Gå til innhold

Er så lei av menn i 20 og 30-åra som er umodne og ikke vil slå seg til ro


Zikkzakk

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det er jo mennenes eget valg at de ikke ønsker å jobbe deltid. De fleste kvinner har ikke råd til det, og mange av oss ønsker ikke det heller. 

 

https://karrierestart.no/jus-og-rettigheter/173-kvinner-uten-barn-diskrimineres-i-arbeidslivet

 

https://karrierestart.no/rekruttering-og-hr/910-gravid-og-jobbsoker-norske-ledere-er-skeptiske-til-a-ansette-gravide

 

I 2018 kan foreldrepermisjon deles likt mellom far og mor. Likevel skal kvinnene skjule at de er gravide på intervju, for ellers blir de nok ikke ansatt. Men ingen spør menn ved ansettelser om deres kone er gravid. 

Anonymkode: fafc0...b8d

Det er kvinnene som ønsker å slippe å jobbe. 60 % av kvinner med minst to barn skulle ønske de hadde en mann som kunne forsørge dem så de kunne jobbe mindre.

Om du velger å bli gravid er det vell ikke helt unaturlig at noen ikke annsetter deg mens du går gravid. At norske kvinner har så gode rettigheter til å få fri når de velger å få barn, og at norske kvinner velger å ta ut mest mulig, kan vell vanskelig kalles å ha det vanskeligere på arbeidsmarkedet. Særlig ikke når en ellers har en masse tiltak for å gjøre det lettere å få kvinner inn i en rekke yrker, blant annet diskriminering av menn. Forskjellen ligger kanskje i at der diskriminering av kvinner stort sett er noe som slås hardt ned på av samfunnet, applauderes diskriminering av menn, bla. gjennom et kjønnsdiskriminerende lovverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kjeder seg. Veldig typisk for oss menn. Alle jenter er spennende i begynnelsen men så blir en  lei. Akkurat som med en ny bil. Det er gøy i begynnelsen men så går det over. Her er det viktig å ikke tro at alt er trygt for dere jenter selv om dere har vært sammen med noen et par ukers tid. Dere må jobbe aktivt for å underholde oss menn samt å holde lysten vår oppe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Zikkzakk skrev:

Jeg ser da folk rundt meg som finner veldig OK menn i midten av 20-åra med livet på stell og som til og med får barn i den alderen, så hvor i all verden finner man disse mennene? Jeg kjenner at jeg er utrolig lei av umodne menn. 

Jeg antar at jeg er en av dem, men så fant eksen ut at hele familiegreien er ikke noe for henne likevel. Nå er jeg en singel far til 2 barn og har dem 70% av tiden. Sånne "menn" som meg har ikke tid eller energi til å dra ut på byen. Dessuten er jeg ikke glad i bylivet :) 

Vil dere finne ordentlige menn, må du se på andre arena enn byen. Disse menn er i byen er nettopp der fordi de synes at det er gøy (altså, umodne i deres øyne). Finn heller dem på fjelltur, turlag, dansekurs, kokkekurs, sjakklubb? Bokklubb? Poesi-aften? eller hva enn dere liker å gjøre. Felles hobby er jo fint i utgangspunkt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, RoH skrev:

Det er vel sånn ca 30% av mennene som ramler utenfor kjønnsmarkedet i dag. Mens for kvinner ligger dette stabilt på 10-12%. Kan tyde på at kvinner foretrekker gjenbruk fremfor å gå ned til egen standard?  


Dette er sånn offermentalitet fra menn atte det til å bli helt koko av..!

Dette er løgnen og forklaringa som er så lett å kjøpe, "det er ikke vår feil", "slemme kvinner som ikke vil ha oss".

Når det med all tydelighet, se bare på denne tråden, er kvinner som for pokker ikke har noe annet valg - enn å "resirkulere" menn. 

Hvorfor....? Fordi dette er de mannfolka som har vist interesse for å faktisk FÅ BARN! Og som gjerne vil ha ett kull til. 

