Gå til innhold

Feminisme/ toxic masculinity


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Yme skrev:


Hva er grunnen til at dette ikke faller inn under "damer tjener mindre fordi de velger lavere betalte utdannelser og arbeidsvilkår"?

 


Jeg syns innlegget mitt var veldig klart. Du benyttet deg av et ikkeargument, og viste deg hvorfor det er et ikkeargument, med en lenke hvor du kunne lære om det.

Yme, du skjønner rett og slett ikke dette med at det er flere faktorer som spiller inn! Å si at noen velger en lavere betalt utdannelse henger ikke på greip. Det er yrker i offentlig sektor som er dårligere betalt kontra privat. 

Du benekter totalt at det finnes urettferdighet og diskriminering i arbeidsmarkedet.

Forstår du det som står uthevet? Hva betyr det? 

Generelt blir lønnsforskjellen blant kvinner og menn bare verre desto bedre betalt jobben er. Kvinnelige ledere tjener bare 80 prosent av det mannlige ledere gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Snaskesnusken said:

Selv om det er nesten like mange kvinner som menn i arbeidslivet, er det mye mindre sjanse for å ha en kvinnelig enn mannlig sjef i Norge. Bare vel en tredjedel av alle ledere er kvinner. 

Tallene blir verre dersom du skiller ut privat sektor. Mange kvinner er ledere i barnehager, på skoler og i helsevesenet. Men i privat sektor er nesten syv av ti ledere menn. 

I tillegg er de kvinnelige lederne som finnes, dårligere betalt. 

I 2017 sjekket avisen Dagens Næringslivhvor mange av Norges best betalte ledere som var kvinner. De fant ut at blant de 100 best betalte lederne, var fire kvinner. 

Generelt blir lønnsforskjellen blant kvinner og menn bare verre desto bedre betalt jobben er. Kvinnelige ledere tjener bare 80 prosent av det mannlige ledere gjør. 

Begrunn hvorfor dette er ok!

Tja, som en av disse artiklene sier, kvinner er ledere i mindre enheter. Barnehager, skoler, helsevesenet. Det er ikke mye utbytte å ta der, mens privat har vi store megakonserner med hundretalls millioner i utbytte.

Dette er en minoritet, og jeg tror ikke det er hvem-som-helst som kan nå den toppen heller. Karaktertrekk, dedikasjon og aggresjon.

Kanskje henger det med at menn argumenterer mer for høyere lønn er samme grunn for at menn blir ledere i større grad?

Dødsfall på jobb står menn i mye større grad for enn kvinner. Skal vi ta livet av kvinner på jobb, for at det skal se likt ut?

Jeg bare ser ikke sammenhengen annet enn at det må være diskriminering. 

Anonymkode: 43ec9...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja, som en av disse artiklene sier, kvinner er ledere i mindre enheter. Barnehager, skoler, helsevesenet. Det er ikke mye utbytte å ta der, mens privat har vi store megakonserner med hundretalls millioner i utbytte.

Dette er en minoritet, og jeg tror ikke det er hvem-som-helst som kan nå den toppen heller. Karaktertrekk, dedikasjon og aggresjon.

Kanskje henger det med at menn argumenterer mer for høyere lønn er samme grunn for at menn blir ledere i større grad?

Dødsfall på jobb står menn i mye større grad for enn kvinner. Skal vi ta livet av kvinner på jobb, for at det skal se likt ut?

Jeg bare ser ikke sammenhengen annet enn at det må være diskriminering. 

Anonymkode: 43ec9...eef

Generelt blir lønnsforskjellen blant kvinner og menn bare verre desto bedre betalt jobben er. Kvinnelige ledere tjener bare 80 prosent av det mannlige ledere gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, som en av disse artiklene sier, kvinner er ledere i mindre enheter. Barnehager, skoler, helsevesenet. Det er ikke mye utbytte å ta der, mens privat har vi store megakonserner med hundretalls millioner i utbytte.

