Gå til innhold

Miljøhensyn, kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som velger å spise mindre kjøtt/ikke spise kjøtt i det hele tatt på grunn av miljøhensyn, hvor ofte flyr dere? Hvor ofte drar dere på cruise? 

Flyreiser og cruiseskip forurenser jo en hel del mer enn kjøttproduksjon

Anonymkode: 2f4cd...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hverken flyr eller tar cruiseskip.

Men jeg mener uansett at det er utrolig mye bedre å gjøre noe selv om man ikke kan gjøre alt, enn å ikke gjøre noe i det hele tatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, å gjøre noe er bedre enn ingenting. Mennesker som flyr iblant og spiser lite eller aldri kjøtt, bidrar mer enn de som spiser kjøtt OG flyr

Anonymkode: 22bcf...e91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr så å si aldri, har heller aldri vært på cruise. Spiser kjøtt, men har kuttet drastisk ned på det nettopp av miljøhensyn. Jeg møter veldig mange med rare holdninger om dette blir nemt, og det er oftest fordi de ikke er opplyst nok ift fakta, og gjerne ikke vil innse hvor stor miljøskader kjøttproduksjon skaper. Det de gjerne heller ikke vet, er hvilke andre konsekvenser enn klimagassutslipp kjøttproduksjonen skaper, som bl.a avskoging av regnskog. Finnes mange dokumentarer som beskriver det bra, men vil anbefale cowspicary på Netflix, der de tar for seg dette temaet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke flydd eller tatt bus på 5 år. Har vært veganer i ca 3 år

Anonymkode: 22bcf...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mer ironisk at mange av de som sverger til kjøttfritt pga miljø, stapper i seg miljøsyndere som avokado til den store gullmedaljen. Ikke bare er det med på å utrydde regnskog og dyrearter, men de fraktes verden rundt for å komme på norske bord og. 

Anonymkode: 85972...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Jeg synes det er mer ironisk at mange av de som sverger til kjøttfritt pga miljø, stapper i seg miljøsyndere som avokado til den store gullmedaljen. Ikke bare er det med på å utrydde regnskog og dyrearter, men de fraktes verden rundt for å komme på norske bord og. 

Anonymkode: 85972...a63

Man er fortsatt mer miljøvenlig som avokadospisende enn som kuspisende, så ser ikke problemet

Anonymkode: 22bcf...e91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet. Jeg tenker at det er veldig mange andre områder enn akkurat kjøtt man kan kutte på for å oppnå en større miljøgevinst. 

Hvis man ser på forurensing kjøttproduksjon kontra transportutslipp så er kjøttproduksjonen veldig liten i forhold. 

Og det er mye som avskoger regnskogen, soya til kraftfor er en liten del av det, soya brukes til myyyye mer enn kraftfor til dyr. 

Cowspiracy er ikke relevant for europeisk landbruk. 

Anonymkode: 2f4cd...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet. Jeg tenker at det er veldig mange andre områder enn akkurat kjøtt man kan kutte på for å oppnå en større miljøgevinst. 

Hvis man ser på forurensing kjøttproduksjon kontra transportutslipp så er kjøttproduksjonen veldig liten i forhold. 

Og det er mye som avskoger regnskogen, soya til kraftfor er en liten del av det, soya brukes til myyyye mer enn kraftfor til dyr. 

Cowspiracy er ikke relevant for europeisk landbruk. 

Anonymkode: 2f4cd...98c

Hvilke områder tenker du kutte ned på?

Kuer avle til kjøtt er en av de aller største miljøverstingene i Norge

Anonymkode: 22bcf...e91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er fortsatt mer miljøvenlig som avokadospisende enn som kuspisende, så ser ikke problemet

Anonymkode: 22bcf...e91

Ikke om kua er norsk. Og fra et dyre hensyns messig perspektiv er jo avokado en versting. Dyr dør daglig av tørst for vannet frukes til dyrking av avokado. 

Anonymkode: dfe31...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke områder tenker du kutte ned på?

Kuer avle til kjøtt er en av de aller største miljøverstingene i Norge

Anonymkode: 22bcf...e91

Ikke ille ift transport, olje og gass utvinning og mye mer. 

Anonymkode: dfe31...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke områder tenker du kutte ned på?

Kuer avle til kjøtt er en av de aller største miljøverstingene i Norge

Anonymkode: 22bcf...e91

http://www.miljostatus.no/tema/klima/norske-klimagassutslipp/klimagassutslipp-kommuner/

 

Hvis du sjekker ut skjemaet som viser utslipp pr kilde så ser du at det er andre områder å kutte på som vil gi vesentlig større effekt. 

Anonymkode: 2f4cd...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke om kua er norsk. Og fra et dyre hensyns messig perspektiv er jo avokado en versting. Dyr dør daglig av tørst for vannet frukes til dyrking av avokado. 

Anonymkode: dfe31...4fc

Hva baserer du det på? Produsering av ku til kjøttmat i Norge er verre enn langreist avokado

Anonymkode: 22bcf...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva baserer du det på? Produsering av ku til kjøttmat i Norge er verre enn langreist avokado

Anonymkode: 22bcf...e91

Hva jeg baserer det på? Kjøper du av bonden er det svært lite utslipp i forbindelse med produksjon. Kjøttet er i tillegg kortreist. 

Noe av det som forurenser mest på verdensbasis er frakteskip. Disse fraktes blant annet avokado med. 

Så jeg er ganske sikker på at avokado har større miljøavtrykk enn ku kjøtt. 

Anonymkode: dfe31...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva jeg baserer det på? Kjøper du av bonden er det svært lite utslipp i forbindelse med produksjon. Kjøttet er i tillegg kortreist. 

Noe av det som forurenser mest på verdensbasis er frakteskip. Disse fraktes blant annet avokado med. 

Så jeg er ganske sikker på at avokado har større miljøavtrykk enn ku kjøtt. 

Anonymkode: dfe31...4fc

"KJøper du av bonden er det lite utslipp"

NEI. Det er feil. Kuer brukt til kjøtt forurenser MYE

Anonymkode: 22bcf...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"KJøper du av bonden er det lite utslipp"

NEI. Det er feil. Kuer brukt til kjøtt forurenser MYE

Anonymkode: 22bcf...e91

Fortsatt null og nada ift et frakteskip eller alle lastebiler som kjører verden over for å frakte frukt å grønt mm 😉

Anonymkode: dfe31...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Fortsatt null og nada ift et frakteskip eller alle lastebiler som kjører verden over for å frakte frukt å grønt mm 😉

Anonymkode: dfe31...4fc

Om 1 lastebil frakter mange tonn grønnsaker er det mer miljøvennlig enn å fore norske kuer

Anonymkode: 22bcf...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Hvilke områder tenker du kutte ned på?

Kuer avle til kjøtt er en av de aller største miljøverstingene i Norge

Anonymkode: 22bcf...e91

Det er ikke bra for miljøet at du ble født heller, det er like ille som å avle husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Dere som velger å spise mindre kjøtt/ikke spise kjøtt i det hele tatt på grunn av miljøhensyn, hvor ofte flyr dere? Hvor ofte drar dere på cruise? 

Flyreiser og cruiseskip forurenser jo en hel del mer enn kjøttproduksjon

Anonymkode: 2f4cd...98c

Jeg har aldri vært på cruise og de siste to årene har jeg ikke reist med fly. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke reist med fly siden 2013, og cruise kommer jeg aldri til å reise på. 

 

Anonymkode: 7880b...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...