Gå til innhold

Hvorfor spiser feite folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse er helt borte på mindre enn 3 døgn. Kroppen klarer seg meget fint uten glukose. Du er svært feilinformert.

Anonymkode: 245a3...481

Du har gått tom for sukker, ser jeg 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Belær oss du som er meget velinformert da. 

Anonymkode: 725a1...e30

Finn det ut selv. Google ketose eller ketolyse.

Anonymkode: 245a3...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AmandaVI skrev:

Du har gått tom for sukker, ser jeg 💕

Da er jeg død etter dine utsagn.

Anonymkode: 245a3...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er jeg død etter dine utsagn.

Anonymkode: 245a3...481

Er du en zombie?

Anonymkode: 725a1...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du en zombie?

Anonymkode: 725a1...e30

Ser jaggu slik ut:fnise:

Anonymkode: 245a3...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er jeg død etter dine utsagn.

Anonymkode: 245a3...481

Jeg la om livsstilen for halvannet år siden og har gått ned over 30 kg. Jeg tilbrakte en måned på et rehabiliteringssenter med 20 andre og fikk undervisning i sunn kost, riktig fysisk aktivitet samt masse rådgivning og oppmuntring av utdannede fagfolk med årevis med erfaring. Vi lærte ikke mye om lavkarbo utenom at det ble frarådet. Jeg fikk et bestemt inntrykk av at man ikke bare kan kutte ut hele matvaregrupper og forvente mirakler. 

Endret av AmandaVI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AmandaVI skrev:

Jeg la om livsstilen for halvannet år siden og har gått ned over 30 kg. Jeg tilbrakte en måned på et rehabiliteringssenter med 20 andre og fikk undervisning i sunn kost, riktig fysisk aktivitet samt masse rådgivning og oppmuntring av utdannede fagfolk med årevis med erfaring. Vi lærte ikke mye om lavkarbo, men jeg fikk et bestemt inntrykk av at man ikke bare kan kutte ut hele matvaregrupper og forvente mirakler. 

Bra. Det forandrer uansett ikke det faktum at kroppen klarer seg helt uten glukose.

Anonymkode: 245a3...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spm Ts... Sier at de vil bli slanke osv men gjør ikke noe for å bli det. Hvorfor spise usunt når du vil bli tynn? Skjønner ikke det helt as

Anonymkode: 98761...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt spm Ts... Sier at de vil bli slanke osv men gjør ikke noe for å bli det. Hvorfor spise usunt når du vil bli tynn? Skjønner ikke det helt as

Anonymkode: 98761...338

Hvorfor spise usunt når det nettopp er.. usunt? 

Anonymkode: 25c3c...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema!

Som overvektig, så kan jeg fortelle at jeg spiser fordi jeg blir sulten.

Selv om man har mye lagret fett, så trenger man litt bensin til de daglige aktivitetene. Vi har alle også behov for et visst inntak av salter og ulike næringsstoffer i løpet av dagene. Men jeg vil tro at jeg kanskje ville overlevd lengre enn en tynn person uten mat, på grunn av fettlageret mitt. 

Videre. Hvis man skal ned i vekt, vil det som regel lønne seg å ligge i et moderat kaloriunderskudd. Dette fordi kroppen vil bli ganske desperat om du plutselig nekter den næring. Kroppen vil da reagere med å sende tydelige signaler om sult, noe som gjør det vanskeligere å overspise. Dette gjelder spesielt når man har nådd sitt mål. Vekta er lavere, og kroppen tror dette er et problem. Den reagerer med å sende signaler om sult, selv om kroppen kanskje har spist tilstrekkelig. 

Å slanke seg er enkelt. Enkelt, men samtidig veldig vanskelig. Alle som er overvektige, er det fordi man har spist mer enn man har klart å forbrenne, men hvorfor man gjør dette, er mer komplisert. Noen knytter mat til følelser og spiser for å dempe angst, trøste seg selv, etc. Mange har kanskje vokst opp med en uheldig matkultur, hvor mat alltid forbindes med "kos", og at når man skal "kose" seg, eller belønnes, så gjøres det med mat. Uansett forhold til mat, krever slanking og vektnedgang mye oppmerksomhet og energi. Siden vektnedgang styres av kalorier inn og ut, så krever det sterk oppmerksomhet om innhold i mat og hvor mye man faktisk spiser. Nå som jeg slanker meg, blir jeg litt irritert når slanke folk rundt meg ikke kan forstå hvorfor jeg ikke bare kan ta den vaffelen de spiser. Nei, jeg kan ikke det! For jeg vet, at om jeg tar den vaffelen, så må jeg droppe lunsjen i dag for å komme på riktig kaloriunderskudd, og jeg vet at vaffelen ikke gjør meg mett! Jeg vet at jeg må lage meg gode vaner med å ikke spise vafler til hverdags, og at jeg må ta sunne valg som varer lenge i magen. Da fungerer jeg best.