Dette er en minoritet, og jeg tror ikke det er hvem-som-helst som kan nå den toppen heller. Karaktertrekk, dedikasjon og aggresjon.

Kanskje henger det med at menn argumenterer mer for høyere lønn er samme grunn for at menn blir ledere i større grad?

Dødsfall på jobb står menn i mye større grad for enn kvinner. Skal vi ta livet av kvinner på jobb, for at det skal se likt ut?

Jeg bare ser ikke sammenhengen annet enn at det må være diskriminering. 

Anonymkode: 43ec9...eef

Det ble registrert 45 dødsulykker i arbeidslivet i Norge i 2016. Det var flere enn året før, men antallet har gått ned siden tusenårsskiftet. 

Av alle som omkom på jobb i 2016, var det to kvinner og 43 menn. helikopterulykken ved Turøy i april utgjorde nesten 30 prosent av disse. Det er stadig innenfor næringsgruppene transport og lagring (ni dødsulykker), industri (åtte dødsulykker) og bygge- og anleggsvirksomhet (ni dødsulykker) de fleste dødsulykkene skjer. Dette er næringsgrupperinger som tradisjonelt er mannsdominert.

Når det gjelder industrien, så er det vanlig med klemskader og løftskader, samt at arbeidstakeren blir truffet av ting i bevegelse – for eksempel påkjørsel av truck. Innenfor bygg- og anlegg er det mest vanlig med fallskader, men vi ser også andre typer arbeidsskader som stikk eller kutt av sag, spiker eller andre arbeidsverktøy, fortsetter erstatningsadvokaten, https://www.dinerstatning.no/yrkesskader/45-døde-i-arbeidsulykker-i-fjor

Menn kan fint velge mindre risikofylt yrker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Snaskesnusken skrev:
Sitat

 

Yme, du skjønner rett og slett ikke dette med at det er flere faktorer som spiller inn! Å si at noen velger en lavere betalt utdannelse henger ikke på greip. Det er yrker i offentlig sektor som er dårligere betalt kontra privat. 


Jeg forstå veldig godt at det er flere faktorer, men jeg forstår også at det er noen faktorer vi ikke har oversikt over, og at de vi ikke har oversikt over ikke automatisk kommer av kjønnsdiskriminering... Det kan godt hende de gjør det, men det veit vi ikke, for det har vi ikke funnet ut enda. 
 

Sitat

Du benekter totalt at det finnes urettferdighet og diskriminering i arbeidsmarkedet.

 

Nei, jeg veit at det finnes urettferdighet og diskriminering i arbeidsmarkedet. Dette snakket vi om tidligere, og vi har begge lagt frem opplevelser hvor kjønnet vårt har ført til dårlig betalt og at man ikke har blitt ansatt.

 

Sitat

Forstår du det som står uthevet? Hva betyr det? 

Generelt blir lønnsforskjellen blant kvinner og menn bare verre desto bedre betalt jobben er. Kvinnelige ledere tjener bare 80 prosent av det mannlige ledere gjør. 

Basert på faktorene vi har oversikt over, betyr det at damene har valgt utdannelser med lavere lønn. Sjefsstillingene betaler også lavere lønn, i disse yrkene. Det er også faktorer her vi ikke har oversikt over enda, og det kan hende en av dem er diskriminering, men det er ikke noe vi har oversikt over med forskningen vi har tilgjengelig i dag, og det er derfor bare spekulering... Det kan like gjerne være helt andre grunner. Vi veit ikke.

 

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Selv om det er nesten like mange kvinner som menn i arbeidslivet, er det mye mindre sjanse for å ha en kvinnelig enn mannlig sjef i Norge. Bare vel en tredjedel av alle ledere er kvinner. 

Tallene blir verre dersom du skiller ut privat sektor. Mange kvinner er ledere i barnehager, på skoler og i helsevesenet. Men i privat sektor er nesten syv av ti ledere menn. 

I tillegg er de kvinnelige lederne som finnes, dårligere betalt. 

I 2017 sjekket avisen Dagens Næringslivhvor mange av Norges best betalte ledere som var kvinner. De fant ut at blant de 100 best betalte lederne, var fire kvinner. 