For kvinner som ønsker å få barn og familie er da dette selvsagt et langt tryggere valg. Enn som så mange ender opp nå til dags - å vente vekk de beste 10-15 åra sine, i håp på at mannen kaaaaanskje en gang skal bli klar for å få barn.

Når mannfolk sier nei, nei, nei  - til å stifte familie før de blir førti nærmest. Er da da egentlig valgt bort.....? De har da for svingende SATT SEG SELV utenfor kjønnsmarkedet. 

Anonymkode: fc695...fd1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Zikkzakk said:

Jeg har aldri truffet menn på byen, så forstår ikke hvorfor du går ut i fra det.

Det var bare et forslag/eksempel. Trekk inn klørne. :pinar:

Anonymkode: d3fe4...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo mennenes eget valg at de ikke ønsker å jobbe deltid. De fleste kvinner har ikke råd til det, og mange av oss ønsker ikke det heller. 

 

https://karrierestart.no/jus-og-rettigheter/173-kvinner-uten-barn-diskrimineres-i-arbeidslivet

 

https://karrierestart.no/rekruttering-og-hr/910-gravid-og-jobbsoker-norske-ledere-er-skeptiske-til-a-ansette-gravide

 

I 2018 kan foreldrepermisjon deles likt mellom far og mor. Likevel skal kvinnene skjule at de er gravide på intervju, for ellers blir de nok ikke ansatt. Men ingen spør menn ved ansettelser om deres kone er gravid. 

Anonymkode: fafc0...b8d

Jeg utelukker ikke at en del kvinner kan ha vansker med å få jobb, men mitt perspektiv er når man allerede har jobb. Da må man kjøre på, det gjelder særlig i "mannsyrker" innenfor enkelte økonomiske dispipliner og teknologi. Der er det beinhardt tempo, lange arbeidsdager og lite/ingen ferie. Og deltid finnes for øvrig ikke. Det ville vært en dårlig betaling for arbeidsuker som uansett varer opp til 7 dager i uken. Siden man gjerne har personlige arbeidsoppgaver, så må man bli ferdig uansett hvor lang tid det tar, er som regel ikke noe som heter å dra hjem til middag. 

Anonymkode: 976dd...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utelukker ikke at en del kvinner kan ha vansker med å få jobb, men mitt perspektiv er når man allerede har jobb. Da må man kjøre på, det gjelder særlig i "mannsyrker" innenfor enkelte økonomiske dispipliner og teknologi. Der er det beinhardt tempo, lange arbeidsdager og lite/ingen ferie. Og deltid finnes for øvrig ikke. Det ville vært en dårlig betaling for arbeidsuker som uansett varer opp til 7 dager i uken. Siden man gjerne har personlige arbeidsoppgaver, så må man bli ferdig uansett hvor lang tid det tar, er som regel ikke noe som heter å dra hjem til middag. 

Anonymkode: 976dd...82e


Ja, og hva så?

Helt forståelig for meg, at noen velger karriere framfor å stifte familie. Null problem der. 

Men - da kan en ikke samtidig hyle over seg om at det er kvinner som velger vekk 30 % av mennene, som var påstanden jeg svarte på.

Du understreker jo bare mitt poeng - det er menn selv som i stor grad setter seg selv ut av kjønnsmarkedet, ved å ikke prioritere et liv der det å få barn og familie er med på lista. 

Da nytter det ikke å komme å klage på hvor fæle kvinner er, som resirkulere menn så noen får flere kull, mens andre aldri får barn. Hva pokker skal kvinnfolk gjøre da....?? 

