Gå til innhold
klokk@

Feminin Fysikk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Wiggins

Hvilket opplegg er det du snakker om? Er "Feminin fysikk" et eget opplegg?

Generelt er det ikke noen store grunner til at kvinner bør trene vesentlig forskjellig fra menn. På styrkeøvelser løfter selvsagt en gjennomsnittlig kvinne mindre enn en gjennomsnittlig mann, men stort sett har kvinner og menn behov for og utbytte av de samme øvelsene.

Riktignok har en gjennomsnittlig kvinne bedre helsegevinst av å øke styrken i overkroppen enn en gjennomsnittlig mann. Det gir spesielt redusert risiko for belastningsskader (i f eks en jobb med en del løft), menn er ikke fullt så utsatt siden vi har mer muskelmasse naturlig.

Det er mulig jeg ikke følger med i tiden, men "feminin fysikk" sier meg ikke noe spesielt, så du må nok utdype hvis du skal få noen fornuftige svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hæ?

Anonymkode: bb1b3...18c

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
10 hours ago, Wiggins said:

Generelt er det ikke noen store grunner til at kvinner bør trene vesentlig forskjellig fra menn. På styrkeøvelser løfter selvsagt en gjennomsnittlig kvinne mindre enn en gjennomsnittlig mann, men stort sett har kvinner og menn behov for og utbytte av de samme øvelsene.

Riktignok har en gjennomsnittlig kvinne bedre helsegevinst av å øke styrken i overkroppen enn en gjennomsnittlig mann. Det gir spesielt redusert risiko for belastningsskader (i f eks en jobb med en del løft), menn er ikke fullt så utsatt siden vi har mer muskelmasse naturlig.

Det er mulig jeg ikke følger med i tiden, men "feminin fysikk" sier meg ikke noe spesielt, så du må nok utdype hvis du skal få noen fornuftige svar.

Kvinner får også generelt bedre resultater om de løfter tungt, og får ikke like stor effekt av lettere løfting som menn. 

Kvinner har også bedre muskelbyggingseffekt i visse perioder av mensensyklusen sin enn andre

Men konseptet feminim fysikk handler som regel om å selge rosa proteinpulver og tjene penger, så et slikt treningsprogram ville jeg droppet. 

Anonymkode: 7f4b1...ee7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

enn andre perioder*

Anonymkode: 7f4b1...ee7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Har prøvd det, flere ganger. Kostholdsdelen ble problematisk for meg da jeg syns den var ekstremt kjedelig. Gikk mye i det samme. Kylling, ris, speltlomper og havregrøt.. Synes disse matinnleggene deres på Instagram om at "deres" smaker så mye bedre enn "vår" mat er oppskrytt. Iallefall om man ser på matrettene til konkurrentene deres som feks. ElitePT, Flexikost, StrongBody etc. Disse ser mye mer variert og innbydende ut. 

Men treningsprogrammet har jeg kjørt flere ganger, og det liker jeg veldig godt. Har merket god progresjon med det. Inneholder øvelser som knebøy, markløft, strake markløft, roing, nedtrekk etc. Jeg trener 4 dager hver uke, tar sånn ca 1,5 timer å gjennomføre. 

For tiden kjører jeg Feminin Fysikk sitt treningsprogram og Flexikost sitt kostholdsprogram. 

Har gått ned 30 kg, på 1-1,5 år. Følte feminin fysikk ble altfor diettpreget når det var så lite variasjon. Følte det ble vanskelig å få til en varig livsstilsendring, mot hvordan det er å spise etter Flexikost metoder. Der er ingen matvarer forbudt, og du har maaaasse fristende å velge i. Til alle dagens måltider, og masse gode og sunne alternativer når du får skikkelig søtsug.

MEN; det er viktig å nevne at jeg kjøpte programmet til feminin fysikk i april 2017, og jeg vet at programmet har blitt oppdatert etter dette. Men om og evt. hvor mye av kostholdsdelen som er endret vet jeg ingenting om. :) 

Anonymkode: c09c5...323

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 timer siden, Wiggins skrev:

https://feminin-fysikk.no/

Anonymkode: c09c5...323

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inwe

Har ikke kjørt akkurat det programmet, men flere programmer av Silje Mariella som er rettet mot kvinner. Jeg fikk jo noe av resultatet jeg var ute etter. Jeg har likevel fått mye bedre resultater på mye kortere tid etter at jeg sluttet å trene som en kvinne. Om du skal bruke penger på noe så kjøp noe individ tilpasset med oppfølging. Da vil du nok få resultatene du ønsker deg mye fortere. 

Nå bruker jeg mindre tid på gymmet og spiser mer, men resultatet blir mye bedre. Trener nå stort sett det samme som samboeren, med noe modifikasjon da jeg fokuserer mer på bein og rumpe mens han vil få mer volum i overkroppen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wiggins
3 hours ago, Inwe said:

Har ikke kjørt akkurat det programmet, men flere programmer av Silje Mariella som er rettet mot kvinner. Jeg fikk jo noe av resultatet jeg var ute etter. Jeg har likevel fått mye bedre resultater på mye kortere tid etter at jeg sluttet å trene som en kvinne.

