Gå til innhold

Er det noen kristne som tror på Darwins lære?


Stina234

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Tøytigern skrev:

Hva med de imaginære tallene? :regler:

Det vet jeg alt om. Jeg er nemlig realist fra universitetet.

Den er pr vitenskapelig definisjon definert ved i = kvadratroten av -1. Og det er et helt fundamentalt viktig begrep i vitenskapen og fysikken, herunder relativitetsteorien. 

Et typisk tall er 2+5i. Matematisk regner man bare på i-en. Utrolig kraftig og interessant greie.

Skal jeg fortelle litt om kvantemekanikken forresten? (Sorry, du bomma på feil person!) :fnise:

❤️❤️

Anonymkode: ad816...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg alt om. Jeg er nemlig realist fra universitetet.

Den er pr vitenskapelig definisjon definert ved i = kvadratroten av -1. Og det er et helt fundamentalt viktig begrep i vitenskapen og fysikken, herunder relativitetsteorien. 

Et typisk tall er 2+5i. Matematisk regner man bare på i-en. Utrolig kraftig og interessant greie.

Skal jeg fortelle litt om kvantemekanikken forresten? (Sorry, du bomma på feil person!) :fnise:

❤️❤️

Anonymkode: ad816...e53

Neitakk det trenger du ikke.  Men du skjønte vel hva jeg mente da, når jeg påpekte det jeg gjorde. (At du er realist fra universitetet sier meg forresten absolutt ingenting.)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, jabx skrev:

Hva er "Darwins lære", og hvordan er det "på vei ut også hos ateister"?

Nei, det er ikke mange som tror fordi det ikke er en tro men et vitenskapelig faktum.

Tenker hovedsakelig på evolusjonsteorien. Og den er jo motbevist for lenge siden. Det er intelligent design som er på vei inn nå. Selv hos ateister, som har hodet nede i sanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bæreposemedekstra skrev:

Darwins lære er jo på vei ut også hos ateister. Så nei, det er ikke mange som tror på det.

 

Dette er jo bare tøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, jabx skrev:

Og det viser bare at du ikke har peiling på hvordan vitenskap fungerer.

Du er et godt eksempel på hva jeg først skrev - at folk blir provoserte av en slik tro.

21 timer siden, jabx skrev:

Dette er like logisk som å si at det at huset endrer seg etter hvert som man bygger mer på det og det blir mer og mer ferdig, sier noe om husets svake holdbarhet. Tvert imot er det det motsatte. Med vitenskap samler man mer og mer informasjon og får dermed sikrere og sikrere kunnskap om noe. At man stadig finner ut nye ting om evolusjonsteorien betyr ikke at grunnlaget ikke står fjellstøtt. Akkurat som det at man setter på trevegger ikke betyr at grunnmuren i huset er dårlig.

Jeg er uenig. Så enkelt er det. Jeg håper du klarer å respektere det.

21 timer siden, jabx skrev:

Igjen, bevis for at du ikke har peiling på hvordan vitenskap fungerer.

Ah! For du er jo selv så opphøyd og smart at du kjenner alt av sannhet og hvordan alt ble til, ikke sant? Jeg finner det interessant hvor slike som deg alltid blir tøffe i munnen og kommer med nedlatende holdninger.
 

21 timer siden, jabx skrev:

Og jo, din gud har endret seg mange ganger.

Javel, kom med dine bevis da.

Du lurte forresten på hva Bibelen har forutsagt ifbm verdenshistorien, og jeg skal svare kort: den har forutsagt både framveksten og fallet til både Medo-Persia, Grekenland og Alexander den store, Romerriket, Den katolske kirkes ugudelighet og forfølgelse av de kristne, hva DKK selv i dag har som mål, og mye mer.

21 timer siden, jabx skrev:

Mine bevis er reelle. Dine "bevis" er ikke bevis men blind tro.

Selvfølgelig har jeg tro! Det er jo det kristendom handler om. Til og med du har blind tro - du tror på det forskere og vitenskapsmenn har sagt om skapelse og evolusjon, men du har ikke selv sett en fnugg av bevis i den forstand at du har sett selve utviklingen og bevitnet prossessen.  Du har blitt presentert deres bevis, og gjort en beslutning på at du heller velger å tro på dem. Jeg har valgt det motsatte, allikevel oppfører ikke jeg meg som deg.

