Gå til innhold

Er det veldig frekt å si "dette er kanskje ikke noe for deg?"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver med flere forskjellige idretter, og noen ganger møter jeg på folk som driver med det samme som er så frustrerte og sure fordi de aldri kommer noen vei, og fordi de ikke synes tilbudet i klubben er godt nok. 

Jeg driver for eksempel med en idrett som er ganske dyr, der man må ha eget (ganske dyrt) utstyr som spesialtilpasses. Jeg møter stadig på folk som ikke ønsker å kjøpe seg utstyr, og som låner i øst og vest og blir irriterte fordi de ikke har fremgang. Prøver da å si at det er viktig at utstyret passer, og at de med fordel kan anskaffe sånn og sånn, men får beskjed om at det ikke er aktuelt å kjøpe noe! Det er gjerne de samme folkene som klager på treningsavgifter og er sure fordi det koster å melde seg på konkurranser. Det er jo godt mulig de bare ikke har råd, men er det ikke da litt dumt å sikte seg inn på en veldig dyr idrett?

Er det innafor å si ifra at kanskje dette ikke er idretten for deg? Det er jo ingen som tør å si noe, men det er så slitsomt å prøve å inkludere noen som ikke har forutsetninger for å delta. Noen idretter er jo dyre, er det ikke da bedre å legge energien og timene sine i noe som passer lommeboka bedre? 

Er det sykt frekt å hinte om det? 

Anonymkode: 1b3be...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. Ser at jeg kanskje kommer ut som blærete, men jeg er overhodet ikke rik selv og det går ikke på at folka ikke er "bra" nok altså! Greier akkurat å få det til å gå rundt selv, og da må jeg prioritere. Men jeg gjør jo det, og forventer heller ikke noe bedre resultater enn det jeg vet utstyret mitt står til. ;) 

Anonymkode: 1b3be...2ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er innafor å si det til slike som du beskriver. Det er jo heller ikke noe kult å låne ut utstyr når premisset er at folk må skaffe seg tilpasset utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg er frekt ja! Lidenskap og økonomi går ikke alltid hånd i hånd, faktisk er man utrolig heldig om det gjør det. Har selv drevet med en av de dyreste hobbyene/sportene som finnes, men på budget. Jeg opplevde å bli sett ned på og forsøkt utestengt av andre fordi jeg ikke hadde råd til profft utstyr og konkurranser hver helg, men jeg vant allikevel de konkurransene jeg deltok i og uavhengig av det så ga det meg liv i blodårene og sjela og det er da det som betyr noe, ikke om man må låne eller eier utstyr. Mange fikk ikke mulighet til å holde på som meg fordi de ikke hadde råd men det betydde da virkelig ikke at sporten ikke var noe for de, for de elsket det jo! Når man finner noe som gir livet mening og gjør at man oppdager hva man et skapt til å drive med så skal da for pokker ikke en selvgod klyse komme å mene det ikke er noe for dem bare fordi de ikke er så privilgerte å ha råd til alt utstyr og konkurranser. 

Anonymkode: 78c2b...250

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det syntes jeg er frekt ja! Lidenskap og økonomi går ikke alltid hånd i hånd, faktisk er man utrolig heldig om det gjør det. Har selv drevet med en av de dyreste hobbyene/sportene som finnes, men på budget. Jeg opplevde å bli sett ned på og forsøkt utestengt av andre fordi jeg ikke hadde råd til profft utstyr og konkurranser hver helg, men jeg vant allikevel de konkurransene jeg deltok i og uavhengig av det så ga det meg liv i blodårene og sjela og det er da det som betyr noe, ikke om man må låne eller eier utstyr. Mange fikk ikke mulighet til å holde på som meg fordi de ikke hadde råd men det betydde da virkelig ikke at sporten ikke var noe for de, for de elsket det jo! Når man finner noe som gir livet mening og gjør at man oppdager hva man et skapt til å drive med så skal da for pokker ikke en selvgod klyse komme å mene det ikke er noe for dem bare fordi de ikke er så privilgerte å ha råd til alt utstyr og konkurranser. 

Anonymkode: 78c2b...250

Situasjonen din er vel ikke helt sammenliknbar med den TS skisserer? Om du vant de konkurransene du kunne delta i regner jeg med du ikke klaget i øst og vest over dårlige resultater som skyldtes dårlig tilpasset utstyr? 

