Gå til innhold

Skravletråd for sykepleierstudenter ♡


Litjmusa

Anbefalte innlegg

Gjerne presenter dere først. Her er for alle som ønsker å være sosial og skravle sammen. Kanskje vi kan hjelpe hverandre?

Jeg studerer sykepleie 1. året og bor på Østlandet.

Håper flere vil joine :)

image.png.8308cce36ff06de8ac085c0802b9d68e.png

 

Endret av Litjmusa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har studert sykepleie i ett år nå. Jeg vil veldig gjerne like sykepleie, og det er det jeg prøver å overbevise meg selv og alle rundt meg om, men jeg klarer det ikke. Jeg håper så inderlig at jeg en vakker dag skal våkne opp og føle at det er dette jeg vil - at alt på magisk vis har endret seg over natta. For det finnes jo ikke et bedre og mer hederlig yrke enn sykepleier, gjør det vel? Jeg vil så gjerne være et godt menneske som vil være sykepleier. Jeg vil så gjerne være en av dem som omtales som «engler i hvitt», men jeg klarer ikke å like yrket jeg holder på å utdanne meg til. Jeg vet jeg hadde blitt en fantastisk sykepleier. Jeg er tålmodig, empatisk, tar lett til meg kunnskap, kommuniserer godt og jeg gir virkelig av meg selv når jeg er med mennesker. Men jeg vet samtidig at jeg kommer til å være en av dem som er utbrent i løpet av kort tid, og at jeg kommer til å være en av de to av ti sykepleierne som slutter etter ti år i yrket. 

Turnus, dårlig betalt, underbemanning, utakknemlighet, for dårlig tid til pasientene, stress, gråt, og fortvilelse, er ikke noe jeg kan se for meg å leve med resten av mitt yrkesaktive liv. Jeg vet at yrket består av så utrolig mye mer, og da av så uendelig mye positivt som kan overskygge dette, men det vonde overvinner det gode for min del. 

Jeg skal si fra meg plassen på studiet tror jeg, med mindre noe magisk skjer. Aldri kommer jeg til å sitte igjen med følelsen av at året på sykepleien har vært bortkastet. Jeg har lært så utrolig mye om meg selv, og har fått et innblikk i norsk helsevesenet mange andre ikke har. 

Jeg ønsker alle sykepleierstudenter lykke til, og om du er en av de som faktisk føler at du har valgt riktig yrke, så er du virkelig heldig. Mitt råd er vel å ta med seg de gode stundene. Ikke vær redd for å fortelle veilederen din på skolen og ute i praksis hva du syns er vanskelig, ting du syns er trist (for ting kommer til å bli veldig trist) eller ting du ser kunne vært gjort bedre. Reflekter, føl, still spørsmål, vær kritisk. 

Anonymkode: 46a06...314

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer også 1. året på Østlandet :)

Akkurat nå føler jeg at jeg drukner i Anatomi og aldri kommer til å klare å hente meg inn, men jeg biter tenna sammen og gjør mitt beste! Det er jo utrolig spennende å lese om, men det er så MYE å forstå og sammenhenger og se osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Celaeno skrev:

Jeg studerer også 1. året på Østlandet :)

Akkurat nå føler jeg at jeg drukner i Anatomi og aldri kommer til å klare å hente meg inn, men jeg biter tenna sammen og gjør mitt beste! Det er jo utrolig spennende å lese om, men det er så MYE å forstå og sammenhenger og se osv osv.

Anatomien er heftig første år, jeg føler jeg har mye å lese på. Men håper å komme i mål i tide.

På 8.9.2018 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert sykepleie i ett år nå. Jeg vil veldig gjerne like sykepleie, og det er det jeg prøver å overbevise meg selv og alle rundt meg om, men jeg klarer det ikke. Jeg håper så inderlig at jeg en vakker dag skal våkne opp og føle at det er dette jeg vil - at alt på magisk vis har endret seg over natta. For det finnes jo ikke et bedre og mer hederlig yrke enn sykepleier, gjør det vel? Jeg vil så gjerne være et godt menneske som vil være sykepleier. Jeg vil så gjerne være en av dem som omtales som «engler i hvitt», men jeg klarer ikke å like yrket jeg holder på å utdanne meg til. Jeg vet jeg hadde blitt en fantastisk sykepleier. Jeg er tålmodig, empatisk, tar lett til meg kunnskap, kommuniserer godt og jeg gir virkelig av meg selv når jeg er med mennesker. Men jeg vet samtidig at jeg kommer til å være en av dem som er utbrent i løpet av kort tid, og at jeg kommer til å være en av de to av ti sykepleierne som slutter etter ti år i yrket. 

Turnus, dårlig betalt, underbemanning, utakknemlighet, for dårlig tid til pasientene, stress, gråt, og fortvilelse, er ikke noe jeg kan se for meg å leve med resten av mitt yrkesaktive liv. Jeg vet at yrket består av så utrolig mye mer, og da av så uendelig mye positivt som kan overskygge dette, men det vonde overvinner det gode for min del. 

Jeg skal si fra meg plassen på studiet tror jeg, med mindre noe magisk skjer. Aldri kommer jeg til å sitte igjen med følelsen av at året på sykepleien har vært bortkastet. Jeg har lært så utrolig mye om meg selv, og har fått et innblikk i norsk helsevesenet mange andre ikke har. 

Jeg ønsker alle sykepleierstudenter lykke til, og om du er en av de som faktisk føler at du har valgt riktig yrke, så er du virkelig heldig. Mitt råd er vel å ta med seg de gode stundene. Ikke vær redd for å fortelle veilederen din på skolen og ute i praksis hva du syns er vanskelig, ting du syns er trist (for ting kommer til å bli veldig trist) eller ting du ser kunne vært gjort bedre. Reflekter, føl, still spørsmål, vær kritisk. 

