Gå til innhold

Feminisme/ toxic masculinity


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Snaskesnusken skrev:

Svar meg på dette med Obama du..

Gjerne det. Så kan du svare meg etterpå.

Det er stor forskjell på amerikansk og norsk politikk. Likeså er det stor forskjell på kultur, maktstrukturer og måten demokratiet er bygd opp på. I USA er man for eksempel svært avhengig av penger for å bli demokratisk valgt. I Norge er det ikke slik. I USA er det faktisk ganske vanskelig å få stemmerett da ordningen med å registrere seg kan være krevende. Slik er det ikke i Norge. I USA er kjønnsrollene vesentlig mer konservativt innrettet enn i Norge. Alt dette gjør at diskriminering i USA først og fremst handler om klasse.

I Norge har vi et annet politisk system. Kjønnsroller er ikke i samme grad fastspikret i tradisjoner og religion. Det er vesentlig lettere å utøve sine demokratiske plikter, det vil si, man er ikke så avhengig av økonomiske ressurser for å kunne stille til valg. Vi har et langt mer homogent samfunn der man i vesentlig mindre grad er avhengig av klasse for å lykkes.

Obama hadde hele det konservative politiske systemet mot seg og mindretall i begge kamrene. I Norge ønsker derimot opposisjonen mer likestilling både for kvinner og menn men Erna og Co mener åpenbart ikke det samme som deg, at patriarkatet undertrykker kvinner. Dermed er situasjonen motsatt, paradoksalt nok.

Kvinnene på toppen holder igjen når det gjelder likestilling i Norge. Derfor er det dit du kan rette kritikken din. Ikke mot alle menn.

Jeg finner meg ikke lenger i å bli gjort til syndebukk bare fordi jeg er mann. Det er grovt sexistisk og svært diskriminerende. Teoriene om patriarkat gjør nettopp dette og er kontraproduktivt og bidrar til uhensiktsmessig polarisering mellom kjønnene. Dermed blir disse konspirasjonsteoriene den beste støtten for dem som ønsker diskriminering og urett. For de av oss som kjemper mot diskriminering splittes og blir mest opptatt av å skyte på hverandre. Ser du det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Snaskesnusken said:

 Du får sende en klage til forskeren og begrunne hvorfor du ikke vil ts innover deg st kvinner blir diskriminert på arbeidsmarkedet. Jeg kan heller ikke se at du har noe kilder å vise til. Hvor er din teori som kan forklare inntrykkene dine? 

Kilden til artikkelen er en forsker, Yme! 

https://www.bt.no/nyheter/brif/i/jPwnpo/Fem-fakta-som-viser-at-det-fortsatt-ikke-er-likestilling-i-Norge

Poenget, tror jeg, er at det rent overfladisk er en forskjell. Menn tjener mer enn kvinner.

Så brytes det ned, kvinner jobber mer deltid - uten at det sies noe mer om hvor mye deltid-forskjellen utgjør, og i hvilket lønnsnivå det påvirker. Så brytes det ned til at kvinner jobber mer offentlig, og menn mer privat, som påvirker den originale forskjellen. Så sier de at menn kjemper mer for høyere lønn enn kvinner.

uttaler forskeren seg, og sjekket kjapt via forskningsinstittutet hun er tilknyttet at det er 55% av forskjellen ikke gjort rede for via de tidligere forklaringene. Fortsatt helt greit. Men så, ut av det blå blir forklaringen at det ikke kan forklares med de tre aspektene at det er diskriminering av kvinner.

Dette blir vi bedt om å ta for god fisk fordi hun er forsker og sier det. Hun blir dermed en autoritær kilde. Det en kan lure på, er da om det er kun fire faktorer som påvirker lønnsnivået? Heltid/deltid, privat/offentlig, kjemping for ølkt lønn og diskriminering. Blir for simpel forklaring synes jeg.

Anonymkode: 43ec9...eef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonom som forsker på arbeidsliv og likestilling

Denne damen har sikkert ikke peiling på hva hun holder på med.. @Yme 😏

Kjersti Misje Østbakken er PhD i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo (2013). Hennes forskningsinteresser omfatter lønns-, yrkes- og karriereforskjeller for ulike grupper arbeidstakere.

