Gå til innhold

Hva synes deres mennesker som tar livet sitt på grunn av angst ?


Nera

Anbefalte innlegg

Folk sitt syn på livskvalitet varierer. Om noen mener et liv med sosial angst ikke er verdt å leve så er det deres avgjørelse. Skal sies at jeg mistenker at om det står i selvmordsbrevet, så er der en god sjanse for at vedkommende var deprimert og at det var hovedgrunnen til selvmord, ikke den sosiale angsten

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er logisk, om man føler seg dritt i hovedsak hele tiden og tror man ikke har mulighet til å bli noe bedre. 

Problemet er bare at det ikke stemmer. Det er fullstendig mulig for alle å få det så bra med seg selv at livet blir en gave. Tjenestene og metodene er der, og de funker. Om enn man kan føle seg desperat håpløs til tider. Så selvmord som følge av angst er egentlig unødvendig.

Endret av Ola109
Ufølsom formulering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg syns man skal respektere at noen ikke ønsker å leve lenger. Man må prøve å se at dette kanskje var det beste for akkurat dette mennesket, at livet ble for mye. At det er noe fredfylt og riktig over det.

Anonymkode: 33126...21b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎09‎.‎2018 den 19.45, Nera skrev:
 

Mener du at sosial angst er så farlig at man kan ta livet sitt av det?

Ikke angsten i seg selv, men evt følgene av den som isolasjon, ensomhet og depresjon.

Angst er i psykiatrien betegnet som nevrose som er av de "lettere" psykiske lidelsene, psykosene er de tyngre, som alvorlige personlighetsforstyrrelser. Mange med schizofreni er suicidale.

Anonymkode: fc758...ce6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2018 den 3.01, AnonymBruker skrev:
 

Det kan forekomme det ja når man tror alle syntes en er rar og egentlig ikke vil møte en og blir såpass hindret at man ikke tør å snakke med familie eller gå til postkassen engang

Anonymkode: 9bdcc...9e8

Men er det slik at mange av de med sterk sosial angst kunne hatt det greit om de bare fikk "være i fred"? At de fikk bo for seg selv, isolere seg, få nok penger å leve for, kunne innrette seg etter sine begrensninger? At krav om at de skal "ta seg sammen", prøve seg i jobb, ta utdannelse, blir tvunget til å omgås andre og stadig komme til kort, gjør livet mye verre for dem, og kan være det som driver enkelte til selvmord? Bare en tanke. Vet at mange som sliter med ulike ting føler de stanger hodet i veggen. Ikke "syk nok" for å få trygd i følge NAV, men heller ikke i stand til å finne en arbeidsgiver som vil satse på dem, eller oppleve at det å gå på jobb er et mareritt. Hvorfor bruke så mye energi på å presse folk ut i jobb når det samtidig finnes mange friske og utadvendte mennesker som virkelig ønsker seg en jobb å gå til og kollegaer å omgås og som mistrives ved å gå hjemme alene hele dagen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ytterst uvanlig at noen med «bare» angst tar livet sitt. Ofte er dessuten angst beheftet med en redsel for døden.

Hvis man har angst som følge av en depresjon, eller har så mye angst at man samtidig har fått en alvorlig depresjon, er det dessverre mer vanlig. Hvis man i tillegg har personlighetsavvik eller psykoselidelser er det mer vanlig. Suicidalitet kan også finne sted ved kompliserte angstlidelser som alvorlige tvangslidelser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/3/2018 at 7:45 PM, Nera said:
 

Mener du at sosial angst er så farlig at man kan ta livet sitt av det?

For noen er det nok det. Det er da vel ingens sak å mene noe om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2018 den 18.12, magikeren skrev:
 

Folk sitt syn på livskvalitet varierer. Om noen mener et liv med sosial angst ikke er verdt å leve så er det deres avgjørelse. Skal sies at jeg mistenker at om det står i selvmordsbrevet, så er der en god sjanse for at vedkommende var deprimert og at det var hovedgrunnen til selvmord, ikke den sosiale angsten

 

Å streve med sosial angst over lengre tid er i seg selv en risikofaktor for depresjon. Angsten leder altså til et så smertefullt og innskrenket liv at man utvikler depresjon. Hadde man ikke hatt sosial angst, hadde man ikke utviklet depresjonen. Ergo blir den sosiale angsten indirekte årsak til selvmordet. Tror det er vanskelig å IKKE utvikle depresjon etter å ha levd med sosial angst i mange år, og ikke oppnådd bedring.

Anonymkode: 17117...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Synes det er trist. Rett og slett grusomt at noen skal ha det så vondt. Kan forstå de ikke orker mer smerter, men vær så snill prøv å få hjelp. Snakk med andre, kanskje de som har det like vondt. Da kan man forstå hverandre. Angsten som er så tung å bære på og depresjonen som kommer å kveler deg. Det er ikke enkelt og ikke noe et menneske skal kjempe seg gjennom helt alene. Jeg skrev et innlegg i vår som dere gjerne kan lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk opplevd å miste noen i selvmord pga angst og depresjon.

Fortsatt så sitter jeg av og til og tenker at denne personen gav opp. Og du gjør jo forsåvidt det når du velger den enkleste veien ut av helvete. Når det er sagt så ble ikke vedkommende tatt på alvor nok i helsevesenet, og det gjelder ikke bare denne personen men også mange andre. Så det endte slik det gjorde..

Jeg har lært meg å akseptere hans valg, men jeg er ikke enig i det. Jeg har også forstått at jeg ikke har noen ansvar ovenfor hans handlinger. Det var et valg han tok selv, og det er han som til slutt hadde ansvaret for sitt eget liv. Det gjelder forsåvidt alle mennesker. 

Hvor vondt han hadde det i tiden fram til dette skjedde gjør vondt å tenke på, men jeg kan ikke forstå hvor vondt, fordi jeg var ikke i hans sko. Derfor kan jeg heller aldri dømme uansett hvor feil jeg synes det er å ta livet sitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...