Bibelen sier "et sjelelig menneske (uten Guds ånd) tar ikke imot de ting som hører Guds Ånd til, for de er som dårskap for han. Han kan heller ikke kjenne dem , for de bedømmes åndelig" (1. Kor. 2:14) - du klarer ikke å forstå hva Guds Ord sier fordi du er så forherdet. Og derfor blir det vanskelig, om ikke umulig, å kunne ha modne samtaler når du går oppfører deg slik du ofte gjør.

Både du og jeg vet at vi ikke kommer til å bli enige, så kanskje det er like greit å stoppe her. Jeg selv ønsker iallfall ikke bruke tid på å diskutere med personer som har en slik holdning. Om du ønsker å få det siste ordet, så skal jeg på ingen måte ta det fra deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tøytigern skrev:

Spørsmålet er om man vet alt det som er å vite. Kjenner man til alle variablene? Jeg tror ikke det.

Din tro er ganske irrelevant. Jeg holder meg til de vitenskapelige fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Bæreposemedekstra skrev:

Tenker hovedsakelig på evolusjonsteorien. Og den er jo motbevist for lenge siden. Det er intelligent design som er på vei inn nå. Selv hos ateister, som har hodet nede i sanden.

Evolusjonsteorien er da ikke motbevist. Hvor i all verden har du dette tullet fra?

Intelligent Design er religion, og har aldri vært på vei inn og vil aldri bli det.

Hvilke ateister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mange er opptatt av å konstruere en konflikt mellom vitenskapen og kristendom. Å stile vitenskapelige krav om bevis og logikk, til en tro, er absurd, en tro er ikke en vitenskap. Vitenskapen kan aldri motbevise en tro, en tro overvinner alt, så lenge du ikke mister troen. Så enkelt er det. Og det ene utelukker ikke det andre.

Anonymkode: c73d6...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp på 70- og 80-tallet i et til dels kristent miljø. Da var det selvsagt å tro på evolusjonsteorien. Det var heller lite av ikke-kristne påstander om at kristne trodde jorden bare var 6000 år gammel, etc. Slike påstander har derimot begynt å florere de siste årene. Påstander om at kristne ikke tror vi stammer fra apene, at vi som sagt bare tror jorden er 6000 år gammel, etc. Hvor kommer dette fra? Hvorfor visste folk for noen få årtier siden bedre hva kristne sto for? Kan det være skolen som svikter her? Eller er det rett og slett færre kristne mennesker rundt oss slik at ikke-kristne må forholde seg til klisjeer?

Anonymkode: 8097e...606

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går lærerutdanning på en kristen høyskole, og vi lærer om veldig mye om Darwins utviklingsteori, at livet utviklet seg fra encellede organismer i havet, noen teorier om at livet ble skapt fra organismer som kom fra meteoritter fra verdensrommet og noe med oppvarming av stoffer i underjordiske vulkaner som kan ha skapt reaksjoner som kan ha dannet levende organismer, før men uavhengig av utviklingen i havet. Har ikke hørt et kvekk om Adam og Eva eller at Gud skapte jorden. 

 

Anonymkode: e520e...026

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går lærerutdanning på en kristen høyskole, og vi lærer om veldig mye om Darwins utviklingsteori, at livet utviklet seg fra encellede organismer i havet, noen teorier om at livet ble skapt fra organismer som kom fra meteoritter fra verdensrommet og noe med oppvarming av stoffer i underjordiske vulkaner som kan ha skapt reaksjoner som kan ha dannet levende organismer, før men uavhengig av utviklingen i havet. Har ikke hørt et kvekk om Adam og Eva eller at Gud skapte jorden. 

 

Anonymkode: e520e...026

Godt poeng, enig! Ikke jeg heller, da jeg gikk på KG for mange Herrens år siden (videregående bare det da)..

KVEKK !!!  På menighetsfakultetet skulle jeg tro...:fnise:

Anonymkode: ad816...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel framleis ikkje observert at ein art har gått over til ein annan art, slik evolusjonsteorien hevdar. Ein har ikkje funne missing links, og det er lite som tyder på at slike nokon gong har eksistert. Mikroevolusjon skjer, men makroevolusjon er sålangt berre ei fantasifull hypotese.