Generelt blir lønnsforskjellen blant kvinner og menn bare verre desto bedre betalt jobben er. Kvinnelige ledere tjener bare 80 prosent av det mannlige ledere gjør. 

Er dette ok?

Du har en sterk tendens til å overforenkle ting. Når Yme går inn på kildene du viser til og setter dem i kontekst, så blir du nesten pissed off. Fordi ting SKAL passe inn i tankebygningen du har definert på forhånd.

Dette med toppjobber er også mye mer nyansert enn du fremstiller det som. Bare IQ i seg selv "diskriminerer" vekk 95% av de aktuelle kandidatene. Også kommer i tillegg konkurranseinstinkt, toleranse for stress, disiplin etc etc. Du har en veldig arrogant holdning om at du sitter på det riktige svaret, også skal du liksom belære oss andre om hva som er riktig. Hvis du skal prøve deg på sånt så må du i det minste ha reell basiskunnskap om det du prøver å belære oss om. Ikke avfeie legitime argumenter pga at de ikke passer inn i din "boks".

Anonymkode: 189e7...5eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Snaskesnusken said:

Det ble registrert 45 dødsulykker i arbeidslivet i Norge i 2016. Det var flere enn året før, men antallet har gått ned siden tusenårsskiftet. 

Av alle som omkom på jobb i 2016, var det to kvinner og 43 menn. helikopterulykken ved Turøy i april utgjorde nesten 30 prosent av disse. Det er stadig innenfor næringsgruppene transport og lagring (ni dødsulykker), industri (åtte dødsulykker) og bygge- og anleggsvirksomhet (ni dødsulykker) de fleste dødsulykkene skjer. Dette er næringsgrupperinger som tradisjonelt er mannsdominert.

Når det gjelder industrien, så er det vanlig med klemskader og løftskader, samt at arbeidstakeren blir truffet av ting i bevegelse – for eksempel påkjørsel av truck. Innenfor bygg- og anlegg er det mest vanlig med fallskader, men vi ser også andre typer arbeidsskader som stikk eller kutt av sag, spiker eller andre arbeidsverktøy, fortsetter erstatningsadvokaten, https://www.dinerstatning.no/yrkesskader/45-døde-i-arbeidsulykker-i-fjor

Menn kan fint velge mindre risikofylt yrker! 

Korrekt, men er det (urettmessig) diskriminering at menn velger disse yrkene? Er det like mange menn som kvinner som søker disse stillingene?

Anonymkode: 43ec9...eef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Yme skrev:


Jeg forstå veldig godt at det er flere faktorer, men jeg forstår også at det er noen faktorer vi ikke har oversikt over, og at de vi ikke har oversikt over ikke automatisk kommer av kjønnsdiskriminering... Det kan godt hende de gjør det, men det veit vi ikke, for det har vi ikke funnet ut enda. 
 

 

Nei, jeg veit at det finnes urettferdighet og diskriminering i arbeidsmarkedet. Dette snakket vi om tidligere, og vi har begge lagt frem opplevelser hvor kjønnet vårt har ført til dårlig betalt og at man ikke har blitt ansatt.

 

Basert på faktorene vi har oversikt over, betyr det at damene har valgt utdannelser med lavere lønn. Sjefsstillingene betaler også lavere lønn, i disse yrkene. Det er også faktorer her vi ikke har oversikt over enda, og det kan hende en av dem er diskriminering, men det er ikke noe vi har oversikt over med forskningen vi har tilgjengelig i dag, og det er derfor bare spekulering... Det kan like gjerne være helt andre grunner. Vi veit ikke.

 

Det betyr at kvinner som har samme stilling og utdannelse som menn tjener mindre! Det vet vi forekommer!

Endret av Snaskesnusken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korrekt, men er det (urettmessig) diskriminering at menn velger disse yrkene? Er det like mange menn som kvinner som søker disse stillingene?

Anonymkode: 43ec9...eef

Hvilken diskriminering er det du snakker om? 