Anonymkode: 46a06...314

Synd du føler det slik, men nå vet ikke jeg hvor gammel du er. Men kanskje du er veldig ung?

Sykepleie er litt som jeg kan si ikke bare et yrke, men en livvstil.

Har du ikke noen i kullet ditt du kan snakke med?Kanskje det blir enklere om du får prøvde deg på litt annen praksis enn du har prøvd til nå?

Ønsker deg masse lykke til, og her er det en fin tråd der det bare er å skrive om ting som er vanskelig💜

Anonymkode: 6b2d0...a5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere begynt med anatomi allerede??

Anonymkode: ce8fb...888

Ja? Det begynte vi med første uka :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Sykepleie er litt som jeg kan si ikke bare et yrke, men en livvstil"

For noe sprøyt! Det kan helt fint være "bare" være et yrke på lik linje med andre.

Beskrivelsen til AB 46a06...314 er ganske realistisk og treffende. Vil påstå at mange som går inn yrket ikke vet hva de går til. Utdannelsen er mangelfull og preget av skjult underkastelse. Lønn,arbeidstid, tyngde etc er helt latterlig dårlig.

Beklager avsporelsen...

Anonymkode: 0ed1a...e10

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dette bli til en tråd om hvor fælt det er å være sykepleier? Lag deres tråd og la denne være i fred 🤨

Jeg er 1.års student, studerer i en by på Vestlandet. Har erfaring med helsevesenet fra før. Langt nedi anatomien vi også, mye mer intressant enn jeg trodde! 

Anonymkode: 3f37c...fa2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får vi gamle traverne følge med i tråden deres? :) 

Anonymkode: 02aeb...038

Hei, ja gjerne. En slik tråd er vel for å dele erfaringer, glede, sorger og alt man måtte lure på i forhold til yrket. Så antar det er en invitasjon til alle i yrket også. Bare slik kan man vokse :)  En koselig tråd synes jeg :) 

Anonymkode: ce8fb...888

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, kommer til å følge dere her. Er nettopp nyutdannet selv så kommer til å kjenne meg igjen i deres frustrasjoner. Lykke til til dere alle :)

Anonymkode: 7877e...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sykepleier. Vil bare si at jeg har stor respekt for sykepleiere og at dere velger å ta den utdannelsen. 

Da jeg ble hasteoperert for litt siden var det sykepleierne som gjorde at jeg slappet av. Er selvfølgelig takknemlig for legene. Men sykepleierne var milde, rolige, snakket og forklarte, holdt meg i hånden og sa alt kom til å gå bra. Fantastiske mennesker. 

Anonymkode: 1aeb6...01a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått utdelt praksisplasser til intropraksis i Oktober! Veldig fornøyd med hvor jeg skal. Kjenner jeg gleder meg til å være i praksis samtidig som jeg gruer meg litt 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Celaeno skrev:

Nå har vi fått utdelt praksisplasser til intropraksis i Oktober! Veldig fornøyd med hvor jeg skal. Kjenner jeg gleder meg til å være i praksis samtidig som jeg gruer meg litt 😛 

Vi har nettopp vært ute i observasjonspraksis! Er sikkert noe det samme. Hvor lang skal dere ha? Vi hadde en liten uke bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student på nord universitet på andre året. Elsker virkelig studiet, endelig har jeg funnet ut hva jeg passer som! Helt sykt at jeg snart er halvveis, men gleder meg stort til å bli ferdig på studiet og komme meg ut i jobb. Liker godt det at man har mulighet til å tjene en ganske grei årslønn på grunn av alle tilleggene, og mulighetene til å ta på seg ekstravakter her og der. I tillegg liker jeg det at man har så mange muligheter til å jobbe i forskjellige felt.

@Celaeno Anatomien var et slit, skal innrømme det. Spesielt siden jeg er en ordentlig skippertakstudent og venter lengst mulig med å lese. Sykepleiepluss (!!!!) og gamle eksamensoppgaver (løse de om og om igjen siden det er mange av de store oppgavene som går igjen). Var livredd for å stryke, siden pensum føles uoverkommelig stort ut, men endte opp med en C på eksamen. Så det er mine beste tips, det går bra! 😄 ...Og bra du starter tidlig, så slipper du stresse så mye rett før eksamen! Ingenting er umulig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2018 den 21.26, Celaeno skrev:

Ja? Det begynte vi med første uka :) 

 

Vi begynte også første uka. Synes faktisk det går bedre enn forventet! Takk gud for sykepleiepluss sier jeg bare. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, charmisss skrev:

 

Vi begynte også første uka. Synes faktisk det går bedre enn forventet! Takk gud for sykepleiepluss sier jeg bare. 

Hva har dere hatt om i anatomien hittil da?

Anonymkode: ce8fb...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2018 den 20.42, charmisss skrev:

Vi har nettopp vært ute i observasjonspraksis! Er sikkert noe det samme. Hvor lang skal dere ha? Vi hadde en liten uke bare :)

Ja, vi sksl også bare ha en uke :) 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dere hatt om i anatomien hittil da?

Anonymkode: ce8fb...888

Blodet, blodårer, hjertet, luftveier og lunger, celler, vev og organer, fordøyelsen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var mye. Går du andre året du da? Anatomi er første, men introduskjonspraksis? Ikke hørt om det, her er det ikke praksis før i januar først.

Anonymkode: bdb35...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens! Det blir bedre. Ferdig i vår og allerede så føler jeg meg mye tryggere. Både i valget av yrke og på rollen min. Hadde mange runder i løpet av studietiden der jeg tenkte jeg ikke greide det eller ikke ville, Men det blir så mye bedre når man er ferdig.

Anonymkode: 7039b...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...