Gå til innhold

Hva er galt med russere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fra Russland. Men har bodd i Norge over halve livet mitt nå. Det jeg har lest på nettet skremmer meg av og til. Er det virkelig slik at norske folk hater russere? Jeg forstår at Russland er et stort land med mye makt, men jeg har aldri fått det inntrykket av at Russland har truet Norge på noen måter. Men likevel føler jeg at folk generelt er skeptiske til russere av en eller annen grunn. 

Jeg for eksempel, misliker veldig enkelte politiske ting og lover i Russland og kunne faktisk aldri tenke meg å bo der. 

 

Anonymkode: 8e004...a0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra Russland. Men har bodd i Norge over halve livet mitt nå. Det jeg har lest på nettet skremmer meg av og til. Er det virkelig slik at norske folk hater russere? Jeg forstår at Russland er et stort land med mye makt, men jeg har aldri fått det inntrykket av at Russland har truet Norge på noen måter. Men likevel føler jeg at folk generelt er skeptiske til russere av en eller annen grunn. 

Jeg for eksempel, misliker veldig enkelte politiske ting og lover i Russland og kunne faktisk aldri tenke meg å bo der. 

 

Anonymkode: 8e004...a0c

Er vi? Det et ikke jeg. Men jeg er skeptisk til det russiske regimet med Putin i spissen. Ellers beundrer jeg mye ved russisk kultur, blant annet alle de store forfatterne nasjonen har fostret. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt jævlig skeptisk til homofober. Russere kan ikke fortsette med sine lover og holdninger og forvente å bli akseptert i siviliserte land.

Og Putin virker jo fullstendig splitter pine.

Anonymkode: 08934...d64

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting galt med russere. Er vel heller politikken som er fryktet. Eller rettere sagt norske medias presentasjon av russisk politikk. Nordmenn er enkle og selvhøytidelige og desverre politisk tilbakestående. Manglende verdenskunnskap og lite bereist. 

Mitt håp er at nordmenn skal oppleve andre med sine egne erfaringer og vurderinger og kanskje få et litt mer nyansert verdensbilde. 

Prima vera har en treffende sang om om nordmenn som passer bra. 

Anonymkode: f67a7...5e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putin er det ingenting galt med. Han viser bare at han kan forsvare seg, liker å «vise muskler» og at «meg kødder du ikke med liksom». Han er helt ufarlig. For Norge iallefall. Det som blir presentert i norsk media er helt feil. Det er ikke slik det er. Jeg blir så frustrert hver gang. Hadde dere sett russiske nyheter så hadde ikke dere hatt det inntrykket av Putin. Men disse homofob greiene, fy faen, det er helt på trynet. Og nå nylig ble det slik at familievold er ikke lenger straffbart. Jeg blir kvalm. Av og til er jeg flau over å være rusissk. 

Anonymkode: 8e004...a0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Putin er det ingenting galt med. Han viser bare at han kan forsvare seg, liker å «vise muskler» og at «meg kødder du ikke med liksom». Han er helt ufarlig. For Norge iallefall. Det som blir presentert i norsk media er helt feil. Det er ikke slik det er. Jeg blir så frustrert hver gang. Hadde dere sett russiske nyheter så hadde ikke dere hatt det inntrykket av Putin. Men disse homofob greiene, fy faen, det er helt på trynet. Og nå nylig ble det slik at familievold er ikke lenger straffbart. Jeg blir kvalm. Av og til er jeg flau over å være rusissk. 

Anonymkode: 8e004...a0c

Virkelig?!

Anonymkode: fe976...5e6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Njaa, jeg er fascinert av Russland og har sett noen dokumentarer som har sendt meg rett i drømmemodus. Når jeg jobbet i Russland møtte jeg stort sett bare flotte hyggelige folk men gud hjelpe meg for et tungrodd system dem hadde på ting. Og graden av maktmisbruk og diskriminering skremmer meg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting galt med russere. Er vel heller politikken som er fryktet. Eller rettere sagt norske medias presentasjon av russisk politikk. Nordmenn er enkle og selvhøytidelige og desverre politisk tilbakestående. Manglende verdenskunnskap og lite bereist. 

Mitt håp er at nordmenn skal oppleve andre med sine egne erfaringer og vurderinger og kanskje få et litt mer nyansert verdensbilde. 

Prima vera har en treffende sang om om nordmenn som passer bra. 

Anonymkode: f67a7...5e2

Er vi mindre bereist enn andre? Vi er ikke mer politisk tilbakestående enn andre, er vi? 

Er nok ellers enig i det du skriver. Ganske selvhøytidelige mange, norsk media presenterer alt det negative (dette gjør vel også utenlandsk), og de elsker å dra en gruppe under samme kam. Er så lei slike viktigperer/viktiggurier som tilfeldigvis hadde en dårlig erfaring med noen fra et annet land og deretter blir alle derfra slik. Virker som de nesten får dårlige erfaringer med vilje, slik at de tror alle andre skal se opp til seg og se på han/henne som den tøffe, verdenskjente eksperten. 

 

Anonymkode: e3d4a...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent en del russere og har et par nære, russiske venner. Dette etter at jeg har gått på skole i ulike land i en del år.