Hun har blant annet studert lønnsforskjeller mellom kvinner og menn, det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og kjønnsforskjeller i sykefravær. Østbakken er redaktør i tidsskriftet Søkelys på arbeidslivet, og sitter i SSBs rådgivende utvalg for arbeidsmarkedsstatistikk.

Misje Østbakken er tilknyttet CORE – Senter for likestillingsforskning.

Prosjekter

Evaluering av foreldrepermisjonsordningen – likestillingseffekter

Evaluering av moderasjonsordningene for barnehagen

Gender Segregation in the Labour Market

Modenhet, motivasjon og kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner

NORDICORE – Nordic Centre for Research on Gender Equality in Research and Innovation

Nye krav til helse og kompetanse i arbeidsmarkedet?

Publikasjoner

Vitenskapelige artikler og bokkapitler

Flere ...

Løset, Gøril Kvamme; Dale-Olsen, Harald; Hellevik, Tale; Mastekaasa, Arne; von Soest, Tilmann & Østbakken, Kjersti Misje (2018). Gender equality in sickness absence tolerance: Attitudes and norms of sickness absence are not different for men and women.  PLoS ONE. 13(8) . doi: 10.1371/journal.pone.0200788 Fulltekst i vitenarkiv.

Reisel, Liza; Østbakken, Kjersti Misje & Attewell, Paul (2018). Dynamics of Claims Making and Gender Wage Gaps in the United States and Norway.  Social Politics: International Studies in Gender, State and Society. . doi:10.1093/sp/jxy019 Fulltekst i vitenarkiv.Vis sammendrag

Hardoy, Ines; Schøne, Pål & Østbakken, Kjersti Misje (2017). Children and the gender gap in management.  Labour Economics.  47, s 124- 137 . doi:10.1016/j.labeco.2017.05.009 Fulltekst i vitenarkiv.Vis sammendrag

Hardoy, Ines; Schøne, Pål & Østbakken, Kjersti Misje (2017). Kjønnsforskjeller i ledelse: Kohort eller -livsløp?.  Søkelys på arbeidslivet.  34(1-2), s 95- 107 . doi:10.18261/issn-1504-7989-2017-01-02-06 Fulltekst i vitenarkiv.Vis sammendrag

Dale-Olsen, Harald & Østbakken, Kjersti Misje (2016). Økende lønnsulikhet i Norge i perioden 2002–2012?.  Søkelys på arbeidslivet.  33(1-2), s 122- 141 . doi:10.18261/issn.1504-7989-2016-01-02-07Vis sammendrag

Dale-Olsen, Harald; Østbakken, Kjersti Misje & Schøne, Pål (2015). Imitation, Contagion, or Exertion? Using a Tax Reform to Reveal How Colleagues' Sick Leaves Influence Worker Behaviour.  The Scandinavian Journal of Economics. 117(1), s 57- 83 . doi:10.1111/sjoe.12082 Fulltekst i vitenarkiv.Vis sammendrag

Østbakken, Kjersti Misje (2015). Flere kvinner med høy utdanning - hva har skjedd med avkastningen?.  Søkelys på arbeidslivet.  32(4), s 344- 359 Vis sammendrag

Østbakken, Kjersti Misje; Dale-Olsen, Harald & Schøne, Pål (2015). Kjønnsbalanse i styrer og kvinners karriére, I: Mari Teigen (red.),  Virkninger av kjønnskvotering i norsk næringsliv.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-48415-3.  Kapittel 6.  s 120 - 138

Barth, Erling; Hardoy, Ines; Schøne, Pål & Østbakken, Kjersti Misje (2014). Hva betyr høy yrkesdeltakelse for kjønnssegregering?, I: Liza Reisel & Mari Teigen (red.),  Kjønnsdeling og etniske skiller på arbeidsmarkedet.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-48088-9.  Kapittel 6.  s 108 - 118

Østbakken, Kjersti Misje (2014). Kjønn, lønn og barn - hva betyr barn for timelønnsnivået til kvinner og menn?.  Søkelys på arbeidslivet.  31(3), s 229- 248 Vis sammendrag

Barth, Erling; Asplund, Rita; Lundborg, Per & Nilsen, Kjersti Misje (2011). Polarization of the Nordic Labour Markets.  Finnish economic papers.  24(2), s 87- 110 

Dale-Olsen, Harald; Nilsen, Kjersti Misje & Schøne, Pål (2011). Smitter sykefravær?.  Søkelys på arbeidslivet. 28(1/2), s 124- 134 

Dale-Olsen, Harald & Nilsen, Kjersti Misje (2009). Lønnsulikhet i Norge 1995-2006.  Søkelys på arbeidslivet. 26(2), s 207- 221 

Østbakken, Kjersti Misje (2007). Er det et glasstak i Norge? Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn på toppen i arbeidsmarkedet.  Søkelys på arbeidslivet. 24(2), s 181- 194, https://www.samfunnsforskning.no/personer/vit/kjersmni/

 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jalp skrev:

Gjerne det. Så kan du svare meg etterpå.

