Gå til innhold

Er Viggo Kristiansen uskyldig dømt?


Parasoll

Anbefalte innlegg

1 time siden, utakulanini skrev:

Her virker det som om det er DU som ikke har lest dommen. Selv satt jeg i rettsalen og selv da var det flere ting som ikke stemte og vitneutsagn som burde ha vært med. Til tross for at jeg kjente begge jentenes familier, så er jeg helt enig i at føleri ikke fungerer når det kommer til rettferdighet dersom det ikke finnes nok bevis for det. Jeg anbefaler jeg å lese dommen igjen i lys av all ny informasjon som har kommet på bordet de siste årene. Jo mer informasjon man sitter på, jo bedre - kanskje du ikke forandrer mening, men bør du kunne motargumentere bedre enn du gjør for øyeblikket. 

Min personlige mening er så langt at vi kan ikke vite med sikkerhet dessverre, det er det altfor mange ustabile faktorer for.

Av nysgjerrighet og får ev. å få balansert mitt eget standpunkt hadde det vært fint om du kunne gjort rede for det du mener er et sannsynlig hendelsesforløp, som passer med alle bevisene i saken og samtidig inkluderer Kristiansen som medskyldig. Jeg klarer det i hvert fall ikke, selv om jeg forsøker å være kreativ. Å sannsynliggjøre det motsatte, at Andersen var alene om det, er jo enkelt, da alt ser ut til å passe godt med det, samt at det ikke ser ut til å være andre muligheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Hamhamham said:

Mediene er ganske stille om denne saken nå, en blanding av feighet samt at de utvilsomt føler press fra de som ikke ønsker at saken skal få oppmerksomhet.

Jeg tror vel at hovedgrunnen til at det er stille om dette i media er at det ikke er noe nytt. Kristiansen har jo søkt saken gjenopptatt en rekke ganger før uten at han har kommet noen vei med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bag skrev:

Jeg tror vel at hovedgrunnen til at det er stille om dette i media er at det ikke er noe nytt. Kristiansen har jo søkt saken gjenopptatt en rekke ganger før uten at han har kommet noen vei med det.

Det er nok til dels riktig, men også at man ønsket å trå varsomt overfor de pårørende. Det er nok svært utfordrende å drive kritisk journalistikk i denne saken, og samtidig ivareta alle hensyn. Selv om jeg har det standpunktet jeg har skulle jeg jo ønske at noen hadde forsøkt å gå gjennom argumentasjonen for Kristiansens uskyld og forsøke å argumentere mot den. Å fortie det hjelper i hvert fall ikke.

Men jeg tror nok mediene nå har valgt å avvente til Gjenopptakelseskommisjonen kommer til sin beslutning. Uten at et ev. avslag der betyr at de mener dommen var korrekt, ved tidligere avslag har de jo aldri skrevet at de mener dommen var korrekt, bare at de ikke har funnet ny info frifinnende, isolert sett. Eksempelvis har de tidligere skrevet at det faktum at det ikke var DNA-beviser på to gjerningsmenn, slik man trodde under rettssaken, ikke er et frifinnende bevis. Nei, selsvagt ikke, fravær av DNA frikjenner verken Kristiansen eller deg eller meg for den saks skyld. Men mobilbeviset, som man så bort fra grunnet nevnte DNA-funn, kan ikke lenger avfeies med det argument at «ingen andre enn Kristiansen kan være gjerningsmann nummer to».

Nei, vi får se, men om saken blir avslått igjen, så er neppe den saken ferdig. Det er kun to måter å sette punktum her, det er gjennom gjentopptakelse og frifinnelse, alternativt at det kommer fram noe helt nytt som likevel sannsynliggjør eller beviser at Kristiansen var skyldig, eksempelvis DNA-funn i ytterligere nye analyser. Men det er helt usannsynlig at noe sånt vil skje, enkelt og greit fordi det er helt usannsynlig at Kristiansen var skyldig. 

