Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2019


lillemeg90

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Metzili skrev:

IS ❤️ Får ikke nok av det jeg heller! Ekstra pute er virkelig gullverdt nå når magen er blitt såpass stor. Synes tiden går fort og sakte på sammt tid. 

Å så leit å høre ❤️ Håper du og de små blir tatt godt vare på. Bor du langt fra Trondheim? 

Jeg bor veldig langt unna Trondheim ja. Men det er der de beste folkene er , så da må det jo bare bli sånn :) her jeg bor har de ikke kompetansen som trengs , det er det kun Oslo og Trondheim som har , men overlegene på sykehuset anbefalte klart Trondheim. Hadde vært lettere med Oslo , men får høre på de som har peiling😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.2.2019 den 11.26, Gillie skrev:

Hei! Lenge siden sist nå! Jeg er 29+1 idag. Ble brått veldig gravid når jeg krysset over i 3 trimester. Sover mye, har fått cravings på is (spiser og spiser!!) og har fått halsbrann på kvelden. I natt måtte jeg også hente ekstra pute til magen. Håper både tiden fremover går fort og sakte..! 

Fantastisk med 3. Trimester 😂 

På 17.2.2019 den 11.41, Febmamma skrev:

25+4 med tvillingene . En gutt og en jente :) mye halsbrann, bekkenvondt og trøtthet begynt å komme tilbake , men ellers fint . Må føde i Trondheim pga gastroschise hos jenta (tarm på utsiden av magen) , så det er kjipt . 

Ellers håper jeg tiden går sakte for har myyyye å gjøre før vi er klar 😜

Så kjedelig at hun har gastroschise og at du må flde et annet sted enn planlagt. Etter det jeg har forstått går det veldig greit å få det operert? Blir det i igangsettelse før termin eller KS da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lillemeg90 skrev:

Fantastisk med 3. Trimester 😂 

Så kjedelig at hun har gastroschise og at du må flde et annet sted enn planlagt. Etter det jeg har forstått går det veldig greit å få det operert? Blir det i igangsettelse før termin eller KS da? 

Blir keisersnitt en god stund før termin :( er fare for avklemming siden de er to og det er dårlig plass . Hadde gleda meg til normal fødsel i hjembyen denne gang . Forrige gang føda jeg prematurt på besøk i Bergen, så A4 svangerskap og fødsler er visst ikke for meg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Febmamma skrev:

Blir keisersnitt en god stund før termin :( er fare for avklemming siden de er to og det er dårlig plass . Hadde gleda meg til normal fødsel i hjembyen denne gang . Forrige gang føda jeg prematurt på besøk i Bergen, så A4 svangerskap og fødsler er visst ikke for meg 😂

Så kjedelig 😕 forstår skuffelsen din ❤ jeg har heller ikke a4 svangerskap hverken denne gang eller forrige gang. Mitt høyeste ønske hadde vert å være "grønn" fødende og få føde i badekar men det skjer ikke denne gangen heller 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/19/2019 at 10:28 AM, Febmamma said:

Jeg bor veldig langt unna Trondheim ja. Men det er der de beste folkene er , så da må det jo bare bli sånn :) her jeg bor har de ikke kompetansen som trengs , det er det kun Oslo og Trondheim som har , men overlegene på sykehuset anbefalte klart Trondheim. Hadde vært lettere med Oslo , men får høre på de som har peiling😜

Skjønner, hvis de beste er i Trondheim så er det vel også verdt det :) Har du allerde fått dato for keisersnitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så ekstremt mye nedpress om dagen 😥 føler han skal falle ut..  andre som er plaget med det? 

Var ikke i nærheten av å være så mye plaget første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.12.2018 den 21.13, kvinne35+ skrev:

Her er det vanlige programmet, hos noen blir det hyppigere kontroller:

På alle kontroller utenom ultralyd på sykehuset legger du selv opp om du ønsker lege eller jordmor. Mange tar annenhver gang. Det er alt ettersom hva som er praktisk eller ønskelig.

1) UKE 8-12: Første svangerskapskontroll (utfylling av helsekortet)
2) UKE 18: Andre svangerskapskontroll (ultralyd på sykehuset)
3) UKE 24: Tredje svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk)
4) UKE 28: Fjerde svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk, blodprøver)
5) UKE 32: Femte svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk)
6) UKE 36: Sjette svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk, hodeleie)
7) UKE 38: Syvende svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk, hodeleie, hjertelyd, spørre hva du føler)
8) UKE 40: Åttende svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysempl, blodtrykk, hodeleie, hjertelyd, spørre hva du føler)
9) UKE 41: Niende svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk, hodeleie, hjertelyd, spørre hva du føler)
10) Maks overtid på norsk termin er 11dager over termin dvs uke 42+0. Men ved 1uke over termin har man rett på overtidskontroll ved det lokale sykehuset dvs uke 41+3.

Glukosebelastning er uke 24+ og utenom disse timene da møter man bare opp kl.08 og sier man skal ha glukosebelastningstest (svangerskapsdiabetes) og så er man der i ca 3timer før man går hjem. Man skal sitte i ro i de 2timene det tar å måle resultat så iphone, ipad, musikk med øretelefoner, bok er smart å ha med pluss noe å spise/drikke til etter at prøvene er tatt både fastende og den etter 2timer.

Innskriving på sykehusets fødeavdeling er presis 1 måned før den termindato som blir fastsatt på andre svangerskapskontroll.