Det er på tida at mannfolk selv tar en smule ansvar for situasjonen her. Det er håp for yngre genereasjoner, som vil sette helt andre krav til arbeidsgivere - fordi gutta nå ser på det som like naturlig at de skal ha mulighet til å hente barn, og være delaktig i oppvekst. Det skjer ikke raskt, men skal den såkalt mannsfominerte bransjen fortsatt tiltrekke seg den mest attraktive arbeidsstokken, så må de nok endre sine betingelser. Men menn selv må da faktisk kreve at det skal være plass for familieliv også i deres liv. Dette er ikke (nok) en kamp kvinnfolk kan ta for dem. Lovregulering av tungen pappaperm har vel hjulpet bittelitt, men menn må faktisk stå på barrikadene selv. Og jeg har som sagt trua på de yngre generasjonene :)

Anonymkode: fc695...fd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utelukker ikke at en del kvinner kan ha vansker med å få jobb, men mitt perspektiv er når man allerede har jobb. Da må man kjøre på, det gjelder særlig i "mannsyrker" innenfor enkelte økonomiske dispipliner og teknologi. Der er det beinhardt tempo, lange arbeidsdager og lite/ingen ferie. Og deltid finnes for øvrig ikke. Det ville vært en dårlig betaling for arbeidsuker som uansett varer opp til 7 dager i uken. Siden man gjerne har personlige arbeidsoppgaver, så må man bli ferdig uansett hvor lang tid det tar, er som regel ikke noe som heter å dra hjem til middag. 

Anonymkode: 976dd...82e

Så rart at kvinnelige gründere, advokater, økonomer og IT-rådgivere får det til å gå rundt med barn og slik jobb. Eller mener du at kvinnelige advokater jobber mindre og er mindre flinke? Det er ikke lov å jobbe så mye overtid som du skisserer, jf arbeidsmiljøloven. Foretaket står da i fare for å få foretaksbøter. Og jobber du 7 dager i uka 24 timer i døgnet, hva skal du med partner og barn? 

Anonymkode: fafc0...b8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Ja, og hva så?

Helt forståelig for meg, at noen velger karriere framfor å stifte familie. Null problem der. 

Men - da kan en ikke samtidig hyle over seg om at det er kvinner som velger vekk 30 % av mennene, som var påstanden jeg svarte på.

Du understreker jo bare mitt poeng - det er menn selv som i stor grad setter seg selv ut av kjønnsmarkedet, ved å ikke prioritere et liv der det å få barn og familie er med på lista. 

Da nytter det ikke å komme å klage på hvor fæle kvinner er, som resirkulere menn så noen får flere kull, mens andre aldri får barn. Hva pokker skal kvinnfolk gjøre da....?? 

Det er på tida at mannfolk selv tar en smule ansvar for situasjonen her. Det er håp for yngre genereasjoner, som vil sette helt andre krav til arbeidsgivere - fordi gutta nå ser på det som like naturlig at de skal ha mulighet til å hente barn, og være delaktig i oppvekst. Det skjer ikke raskt, men skal den såkalt mannsfominerte bransjen fortsatt tiltrekke seg den mest attraktive arbeidsstokken, så må de nok endre sine betingelser. Men menn selv må da faktisk kreve at det skal være plass for familieliv også i deres liv. Dette er ikke (nok) en kamp kvinnfolk kan ta for dem. Lovregulering av tungen pappaperm har vel hjulpet bittelitt, men menn må faktisk stå på barrikadene selv. Og jeg har som sagt trua på de yngre generasjonene :)

Anonymkode: fc695...fd1

Nettopp. Mennene har valgt det slik selv. Men de prøver å skyve ansvaret for det over på kvinnene? Selvfølgelig vil ikke kvinner med litt i hode velge menn som jobber hele tiden. De ønsker jo ikke å være alenemor i et forhold. Det finnes nok tilgjengelige menn som kan prioritere både jobb og familie. Ikke skyld på kvinnene. 

Anonymkode: fafc0...b8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Mennene har valgt det slik selv. Men de prøver å skyve ansvaret for det over på kvinnene? Selvfølgelig vil ikke kvinner med litt i hode velge menn som jobber hele tiden. De ønsker jo ikke å være alenemor i et forhold. Det finnes nok tilgjengelige menn som kan prioritere både jobb og familie. Ikke skyld på kvinnene. 

Anonymkode: fafc0...b8d


Jo, i den offentlige debatten omkring dette er det nettopp det som skjer.