Endret av Hamhamham
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg skal innrømme jeg av og til kommer til å tenke på denne saken, og lurer på hvordan det går med gjennomtakelseskommisjonen. Hvis de avslår igjen, er det fordi de rett og slett ikke har mulighet til å åpne saken igjen da Kristiansen ikke har de rette kriteriene, eller er det slik at de velger å ikke åpne den på nytt? Jeg håper denne gang at de kan komme til bunns i dette en gang for alle med en ny rettsak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat lest boka, og jeg forstår ikke hvorfor de ikke kan ta saken opp igjen! Det skulle jo vært en helt annen løsning på den. Ifølge boka så bærer jo Jan Helge på en unødvendig hemmelighet. Nemlig at dette var noe han planla godt selv, at han ikke angra på å ha tatt livet av de to jentene, men at han angra på at han dro Viggo inn i det. Viggo på sin side har jo tilstått alt annet han var tiltalt for. Man har mobilbeviset, vitneobservasjonene, og det at politiet valgte å bruke en velbrukt presenning over jentene og det som lå over dem framfor å bruke en helt ny presenning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
T-Rex skrev (På 7.9.2018 den 16.09):

Da er du lettlurt.

Thyra skrev (På 7.9.2018 den 19.27):

Han ble dømt på et noe tynt grunnlag, men jeg klarer ikke å tro at han er uskyldig. 

Arya2000 skrev (På 8.9.2018 den 10.28):

Han er nok skyldig. 

SVK skrev (På 9.9.2018 den 0.00):

Hvorfor skal man se bort ifra at han er en pedofil jævel? At han er en pedofil jævel betyr ikke at han er skyldig, men det øker uten tvil sannsynligheten for at han er skyldig. Alt som påvirker sannsynligheten for at vedkommende er skyldig må være med når man bedømmer om noen er skyldig. 

Tiger1974 skrev (På 11.10.2018 den 22.28):

Er det fremkommet noe nytt?

Og han får jo ikke de årene tilbake igjen uansett.

Og de to jentenes liv er mer verdt enn hans bittelille sjanse for uskyldighet !!!

Bag skrev (På 12.10.2018 den 7.14):

Det er utover enhver rimelig tvil sannsynlig at han er skyldig og dermed naturlig at han fortsatt straffes.

Hvis man skal slippe han fri på grunnlag av den mikroskopiske sjansen for at han er uskyldig så kan man aldri straffe noen. Hvis man aldri kan staffe noen så får vi et samfunn hvor ingen respekterer loven.

Hei! Jeg er litt nysgjerrig på hva dere tenker om disse tidligere utspillene deres i dag? Er dere fortsatt like skråsikre på at VK er skyldig i overgrepene og drapene i Baneheia? Hva tenker dere i dag om rettsvesenet?

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagbladet alene på banen
Pårørende anklager journalist Eivind Pedersen for å jobbe på oppdrag for drapsdømte og hans advokat.
PUBLISERT Fredag 27. august 2010 - 05:00
...
– De mener vel at dommen er rett?

– Når jeg diskuterer dette med kolleger, påpeker de gjerne at summen av omstendigheter gjør at de slår seg til ro med at riktig person er domfelt. Jeg sier ikke at Kristiansen nødvendigvis er uskyldig, men jeg mener det er så mange enkeltbevis som utelukker ham, at bevisvurderingen bør gjøres på nytt. Derfor har jeg ikke samvittighet til å gi meg.
https://www.journalisten.no/baneheia-dagbladet/dagbladet-alene-pa-banen/157346

En sjelden gang jeg må si at Dagbladet gjort noe rett.

Endret av Gugglo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (1 time siden):

Hei! Jeg er litt nysgjerrig på hva dere tenker om disse tidligere utspillene deres i dag? Er dere fortsatt like skråsikre på at VK er skyldig i overgrepene og drapene i Baneheia? Hva tenker dere i dag om rettsvesenet?

Det lurer jeg også på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg er litt nysgjerrig på hva dere tenker om disse tidligere utspillene deres i dag? Er dere fortsatt like skråsikre på at VK er skyldig i overgrepene og drapene i Baneheia? Hva tenker dere i dag om rettsvesenet?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Bevisene holdt ikke til å dømme han. Jeg var aldri skråsikker på at han var skyldig, men mente det var sannsynlig. Hva jeg mener i dag? Usikker.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg er litt nysgjerrig på hva dere tenker om disse tidligere utspillene deres i dag? Er dere fortsatt like skråsikre på at VK er skyldig i overgrepene og drapene i Baneheia? Hva tenker dere i dag om rettsvesenet?