Det er forresten en myte at man må trene for å gå ned i vekt. Det er sunt for kroppen, men det meste ligger i kostholdet! Trening er derimot bra for å holde vekta stabil, og økt muskelmasse bidrar til mer forbrenning. I tillegg er det fordelaktig med mer muskler enn fett på kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser stadig at bakteriene vi har i magen påvirker sultfølelse og forbrenning av mat. I noen tilfeller er det faktisk bakteriene i magen din som sender sult eller cravingssignaler til hjernen og mennesket kan få en sterk trang til å spise. Bakteriene har utviklet dette gjennom naturlig seleksjon, så det sier seg selv at de bakteriene som gir sterkest sultfølelse overlever og formerer seg og sultfølelsen blir desto vanskeligere å kontrollere for verten, altså mennesket. 

I fremtiden vil det bli mulig for mange å ta en pille med en bedre bakteriekultur som endrer sultfølelsen og for individet mindre trang til å spise mer enn det trenger. Det er muligens per idag mulig å få til om man tar fekal transplantasjon, men tror ikke dette tilbys noe steder til overvektige mennesker? Eller kanskje det finnes klinikker som gjør det i verden et sted. 

Men man vil fortsatt ha problemet med mennnesker som ønsker spise mye fordi de liker den emosjonelle følelsen. Tror nok overvekt fortsatt vil eksistere blant mentalt syke mennesker, selv om de får bakteriekultur i pilleform

Anonymkode: 98681...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor spiser feite folk?

Hvorfor puster dumme mennesker? :murvegg:

Anonymkode: 5f738...2bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En grunn til at ingen dyr er feite er at de bruker energi for å skaffe maten og i tillegg spiser de bare det kroppen trenger. Hadde vi gjort det samme hadde ikke dette vært noe problem. 

Anonymkode: 185b7...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må selvfølgelig spise når man er overvektig, men det er mengdene det handler om.

Jeg veide 166 kg. Jeg har tatt av meg over 75 kg. Jeg har ingen problemer med å si at mat gjorde at jeg gikk opp i vekt. Det er det ingen tvil om. Men maten var kun symptomet på hva som faktisk var galt. Problemet mitt var aldri maten i seg selv, men de bakenforliggende årsakene som førte til at jeg spiste for mye. Mat var trøst i en ellers trist og jævlig hverdag. 

Men selv om jeg har klart å gå ned et helt menneske, må man ha mat. Jeg har spist meg ned i vekt, ved å redusere mengdene, og gå mer, men utover dette har jeg levd som normalt. ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Riverflow
På 6.9.2018 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Jeg er ofte plaget med at jeg forsøker å tenke logisk, noe som ofte ikke passer. Men nå er det en ting jeg går å lurer på: Hvorfor spiser feite folk?

Maten er jo energien som får kroppen til å virke, drivstoffet man går på. Når jeg fyller bensin på bilen, så driver jeg ikke og fyller litt hver dag, men venter til pila begynner å nærme seg det røde, eller i hvert fall når varsellampa lyser. Om jeg vil kjøre fortere, eller kjører et tyngre lass el.l, så får jeg jo ikke mer energi av å fylle på mer bensin. (Skjønt det går nok kortere tid før jeg må fylle igjen)

Hvis du trenger 2400 kcal per dag for at kroppsmaskineriet ditt skal virke, men er 10kg overvektig, så har du 10 x 7700 kcal på tanken. Det burde rekke til 32 dager.

Kalorier inn minus kalorier ut er jo den magiske formelen og på innsiden har du 77000 kcal. En kalori er en kalori er en kalori. Ikke sant?

Så hvorfor spiser man egentlig om man er overvektig?

Anonymkode: e7ce9...a91

Du må være komplett idiot!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2018 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Jeg er ofte plaget med at jeg forsøker å tenke logisk, noe som ofte ikke passer. Men nå er det en ting jeg går å lurer på: Hvorfor spiser feite folk?

Maten er jo energien som får kroppen til å virke, drivstoffet man går på. Når jeg fyller bensin på bilen, så driver jeg ikke og fyller litt hver dag, men venter til pila begynner å nærme seg det røde, eller i hvert fall når varsellampa lyser. Om jeg vil kjøre fortere, eller kjører et tyngre lass el.l, så får jeg jo ikke mer energi av å fylle på mer bensin. (Skjønt det går nok kortere tid før jeg må fylle igjen)

Hvis du trenger 2400 kcal per dag for at kroppsmaskineriet ditt skal virke, men er 10kg overvektig, så har du 10 x 7700 kcal på tanken. Det burde rekke til 32 dager.

Kalorier inn minus kalorier ut er jo den magiske formelen og på innsiden har du 77000 kcal. En kalori er en kalori er en kalori. Ikke sant?

Så hvorfor spiser man egentlig om man er overvektig?

Anonymkode: e7ce9...a91

Har du noen gang lagt merke til at bilen har lagt på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2018 den 9.45, AnonymBruker skrev:

En grunn til at ingen dyr er feite er at de bruker energi for å skaffe maten og i tillegg spiser de bare det kroppen trenger. Hadde vi gjort det samme hadde ikke dette vært noe problem. 

Anonymkode: 185b7...ef5

Du har åpenbart aldri møtt en eneste golden retriever. 

Anonymkode: 65e89...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...