadde det ikke vært overflod av disse søte blandingene (eller renraset for den saks skyld) som ikke er helsesjekket, som er uten stamtavle og som eierne ser penger i. 

Jeg synes det er mye blandingskull på finn, masse av disse "designerhundene" i miniatyrstørrelser som selges som varmt hvetebrød. Fryktelig synd! Du får ikke en frisk blandingshund når chihuahatispa har patella og jack russelhannen har allergi, sorry ass. 

Anonymkode: 3ef26...225

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få blandingsvalper fra seriøse oppdrettere, også er det mer personlig. Ikke at det er snobbete med renrasede stamtavlehunder, men de er liksom så masseproduserte.

Anonymkode: 9ae75...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få blandingsvalper fra seriøse oppdrettere, også er det mer personlig. Ikke at det er snobbete med renrasede stamtavlehunder, men de er liksom så masseproduserte.

Anonymkode: 9ae75...d09

Hvordan kan du vite at de er seriøse oppdrettere, finnes det en oversikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolert sett virker det ok, og jeg har tenkt som du: at det har sikkert vært et hendelig uhell. Så har jeg lagt merke til noen ganger at det er de samme "oppdretterne" som gjentatte ganger legger ut blandingsvalper fra samme foreldre for salg. Her er det tydeligvis kun grådigheten som rår. Virker som at de har funnet en "enkel" måte å tjene penger på , uten å ta hensyn til verken dyrene eller kjøperne.

Anonymkode: 7fab8...aeb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er kommet utrolig mange nye varianter av blandingshunder på markedet og prisene har stupt i været. Virker som det er lettjente penger når man verken helsesjekker, stiller ut eller brukstester hunden.

Blandingsraser er ikke nødvendigvis friskere, med max uflaks kan man jo få dobbelt opp med sykdommer fra både mor og far.

Det jeg synes er forskrekkende er alle disse rasene som IKKE kan gå løse (for eksempel husky/ulveblandinger) blandes med noe som fint kan gå løs, også annonseres det i annonsene "disse kan gå løse" :ohmy: Det er så mange eksempler på uhell med husky...

Anonymkode: 3d498...331

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er kommet utrolig mange nye varianter av blandingshunder på markedet og prisene har stupt i været. Virker som det er lettjente penger når man verken helsesjekker, stiller ut eller brukstester hunden.

Blandingsraser er ikke nødvendigvis friskere, med max uflaks kan man jo få dobbelt opp med sykdommer fra både mor og far.

Det jeg synes er forskrekkende er alle disse rasene som IKKE kan gå løse (for eksempel husky/ulveblandinger) blandes med noe som fint kan gå løs, også annonseres det i annonsene "disse kan gå løse" :ohmy: Det er så mange eksempler på uhell med husky...

Anonymkode: 3d498...331

Kan priser stupe til værs? Kan man stupe oppover altså? 

Og ordet "forskrekkende" eksisterer ikke.

Anonymkode: 840eb...b75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isolert sett virker det ok, og jeg har tenkt som du: at det har sikkert vært et hendelig uhell. Så har jeg lagt merke til noen ganger at det er de samme "oppdretterne" som gjentatte ganger legger ut blandingsvalper fra samme foreldre for salg. Her er det tydeligvis kun grådigheten som rår. Virker som at de har funnet en "enkel" måte å tjene penger på , uten å ta hensyn til verken dyrene eller kjøperne.

Anonymkode: 7fab8...aeb

Vår hund var et resultat av et uhell. Eier har gode referanser og drevet seriøs avl med stamtavle i flere år, men uhellet skal visstnok ha vært et resultat av naboparring. Vi fikk dog hilse på både far og besteforeldre som det ikke lå stamtavle på. I tillegg betalte vi 4000 for valpen, da med chip, ormekur, helsesjekk og vaksiner - dette sett i sammenheng med kostnaden av å ha valp i huset kan jeg ikke se for meg at fortjenesten har vært allverden. Øvrige valper av samme rase selges for 10-15000 med komplett stamtavle. 

Da vi begynte å lete etter vårt nye familiemedlem var jeg innom flere annonser, hvorpå flere skriver "jeg har god erfaring og gode tilbakemeldinger på denne typen blanding". Altså, er denne purringen av to ulike raser noe de gjennomfører regelmessig og planlagt? Dette er jeg skeptisk til, når man i utgangspunktet ikke har helsesjekket valpene før parring. 

TS. 

Anonymkode: ee084...d30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan priser stupe til værs? Kan man stupe oppover altså? 

Og ordet "forskrekkende" eksisterer ikke.

Anonymkode: 840eb...b75

Vi får for all del passe oss for rettskrivings-politiet :opplyser:

Anonymkode: 3d498...331

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste blandingsvalpene jeg har sett, av større raser, er nesten bestandig 25-50% border collie. Samme med hunder på rundt 1 år som gis bort/omplasseres.. Kjøper får en søt valp, men tviler på at de blir informert om hvordan det kan være og ha en aktiv hund som BC er. Når valpen da blir ungdom å har en tendens til å lukke ørene, blir den fort krevende hvis man ikke har mulighet til å la den få utløp for energi og instinkt. 

Har selv hatt schæfermix, så er ikke blandingshater. Men man bør være litt kritisk til hva man blander og om tispa bør få valper. Skulle sånn sett vært lettere og kastrere/sterilisere hunder i Norge. Ville jo ha hjulpet på å begrense tjuvparringer også. 

