Gå til innhold

Vasking av brusflasker for eplersaft


Tummy

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg har lest at verden styres av lizard-people og at flybensin ikke kan smelte stålbjelker. Flere steder. Da er det vel sant?

Faren med krystallsoda er jo at man kjøper feil soda og ender opp med å brenne av seg hendene med kaustisk soda!

Det der er faren med ignoranse, ikke faren med Krystallsoda. Krystallsoda har vært et vanlig rengjøringsmiddel i mange generasjoner. Jeg er mer bekymret for ovnsrens. 

Anonymkode: 5c2bf...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei takk for svarene. mente jo zalo da,

Har lest at det med gjenbruk av brusflaske problematikk med bakterier er sterkt overdrevet. Gjør en de rene er det greit, Tenkte i utgangspunktet å fryse dem å ta opp en etter en ved bruk. Om flaskene de går inn i mikroen våte, så er det ikke et levende virus eller bakterie som overlever, så en må ta til takke med alle de festlige små artenene som er i eplene. Kan jo prøve på pasturisering selv om litt mer av de gode næringstoffene blir tatt, såå er ikke det så viktig for meg. Skal se litt på europris tingene, ser også at ølbrygge spesialistene har diverse vaske greier, det skal  jo være rent og pent i ølbrygge værden. Etter alle innspill, tenker jeg å prøve litt av hvert, noen frysing, noen pasturiserte i gryta, ja skal måle tempen underveis. Og noen dunker til sider. Altiallt tipper jeg 100 til 130 liter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tummy skrev:

Det blir kansje litt eplepressing i år. Så tenker kasje å bruke 1.5 liter brusflasker og bare fryse dem. Men vil i utgangspunktet ha dem så rene som mulig. Tenker ikke å pasturisere,  

Hva er smart,  Enkelt skylle med litt sallo vann og vann etterpå?

 

Brusflasker er engangsflasker og skal ikke brukes til annet enn brusen de kommer med. 

Putter du eplesaft i brusflasker får du i beste fall eplesaft med materiale fra plastflaskene inkludert. 

Skal du lage eplesaft så får du også skaffe deg trygge flasker å oppbevare saften på. Ikea har glassflasker til få kroner. Når du ikke skal pastirusere så må flaskene gjøres skikkelig rene med krystallsoda og oppvarming i stekeovn før fylling av saft, ellers får du oppvekst av muggsopper innen få dager. 

Vær og obs på at nedfallsfrukt ikke er egnet til bruk i matlagning. Bruk google og fikk nyeste forskning på det området, om du ikke fikk saken med deg via media for kort tid siden.

Anonymkode: bd24e...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

les litt på ølbryggeforum og se hva de bruker. Hygiene er alfa og omega for godt øl.  

Anonymkode: 62365...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmor pleide å fryse ned alt sånt i melkekartonger. Saft, plommedessert etc. Tinte det i kartongen og helte det over i egnet oppbevaring (mugge, glassflaske etc). 

Anonymkode: c14db...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2018 den 1.24, AnonymBruker skrev:

"Klorin etterlater seg klorsalter som er vanskelig å fjerne"

 

Anonymkode: 180b1...6de

Jeg satt å tenkte på denne kommentaren og hvor dum den egentlig er.

Vil du ha et eksempel på et klorsalt? Bordsalt. Natriumklorid... Alle salter er klorsalt. Felles for dem alle er at de er veldig vannløselige. Salt er ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg satt å tenkte på denne kommentaren og hvor dum den egentlig er.

Vil du ha et eksempel på et klorsalt? Bordsalt. Natriumklorid... Alle salter er klorsalt. Felles for dem alle er at de er veldig vannløselige. Salt er ikke farlig.

Vel Klorin er giftig, tenker det er bedre med ei flaske cola enn ei flaske klorin. Klorin penetrerer hud og slimhinner, og ellers det meste, Du er riktig ille ute om du får litt mer enn bare bitte litt kotakt med klorin. Mye rart i salt, magnesium salter, Det er mange arter Klorider, men også mange salter uten klor. , Oss som jobber i Oljå  Kjenner godt til Barium salt i helt naturlig form, som litt iriterende men tilfeldigvis også er radioaktivt, ikke helt det saltet vi liker best. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tummy skrev:

Vel Klorin er giftig, tenker det er bedre med ei flaske cola enn ei flaske klorin. Klorin penetrerer hud og slimhinner, og ellers det meste, Du er riktig ille ute om du får litt mer enn bare bitte litt kotakt med klorin. Mye rart i salt, magnesium salter, Det er mange arter Klorider, men også mange salter uten klor. , Oss som jobber i Oljå  Kjenner godt til Barium salt i helt naturlig form, som litt iriterende men tilfeldigvis også er radioaktivt, ikke helt det saltet vi liker best. 

https://urtesenteret.no/magnesiumklorid/

Magnesiumklorid er et kosttilskudd... Der kan jeg lese at magnesium:

Sitat

Mer enn 100 enzym trenger magnesium til ulike metabolske reaksjoner i kroppen. Magnesium er nødvendig for at nerve- og muskelimpulser skal overføres og er særs viktig for muskelfunksjonen i hjertet. Magnesium er viktig for elektrolyttbalansen i kroppen. Magnesium er viktig for forbrenningen av karbohydrat, og viktig for å danne den energiformen som kroppen kan benytte seg av. Magnesium er viktig for proteindannelse, produksjon og lagring av celleenergien, celleveksten og reproduksjonen, DNA/RNA dannelse.

Husk at dosen gjør giften. Alt er giftig, i en git dose.Klorin er giftig hvis du drikker det uten å vanne det ut først. I konsentrasjonene du vasker en flaske er det ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg satt å tenkte på denne kommentaren og hvor dum den egentlig er.

Vil du ha et eksempel på et klorsalt? Bordsalt. Natriumklorid... Alle salter er klorsalt. Felles for dem alle er at de er veldig vannløselige. Salt er ikke farlig.

Når man ikke vet bedre, ja så svarer man sånt her. 

 

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

https://urtesenteret.no/magnesiumklorid/

Magnesiumklorid er et kosttilskudd... Der kan jeg lese at magnesium:

Husk at dosen gjør giften. Alt er giftig, i en git dose.Klorin er giftig hvis du drikker det uten å vanne det ut først. I konsentrasjonene du vasker en flaske er det ikke det.

Du uttaler deg om ting du absolutt ikke har peiling på. 

Klor og plast har heller ingenting med hverandre å gjøre.  Flaskene klorinen kommer på er spesialplastflasker. Brusflaskene er ikke for gjenbruk på lik linje med isbokser og anne  plastembalasje så er det meningen at den plasten skal i plastgjenvinningen og ikke gjenbrukes til andre rpodukter. Ja, selv vannflasker er ikke for gjenbruk til nytt vann. 

Merk deg også at klorflaskene skal i restavfallet, fordi de inneholder kjemikalier som vil ødelegge alt annet i plastgjenvinningen den kommer inn sammen med. 

Av og til så :sukk: :sukk: :sukk:

Anonymkode: bd24e...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 1,5 L brusflasker til å fryse ned eplesaft, og det går helt fint! :) Du må huske på å koke safta etter  at sukkeret er hatt i og så avkjøle endel, - varm saft på plastflasker gjør at de krymper. Melkekartonger, som nevnt over, er også fine å fryse ned i.

Alt bakteripratet over her er bare relevant om man oppbevarer de i kjøleskap/kjeller over tid, - da kan safta mugne om det ikke er rent nok.

 

Endret av Hanne67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...