Gå til innhold

Er det noen kristne som tror på Darwins lære?


Stina234

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gud kan ikke tale gjennom noe skrevet av mennesker. Jeg føler at her er mange kristne helt blind. Man kan ikke bruke ord skrevet av mennesket som absolutt sannhet uten beviser for det. Det er som å lese en avis skrevet for hundre år siden og ikke skjønne at artikkelen du leser er satire, eller bare rett og slett falsk. 
Når en vitenskapsmann skriver om hans teorier, holder det ikke at han har skrevet det ned, han må også bevise at hans teorier holder mål. Darwin og hans etterfølgere har mer enn bevist at den evolusjonære teorien holder mål. Det er ganske tydelig.
 

Anonymkode: 12e07...1f1

Du forstår ikke. Trykk på linken igjen og les igjen. Men tror ikke du ville forstått da heller. 

Anonymkode: 65d0e...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 9.9.2018 den 17.55, LuxLucet skrev:

Jeg omfattet de vitenskapelige teoriene generelt, derfor nevnte jeg jordens begynnelse.

Og det viser bare at du ikke har peiling på hvordan vitenskap fungerer.

Sitat

At evolusjonsteorien har endret seg fra etter Darwins tid har jeg aldri motsagt. At denne teorien derimot har endret seg gang på gang, sier bare noe om dens svake holdbarhet. Gud har aldri endret seg og sier fortsatt det samme.

Dette er like logisk som å si at det at huset endrer seg etter hvert som man bygger mer på det og det blir mer og mer ferdig, sier noe om husets svake holdbarhet. Tvert imot er det det motsatte. Med vitenskap samler man mer og mer informasjon og får dermed sikrere og sikrere kunnskap om noe. At man stadig finner ut nye ting om evolusjonsteorien betyr ikke at grunnlaget ikke står fjellstøtt. Akkurat som det at man setter på trevegger ikke betyr at grunnmuren i huset er dårlig.

Igjen, bevis for at du ikke har peiling på hvordan vitenskap fungerer.

Og jo, din gud har endret seg mange ganger.

Sitat

Mange finner såkalt "bevis" for noe de selv leter etter. Det finnes også tilstrekkelig bevis for den andre siden, men Gud har latt alle tvilere få en krok å henge tvilen sin på dersom de ønsker det. Du tror på de bevisene du har blitt framlagt, jeg tror på mine bevis jeg har blitt framlagt. Trenger ikke skape verdenskrig fordi noen tror på det ene eller det andre.

Mine bevis er reelle. Dine "bevis" er ikke bevis men blind tro.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LuxLucet skrev:

Så jeg fulgte klassene til en zoolog og tidligere ateist, Walter Veith, hvor jeg fikk presentert den andre siden, som mangler og feil med dagens datering, hva fossiler faktisk kan fortelle oss, bevis på jorden som bekrefter en universal oversømmelse (jf. historien om Noah), og mange andre temaer. Chad Kreuzer ga også sin serie "Did Darwin murder God?", hvor også populære vitenskapelige teorier blir utfordret.

Walter Veith er jo mentalt syk:

https://rationalwiki.org/wiki/Walter_Veith

Sitat

I tillegg til dette inneholder Bibelen profetier om verdenshistorien, så jeg leste derfor verdenshistorie for å sjekke om det stemte, og fant ut at det Bibelen forutsa skulle skje, faktisk skjedde.

Som hva?
 

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Bæreposemedekstra skrev:

Darwins lære er jo på vei ut også hos ateister. Så nei, det er ikke mange som tror på det.

Hva er "Darwins lære", og hvordan er det "på vei ut også hos ateister"?

Nei, det er ikke mange som tror fordi det ikke er en tro men et vitenskapelig faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår ikke. Trykk på linken igjen og les igjen. Men tror ikke du ville forstått da heller. 

Anonymkode: 65d0e...c57

Hvorfor skal jeg det? Jeg leste igjennom det sprøytet en gang, det får holde.