Jeg innså i 2017 at VK kunne være uskyldig, da jeg leste en artikkel om psykologen hans. Jeg ble senere nysgjerrig på hvilke beviser som fantes i saken om gjerningsmann. Leste og leste og fant at ingenting tilsa VK hadde vært deltakende, og flere deler (mobil, sykkel, etc) tilsa historien om hans deltakelse var usann. Flere år før GK. 

Nå ser jeg det samme skjer mot Lucy Letby i England. Det gjør vondt å se at den unge uskyldige sykepleieren ble dømt til livsvarig fengsel og at hele England hater henne som om hun er en heks. Jeg søkte og søkte etter hvilke bevis som lå i saken. Alle dødsfallene var ansett til å være naturlige, frem til de flere år etter endret de til drap for å ta denne kvinnen. Jeg har helt vondt av det. Samtidig som alt av media og de som har lest denne skjevaktige feile fremstillingen hater henne og dømmer henne.

VK og Lucy Letby er de eneste sakene jeg har sett må være justismord. 

Heldigvis er det både jurister, forskere og fagspesialister (som anonymt) tar til motmæle. Så jeg håper at dette med årene får løft av alle true crime engasjerte i det big internett, og blir løst med hjelp av at reell forsking og fagkompetanse beviser at her var det ingen bevis for at babyer ble myrdet. Jeg spår at med årene blir A.I tatt i bruk for å gjennomgå det enorme datamaterialet som kan bevise at her var det ingen beviselige mord som skjedde. Og at alt ble dømt fra indisier og en hatprosess slik som med VK. 

Anbefaler true crime interesserte å se på disse nettsidene: 

This website, and the science contained, was brought to you by a scientist with expertise in rare paediatric diseases, who is not affiliated with the Lucy Letby case.  The information provided was thoroughly researched, and experts within the relevant scientific fields were consulted with to obtain additional knowledge and insights.  

The jurors had little choice but the find Lucy guilty, given the flawed scientific evidence with which they were presented

Det gjør vondt å tenke på den stakkars unge kvinnens liv nå. Heldigvis støtter foreldre, venner og kollegaer henne. Men at hun er i et fengsel hvor hun er 22 timer innelåst daglig på isolat, gjør vondt å tenke på 

jr-lucy-letby.jpg?1669137055&strip=all&w

Endret av Samfunnsdebatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg er litt nysgjerrig på hva dere tenker om disse tidligere utspillene deres i dag? Er dere fortsatt like skråsikre på at VK er skyldig i overgrepene og drapene i Baneheia? Hva tenker dere i dag om rettsvesenet?

Jeg er fremdeles like sikker på at VK var med på det, og at den opprinnelige dommen var helt rett. Ikke tale om at JHA gjorde alt dette helt alene, eller at VK liksom glemte at han var i Baneheia den dagen. Pluss en hel haug mer, som tydeligvis nyere etterforskning hoppet over.

Synes også det er skremmende å se at true crime og støttespillere kan påvirke rettsvesenet. Det er ikke bra. Det er vel omtrent like bra som den forhåndsdømmingen så mange mente VK ble utsatt for - selv om de fleste som forhåndsdømte VK den gang, enter var venner, naboer eller ofre. Ikke folk i ulike deler av landet bak en skjerm.

 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er denne tråden tatt opp igjen etter fire år? Skal vi ikke holde oss til en av de mer "moderne" trådene om dette temaet?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (17 timer siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Bevisene holdt ikke til å dømme han. Jeg var aldri skråsikker på at han var skyldig, men mente det var sannsynlig. Hva jeg mener i dag? Usikker.

Skjønner. Mediene var veldig ensidige den gang. Jeg dømmer ikke, jeg bare lurer på hva folk som mente noe helt annet tenker om saken i dag. Takk for oppriktig svar, @Thyra. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (17 timer siden):

Jeg er fremdeles like sikker på at VK var med på det, og at den opprinnelige dommen var helt rett. Ikke tale om at JHA gjorde alt dette helt alene, eller at VK liksom glemte at han var i Baneheia den dagen. Pluss en hel haug mer, som tydeligvis nyere etterforskning hoppet over.