Det er stor forskjell på amerikansk og norsk politikk. Likeså er det stor forskjell på kultur, maktstrukturer og måten demokratiet er bygd opp på. I USA er man for eksempel svært avhengig av penger for å bli demokratisk valgt. I Norge er det ikke slik. I USA er det faktisk ganske vanskelig å få stemmerett da ordningen med å registrere seg kan være krevende. Slik er det ikke i Norge. I USA er kjønnsrollene vesentlig mer konservativt innrettet enn i Norge. Alt dette gjør at diskriminering i USA først og fremst handler om klasse.

I Norge har vi et annet politisk system. Kjønnsroller er ikke i samme grad fastspikret i tradisjoner og religion. Det er vesentlig lettere å utøve sine demokratiske plikter, det vil si, man er ikke så avhengig av økonomiske ressurser for å kunne stille til valg. Vi har et langt mer homogent samfunn der man i vesentlig mindre grad er avhengig av klasse for å lykkes.

Obama hadde hele det konservative politiske systemet mot seg og mindretall i begge kamrene. I Norge ønsker derimot opposisjonen mer likestilling både for kvinner og menn men Erna og Co mener åpenbart ikke det samme som deg, at patriarkatet undertrykker kvinner. Dermed er situasjonen motsatt, paradoksalt nok.

Kvinnene på toppen holder igjen når det gjelder likestilling i Norge. Derfor er det dit du kan rette kritikken din. Ikke mot alle menn.

Jeg finner meg ikke lenger i å bli gjort til syndebukk bare fordi jeg er mann. Det er grovt sexistisk og svært diskriminerende. Teoriene om patriarkat gjør nettopp dette og er kontraproduktivt og bidrar til uhensiktsmessig polarisering mellom kjønnene. Dermed blir disse konspirasjonsteoriene den beste støtten for dem som ønsker diskriminering og urett. For de av oss som kjemper mot diskriminering splittes og blir mest opptatt av å skyte på hverandre. Ser du det?

Selv om vi har kvinner i politikken betyr det ikke at vi er 100% likestilte og at kvinner ikke opplever diskriminering i arbeidslivet. Benekter du at vi er preget av et samfunn som har hatt klare kjønnsforskjeller? Benekter du at dette ikke henger igjen fra fortiden? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget, tror jeg, er at det rent overfladisk er en forskjell. Menn tjener mer enn kvinner.

Så brytes det ned, kvinner jobber mer deltid - uten at det sies noe mer om hvor mye deltid-forskjellen utgjør, og i hvilket lønnsnivå det påvirker. Så brytes det ned til at kvinner jobber mer offentlig, og menn mer privat, som påvirker den originale forskjellen. Så sier de at menn kjemper mer for høyere lønn enn kvinner.

uttaler forskeren seg, og sjekket kjapt via forskningsinstittutet hun er tilknyttet at det er 55% av forskjellen ikke gjort rede for via de tidligere forklaringene. Fortsatt helt greit. Men så, ut av det blå blir forklaringen at det ikke kan forklares med de tre aspektene at det er diskriminering av kvinner.

Dette blir vi bedt om å ta for god fisk fordi hun er forsker og sier det. Hun blir dermed en autoritær kilde. Det en kan lure på, er da om det er kun fire faktorer som påvirker lønnsnivået? Heltid/deltid, privat/offentlig, kjemping for ølkt lønn og diskriminering. Blir for simpel forklaring synes jeg.

Anonymkode: 43ec9...eef

Selvfølgelig er dette diskriminering. Ikke få meg til å tro menn hadde funnet seg i å bli forbigått grunnet kjønnet sitt eller blitt valgt bort da deres koner føder barn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

 Du får sende en klage til forskeren og begrunne hvorfor du ikke vil ta innover deg at kvinner blir diskriminert på arbeidsmarkedet.