Det er kvinner som er tildelt skyld for at en av fire menn ikke får barn, og "velges bort" av "kravstore kvinner" - mens noen menn får flere kull barn. Samme debatten glemmer at hele en av seks kvinner heller ikke får barn - men også der blir kvinner tildelt skyld, ved at hun har venta for lenge og sånn sett bare har seg selv å takke. Uten at en nevner overhodet at det hun gjerne har venta på, er at mannen skal bli klar for barn....


 

– Samtidig tyder mange undersøkelser på at kvinner har en sterkere drivkraft enn menn for en gang i livet å skulle få barn, forteller Jensen.

Når den biologiske klokka nærmer seg ufruktbar alder, er kvinnen klar for barn. Men mange menn fortsetter å nøle, vil utsette – og ender opp som barnløse. 

Når kvinnen endelig får barn, viser det seg gjerne å bli med en mann som har barn fra et tidligere forhold.

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-likestilling-sosiologi/2014/05/en-av-fire-menn-far-ikke-barn

Anonymkode: fc695...fd1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, herzeleid skrev:

Det er kvinnene som ønsker å slippe å jobbe. 60 % av kvinner med minst to barn skulle ønske de hadde en mann som kunne forsørge dem så de kunne jobbe mindre.

Om du velger å bli gravid er det vell ikke helt unaturlig at noen ikke annsetter deg mens du går gravid. At norske kvinner har så gode rettigheter til å få fri når de velger å få barn, og at norske kvinner velger å ta ut mest mulig, kan vell vanskelig kalles å ha det vanskeligere på arbeidsmarkedet. Særlig ikke når en ellers har en masse tiltak for å gjøre det lettere å få kvinner inn i en rekke yrker, blant annet diskriminering av menn. Forskjellen ligger kanskje i at der diskriminering av kvinner stort sett er noe som slås hardt ned på av samfunnet, applauderes diskriminering av menn, bla. gjennom et kjønnsdiskriminerende lovverk. 

Unnskyld meg. Kvinne med to barn som jobber fulltid her:

Det er JÆVLIG travelt om man har to barn, krevende full jobb og ingen besteforeldre o.l som kan steppe inn. Jeg har stor forståelse for at enkelte kvinner trapper ned i en periode, for å gi barna kortere enn full dag i barnehage, og for å hjelpe større barn med lekser. Menn gidder ikke det, så da føler kvinner ofte ansvar for å gjøre det. Det handler for søren ikke om at man vil ha en til å «forsørge» seg. Det handler om at man vil ta vare på barna sine.

 

Anonymkode: e14b5...6e2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste blir kapret tidlig, og enten er gift for resten av livet - eller så blir ca 50% single etter gjenomsnittlig 10 år, men da som regel med barn og exkone som baggasje. 

Anonymkode: af6f7...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste blir kapret tidlig, og enten er gift for resten av livet - eller så blir ca 50% single etter gjenomsnittlig 10 år, men da som regel med barn og exkone som baggasje. 

Anonymkode: af6f7...12a


Nettopp, og det er disse mennene - skilt med barn fra før,  For de mennene er gjerne også åpne for å få flere barn, og setter pris på å ha familie. Som da er attraktive for kvinner som begynner å nærme seg slutten på sin tid som fruktbare. Da har en ikke mulighet til å vente nok et ti-år på at partner kaaaanskje skal bli klar for barn en dag. Eller risikoen for at mannen kommer i førtiårskrisa litt tidlig, og dumper en til fordel for å stifte familie med ei yngre dame når en selv nærmer seg ufruktbar og siste sjanse for å få egne barn. 

Så noen menn venter og utsetter så lenge, at de ikke nødvendigvis klarer å skaffe seg en yngre partner som vil ha barn med dem, og ender opp barnløse. Men klart, det er jo som alltid kvinnens "feil".... :roll:
 

Anonymkode: fc695...fd1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så rart at kvinnelige gründere, advokater, økonomer og IT-rådgivere får det til å gå rundt med barn og slik jobb. Eller mener du at kvinnelige advokater jobber mindre og er mindre flinke? Det er ikke lov å jobbe så mye overtid som du skisserer, jf arbeidsmiljøloven. Foretaket står da i fare for å få foretaksbøter. Og jobber du 7 dager i uka 24 timer i døgnet, hva skal du med partner og barn? 