Kvifor skal ein då begrense Guds allmakt for å passe kristendomen inn i ein ubevist vitskapleg evolusjonsteori?

Det er ikkje dermed sagt at universet er 6000 år gamalt, eit tal som er henta frå analyse av bibelske ættetavler. Vi må tenkje djupare enn som så og stille spørsmål ved det fundamentale i universets oppbygning. Sjølv finn eg den såkalla navlehypotesen plausibel. Det vil seie at Gud har skapt universet ferdig utvikla, og at fossil og andre "prov" på ei gammal jord, er oppkonstruert av Gud. Nokre har dratt denne tanken så langt som å foreslå at universet vart til for 5 minutt sidan. Ein interessant tanke er det absolutt, og det viser kor lite vi eigentleg veit. I staden for å begrense sin tanke innanfor ei darwinistisk boks, er det betre å tenkje nytt og utanfor boksa, slik at ein kan kome fram til eit meir sannsynleg bilete av seg sjølv og omverda.

Uansett kva ein vel å tru på, er det viktig å hugse på at spørsmål kring darwinisme, kristendom, ung jord, gammal jord, big bang, skaping etc, handlar fyrst og framst om tru. Ingen menneske idag har opplevd Adam og Eva eller Tyrannosaurus Rex, så det ein sit igjen med er ganske enkelt historier fortalt av andre, som ein må ta stilling til sanningsgehalten ved. Så kan ein supplere dette med eigne åndelege erfaringar og kome fram til ein konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gladius Veritatis skrev:

Uansett kva ein vel å tru på, er det viktig å hugse på at spørsmål kring darwinisme, kristendom, ung jord, gammal jord, big bang, skaping etc, handlar fyrst og framst om tru. Ingen menneske idag har opplevd Adam og Eva eller Tyrannosaurus Rex, så det ein sit igjen med er ganske enkelt historier fortalt av andre, som ein må ta stilling til sanningsgehalten ved. Så kan ein supplere dette med eigne åndelege erfaringar og kome fram til ein konklusjon.

Jeg derimot har opplevd Tyrannosaurus Rex på museum i New York, men så ikke noe Adam og Eva der. 1-0 til vitenskapen over religionen det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2018 den 1.04, Stina234 skrev:

Hvor passer da historien om Adam og Eva inn ?

Vel, hele bibelen er en lignelse, og selv de fleste kristne forstår nok at den ikke skal tolkes bokstavelig. 

Anonymkode: d7af2...b99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hele bibelen er en lignelse, og selv de fleste kristne forstår nok at den ikke skal tolkes bokstavelig. 

Anonymkode: d7af2...b99

Hvordan vet du det?  Bibelen ble skrevet og satt sammen for ca 1600 år siden.  (Omlag 400 år etter Jesus død)  Hva som gikk gjennom hodene til de som valgte ut skrifter til bibelen vet nok ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Gladius Veritatis skrev:

Det er vel framleis ikkje observert at ein art har gått over til ein annan art, slik evolusjonsteorien hevdar. Ein har ikkje funne missing links, og det er lite som tyder på at slike nokon gong har eksistert. Mikroevolusjon skjer, men makroevolusjon er sålangt berre ei fantasifull hypotese.

Kvifor skal ein då begrense Guds allmakt for å passe kristendomen inn i ein ubevist vitskapleg evolusjonsteori?

Det er ikkje dermed sagt at universet er 6000 år gamalt, eit tal som er henta frå analyse av bibelske ættetavler. Vi må tenkje djupare enn som så og stille spørsmål ved det fundamentale i universets oppbygning. Sjølv finn eg den såkalla navlehypotesen plausibel. Det vil seie at Gud har skapt universet ferdig utvikla, og at fossil og andre "prov" på ei gammal jord, er oppkonstruert av Gud. Nokre har dratt denne tanken så langt som å foreslå at universet vart til for 5 minutt sidan. Ein interessant tanke er det absolutt, og det viser kor lite vi eigentleg veit. I staden for å begrense sin tanke innanfor ei darwinistisk boks, er det betre å tenkje nytt og utanfor boksa, slik at ein kan kome fram til eit meir sannsynleg bilete av seg sjølv og omverda.