Anonymkode: a0252...be1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det syntes jeg er frekt ja! Lidenskap og økonomi går ikke alltid hånd i hånd, faktisk er man utrolig heldig om det gjør det. Har selv drevet med en av de dyreste hobbyene/sportene som finnes, men på budget. Jeg opplevde å bli sett ned på og forsøkt utestengt av andre fordi jeg ikke hadde råd til profft utstyr og konkurranser hver helg, men jeg vant allikevel de konkurransene jeg deltok i og uavhengig av det så ga det meg liv i blodårene og sjela og det er da det som betyr noe, ikke om man må låne eller eier utstyr. Mange fikk ikke mulighet til å holde på som meg fordi de ikke hadde råd men det betydde da virkelig ikke at sporten ikke var noe for de, for de elsket det jo! Når man finner noe som gir livet mening og gjør at man oppdager hva man et skapt til å drive med så skal da for pokker ikke en selvgod klyse komme å mene det ikke er noe for dem bare fordi de ikke er så privilgerte å ha råd til alt utstyr og konkurranser. 

Anonymkode: 78c2b...250

 

Det er jo ikke snakk om å være med på budsjett/ikke kjøpe det proffeste, men å ikke ville betale treningsavgift eller kjøpe nødvendig utstyr. Man kan for eksempel fint kjøpe seg en fotball på europris og bli god til å spille fotball, men man kan ikke ringe på hos naboen hver dag og forvente å få låne en ball. Der er forskjellen. ;)

Anonymkode: 1b3be...2ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan nok oppleves som nedlatende å bli fortalt at "dette er kanskje ikke noe for deg".

Anonymkode: 1f60d...c07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er jo ikke snakk om å være med på budsjett/ikke kjøpe det proffeste, men å ikke ville betale treningsavgift eller kjøpe nødvendig utstyr. Man kan for eksempel fint kjøpe seg en fotball på europris og bli god til å spille fotball, men man kan ikke ringe på hos naboen hver dag og forvente å få låne en ball. Der er forskjellen. ;)

Anonymkode: 1b3be...2ce

Nå er det vel ikke en ball heller ts sikter til at de ikke har råd til. For eksempel finnes grener det koster mange tusen i måneden å drive med og det må være lov å syntes er dyrt, og når utstyr også koster mange tusen, kanskje mange titallstusen eller hundretusen må det da være helt greit å låne det for å kunne fortsette å ha mulighet til å drive med det man elsker. 

Anonymkode: 78c2b...250

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg vær så snill spørre hvilken idrett dette er? For jeg prøver å se for meg hvilken idrett det kan være, men klarer ikke se for meg en idrett som krever så mye spesialtilpasset utstyr at man enten blir blakk, eller blir til irritasjon for andre pga. låning og lignende.

Når det er sagt, så tenker jeg ordlyden på budskapet vil ha mye å si. Hvis du bjeffer til noen i irritasjon at "kanskje dette ikke er idretten for deg", så hadde nok de fleste blitt fornærmet. Men jeg syns allerede du er veldig tydelig, jeg. Fortsett med å gi beskjed om hva idretten krever, og så slutter du å låne bort ting. Folk mister fort interessen, når ting ikke blir gjort enkelt og billig for dem av andre.

Anonymkode: 511af...04a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ikke betaler treningsavgiften, så regner jeg med at vedkommende ikke for være med i klubben? Hvis jeg vil gå i svømme hallen, så kommer jeg jo ikke inn uten å betale billett. Sånn er det bare. 

Men når det gjelder å anskaffe seg kostbart utstyr, så er det frekt å si at idretten ikke er noe for vedkommende fordi h*n ikke har råd til utstyret. Kanskje vedkommende trenger å få prøvd ut idretten litt først for å være sikker på at det er det rette før innkjøp av kostbart utstyr. Eller mens de prøver å spare seg opp. En kan være god i idretten selv om en ikke har utstyret. 

Anonymkode: edbd2...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte at det skal ha noe for seg å si noe til dem. Personer av den typen du beskriver er gjerne slike som klager uansett hva det dreier seg om. Man kan jo ikke endre folk med mindre de vil endre seg selv, så dermed er det ingen grunn til å si det du tenker å si. Hvis det er slik at de ikke har forstått at spesialtilpasset utstyr har noe for seg, så kan du heller prøve igjen å vinkle uttalelsene dine mot akkurat det.

Man må for øvrig ha respekt for at folk ikke har råd, hvis det er det som er problemet, så det hjelper ingen om du gnir det inn at de ikke kan drive med denne idretten hvis de ikke har utstyret. 