Det er mange ting som fascinerer meg ved Russland og som jeg er begeistret for.

Ellers må jeg vel si at Russland er blant de mest "stereotypisk korrekte" landene jeg kjenner til. Med det mener jeg at stereotyper om russere, veldig ofte stemmer. Spesielt tatt i betraktning at Russland er et såpass stort land, er variasjonen innad landet liten. De fleste voksne mennesker som er oppvokst i Russland bærer veldig sterkt preg av det, og har like holdninger.

Anonymkode: aab95...d00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrer unna hoteller som får masse omtaler fra russere. Jeg orker ikke å feriere der hvor russere er i horder. Hvorfor? Brautende, høylytte, fulle, vulgære og frekke. 

Kjenner også russere her i Norge. De har er rasistiske, homofobe og nekter å ta hensyn til naboer. Eks: "Jeg bråker akkurat så mye jeg vil i min egen leilighet!! " Hun ene fløy på naboen som kom for å be dem dempe seg midt på natta! 

Har hatt russiske kolleger, men har ikke likt en eneste en!

Anonymkode: c0988...697

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland har alltid truet Norge fordi det er en stormakt vi har umiddelbart til øst for oss... I tillegg er kulturen grunnleggende annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting galt med russere. Er vel heller politikken som er fryktet. Eller rettere sagt norske medias presentasjon av russisk politikk. Nordmenn er enkle og selvhøytidelige og desverre politisk tilbakestående. Manglende verdenskunnskap og lite bereist. 

Mitt håp er at nordmenn skal oppleve andre med sine egne erfaringer og vurderinger og kanskje få et litt mer nyansert verdensbilde. 

Prima vera har en treffende sang om om nordmenn som passer bra. 

Anonymkode: f67a7...5e2

At nordmenn er lite bereist må du lenger ut på den grisgrendte bygda med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Russland har alltid truet Norge fordi det er en stormakt vi har umiddelbart til øst for oss... I tillegg er kulturen grunnleggende annerledes.

Ja vel. Bare jeg som er fleksibel her eller? Virkekr som mange i Norge er skikkelig tafatt når det kommer til forandringer. Livredde for alt som er annerledes, våres kultur er det eneste riktige osv. Nå er det helt sikkert vanlig å tro at sin kultur er det rette, da men? Er så lei av å føle meg forpliktet til en kultur. Hvis jeg vil leve som muslim så får dere akseptere det. Hvis jeg vil leve som norsk må slle akseptere det. Ingen kan heller påtvinge meg muslimske plagg. Merkelig nok er mange nordmenn redde for at dette vil skje, snakk om tafatthet. Det er bare å ikke handle. Men lydige hunder som folk er så er det grunn til frykt, for folk blir for påvirket. 

Anonymkode: e3d4a...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Minesveiper skrev:

Har inntrykket av at de er et kaldt folkeslag generelt. Zukablyat. 

Det jeg være enig med! 😂 

Anonymkode: 8e004...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vel. Bare jeg som er fleksibel her eller? Virkekr som mange i Norge er skikkelig tafatt når det kommer til forandringer. Livredde for alt som er annerledes, våres kultur er det eneste riktige osv. Nå er det helt sikkert vanlig å tro at sin kultur er det rette, da men? Er så lei av å føle meg forpliktet til en kultur. Hvis jeg vil leve som muslim så får dere akseptere det. Hvis jeg vil leve som norsk må slle akseptere det. Ingen kan heller påtvinge meg muslimske plagg. Merkelig nok er mange nordmenn redde for at dette vil skje, snakk om tafatthet. Det er bare å ikke handle. Men lydige hunder som folk er så er det grunn til frykt, for folk blir for påvirket. 

Anonymkode: e3d4a...c51

:klo:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vanlig fyr

Russere er allrighty mennesker slik som alle andre. Men politikken i Russland er skremmende. Den xenofobiske politikken Putin driver med er skummel, fordi vi har sett hva det kan føre til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Russere er allrighty mennesker slik som alle andre. Men politikken i Russland er skremmende. Den xenofobiske politikken Putin driver med er skummel, fordi vi har sett hva det kan føre til. 

Men Putin er jo ikke farlig for Norge 🤷‍♀️

Anonymkode: 8e004...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men Putin er jo ikke farlig for Norge 🤷‍♀️

Anonymkode: 8e004...a0c

Nå var jo ikke spørsmålet ditt hva som er "farlig", men hva nordmenn tenker om russere.

Alle har da tanker om alle folkeslag uavhengig av om de er en trussel eller ei.

Anonymkode: aab95...d00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting galt med russere og russland. Det er dessverre bare medias propaganda som skaper dette... vestlig media. Russland har aldri i historien angrepet eller skadet vesten eller norge. De har kun foravart seg. Man kan si hva man vil, men historien taler for seg selv. 

De største eksemplene er vel napoleon og hitler. Begge prøvde å invadere russland, men blei knust. 

Så er det snakk om kommunismen. Kommunisme er det ikke.noe galt med så lenge riktige personer som styrer. F. Eks Putin. Mannen er ett geni. Vesten fokuserer og prater om demokrati, men vi lever faen ikke i demokratiske omgivelser... det er bare eventyrlesing for småbarn...

Anonymkode: c3890...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...