Anonymkode: 12e07...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg det? Jeg leste igjennom det sprøytet en gang, det får holde.

Anonymkode: 12e07...1f1

Enig med deg!!

Jeg er kristen.

Men sorry, jeg melder meg altså litt ut av denne tråden, når det er så mange særinger og duster - DUSTER - som fornekter helt selvfølgelige ting.

2+2=4, kan vi være enige om det?? Det er lov å tro på ordet, og være (DYPT) kristen OG TRO PÅ VITENSKAPEN!!! Og at vitenskapen (i et visst mindre monn) er dynamisk!!

Tror ikke helt at de menneskene har hjertevarme og realisme på alle områder. De er litt "for flinke" til å se bort. Det er vel ikke noe vits å utdanne seg heller da ("feil lære") ... alle leve som huleboere fra hånd til munn??:kjempesinna:

For meg er Gud en med hjertevarme, kjærlighet og realisme og forståelse. Så også undersåttene. Ikke en streng Gud som fjerner seg fra verden. Finnes nok av halv-onde guder lenger sør på kloden.

Takk for at de fleste er noenlunde enige 🙂

Anonymkode: ad816...e53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2018 den 1.04, Stina234 skrev:

Darwins lære går ut på at alt liv på jorda er i slekt og har utviklet seg over millioner av år.  Dette gjelder også mennesket.  Dette er stort sett støttet av vitenskapen. 

Hvor passer da historien om Adam og Eva inn ?

Den passer helt fint inn når man ikke går ut fra at Bibelen er en fagbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg!!

Jeg er kristen.

Men sorry, jeg melder meg altså litt ut av denne tråden, når det er så mange særinger og duster - DUSTER - som fornekter helt selvfølgelige ting.

2+2=4, kan vi være enige om det?? Det er lov å tro på ordet, og være (DYPT) kristen OG TRO PÅ VITENSKAPEN!!! Og at vitenskapen (i et visst mindre monn) er dynamisk!!

Tror ikke helt at de menneskene har hjertevarme og realisme på alle områder. De er litt "for flinke" til å se bort. Det er vel ikke noe vits å utdanne seg heller da ("feil lære") ... alle leve som huleboere fra hånd til munn??:kjempesinna:

For meg er Gud en med hjertevarme, kjærlighet og realisme og forståelse. Så også undersåttene. Ikke en streng Gud som fjerner seg fra verden. Finnes nok av halv-onde guder lenger sør på kloden.

Takk for at de fleste er noenlunde enige 🙂

Anonymkode: ad816...e53

Hva med de imaginære tallene? :regler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Hva med de imaginære tallene? :regler:

Hva er det? :flau: 

Anonymkode: 12e07...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jabx skrev:

Hva er "Darwins lære", og hvordan er det "på vei ut også hos ateister"?

Nei, det er ikke mange som tror fordi det ikke er en tro men et vitenskapelig faktum.

Spørsmålet er om man vet alt det som er å vite. Kjenner man til alle variablene? Jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det? :flau: 

Anonymkode: 12e07...1f1

At to pluss to ikke alltid trenger å bli fire.

Et imaginært tall bi kan legges til et reelt tall a og danne et komplekst tall på formen a+bi, der a og b kalles henholdsvis den reelle delen og den imaginære delen av det komplekse tallet. Imaginære tall kan derfor regnes som komplekse tall ulik null, der den reelle delen er lik null.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

At to pluss to ikke alltid trenger å bli fire.

Et imaginært tall bi kan legges til et reelt tall a og danne et komplekst tall på formen a+bi, der a og b kalles henholdsvis den reelle delen og den imaginæredelen av det komplekse tallet. Imaginære tall kan derfor regnes som komplekse tall ulik null, der den reelle delen er lik null.

= grunnen til at jeg ikke tok realfag på vgs. :fnise: 

Anonymkode: 12e07...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg!!

Jeg er kristen.

Men sorry, jeg melder meg altså litt ut av denne tråden, når det er så mange særinger og duster - DUSTER - som fornekter helt selvfølgelige ting.