Kilden til artikkelen er en forsker, Yme!

 

Eller så kan jeg lese kildene de har brukt, hvor det står at grunnen til at damer tjener mindre enn menn, er fordi de velger utdannelser og arbeidsvilkår som har lavere lønn... 

 

Sitat

Jeg kan heller ikke se at du har noe kilder å vise til. Hvor er din teori som kan forklare inntrykkene dine? 


Her er kilden de bruker i artikkelen du slev postet. Du veit, kildene du ikke leste, fordi du ikke veit hva kildekritikk er

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/kjonnsdelt-arbeidsmarked-tross-kvinnenes-utdanningsforsprang
 

Sitat


Og der poster du enda en lenke som skisserer at kvinner har lavere lønn, fordi de velger yrker og arbeidsvilkår som betaler mindre. Jeg trenger jo ikke finne kilder selv, når du gjør det for meg :ler: 

 

Sitat

Men du hevder vel at dette også er løgn!


Du er glad i stråmennene dine du... Jeg har aldri hevdet at det er løgn. Jeg skrev at det var noen av uttalelsene deres som de ikke hadde kilder på, i den første artikkelen du postet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Yme skrev:

 

Eller så kan jeg lese kildene de har brukt, hvor det står at grunnen til at damer tjener mindre enn menn, er fordi de velger utdannelser og arbeidsvilkår som har lavere lønn... 

 


Her er kilden de bruker i artikkelen du slev postet. Du veit, kildene du ikke leste, fordi du ikke veit hva kildekritikk er

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/kjonnsdelt-arbeidsmarked-tross-kvinnenes-utdanningsforsprang
 


Og der poster du enda en lenke som skisserer at kvinner har lavere lønn, fordi de velger yrker og arbeidsvilkår som betaler mindre. Jeg trenger jo ikke finne kilder selv, når du gjør det for meg :ler: 

 


Du er glad i stråmennene dine du... Jeg har aldri hevdet at det er løgn. Jeg skrev at det var noen av uttalelsene deres som de ikke hadde kilder på, i den første artikkelen du postet.

Jeg har da aldri benektet at valg av yrker ikke er EN av faktorene for at kvinner tjener mindre enn menn. Du argumenterer på en meget useriøs måte og legger ord i munnen på meg! 

Det er ikke jeg som sliter med kildekritikk eller å se de forskjellige faktorene som påvirker lønnsforskjeller for å si slik.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Økonom som forsker på arbeidsliv og likestilling

Denne damen har sikkert ikke peiling på hva hun holder på med.. @Yme 😏

Kjersti Misje Østbakken er PhD i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo (2013). Hennes forskningsinteresser omfatter lønns-, yrkes- og karriereforskjeller for ulike grupper arbeidstakere.

Hun har blant annet studert lønnsforskjeller mellom kvinner og menn, det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og kjønnsforskjeller i sykefravær. Østbakken er redaktør i tidsskriftet Søkelys på arbeidslivet, og sitter i SSBs rådgivende utvalg for arbeidsmarkedsstatistikk.

 

 

Nå skal du få lære noe nytt og spennende, når det kommer til å argumentere for seg

Jump to search

An argument from authority, also called an appeal to authority, or argumentum ad verecundiam is a form of defeasible[1]argument in which a claimed authority's support is used as evidence for an argument's conclusion. It is well known as a fallacy, though it is used in a cogent form when all sides of a discussion agree on the reliability of the authority in the given context.[2][3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Snaskesnusken said:

Selvfølgelig er dette diskriminering. Ikke få meg til å tro menn hadde funnet seg i å bli forbigått grunnet kjønnet sitt eller blitt valgt bort da deres koner føder barn!

Hvorfor er det selvfølgelig?

Anonymkode: 43ec9...eef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les denne: https://www.goodreads.com/book/show/596616.Why_Men_Earn_More

Et annet aspekt i forhold til lønn er personlighetsprofil. Hvis man tar the big 5, så slår kvinner statistisk sett høyere ut på "agreeableness". Og dette slår igjen ut på forhandling av lønn. Det er ingen enkel "seoghør" løsning på disse tingene. Hvis man skal forstå det ordentlig så må man inkludere alle aspektene ved problemstillingen.

Anonymkode: 189e7...5eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Jeg har da aldri benektet at valg av yrker ikke er EN av faktorene for at kvinner tjener mindre enn menn. 