Synes også det er skremmende å se at true crime og støttespillere kan påvirke rettsvesenet. Det er ikke bra. Det er vel omtrent like bra som den forhåndsdømmingen så mange mente VK ble utsatt for - selv om de fleste som forhåndsdømte VK den gang, enter var venner, naboer eller ofre. Ikke folk i ulike deler av landet bak en skjerm.

Takk. Setter pris på ditt ærlige svar, @Callisto83. ❤️ 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (17 timer siden):

Hvorfor er denne tråden tatt opp igjen etter fire år? Skal vi ikke holde oss til en av de mer "moderne" trådene om dette temaet?

Jeg søkte etter Viggo og Baneheia på nyhetssidene. Der var den gamle tråden låst (fordi folk ikke klarer å la være å gå på person heller enn diskutere sak). Denne dukket opp på google. Det var interessant å se at det var en del som hadde sterke meninger en gang om at VK garantert var skyldig. Da ble jeg nysgjerrig på hva disse tenkte og mente i dag. Så da spurte jeg her, siden det er her de sa hva de mente den gang.

Verre er det ikke.

Jeg kan ikke spørre disse i en annen tråd liksom. Det blir både avsporing, for mye personforfølgelse, og bare helt feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (23 timer siden):

Jeg er fremdeles like sikker på at VK var med på det, og at den opprinnelige dommen var helt rett. Ikke tale om at JHA gjorde alt dette helt alene, eller at VK liksom glemte at han var i Baneheia den dagen. Pluss en hel haug mer, som tydeligvis nyere etterforskning hoppet over.

 

 

X antall skjønner ikke hvordan du klarer det når bevisene peker i retning at Jan Helge gjorde det alene, og at Viggo overhodet ikke var i Baneheia i det aktuelle tidsrommet. Men det vet du jo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gugglo skrev (5 timer siden):

Jeg søkte etter Viggo og Baneheia på nyhetssidene. Der var den gamle tråden låst (fordi folk ikke klarer å la være å gå på person heller enn diskutere sak). Denne dukket opp på google. Det var interessant å se at det var en del som hadde sterke meninger en gang om at VK garantert var skyldig. Da ble jeg nysgjerrig på hva disse tenkte og mente i dag. Så da spurte jeg her, siden det er her de sa hva de mente den gang.

Verre er det ikke.

Jeg kan ikke spørre disse i en annen tråd liksom. Det blir både avsporing, for mye personforfølgelse, og bare helt feil.

Beklager!🙊 Jeg ser nå at jeg blandet dette med en annen tråd som fortsatt er stengt. Denne har kanskje ikke vært det, men bare "dødd" for en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye har skjedd siden 2018. Oslo-politiet har funnet flere dna-spor som knytter jha til ugjerningene og ingen som knytter vk. Troverdigheten til jha er også vesentlig redusert siden hans forklaring ikke stemmer med sporene. Vil anta at siden 2018 har flertallet skiftet fra å mene at vk er skyldig til å mene at han er uskyldig. Det er vel helt naturlig og ingen overraskelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at høyst sannsynlig er VK uskyldig og at han uansett skal behandles og få erstatning i forhold til det.

Jeg har fått vesentlig lavere tillitt til politi og rettssystemet. Det skyldes ikke bare Baneheia  men også Birgitte Tengs og at politiet i økende grad dreper folk med psykiske problemer og kommer unna med det. En ting er at de gjør disse feilene og nesten like ille er de viser lite evne til selvkritikk, til å be om unnskyldning og å ta ansvar. Alle mennesker gjør feil og de som prøver å fremstå som feilfrie vet jeg lyver uansett hvor flinke de er.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ingen tillit til rettssystemet i Norge, det er utrolig svakt. Tingretten er en skandale.

Tenk så mange i Norge som har sonet en lang dom uskyldig, eller får feil dom. Altfor mange.

Før ble folk presset til å tilstå, fordi man hadde bestemt at rett person var tatt. Avhørsmetoder var bare press.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BlbL3g/endringen-av-politiets-avhoersmetoder-kom-for-sent

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2022/10/21/kristiansens-advokat-jeg-stoler-ikke-pa-noen/
https://www.dagsavisen.no/nyheter/2021/09/07/feilen-ligger-i-at-politiet-ikke-forstar-den-jobben-de-har/

Mange rettsaker er et skuespill, alt er avtalt på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...