2+2=4, kan vi være enige om det?? Det er lov å tro på ordet, og være (DYPT) kristen OG TRO PÅ VITENSKAPEN!!! Og at vitenskapen (i et visst mindre monn) er dynamisk!!

Tror ikke helt at de menneskene har hjertevarme og realisme på alle områder. De er litt "for flinke" til å se bort. Det er vel ikke noe vits å utdanne seg heller da ("feil lære") ... alle leve som huleboere fra hånd til munn??:kjempesinna:

For meg er Gud en med hjertevarme, kjærlighet og realisme og forståelse. Så også undersåttene. Ikke en streng Gud som fjerner seg fra verden. Finnes nok av halv-onde guder lenger sør på kloden.

Takk for at de fleste er noenlunde enige 🙂

Anonymkode: ad816...e53

Det er Han, fordi Gud er så hellig at han ikke kan ta del i den syndige verden. Derfor har Han fjernet seg og det er mennesket som må ta initiativ til å nærme seg Han, gjennom rettferdiggjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.9.2018 den 1.08, AnonymBruker skrev:

Ja, det finnes kristne som tror på dette. Kristne som mener at bibelen har helt rett, at jorden er ganske ung og at mennesket begynte på Adam og Eva, kalles kreasjonister. Det finnes også kristne som mener at bibelen må tolkes som en tekst fra sin tid, og at vi vet mer om vitenskapen nå enn før. 

 

 

Anonymkode: 12e07...1f1

Eller også de kristne som mener Bibelen inneholder en mytisk forklaring på dette punktet. Mao ikke hvordan skapelsen av Adam og Eva skjedde historisk korrekt og ordrett- men at den skjedde. Uten at det beskrives naturvitenskapelig hvordan det fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2018 den 1.04, Stina234 skrev:

Darwins lære går ut på at alt liv på jorda er i slekt og har utviklet seg over millioner av år.  Dette gjelder også mennesket.  Dette er stort sett støttet av vitenskapen. 

Hvor passer da historien om Adam og Eva inn ?

Den passer inn der Gud står bak evolusjonen.

Dessuten kommer en ikke bort fra at det er to skapelsesberetninger i Bibelen- og man må bestemme seg for hvem man skal ta ordrett, hvis man skal lese Bibelen ordrett.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2018 den 2.14, AnonymBruker skrev:

Ja definitivt!

Og hvem har sagt at historien om Adam og Eva skal tolkes så ekstremt bokstavelig?? 

Hvem kom først? Høna eller egget? (Uansett ei unik høne med egenskaper ingen andre har hatt før a', 100% !)

Kjernen her må vel være "poenget og verdiene i den historien"...

Anonymkode: ad816...e53

I den første skapelseberetningen skaper Gud Adam og Eva etter at han har skapt dyrene. I den andre skaper han Adam før han skaper dyrene og Eva.

Så spørsmålet ditt om høna og egget- hva som kom først, er høyst interessant,- vel og merke for kreasjonistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2018 den 16.40, LuxLucet skrev:

Av det jeg vet er det ingen som har påstått at skapelsesberetningen har passet inn i Darwins lære. Og det gjør det ikke heller.
At Darwins lære er støttet av vitenskapen er ingen overraskelse. Den populære vitenskapen om jordens begynnelse er basert på hypoteser, men ingen klare bevis.

Jeg tror ikke på Darwin eller dagens forklaring på hvordan jorden og livet ble til. Jeg tror bokstavelig på hva Bibelen sier. Dette er to helt forskjellige sider med hver sine argumenter. Jeg tror på den minst populære siden. Og det viser seg å provosere mange.

Veeel. Hvis man ser på beretning nummer én, så gjør det faktisk det. Gud skaper lys, tørt land, hav ogsåvidere. Planter, havdyr og så landdyr. Deretter kommer Adam og Eva. Evolusjonen i rett kronologi. (Med mindre fuglene og landdyrene kom i motsatt rekkefølge. Derom strides de lærde.) Så kan man lese beretning nummer to som en utdyping av den første.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...