Gå til innhold

Hva er galt med russere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vanlig fyr
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingenting galt med russere og russland. Det er dessverre bare medias propaganda som skaper dette... vestlig media. Russland har aldri i historien angrepet eller skadet vesten eller norge. De har kun foravart seg. Man kan si hva man vil, men historien taler for seg selv. 

 

 

Anonymkode: c3890...7a0

Russland har historisk sett vært en aggressiv imperialistisk stormakt, som har invadert en hel rekke land. 

 

Quote

Så er det snakk om kommunismen. Kommunisme er det ikke.noe galt med så lenge riktige personer som styrer. F. Eks Putin. Mannen er ett geni. Vesten fokuserer og prater om demokrati, men vi lever faen ikke i demokratiske omgivelser... det er bare eventyrlesing for småbarn...

Alt du skriver her er skremmende feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok politikken folk misliker, ikke russere generelt. Før fryktet folk sovjet-regimet, nå er det Putin de er redde for... Siden Russland er nabolandet vårt er jo folk opptatte av/redde for den politikken de fører, spesielt utenrikspolitikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du spør om? Leser du på nettet at nordmenn flest hater russere flest? Det gjør vi da ikke? Har mange russiske venner og har vært mye i Russland, og mine venner og familie med liten eller ingen kjennskap til landet, ser ikke på Russland som mektig eller farlig, og hater slett ikke russere, de er likegyldige. Blant mine russiske venner er det mer nedlatenhet og irritasjon fordi nordmenn flest er så likegyldige, kunnskapsløse om russisk kultur og historie (og «storhet» og «overlegenhet»). For min egen del misliker jeg veldig mye av russisk samfunnsliv, holdninger, menneskesyn og arroganse, men slett ikke blant dem jeg omgås og kjenner selvsagt. Rasisme, homofobi, menneskerettighetsbrudd, mannsjåvinisme misliker jeg jo, men det gjelder i høyeste grad flere land i verden.  Hvor finner du dette hatet? 

Anonymkode: f6ee4...002

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men Putin er jo ikke farlig for Norge 🤷‍♀️

Anonymkode: 8e004...a0c

Eeeh, jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Blant mine russiske venner er det mer nedlatenhet og irritasjon fordi nordmenn flest er så likegyldige, kunnskapsløse om russisk kultur og historie (og «storhet» og «overlegenhet»).

Anonymkode: f6ee4...002

Hvorfor i all verden synes de at nordmenn burde vite så mye om det?Briljerer de med kunnskap om Norges og Skandinavias historie?

Anonymkode: 7b9a5...afb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde dere sett russiske nyheter så hadde ikke dere hatt det inntrykket av Putin.

Det kan ha sammenheng med at alle mediene som har vært kritiske til Putin har blitt nedlagt, og i noen tilfeller har kritiske journalister blitt drept. Russland blir aldri sivilisert.

Anonymkode: 4e31e...8f9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting galt med russere. Er vel heller politikken som er fryktet. Eller rettere sagt norske medias presentasjon av russisk politikk. Nordmenn er enkle og selvhøytidelige og desverre politisk tilbakestående. Manglende verdenskunnskap og lite bereist. 

Mitt håp er at nordmenn skal oppleve andre med sine egne erfaringer og vurderinger og kanskje få et litt mer nyansert verdensbilde. 

Prima vera har en treffende sang om om nordmenn som passer bra. 

Anonymkode: f67a7...5e2

Har du vært i Russland? Møtt mange russere? De er generelt frekke, ufordragelige og sure hele tiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden synes de at nordmenn burde vite så mye om det?Briljerer de med kunnskap om Norges og Skandinavias historie?

Anonymkode: 7b9a5...afb

Tja, de imponerer med sin allmennkunnskap om litteratur og kunst, i hvertfall. Alle har lest Hamsun, Ibsen, de kjenner til Munch og Grieg og slikt, det er skolepensum. Og nyere ting, om det er Jon Fosse, eller Jo Nesbø. Vi derimot, har kanskje hørt om Dostojevski, Tsjekhov og Tolstoi, men lite annet. Hvor mange russiske forfattere har du lest i det siste? Ellers er jo Russland verdens største land i utstrekning, det er en stormakt, er et naboland med felles grense og har over 140 millioner innbyggere og unektelig en litt mer dramatisk og interessant historie enn lille Norge, som jo blir provins til sammenligning. Når man kommer fra Nizjnij Novogorad som min venninne gjør for eksempel, som har over en million innbyggere, så legger hun jo merke til at mange her aldri har hørt om byen, og tror hun er fra landsbygda og "er glad for å ha kommet seg til Vesten". Hun er glad i Norge, men er ikke imponert over geografikunnskapene våre heller.

Anonymkode: f6ee4...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ingenting galt med russere. Er vel heller politikken som er fryktet. Eller rettere sagt norske medias presentasjon av russisk politikk. Nordmenn er enkle og selvhøytidelige og desverre politisk tilbakestående. Manglende verdenskunnskap og lite bereist. 