Anonymkode: 6ac39...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper utelukkende blandingshunder(av fornuftige raser). Det er pga kvaliteten på hunden, ikke fordi de er billige. Hadde lett betalt 12-16 000 for de.

Anonymkode: 28f25...1bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever at blandingsraser får mindre sykdommer, kanskje pga renrasede hunder blir for mye avlet på? Ikke vet jeg, men ingen av mine blandingshunder opp gjennom årene har noen gang blitt syke, mens venninnene mine sine renrasede har blitt syke ofte... 

Anonymkode: 8776b...458

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplever at blandingsraser får mindre sykdommer, kanskje pga renrasede hunder blir for mye avlet på? Ikke vet jeg, men ingen av mine blandingshunder opp gjennom årene har noen gang blitt syke, mens venninnene mine sine renrasede har blitt syke ofte... 

Anonymkode: 8776b...458

Mens min oppfatning er at man helsesjekker ikke blandingshunder på samme måte som renrasede, og derfor fremstår de som friskere uten at de er det. 

Anonymkode: 3ef26...225

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens min oppfatning er at man helsesjekker ikke blandingshunder på samme måte som renrasede, og derfor fremstår de som friskere uten at de er det. 

Anonymkode: 3ef26...225

Jeg er veterinær, og jeg opplever blandingene som mye friskere enn renrasede. Når det kreves så mange helsesjekker og tester for å kunne drive avl er det et varsko. Pluss og pluss blir minus.

Anonymkode: 28f25...1bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Blandingshunder kan ikke registreres i NKK og kan dermed ikke selges via NKK slik som rasehunder kan. Så jeg forstår jo at mange da tyr til Finn dersom kullet ikke var planlagt. Men jeg er helt ærlig skeptisk til de fleste som selger valper på Finn, og ville nok ikke kjøpt hund derfra. Spesielt ikke en hund som ikke har papirer. 

Har sett så mye rart, blant annet en annonse på en cavalier king Charles spaniel som de mente var allergivennlig og røytet ikke. Da kan man holde seg for å le :) har hatt cavalier selv og de røyter så inn i nattens mye, og er langt ifra allergivennlige. 

Anonymkode: 91abc...b8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en renraset (ikke fra oppdretter) og en blandingshund (blanding mellom en renraset og "ukjent"). 

De er 3 og 5 år. Jeg har aldri hatt problemer med noen av de. Kjøpte de da de var 1 og 3 år gamle. Jeg fikk dokumentasjon og helseattester fra de var valp og undersøkelser i etterkant. Ingen tegn til sykdom/andre plager. Det er to fine hunder. 

Fikk også laget en avtale med tidligere eier om en prøvetid. Vi har også hatt en åpen dialog med selger i ettertid. 

Om man kjøper blandingshunder så er det viktig å se på hvilke raser som er krysset. Hunden kan arve egenskaper fra alle rasene og vil man ha en "selskapshund" så kjøper man selvsagt ikke en hund som er krysset med bordercollie eller andre hunder som krever en del. Om mulig bør man også hilse på foreldrene til valpen for å få et inntrykk av deres gemytt. 

Jeg tenker det går helt fint å kjøpe blandingshund, men jeg synes man skal se mye på de som selger. Jeg har ingenting til overs for de som krysser søte, ulike raser for å få den "perfekte" hund. Dette er useriøst. Og de gjør det bevisst uten å tenke seg om. Men jeg synes det er noe annet om labradoren til den vanlige "familien" har stukket på en løpetur og får valper med naboens hund. Det er dessverre et uhell, men ikke et bevisst forsøk på å tjene penger. Så lenge hunden for det meste har vært frisk, ikke viser tegn til sykdom og kanskje de har litt informasjon om faren, så vet man hvert fall noe. Hvertfall så lenge begge har et ok gemytt også. Men prisen bør også gjenspeile seg her. Man kan ikke selge for å tjene penger. Og selger bør heller ikke selge til hvem som helst bare for å bli "kvitt" hundene. Jeg tror også disse selgerne kan få kontakt med useriøse kjøpere også fordi de selger valpene billig og "hvem som helst" da kan kjøpe. Hund bør selges til ordentlige folk som vet og har lyst til å tilegne seg korrekte kunnskaper. Det er også lurt å ha en åpen dialog etter kjøp dersom f.eks en av valpene har blitt syk eller mor/far er blitt syk slik at kjøperne kan være forberedt og kan ta noen ekstra sjekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2018 den 8.33, AnonymBruker skrev:
 

Isolert sett virker det ok, og jeg har tenkt som du: at det har sikkert vært et hendelig uhell. Så har jeg lagt merke til noen ganger at det er de samme "oppdretterne" som gjentatte ganger legger ut blandingsvalper fra samme foreldre for salg. Her er det tydeligvis kun grådigheten som rår. Virker som at de har funnet en "enkel" måte å tjene penger på , uten å ta hensyn til verken dyrene eller kjøperne.

Anonymkode: 7fab8...aeb

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshund any day of the week! Jo flere blandinger hunden har i seg, jo bedre. Ser klinkende klart at blandingshunder på generelt grunnlag ( altså ikke lat som om jeg skriver absolutt alle!) har bedre helse,  gemytt og lever lenger.  Dette er allmenn kunnskap hos veterinærer i land der det er MYE større prosent blandinger enn i Norge.

 

Anonymkode: 0c3c8...936

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...