Gå til innhold

Er det ingen kinoer i Norge som viser Crazy Rich Asians?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jo gleda meg til denne filmen, men den er jo ikke på kinoprogrammet! (Bor i Bergen). Dette er jo en av de STORE filmene i USA for tiden, og vil sikkert være en av de store filmene i år, og har ikke sett snurten av den i Norge. Ikke noe som helst. Hvorfor? Trodde ikke de som valgte filmene at nordmenn var interessert? Det er jo en ganske berømt bok den er basert på.😔

 

 

Anonymkode: 35643...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er stor i USA og sikkert mange andre land fordi de bor betydelig flere asiatere der enn i Norge.  Tror ikke så mange nordmenn ville sett denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peonjenta skrev:

Den er stor i USA og sikkert mange andre land fordi de bor betydelig flere asiatere der enn i Norge.  Tror ikke så mange nordmenn ville sett denne. 

Det er ganske nullt at den ikke skulle kunne bli populær i Norge fordi det er asiatere i den. 😕 Jeg tenker ikke slik. Det er jo mange kjente skuespillere i den. Michelle Yeoh er i den. :daane: 

Anonymkode: 35643...c81

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske nullt at den ikke skulle kunne bli populær i Norge fordi det er asiatere i den. 😕 Jeg tenker ikke slik. Det er jo mange kjente skuespillere i den. Michelle Yeoh er i den. :daane: 

Anonymkode: 35643...c81

Jeg tenker sånn. Vi assosierer oss mest med vårt eget folkeslag, det er ikke akkurat noe nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peonjenta said:

Jeg tenker sånn. Vi assosierer oss mest med vårt eget folkeslag, det er ikke akkurat noe nytt. 

Snakk for deg selv. Jeg vil se den. Hvem liker ikke en god Askepott-historie?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Linnea27 skrev:

Snakk for deg selv. Jeg vil se den. Hvem liker ikke en god Askepott-historie?

Ok, tok du virkelig dette som personlig kritikk?  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Peonjenta said:

Ok, tok du virkelig dette som personlig kritikk?  :rolleyes:

Hvorfor skulle jeg det? Jeg er ikke asiatisk. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen handler om en kvinne som er amerikaner som blir sammen med en mann fra Singapor. Hans familie er skikkelig rik og syntes ikke hun er bra nok. Hvilken etnisitet de har er vel ikke så viktig. Fortellingen er kjent fra flere typer kulturer over hele verden.

Anonymkode: 35643...c81

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ganske nullt at den ikke skulle kunne bli populær i Norge fordi det er asiatere i den. 😕 Jeg tenker ikke slik. Det er jo mange kjente skuespillere i den. Michelle Yeoh er i den. :daane: 

Anonymkode: 35643...c81

Den kommer kanskje til Norge.  De sa i hvert fall at de skulle se an hvor godt filmen gjorde det i utlandet og den har jo gjort det ganske bra.

 Selv tenker jeg det at filmen handler om asiatere gjør den bedre. Tar man vekk den asiatiske delen så blir det jo fort samme historie som er fortalt enormt mange ganger tidligere. Når får man en ny vri.

 

Anonymkode: 4fb62...90f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 Selv tenker jeg det at filmen handler om asiatere gjør den bedre. Tar man vekk den asiatiske delen så blir det jo fort samme historie som er fortalt enormt mange ganger tidligere. Når får man en ny vri.

 

Anonymkode: 4fb62...90f

Jeg tenker det også er viktig at folk i vesten får et nytt bilde av asiatere. Mange har et ganske stereotypisk bilde av asiatere, så jeg tenker at denne filmen hjelper å vise at det finnes forskjellige kulturer i andre verdensdeler også. I vestlige filmer og serier er det sjeldent at asiateren er den rike, de driver alltid restaurant eller vasker, eller så spiller de på at de er innvandrer eller et aller annet slik. 

Anonymkode: 35643...c81

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker det også er viktig at folk i vesten får et nytt bilde av asiatere. Mange har et ganske stereotypisk bilde av asiatere, så jeg tenker at denne filmen hjelper å vise at det finnes forskjellige kulturer i andre verdensdeler også. I vestlige filmer og serier er det sjeldent at asiateren er den rike, de driver alltid restaurant eller vasker, eller så spiller de på at de er innvandrer eller et aller annet slik. 

Anonymkode: 35643...c81

Enig. Tror det er lurt å se historier med andre perspektiver enn kun de man er vant med. 

Blir litt skremt når enkelte sier de ikke vil se filmen fordi hovedpersonene ikke er hvite.  

Anonymkode: 4fb62...90f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg skikkelig til å se den. De amerikanerne jeg kjenner, som har sett den, ELSKET den. Om det blir på kino eller på iTunes, det får bli det samma for meg, men jeg håper den kommer på kino.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den får sikkert Norgespremiere etter den enorme suksessen i USA, men suksess i USA betyr ikke nødvengivis suksess i resten av verden. Se på disse Madea-filmene til Tyler Perry. Tror ikke en eneste av de har blitt satt opp på norske kinoer, men de drar inn i snitt over $60 millioner, og det produserer stadig nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

JEG elsker boka! Fy søren! Jeg er så irritert at bok 2 og 3 fortsatt ikke er oversatt til norsk, og at den havnet i hyllen med "kiosklitteratur". Kevin Kwan har skrevet en god bok (bare lest første) og det irriterer vettet av meg av det virker som om bok en i Norge har fått forsiden til bok to i USA. 
 