Nei, jeg er klar over at du ikke har benekta det.
 

Sitat

Det er ikke jeg som sliter med kildekritikk eller å se de forskjellige faktorene som påvirker lønnsforskjeller for å si slik.. 


Jeg forholder meg til faktorene man vet om. Kjønnsdiskriminering er ikke en av de faktorene, men en antagelse man putter inn i den lille delen vi enda ikke helt har oversikt over.
 

Sitat

Du argumenterer på en meget useriøs måte og legger ord i munnen på meg! 


Det er JEG som gjør det?? :ler: 

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Yme skrev:

 

Nå skal du få lære noe nytt og spennende, når det kommer til å argumentere for seg

Jump to search

An argument from authority, also called an appeal to authority, or argumentum ad verecundiam is a form of defeasible[1]argument in which a claimed authority's support is used as evidence for an argument's conclusion. It is well known as a fallacy, though it is used in a cogent form when all sides of a discussion agree on the reliability of the authority in the given context.[2][3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

Igjen; tåkeprat og ingen argumenter. Hvor mange ganger må jeg forklare deg at du tar feil, Yme??? Dette begynner å bli forferdelig slitsomt! 

De fleste likestillingsutfordringene i Norge skyldes mannsdominans, men når det gjelder utdanningsnivå, er det kvinner som løper fra.

 

Selv om det er nesten like mange kvinner som menn i arbeidslivet, er det mye mindre sjanse for å ha en kvinnelig enn mannlig sjef i Norge. Bare vel en tredjedel av alle ledere er kvinner. 

Tallene blir verre dersom du skiller ut privat sektor. Mange kvinner er ledere i barnehager, på skoler og i helsevesenet. Men i privat sektor er nesten syv av ti ledere menn. 

I tillegg er de kvinnelige lederne som finnes, dårligere betalt. 

I 2017 sjekket avisen Dagens Næringslivhvor mange av Norges best betalte ledere som var kvinner. De fant ut at blant de 100 best betalte lederne, var fire kvinner. 

Generelt blir lønnsforskjellen blant kvinner og menn bare verre desto bedre betalt jobben er. Kvinnelige ledere tjener bare 80 prosent av det mannlige ledere gjør. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det selvfølgelig?

Anonymkode: 43ec9...eef

Du vil bli forbigått grunnet kjønnet ditt? Du er komfortabel med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Yme skrev:


Nei, jeg er klar over at du ikke har benekta det.
 


Jeg forholder meg til faktorene man vet om. Kjønnsdiskriminering er ikke en av de faktorene, men en antagelse man putter inn i den lille delen vi enda ikke helt har oversikt over.
 


Det er JEG som gjør det?? :ler: 

Selv om det er nesten like mange kvinner som menn i arbeidslivet, er det mye mindre sjanse for å ha en kvinnelig enn mannlig sjef i Norge. Bare vel en tredjedel av alle ledere er kvinner. 

Tallene blir verre dersom du skiller ut privat sektor. Mange kvinner er ledere i barnehager, på skoler og i helsevesenet. Men i privat sektor er nesten syv av ti ledere menn. 

I tillegg er de kvinnelige lederne som finnes, dårligere betalt. 

I 2017 sjekket avisen Dagens Næringslivhvor mange av Norges best betalte ledere som var kvinner. De fant ut at blant de 100 best betalte lederne, var fire kvinner. 

Generelt blir lønnsforskjellen blant kvinner og menn bare verre desto bedre betalt jobben er. Kvinnelige ledere tjener bare 80 prosent av det mannlige ledere gjør. 

Er dette ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snaskesnusken said:

Du vil bli forbigått grunnet kjønnet ditt? Du er komfortabel med det? 

Hvorfor er det kjønnet som gjør at de blir forbigått? Kvinner er jo mer syke enn menn :)

Anonymkode: 43ec9...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det kjønnet som gjør at de blir forbigått? Kvinner er jo mer syke enn menn :)

Anonymkode: 43ec9...eef

Selv om det er nesten like mange kvinner som menn i arbeidslivet, er det mye mindre sjanse for å ha en kvinnelig enn mannlig sjef i Norge. Bare vel en tredjedel av alle ledere er kvinner. 

Tallene blir verre dersom du skiller ut privat sektor. Mange kvinner er ledere i barnehager, på skoler og i helsevesenet. Men i privat sektor er nesten syv av ti ledere menn. 

