Gå til innhold

Hva er galt med russere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 4.9.2018 den 19.48, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra Russland. Men har bodd i Norge over halve livet mitt nå. Det jeg har lest på nettet skremmer meg av og til. Er det virkelig slik at norske folk hater russere? Jeg forstår at Russland er et stort land med mye makt, men jeg har aldri fått det inntrykket av at Russland har truet Norge på noen måter. Men likevel føler jeg at folk generelt er skeptiske til russere av en eller annen grunn. 

Jeg for eksempel, misliker veldig enkelte politiske ting og lover i Russland og kunne faktisk aldri tenke meg å bo der. 

 

Anonymkode: 8e004...a0c

Du har rett, russere er ett av de få folkeslagene som det ikke bare er akseptert, men til og med applaudert å være rasistisk mot. 

Det er et resultat av 50 år med propaganda. Folk i vesten har, særlig gjennom amerikansk popkultur, blitt lært opp til å se på russere som dumme, forfyllede, voldelige og kriminelle. 

Jeg håper at folk snart kan åpne øynene sine og ta ett oppgjør med denne "aksepterte" rasismen. 

Anonymkode: 3a575...ccf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt noen russiske kolleger fra selve hovedstaden moskva. De var utrolig vennlige og hjalp meg masse med ting jeg ikke forsto, men de smiler lite og virker ganske seriøse.

Fant senere ut at russere ikke smiler ut av det blå. Og det å smile til en russer uten å kjenne personene, får den til å tenke at det er noe er galt med dem. Uansett hva, har jeg hatt gode erfaringer med russere og liker dem veldig godt :) (Men igjen kan jeg jo ikke snakke for alle russere der ute).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett, russere er ett av de få folkeslagene som det ikke bare er akseptert, men til og med applaudert å være rasistisk mot. 

Det er et resultat av 50 år med propaganda. Folk i vesten har, særlig gjennom amerikansk popkultur, blitt lært opp til å se på russere som dumme, forfyllede, voldelige og kriminelle. 

Jeg håper at folk snart kan åpne øynene sine og ta ett oppgjør med denne "aksepterte" rasismen. 

Anonymkode: 3a575...ccf

Vel, russere som applauderer det russiske regimet er jo nærmerst legaliserte kriminelle...

Anonymkode: 2204a...c81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har russere inngiftet i familien. Høyt utdannede doktorer fra ulike felt. De har en helt annen tenkemåte og utrykksmåte som kan oppfattes veldig frekk og kommanderende. De er også bastante og like fleksible og ja, som nevnt ovenfor homofobiske. 

 

Anonymkode: 66392...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russere fikk dårlig rykte etter Sovjetunionens fall, der det ble masse nyrike russere som begynte å feriere i Europa. Som turister ble de oppfattet som brautende, høylytte, fulle, vulgære og arrogante, og ble frekke om de fikk kritikk på oppførsel om å dempe seg på hotellet, viftet med penger å sa de da bare kjøper hotellet. Etter noen år vet jeg det var mange hotelleiere i Europa som var lei, og sluttet å ta imot bookinger fra russere. Offisielt gikk ut å sa at russere ikke var velkomne. Dette har jeg bevitnet flere ganger selv også, hvordan russere på ferie kan oppføre seg. Så de har selv skyld i sitt eget dårlige rykte mener jeg. 

Anonymkode: 8deb4...f33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi snakker vel om russere ikke Russland. Betydelig forskjell.

 

Anonymkode: 9711d...55c

Russere flest elsker Putin og politikken hans. Du tar grundig feil hvis du tror at det er bare Putin og Kreml som er autoritære og slemme. Menneskerettigheter, kamp mot korrupsjon osv. ligger ikke høyt på prioroteringslista hos gjennomsttlig russer. Det som er viktig er at deres land skal bli sett på som stor og mektig, koste hva det koste. Det betyr jo ikke at en russer ikke kan være et godthjertet menneske, men den imperialistisk tankegang er veldig lite sjarmerende.

Anonymkode: 7b9a5...afb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, soraa said:

Har hatt noen russiske kolleger fra selve hovedstaden moskva. De var utrolig vennlige og hjalp meg masse med ting jeg ikke forsto, men de smiler lite og virker ganske seriøse.

Fant senere ut at russere ikke smiler ut av det blå. Og det å smile til en russer uten å kjenne personene, får den til å tenke at det er noe er galt med dem. Uansett hva, har jeg hatt gode erfaringer med russere og liker dem veldig godt :) (Men igjen kan jeg jo ikke snakke for alle russere der ute).

Tror det stemmer for jeg har hørt det samme :)

Anonymkode: d0afa...aa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det stemmer for jeg har hørt det samme :)

Anonymkode: d0afa...aa8

Det stemmer at russere ikke smiler til fremmede mennesker på samme måte som i Norge. 

Anonymkode: 9711d...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater ikke russere og jeg har russiske venninner som er utrolig hyggelige og åpen om alt. 

Men jeg tror mange har fordommer mot Russland.

I Russland kan alt kjøpes for penger, for eksempel hvis du har gjort noe ulovlig så kan du betale en formue til politiet og myndighetene for å ikke bli fengslet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 15.56, OnFire skrev:

 

Hvor mange andre utviklede land ville tillatt en mann å styre i så mange år, til og med ved å jukse seg til makt (han har jo i praksis vært president i alle disse årene)?

 

Jeg tenker man skal være forsiktig med å tenke slike tanker når man selv sitter trygt i et av verdens beste/tryggeste land. Det finnes mange russere som ikke liker Putin eller den retningen landet deres går i, men de stemmer på Putin fordi de er redde for hva/hvem som kommer etterpå. Jeg ble fortalt rett ut av flere russere at Putin allerede har forsynt seg med begge hender, og russerne vet i det minste hva de har og hva de forvente seg. 

Det er skummelt hvordan rasisme mot russere er så jævlig godt akseptert. De er mennesker på lik linje som alle oss andre, og det de ønsker seg er å ha et så greit liv som mulig. 

Anonymkode: 30ecf...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...