Jeg har store planer om å se filmene(e), om jeg så må ty til mindre lovlige metoder. 

 

Sitat

Ti minutter senere, da Fiona kom ned trappene i en minimalistisk, grå, skulderløs kjole, med ett asymetrisk erme, var det som om Eddie ikke kunne tro sine egne øyne.
"Yau moh gau chor(1)? Hva i all verden er det?"
"Hva mener du?" spurte Fiona
"Den kjolen! det ser ut som du sørger!"
"Det er Jill Sander. Jeg elsker den. Jeg viste deg bilde av den, og du sa du likte den"
"Jeg kan ikke huske å ha sett noe bilde av den kjolen. Jeg ville aldri ha godkjent den. Du ser ut som en peppermøenke."
"Det er ikke noe som heter peppermøenke, Eddie. Peppermøen er ugift", sa Fiona Tørt.
"Det driter jeg i. Hvordan kan du se ut som om du er døden nær, mens vi andre ser så bra ut? Se så fine og fargerike barna dine er" sa han og pekte på barna, som bøyde nakken i skam.
"Jeg tar på meg et jade- og diamanthalssmykke til den, og art deco-øredobbene i jade"
"Det kommer fortsatt til å se ut som om du skal i begravelse. Vi skal i årets bryllup, med konger og dronninger og noen av de rikeste menneskene i verden og alle slektningene mine. Jeg vil ikke at folk skal tro jeg ikke har råd til å kjøpe en sikkelig kjole til kona mi."
"For det første, Eddie, så kjøpte jeg den med mine egne penger, siden du aldri betaler for mine klær. Og dette er en av de dyreste kjolene jeg noen sinne har kjøpt"
"Vel, den ser ikke dyr nok ut"
"Eddie, du motsier alltid deg selv," sa Fiona. "Først ber du meg om å kle meg i dyrere klær, slik kusinen din Astrid gjør, så kritiserer du alt jeg kjøper."
(....)
Dørklokka spilte en intrikat og pompøs symfonisk melodi.
"Det må være Russel Wing. Kalliste, ta av deg brillene. Fi, gå og skift kjole - nå."
"Hvorfor går du ikke bare i skapet mitt og velger hva jeg skal ha på meg?" sa Fiona, som ikke orket og krangle med han lengre. I det øyeblikket kom kjendisfotografen Russel Wing inn i stuen.
"Se på dere, da, familien Cheng! Wha, gum laeng(2), ah!" sa han. 
"Hei Russel", sa Eddie og smilte bredt "Takk, takk, vi gjør oss bare stilige for deg"
"Fiona, du ser nydelig ut i den kjolen! Er det ikke Rad Simons for Jill Sander, fra neste sesong? Hvor i all verden fikk du fatt i den? Jeg fotograferte akkurat Maggie Cheung i den kjolen forrige uke for Vouge China" Fiona sa ingenting.
"åh, jeg sørger alltid for at min kone har det beste, Russel. Kom, kom, la oss få litt av den yndlingskonjakken din før vi begynner." Sa Eddie muntert. Han snudde seg mot Fiona og sa
"Kjære, hvor er diamantene dine? Gå og ta på deg det skjønne art deco-halssmykket i diamanter og jade, så Russel kan komme igang med fotoseansen"

(1) Kantonesisk for "Har du tatt feil?"
(2) Kantonesisk for "Så nydelig"

Boken er full av vittige samtaler, mobbing av hverandre, desperate mennesker som prøver å gjøre alt for å passe inn, eller alt for å verne om privatlivet. Det de bruker millioner av penger, raskere enn vi vanlig dødlige greier å tjene på ett helt liv - tilsammen. Kjøper klær fra neste sesong, spesialtilpasset og flyr privatfly. For en verden! Det viktigeste denne boken kanskje kan lære oss er å aldri dømme en person ut fra klær eller økonomisk status. For fy søren så mange (beklager ordstpråket) revhøl som er i mellom permen på denne boka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Film Fra Sør eller en eller annen filmfestival tar den sikkert inn. Men generelt er ikke asiatiske filmer noe som pleier å komme til det ordinære kinomarkedet i Norge. Ikke så rart når det knapt bor noen asiatere i Norge.

Anonymkode: be5b5...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Film Fra Sør eller en eller annen filmfestival tar den sikkert inn. Men generelt er ikke asiatiske filmer noe som pleier å komme til det ordinære kinomarkedet i Norge. Ikke så rart når det knapt bor noen asiatere i Norge.

Anonymkode: be5b5...ae3

Hallo, det bor jo masse Asians i Norge! 

Anonymkode: 8e997...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på internet at dvd'en blir utgitt 20 november, men det var bare en nettside da. Det er kanskje litt sent for Norge å vise den på kino nå.

Anonymkode: 35643...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...