I tillegg er de kvinnelige lederne som finnes, dårligere betalt. 

I 2017 sjekket avisen Dagens Næringslivhvor mange av Norges best betalte ledere som var kvinner. De fant ut at blant de 100 best betalte lederne, var fire kvinner. 

Generelt blir lønnsforskjellen blant kvinner og menn bare verre desto bedre betalt jobben er. Kvinnelige ledere tjener bare 80 prosent av det mannlige ledere gjør. 

Begrunn hvorfor dette er ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Selv om det er nesten like mange kvinner som menn i arbeidslivet, er det mye mindre sjanse for å ha en kvinnelig enn mannlig sjef i Norge. Bare vel en tredjedel av alle ledere er kvinner. 

Tallene blir verre dersom du skiller ut privat sektor. Mange kvinner er ledere i barnehager, på skoler og i helsevesenet. Men i privat sektor er nesten syv av ti ledere menn. 

I tillegg er de kvinnelige lederne som finnes, dårligere betalt. 

I 2017 sjekket avisen Dagens Næringslivhvor mange av Norges best betalte ledere som var kvinner. De fant ut at blant de 100 best betalte lederne, var fire kvinner. 

Generelt blir lønnsforskjellen blant kvinner og menn bare verre desto bedre betalt jobben er. Kvinnelige ledere tjener bare 80 prosent av det mannlige ledere gjør. 

Er dette ok?

Dette kan vel også ha noe med å gjøre at kvinner VELGER annerledes enn menn? Og at kvinner jobber mindre overtid, er mer sykemeldt og bruker mer tid i perm enn menn ;)

 

Anonymkode: e24b1...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Selv om det er nesten like mange kvinner som menn i arbeidslivet, er det mye mindre sjanse for å ha en kvinnelig enn mannlig sjef i Norge. Bare vel en tredjedel av alle ledere er kvinner. 

Tallene blir verre dersom du skiller ut privat sektor. Mange kvinner er ledere i barnehager, på skoler og i helsevesenet. Men i privat sektor er nesten syv av ti ledere menn. 

I tillegg er de kvinnelige lederne som finnes, dårligere betalt. 

I 2017 sjekket avisen Dagens Næringslivhvor mange av Norges best betalte ledere som var kvinner. De fant ut at blant de 100 best betalte lederne, var fire kvinner. 

Generelt blir lønnsforskjellen blant kvinner og menn bare verre desto bedre betalt jobben er. Kvinnelige ledere tjener bare 80 prosent av det mannlige ledere gjør. 

Er dette ok?


Hva er grunnen til at dette ikke faller inn under "damer tjener mindre fordi de velger lavere betalte utdannelser og arbeidsvilkår"?

 

6 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Igjen; tåkeprat og ingen argumenter. Hvor mange ganger må jeg forklare deg at du tar feil, Yme??? Dette begynner å bli forferdelig slitsomt! 


Jeg syns innlegget mitt var veldig klart. Du benyttet deg av et ikkeargument, og viste deg hvorfor det er et ikkeargument, med en lenke hvor du kunne lære om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan vel også ha noe med å gjøre at kvinner VELGER annerledes enn menn? Og at kvinner jobber mindre overtid, er mer sykemeldt og bruker mer tid i perm enn menn ;)

 

Anonymkode: e24b1...84e

Grusomme greier at menneskeheten må videreføres. Du vil vel heller at vi skal dø ut du da?

Igjen; Begrunn hvorfor dette er rettferdig!

Generelt blir lønnsforskjellen blant kvinner og menn bare verre desto bedre betalt jobben er. Kvinnelige ledere tjener bare 80 prosent av det mannlige ledere gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Grusomme greier at menneskeheten må videreføres. Du vil vel heller at vi skal dø ut du da?

Igjen; Begrunn hvorfor dette er rettferdig!

Generelt blir lønnsforskjellen blant kvinner og menn bare verre desto bedre betalt jobben er. Kvinnelige ledere tjener bare 80 prosent av det mannlige ledere gjør. 

 

Det er rettferdig fordi den kvinnelige lederen selv har valgt en utdannelse og jobb som betaler mindre. Er man sjef for hele Rema 1000 kjeden, tjener man mer enn om man er sjef i en barnehage. Det er ikke urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...