Uansett kva ein vel å tru på, er det viktig å hugse på at spørsmål kring darwinisme, kristendom, ung jord, gammal jord, big bang, skaping etc, handlar fyrst og framst om tru. Ingen menneske idag har opplevd Adam og Eva eller Tyrannosaurus Rex, så det ein sit igjen med er ganske enkelt historier fortalt av andre, som ein må ta stilling til sanningsgehalten ved. Så kan ein supplere dette med eigne åndelege erfaringar og kome fram til ein konklusjon.

Det er det faktisk, om man skal tro foreleseren min. 

Dette er nemlig testet ut på bananfluer. Det ble tatt bananfluer fra samme området og delt opp i flere grupper, og oppbevart i laboratorier på forskjellige steder. Etter 40 år ble de satt sammen igjen, og da kunne de ikke formere seg med hverandre lengre, og var med det blitt til to forskjellige arter. (en art er en gruppe individer som kan formere seg og få formeringsdyktig avkom)

Anonymkode: e520e...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2018 den 1.04, Stina234 skrev:

Darwins lære går ut på at alt liv på jorda er i slekt og har utviklet seg over millioner av år.  Dette gjelder også mennesket.  Dette er stort sett støttet av vitenskapen. 

Hvor passer da historien om Adam og Eva inn ?

Evolusjonsteorien passer som hånd i hanske med Bibelens skapelsesberetning. Gud har skapt naturlovene som har frembragt evolusjonen. Du tror vel ikke at orden kommer av seg selv? At universet er styrt av lovmessigheter er et ubestridelig tegn på intelligent design. Man må enten være indoktrinert eller passe tett i toppen for ikke å se det. Eller ha en agenda.

Adam og Eva er historien om hver og en av oss. "De var nakne, med skammet seg ikke". Slik var vi alle da vi var små barn. Vi spradet nakne omkring uten å tenke over det. Så modnet vi og begynte å tenke og se oss selv utenfra. Vi begynte å skille mellom rett og galt, men oppdaget snart at selv om vi ville gjøre rett, var vår kunnskap om handlingenes konsekvenser for begrenset til å treffe riktige valg. Først etterpå så vi hva det vi gjorde førte med seg.

Vi spiser fortsatt av treet om kunnskap om godt og ondt, men blir aldri mette. Store moralske spørsmål består uavklart etter århundrer med debatt, og noen synes umulig å avgjøre, fordi vår kunnskap for alltid vil være ufullkommen.

Så kom livets tre på banen. Det er en motsatt måte å tenke på. Her gjelder ikke lenger hva som er rett og galt, men hva som er kjærlighet. Den som er motivert av ønsket om å gjøre det rette, er ute av stand til det. Men den som er motivert av kjærlighet til andre, gjør ikke noe galt. Hvor finner vi så denne kjærligheten?

Mennesket er det ypperste av det evolusjonen har frembragt. Men skapelsen var ikke ferdig med det. Naturens gang kommer ikke lenger enn til mennesket, for å komme over i det neste og endelige utviklingstrinn, kreves at vi får overført noe som bare Gud har: Kjærlighet. Det kan bare skje ved at Gud selv blir et menneske. Dermed har Guds kjærlighet kommet til menneskeheten. Hver den som tror på denne Guds kjærlighet, har selv mottatt spiren til den samme kjærligheten. For når Kristus er et sonoffer for alle våre misgjerninger, som gir oss evig liv, vil troen på dette bety at Gud elsker deg. Ingen kan nemlig tro uten at Gud først har gitt denne troen. Den Gud har gutt tro, vil Han at skal leve, dermed har det troende mennesket Guds kjærlighet. Troen er tegnet på at Gud elsker deg.

Kristus er evolusjonens endelige mål, og troende kristne er eslet til å komme frem til det samme målet.

Valget som førte til Adam og Evas fall, er det samme valget du står overfor i ditt liv. Det er valget mellom din egen moral eller Guds kjærlighet representert ved Kristus, som er Livets tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Horten Market skrev:

Evolusjonsteorien passer som hånd i hanske med Bibelens skapelsesberetning. .

Nei det gjør den virkelig ikke.

Anonymkode: 60ad3...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...