Jeg vet ikke om du har fått det med deg men det er flere kvinner som også velger å jobbe offshore. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Det betyr at kvinner som har samme stilling og utdannelse som menn tjener mindre! Det vet vi forekommer!


En mannlig sjef på en privatklinikk, vil selvfølgelig tjene mer enn en kvinnelig sjef på en offentlig klinikk. Samme utdannelse, samme yrke, men fordi valget hennes var å søke seg inn i offentlig sektor (som damer oftere gjør), istedenfor privat sektor (som menn oftere gjør), tjener hu mindre... 

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Yme Igjen drar jeg frem følgende sitat;

«Når vi sammenlikner like kvinner og menn i samme bransje, så er det fortsatt en lønnsforskjell som vi ikke kan forklare,» sier forsker Kjersti Misje Østbakken.

Hvordan kan det ha seg at menn tjener mer for samme utførte arbeid på alle plan? Er ikke dette snodig eller hva? Synes ikke du at dette må ta slutt? Eller skal vi gi kvinner fordelen med å tjene mest på tross av lik utdanning, arbeid og stillingsprosent? Når jeg sier at du ikke forstår hva dette går i, er det dette jeg snakker om! Dette er en av faktorene! Menn tjener mer uansett!

«Menn tjener mer enn kvinner i både private og offentlige selskaper, kommunen og i staten som heltidsansatte, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Yme skrev:


En mannlig sjef på en privatklinikk, vil selvfølgelig tjene mer enn en kvinnelig sjef på en offentlig klinikk. Samme utdannelse, samme yrke, men fordi valget hennes var å søke seg inn i offentlig sektor (som damer oftere gjør), istedenfor privat sektor (som menn oftere gjør), tjener hu mindre... 

Herregud, vi snakker om samme bransje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snaskesnusken said:

Hvilken diskriminering er det du snakker om? 

Jeg vet ikke om du har fått det med deg men det er flere kvinner som også velger å jobbe offshore. 

Det er ikke svart-hvitt. JEg sier ikke at kvinner ikke jobber i disse stillingene. Eller ikke kan jobbe i disse stillingene. Eller ikke ønsker at de jobber i disse stillingene.

Du mener at lønnsforskjellen er på grunn av diskriminering - som en selvfølgelighet når et par andre faktorer er gjort rede for. Det er det jeg er uenig i. Jeg sier ikke at det ikke er en forskjell om en måler kjønn mot kjønn. Jeg sier heller ikke at det forekommer tilfeller av "æsj, vagina!" når noen leser en søknad. Men jeg tviler på at det er såpass omfattende at det utgjør en forskjell. Det er da vitterlig opp til deg å vise at det er såpass omfang av diskrimering.

Et sitat av en likestillingsforsker om at vi ikke kan forklare forskjellene, og så tolke det som at da må det være diskriminering er for dumt.

Å jobbe off-shore har også sitt eget sett med utfordringer, og lønna reflekterer det.

Men er det vitterlig så mange kvinner som ønsker - og er kvalifisert til å jobbe off-shore at det utgjør en forskjell? Nå tenker jeg iforhold til menn som ønsker - og er kvalifisert. 

Anonymkode: 43ec9...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi sammenlikner like kvinner og menn i samme bransje, så er det fortsatt en lønnsforskjell som vi ikke kan forklare, sier forsker Kjersti Misje Østbakken.

Menn tjener mer enn kvinner i både private og offentlige selskaper, kommunen og i staten som heltidsansatte, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. @Yme

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Herregud, vi snakker om samme bransje!


2 klinikker som utfører samme arbeid, hvor den eneste forskjellen er at en er privat, og en er offentlig, er ikke i samme bransje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snaskesnusken said:

Herregud, vi snakker om samme bransje!

Hvilken bransje? Alle bransjer?

Anonymkode: 43ec9...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke svart-hvitt. JEg sier ikke at kvinner ikke jobber i disse stillingene. Eller ikke kan jobbe i disse stillingene. Eller ikke ønsker at de jobber i disse stillingene.