Hvis det er slik at oppførselen til disse menneskene er så negativ at det går ut over klubbmiljøet og alle andres prestasjoner, ville jeg tatt det opp, men ikke direkte med de det dreier seg om. Dette bør gå via klubbens/gruppens ledelse. Det kan være at klubbledelsen vet ting som du ikke vet. 

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har jo tydeligvis ikke råd til idretten, det er ingen menneskerett. Jeg hadde aldri giddet å låne ut utstyr gang på gang, nå vet jeg ikke hvilken idrett det er, men det er viktig at sikkerhetsutstyr passer godt. Alle har ikke råd til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde sagt noe direkte. Men om noen hadde spurt meg om å låne mitt spesialtilpassede utstyr, hadde jeg sagt nettopp det, at utstyret er tilpasset meg og derfor ikke ville fungere optimalt for dem. Så får det være deres eget problem å finne utstyr. Jeg hadde kanskje påpekt viktigheten av riktig utstyr uten å være frekk, men sagt det på en slik måte at de forstår at man ikke kan klage over lånt utstyr.

Det er selvsagt lov å drive med de idrettene man vil, men man kan ikke klage over prisene på å bli med. Som alltid må man velge etter lommeboka.

Anonymkode: 4f468...3b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Tusen takk for svar! :) 

Jeg sitter i klubbledelsen, og det er vi som klubb/styre som får henvendelser om at klubben må kjøpe inn ditt og datt fordi "det må jo klubben ha til utlån". Vi har nybegynnerutstyr til utlån, men etterhvert som folk ikke er nybegynnere lenger, har de behov for eget utstyr for å få til utvikling i idretten. Og vi trenger låneutstyret til nye medlemmer, vi har jo ikke helt ubegrenset med utstyr. Dette er vi tydelige på når folk starter, og allerede før innmelding snakker vi om dette. 

Når folk da ikke vil kjøpe seg utstyr, kommer de heller ikke lenger enn nybegynnerstadiet, og hvis man da ikke har råd/lyst til å følge det opp økonomisk, er det kanskje bedre å finne en idrett som ikke er så dyr? Enkelte ting er ren forbruksvare hos oss, og hvis treningsavgiften ikke skal bli helt hinsides er klubben avhengig av at folk holder dette utstyret selv. 

Synes bare det er vanskelig med de medlemmene som ikke vil betale for noenting, de vil jo heller aldri komme noen vei, og de blir jo så irriterte fordi klubben ikke kan holde alt utstyret. Men et sånt budsjett har vi rett og slett ikke, klubbkassa fyller seg ikke selv, og det er ikke akkurat disse folkene som jubler over inntektsgivende dugnader heller. 

 

 

Anonymkode: 1b3be...2ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.9.2018 den 22.19, AnonymBruker skrev:

TS her! Tusen takk for svar! :) 

Jeg sitter i klubbledelsen, og det er vi som klubb/styre som får henvendelser om at klubben må kjøpe inn ditt og datt fordi "det må jo klubben ha til utlån". Vi har nybegynnerutstyr til utlån, men etterhvert som folk ikke er nybegynnere lenger, har de behov for eget utstyr for å få til utvikling i idretten. Og vi trenger låneutstyret til nye medlemmer, vi har jo ikke helt ubegrenset med utstyr. Dette er vi tydelige på når folk starter, og allerede før innmelding snakker vi om dette. 

Når folk da ikke vil kjøpe seg utstyr, kommer de heller ikke lenger enn nybegynnerstadiet, og hvis man da ikke har råd/lyst til å følge det opp økonomisk, er det kanskje bedre å finne en idrett som ikke er så dyr? Enkelte ting er ren forbruksvare hos oss, og hvis treningsavgiften ikke skal bli helt hinsides er klubben avhengig av at folk holder dette utstyret selv. 

Synes bare det er vanskelig med de medlemmene som ikke vil betale for noenting, de vil jo heller aldri komme noen vei, og de blir jo så irriterte fordi klubben ikke kan holde alt utstyret. Men et sånt budsjett har vi rett og slett ikke, klubbkassa fyller seg ikke selv, og det er ikke akkurat disse folkene som jubler over inntektsgivende dugnader heller. 

 

 

Anonymkode: 1b3be...2ce

Hvis dette gjelder barn/ungdom som fortsatt vokser så skjønner jeg godt at de ikke ønsker å kjøpe utstyr. Er det voksne folk så kan man råde de til å kjøpe eget utstyr eller slutte å klage.

Anonymkode: 34fe0...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...