Mitt håp er at nordmenn skal oppleve andre med sine egne erfaringer og vurderinger og kanskje få et litt mer nyansert verdensbilde. 

Prima vera har en treffende sang om om nordmenn som passer bra. 

Anonymkode: f67a7...5e2

Russland er mer politisk tilbakestående. Ekstremt hatefull politikk, og folk.

Anonymkode: 6d639...a62

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Vanlig fyr said:

Russland har historisk sett vært en aggressiv imperialistisk stormakt, som har invadert en hel rekke land. 

 

Alt du skriver her er skremmende feil. 

Men ikke Norge. Kan du ikke lese?

Anonymkode: 6d639...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, de imponerer med sin allmennkunnskap om litteratur og kunst, i hvertfall. Alle har lest Hamsun, Ibsen, de kjenner til Munch og Grieg og slikt, det er skolepensum. Og nyere ting, om det er Jon Fosse, eller Jo Nesbø. Vi derimot, har kanskje hørt om Dostojevski, Tsjekhov og Tolstoi, men lite annet. Hvor mange russiske forfattere har du lest i det siste? Ellers er jo Russland verdens største land i utstrekning, det er en stormakt, er et naboland med felles grense og har over 140 millioner innbyggere og unektelig en litt mer dramatisk og interessant historie enn lille Norge, som jo blir provins til sammenligning. Når man kommer fra Nizjnij Novogorad som min venninne gjør for eksempel, som har over en million innbyggere, så legger hun jo merke til at mange her aldri har hørt om byen, og tror hun er fra landsbygda og "er glad for å ha kommet seg til Vesten". Hun er glad i Norge, men er ikke imponert over geografikunnskapene våre heller.

Anonymkode: f6ee4...002

Allmennkunnskap imponerer da ikke. Siden det er allmennkunnskap lzm.

Anonymkode: 6d639...a62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Allmennkunnskap imponerer da ikke. Siden det er allmennkunnskap lzm.

Anonymkode: 6d639...a62

Mangel på almennkunnskap og dannelse imponerer heller ikke :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Illuminatum said:

Mangel på almennkunnskap og dannelse imponerer heller ikke 🙂

Spot on, du klarer ikke skrive ordet riktig en gang!

Anonymkode: 6d639...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4.9.2018 den 19.48, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra Russland. Men har bodd i Norge over halve livet mitt nå. Det jeg har lest på nettet skremmer meg av og til. Er det virkelig slik at norske folk hater russere? Jeg forstår at Russland er et stort land med mye makt, men jeg har aldri fått det inntrykket av at Russland har truet Norge på noen måter. Men likevel føler jeg at folk generelt er skeptiske til russere av en eller annen grunn. 

Jeg for eksempel, misliker veldig enkelte politiske ting og lover i Russland og kunne faktisk aldri tenke meg å bo der. 

 

Anonymkode: 8e004...a0c

«Vi» hater ikke russere, men «vi» hater diskriminering, måten kvinner og homofile blir behandlet på osv.

På 4.9.2018 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting galt med russere og russland. Det er dessverre bare medias propaganda som skaper dette... vestlig media. Russland har aldri i historien angrepet eller skadet vesten eller norge. De har kun foravart seg. Man kan si hva man vil, men historien taler for seg selv. 

De største eksemplene er vel napoleon og hitler. Begge prøvde å invadere russland, men blei knust. 

Så er det snakk om kommunismen. Kommunisme er det ikke.noe galt med så lenge riktige personer som styrer. F. Eks Putin. Mannen er ett geni. Vesten fokuserer og prater om demokrati, men vi lever faen ikke i demokratiske omgivelser... det er bare eventyrlesing for småbarn...

Anonymkode: c3890...7a0

Du er rimelig blåst om du tror det er medias propaganda som skaper en illusjon om at det er massiv undertrykkelse av kvinner, utlendinger, homofile etc i Russland.

Kommunisme er fint i teorien, men helt umulig i praksis. Hvor er insentivet til å bli lege med all utdannelse som kreves når du kan leve like godt på en lagerstilling?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.9.2018 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Jeg er generelt jævlig skeptisk til homofober. Russere kan ikke fortsette med sine lover og holdninger og forvente å bli akseptert i siviliserte land.

Og Putin virker jo fullstendig splitter pine.

Anonymkode: 08934...d64

Man er ikke homofob fordi man er imot homofili. Sånne som deg har en lei tendens til å legge til -fob på alle mulige ord.

Hvis man er kritisk til ateister er man ateistofob. Er man kritisk til kristne er man kristnofob. (Egentlig ikke, men i din verden, så)

Anonymkode: 01070...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er ikke homofob fordi man er imot homofili. Sånne som deg har en lei tendens til å legge til -fob på alle mulige ord.

Hvis man er kritisk til ateister er man ateistofob. Er man kritisk til kristne er man kristnofob. (Egentlig ikke, men i din verden, så)

Anonymkode: 01070...32b

Men hvorfor faen skal man være mot homofili? På hvilken måte skader homofili deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jo mer jeg leser i denne tråden, jo mer liker jeg Russland og russere mye bedre enn nordmenn. Hipp hurra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...