Du mener at lønnsforskjellen er på grunn av diskriminering - som en selvfølgelighet når et par andre faktorer er gjort rede for. Det er det jeg er uenig i. Jeg sier ikke at det ikke er en forskjell om en måler kjønn mot kjønn. Jeg sier heller ikke at det forekommer tilfeller av "æsj, vagina!" når noen leser en søknad. Men jeg tviler på at det er såpass omfattende at det utgjør en forskjell. Det er da vitterlig opp til deg å vise at det er såpass omfang av diskrimering.

Et sitat av en likestillingsforsker om at vi ikke kan forklare forskjellene, og så tolke det som at da må det være diskriminering er for dumt.

Å jobbe off-shore har også sitt eget sett med utfordringer, og lønna reflekterer det.

Men er det vitterlig så mange kvinner som ønsker - og er kvalifisert til å jobbe off-shore at det utgjør en forskjell? Nå tenker jeg iforhold til menn som ønsker - og er kvalifisert. 

Anonymkode: 43ec9...eef

Når vi sammenlikner like kvinner og menn i samme bransje, så er det fortsatt en lønnsforskjell som vi ikke kan forklare, sier forsker Kjersti Misje Østbakken.

Menn tjener mer enn kvinner i både private og offentlige selskaper, kommunen og i staten som heltidsansatte, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Dette snakker jeg om! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Herregud, vi snakker om samme bransje!

Det mange ikke tenker over er at det er stor individuell forskjell på innsats selv når man sammenlikner ansatte som har samme utdannelse, jobber i samme sektor, jobber i samme bransje og selv internt i samme firma og avdeling. Hos oss er det f. eks. det og det er det for det meste kvinner som går kl. 16, mens flere av mennene sitter både til 20 og 2200 fordi de har tatt på seg mer ansvar. Mange bransjer er tøffe sånn sett, skal man opp og frem, så nytter det ikke bare å klage på manglende likestilling uten å legge ned innsatsen som skal til. Kvinner jobber mest deltid, reiser mye mer, og tar generelt mer fritid. Blant de jeg kjenner er det stort sett kvinnene som reiser verden rundt, mens deres menn mer elle rmindre jobber ræva av seg og har slitsomme liv. Så ikke kom med manglende likestilling som argument!

Anonymkode: 8ee51...34a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Når vi sammenlikner like kvinner og menn i samme bransje, så er det fortsatt en lønnsforskjell som vi ikke kan forklare, sier forsker Kjersti Misje Østbakken.

Menn tjener mer enn kvinner i både private og offentlige selskaper, kommunen og i staten som heltidsansatte, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. @Yme

 


Leser du det du selv poster? Hva med denne ganske viktige biten her?

"så er det fortsatt en lønnsforskjell som vi ikke kan forklare, sier forsker Kjersti Misje Østbakken."

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er der altså..., 

Nei, det er ikke det samme da den private helsetjenesten får profitt av å selge helsetjenester i tillegg til støtte fra staten. Offentlige helsetjenester tjener ikke penger på pasientene sine.                            Det er også dyrere å gå til privat lege enn å benytte seg av det offentlige som har egenandelsordning = staten og skattebetalerne betaler for å drifte helsetjenester som igjen er en del av velferdsstaten. Staten spytter inn mesteparten av  pengene. Det eneste de har til felles er at de selger helsetjenester til pasienter. 

 

Samme bransje = samme arbeidsgiver! 

Kvinner og menn, for eks helsefagarbeidere ansatt ved Toppen kommunale sykehjem er i samme bransje. Du kan sammenligne dem lønnsmessig med et annet kommunalt sykehjem, ikke med et privat sykehjem. 

De fleste private bhg har i dag for eksempel har tarifflønn men gjerne ikke pensjonsordninger. Noen har pensjonsordning men den er ikke nødvendigvis bedre enn KLP, Norges største pensjonsselsksap. Du kan heller ikke sammenligne privat og offentlig tjenester og tilbud her heller.

 

,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...