Anonymkode: fafc0...b8d

Nei, jeg sier ikke at kvinner er mindre flinke, men jeg tør påstå at kvinner i snitt jobber mindre. Undersøkelser underbygger også dette, f. eks: 

https://forskning.no/psykologi-kjonn-og-samfunn-hus-og-hjem/jobb-og-hjem-krasjer-ogsa-for-mannen/330470

Kvinner trapper gjerne ned, mens menn mer typisk tar stillinger som krever mer overtid. 

Og joda, det er på godt og vondt tillatt med så store arbeidsmengder. Nøkkelen ligger i definisjonen "særig uavhengig stilling" som ofte brukes for nøkkelpersoner i mange bedrifter, innenfor fag som juss, teknologi, finans osv. Og da er det hardt kjør. Det kan jeg love deg. 

Anonymkode: 976dd...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Mennene har valgt det slik selv. Men de prøver å skyve ansvaret for det over på kvinnene? Selvfølgelig vil ikke kvinner med litt i hode velge menn som jobber hele tiden. De ønsker jo ikke å være alenemor i et forhold. Det finnes nok tilgjengelige menn som kan prioritere både jobb og familie. Ikke skyld på kvinnene. 

Anonymkode: fafc0...b8d

Men likevel viser det seg jo at disse mennene som har ting på stell og ønsker familie går single, og når ikke opp i konkurransen. Så et visst element av kvinnelig kresenhet er det nok et uttrykk for. 

Anonymkode: 976dd...82e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men likevel viser det seg jo at disse mennene som har ting på stell og ønsker familie går single, og når ikke opp i konkurransen. Så et visst element av kvinnelig kresenhet er det nok et uttrykk for. 

Anonymkode: 976dd...82e

Menn er også kresne. Jeg er har bortimot ikke møtt seriøse menn på mange, mange år og går heller single. Har flere venninner som er reale kvinnfolk også som går single år etter år... 

Anonymkode: 8f162...acb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men likevel viser det seg jo at disse mennene som har ting på stell og ønsker familie går single, og når ikke opp i konkurransen. Så et visst element av kvinnelig kresenhet er det nok et uttrykk for. 

Anonymkode: 976dd...82e


Ja, fordi for kvinner, spesielt etterhvert som de blir eldre, er det tryggere å velge en mann som alt har barn fra før, og har vist at han tar vare på dem. 

Dette er noe menn bør ta med i egne kalkulasjoner, på hvor lenge de kan tørre leve ungkarslivet med selvrealisering og festing -  hvor lenge kan de utsette det å få barn, før det i seg selv gjør dem mindre attraktive partnere? Dessverre, så kan de gjøre seg selv uattraktive - oppleves som usikre valg - om de venter for lenge med å få barn, selv om alt annet etterhvert er på stell.

Unge menn som ønsker å bli fedre, gjør smart i å starte tidlig. Det er på tide at vi begynner å fortelle gutta våre dette, og ikke luller dem inn falske forhåpninger om at de kan vente så lenge som de bare vil - da risiker de å falle utenfor. 

 

Anonymkode: fc695...fd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn er også kresne. Jeg er har bortimot ikke møtt seriøse menn på mange, mange år og går heller single. Har flere venninner som er reale kvinnfolk også som går single år etter år... 

Anonymkode: 8f162...acb

Ja for det er jo alltid menns feil. Kvinner har ingen skyld.

Anonymkode: e1616...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke helt sånn at alle fortsetter med festing idet dem går inn i forhold. 
Jeg er selv 32, og singel, og jeg fester med mine single venner når vi har sjansen. Det betyr absolutt ikke at jeg kommer til å feste i samme grad om jeg går inn i ett forhold. Men jeg gidder ikke sitte hjemme med en bok, bare for å framstå som "moden og voksen, klar for å slå seg til ro"

Anonymkode: 09434...c1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...