Skiftet du kjønn? 😆

Endret av Wiggins

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inwe
32 minutter siden, Wiggins skrev:

Skiftet du kjønn? 😆

Nei, ser du forsøker å være morsom, men jeg kan ikke se hvilken annen måte jeg skulle skrevet det på. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wiggins
1 hour ago, Inwe said:

Nei, ser du forsøker å være morsom, men jeg kan ikke se hvilken annen måte jeg skulle skrevet det på. 

Det er ikke noen kvinne- eller mannsspesifikk måte(r) å trene på. Trening er trening, det er ingen øvelser menn kan gjøre som ikke kvinner kan eller bør gjøre.

Det TS linker til er et opplegg for å oppnå en fysikk som er i henhold til et rådende ideal for ganske mange per i dag. Hvis det er målet kan jo dette fungere, men jeg ble litt skeptisk da jeg kikka på nettsida.

Det står blant annet at kostholdet/dietten er laget med tanke på å få folk ned i fettprosent så raskt som mulig. Det høres ut som en diett mange vil slite med å følge. De fleste klarer ikke å gå fra ett kosthold en dag til noe helt annet en annen dag, for å oppnå helsefordeler er det mer sannsynlig at man vil klare det varig hvis man gjør noen enkle endringer i kostholdet, ikke legger helt om. De fleste av oss trenger ikke endre kosthold fullstendig for å oppnå betydelig helsegevinst, det holder å spise litt mer frukt og grønt og redusere det mest usunne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inwe
2 minutter siden, Wiggins skrev:

Det er ikke noen kvinne- eller mannsspesifikk måte(r) å trene på. Trening er trening, det er ingen øvelser menn kan gjøre som ikke kvinner kan eller bør gjøre.

Det TS linker til er et opplegg for å oppnå en fysikk som er i henhold til et rådende ideal for ganske mange per i dag. Hvis det er målet kan jo dette fungere, men jeg ble litt skeptisk da jeg kikka på nettsida.

Det står blant annet at kostholdet/dietten er laget med tanke på å få folk ned i fettprosent så raskt som mulig. Det høres ut som en diett mange vil slite med å følge. De fleste klarer ikke å gå fra ett kosthold en dag til noe helt annet en annen dag, for å oppnå helsefordeler er det mer sannsynlig at man vil klare det varig hvis man gjør noen enkle endringer i kostholdet, ikke legger helt om. De fleste av oss trenger ikke endre kosthold fullstendig for å oppnå betydelig helsegevinst, det holder å spise litt mer frukt og grønt og redusere det mest usunne.

Det er jeg klar over, men nå spurte jo TS om et program som er opplagt for kvinner, så jeg svare ut i fra det. Programmene er laget slik kun for å tjene penger, man kan få like gode resultater av å følge et gratis standardisert kost- og treningsprogram på nett.

De er opplagt for å trene som en kvinne, på samme måte som vi ofte sier at "du slår som en jente" eller "du kaster som en jente". Det finnes ingen kvinne- eller mannsspesifikke måter og kaste eller slå på heller, men ofte er "kvinnemåten" litt mer pinglette. Det går også igjen i disse programmene, lange økter, mye øvelser, mange repetisjoner og kompliserte muskelspesifikke øvelser som ikke har så mye for seg. Det har ikke så mye for seg, iallefall ikke for en nybegynner. 

Og ja, for å ikke begynne med dietten. Den er veldig blogginspirert, og full fokus på kalorier og makroer. Omtrent alle kostplaner i disse kvinneprogrammene består av alt for lite kalorier om man ikke har bruk for å redusere vekta betydelig. 

Jeg er skeptisk til kost- og treningsprogrammer som er opplagt etter kjønn, nettopp fordi vi egentlig ikke trenger å trene forskjellig. På kostsiden spiser jo vi kvinner litt mindre, men her kommer det jo helt an på hva målet ditt er uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Man får vel hverken dårligere eller bedre fremgang av å trene etter et program for kvinner, men å trene etter program er lurt. Det sikrer som regel målrettet gradvis økende belastning. Med litt kunnskap kan man sette sammen selv, men det kan jo være litt mer avslappende å kjøpe et. Finnes mange på nettet og, men jeg har kjøpt fra både Silje mariela og webcoaching.no, og har vært fornøyd. Har aldri fulgt kostplaner, fordi jeg liker å spise det jeg har lyst på. 

Silje mariela sine programmer har endret seg mye, og personlig foretrekker jeg StrongHer. Hun har selv endret mye på tilnærming, og fremstår langt mer balansert nå enn for 5 år siden. StrongHer har tre faser, og dermed sørger for nødvendig variasjon i belastning. Øvelsene preges av nye bruk av baseøvelser og foruten markedsføring virker det ikke som et kvinneprogram. 

Fra webcoaching.no har jeg gjennomtrent. Det jeg liker veldig godt med det er at en del fancy øvelser et tatt ut. Med fancy mener jeg kleine som donkey kickback etc. Det er heller ikke for mange øvelser i hver økt. 

Dette ble egentlig litt annet enn du spurte om ts, men det er mine erfaringer med noen alternativer på programfronten. 

Anonymkode: 1163f...62b

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her