Gå til innhold

Surrogati - hva tenker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, T-Rex skrev:

Man drar til utlandet, og får satt inn det befruktede egget, reiser hjem til Norge og føder. Adopterer bort barnet. Det er vel ikke helt lovlig (litt usikker der), men jeg tviler sterkt på at noen vil bli straffeforfulgt for dette i Norge.

Det er ikke så enkelt som du skisserer her.

Eller, første del kan være så enkel.  Man finner en klinikk i utlandet som kan sette inn et egg fra biologisk mor, befruktet med sperm fra biologisk far, for så å sette det inn i surrogatmor.

MEN så kommer man til adopsjonsprosessen.
Den er ikke så enkel.
 

Det vil ikke hjelpe at det er deres biologiske barn (husk: surrogati er ikke tillatt i Norge, og fødemor vil bli regnet som biologisk mor siden vi ikke har egne lover for surrogati), og partene må igjennom normal adopsjonsprosess for innenlandsadopsjon, og da er det ikke engang sikkert at de får være foreldre for eget biologisk barn.

Det er ikke slik i Norge at man kan plukke seg ut et barn, si "dette barnet vil jeg adoptere",  eller at fødemor sier  "jeg vil at X og Y skal adoptere barnet jeg har født", og så er det gjort.

Anonymkode: ea332...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så enkelt som du skisserer her.

Eller, første del kan være så enkel.  Man finner en klinikk i utlandet som kan sette inn et egg fra biologisk mor, befruktet med sperm fra biologisk far, for så å sette det inn i surrogatmor.

MEN så kommer man til adopsjonsprosessen.
Den er ikke så enkel.
 

Det vil ikke hjelpe at det er deres biologiske barn (husk: surrogati er ikke tillatt i Norge, og fødemor vil bli regnet som biologisk mor siden vi ikke har egne lover for surrogati), og partene må igjennom normal adopsjonsprosess for innenlandsadopsjon, og da er det ikke engang sikkert at de får være foreldre for eget biologisk barn.

Det er ikke slik i Norge at man kan plukke seg ut et barn, si "dette barnet vil jeg adoptere",  eller at fødemor sier  "jeg vil at X og Y skal adoptere barnet jeg har født", og så er det gjort.

Anonymkode: ea332...cdf

Dersom far er biologisk far kan surrogatmor oppgi ham som far og gi ham fullt foreldreansvar. Da slipper man unna innenlandsadopsjon.

Det man risikerer er at surrogatmor ombestemmer seg og ønsker å beholde barnet. Da får i beste fall far samvær, men hvor mye vil jo avhenge av hvor han er bosatt i forhold til surrogatmor og hvor godt samarbeidet blir. Er barnet da ikke fars biologiske barn har han ingen rettigheter og man har heller ingen rettigheter om man er biologisk mor og ikke har båret frem barnet selv. 

Om surrogatmor gir foreldreretten til far og gir godkjenning til stebarnsadopsjon, så tar det uansett en stund før en stebarnsadopsjon blir gjennomført. Dersom forholdet blir slutt før dette er gjort eller det skjer noe med far, så har ikke mor rett på samvær eller foreldreansvar for barnet. Det var jo en sak for ikke så lenge siden der dette skjedde fordi far ønsket å beholde barnet og heller la ny partner være mor. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/loMn3/Kvinne-som-hentet-surrogatibarn-til-Norge_-far-ikke-vare-barnets-mor

Anonymkode: 5d86e...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du om surrogati?

Er det alltid greit? Alltid galt?

Hva tenker du om disse situasjonene? Da snakker jeg selvsagt om surrogati i regulerte land, ikke India (det er ikke lov lenger uansett).

a) Kvinne velger surrogati fordi kreft i livmor ble oversett og ansett som urinveisinfeksjon, og derfor hadde kreften spredt seg og hun måtte fjerne livmor.

b) Kvinnen ble knivstukket i magen av sin voldelige eksmann da hun gikk gravid. Babyen døde og hun måtte fjerne livmoren.

c) Kvinnen hadde fra tidligere hatt en spontanabort. Da hun skulle få sitt første barn, gjorde sykehuset mange feil og barnet overlevde, men ble hjerneskadet. Hun mistet livmoren. 

d) Kvinnen ønsker seg et barn nummer to, men har ikke greid å bli gravid etter et års prøving og IVF.

Kunne vært interessant å høre andres refleksjoner rundt disse situasjonene. 

Anonymkode: e59d1...c29

Jeg syns surrogati alltid er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er verken for eller imot det, fordi det finnes gode argumenter for det, slik som du listet opp. Likevel mener jeg det er bare bedre å adoptere en barn som trenger hjelp enn å måtte bruke like mye (eller mer) penger på få noen til å føde ditt barn. Mange sier adopsjon gir ikke samme bånd enn biologiske barnet, men begge gir jo ikke deg muligheten til å oppleve graviditet uansett, så hvorfor ikke bare adoptere?

Anonymkode: ee528...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2018 den 15.26, Tvist skrev:

Synes ikke surrogati er greit, uansett. Gjør det heller enklere å adoptere.

Hva mener du? Det er jo ikke den norske stat som gjør det vanskelig å adoptere, men at veldig mange land f.eks. mener det er best å ta vare på sine egne barn framfor å adoptere dem bort til et fremmed land. 

Anonymkode: e59d1...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...