Øvrige muligheter er:
-Fødselsforberedende kurs
-Ammekurs


Ekstra informasjon:
Svangerskapspermisjon (for de som arbeider) eller engangsutbetaling (for de som ikke er i arbeid) søkes på ved 27+0. Da må først legekontoret skrive ut en bekreftelse på at du er 27+0 eller mer som du må legge ved.

SPØRSMÅL til alle :):):):)

Først: Hvor mange uker er dere per i dag?

-Hvor mange kontroller har dere hatt så langt?

-Hva er oppsummeringen av det som har kommet frem om babyen(e) og svangerskapet?

-Hva slags symptomer har dere per i dag?

-Noen som har planer om å gå på fødselsforberedende kurs (tenker da førstegangsfødende spesielt)?

-Når skal dere søke permisjon (ukeantall som er tidligst etter beskjed fra sjefen?

-Noen som skal ta glukosebelastning og når da og eventuelt hva var resultat på fastende og på sendeprøven etter 2timer?

-Hvordan skal dere innskrive dere på deres sykehusvalg og når tenkte dere gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvor mange uker er dere per i dag?
25+1

-Hvor mange kontroller har dere hatt så langt?

uke 9 (lege), uke 13 (jordmor, bare lytte på hjertelyd), uke 16 (privat UL), uke 19 (OUL), uke 24 (lege).
Har glukosebelastning uke 27 og jordmor uke 28. Vi har også blitt satt opp på sykehuset på vekstkontroll uke 36 (UL).
(uketallet gjelder som uke 9 ved f.eks. 9+noe)


-Hva er oppsummeringen av det som har kommet frem om babyen(e) og svangerskapet?
en baby, morkake i front av magen, virker ut til å være frisk, vitaminmangel av magnesium og lavt på flere andre

-Hva slags symptomer har dere per i dag?
halsbrann (masse), leggkramper (sikkert pga magnesium mangel), smerter i bekkenet rundt skjedeåpning og på skambeinet, smerter i beinet rett på rumpeskalkene særlig venstre, leamus på venstre øyelokk i 9dager (?), hovne legger på kveldene (nyoppstartet), begynnende strekkmerker nederst på magen (slapp unna med de to andre), veldig trøtt, behov for å rydde og forberede

-Noen som har planer om å gå på fødselsforberedende kurs (tenker da førstegangsfødende spesielt)?
gikk med første og det var en super opplevelse og var noe som jeg overhodet ikke angrer på da det gav stor trygghet rundt hva som ville eller kunne skje og forløpet og ettertiden osv. VELDIG kjekt.

-Når skal dere søke permisjon (ukeantall som er tidligst etter beskjed fra sjefen?
sjefen påstår at det ikke aksepteres søknads innlevering før tidligst 6uker før permisjons oppstart og at har sagt de nekter å ta i mot før (dvs uke 31+3)..?

-Noen som skal ta glukosebelastning og når da og eventuelt hva var resultat på fastende og på sendeprøven etter 2timer?
Ja, jeg skal ta den i uke 27. Hadde 4,5 på fastende og 8,1 på sendeprøven forrige svangerskap (da i uke 24) og fikk et makrosomt barn (over 4,1kg og det var 1,1kg mer enn barnet før)

-Hvordan skal dere innskrive dere på deres sykehusvalg og når tenkte dere gjøre det?
Jeg/vi fikk med et skriv ved ordinær ultralyd og dette skal leveres på sykehuset senest 1mnd før termin.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med premature barn her? Jeg har fått beskjed om at barnet mitt mest sannsynlig blir prematurt, pga. problemer med navlestrengen som igjen kan utvikle seg til morkakesvikt. Det kan godt hende at legene tar feil, og det håper jeg, men fikk beskjed om å være forberedt på at hun kan tas ut "en god stund før termin", eller når som helst egentlig. Har en ny UL om en uke, og jeg prøver å tenke positivt, men det er vanskelig. Er 26+1 i dag, og det er 100 dager igjen av svangerskapet. 

Sitter egentlig med katastrofetanker her om at barnet mitt kommer til å dø eller at hun får store skader, jeg klarer ikke se på tingene hennes. Er det noen som har noen historier å dele? Dette er mitt første barn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Purple Basil skrev:

Er det noen som har erfaring med premature barn her? Jeg har fått beskjed om at barnet mitt mest sannsynlig blir prematurt, pga. problemer med navlestrengen som igjen kan utvikle seg til morkakesvikt. Det kan godt hende at legene tar feil, og det håper jeg, men fikk beskjed om å være forberedt på at hun kan tas ut "en god stund før termin", eller når som helst egentlig. Har en ny UL om en uke, og jeg prøver å tenke positivt, men det er vanskelig. Er 26+1 i dag, og det er 100 dager igjen av svangerskapet. 

Sitter egentlig med katastrofetanker her om at barnet mitt kommer til å dø eller at hun får store skader, jeg klarer ikke se på tingene hennes. Er det noen som har noen historier å dele? Dette er mitt første barn.  

Det holdt på å bli prematur fødsel i uke 33 sist men de klarte å stoppe det. Jeg var kjempe stresset men legene sa at å bli født i uke 33 var ingen big deal i 2015. Han kom nok til å trenge litt pustehjelp og litt hjelp med mat i starten men det gikk stort sett alltid fint:) 

For hver dag og uke du har babyen inni magen jo større blir hun :) detdette går nok veldig fint ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kvinne35+ skrev:

-Hvor mange uker er dere per i dag?
25+1

-Hvor mange kontroller har dere hatt så langt?

uke 9 (lege), uke 13 (jordmor, bare lytte på hjertelyd), uke 16 (privat UL), uke 19 (OUL), uke 24 (lege).
Har glukosebelastning uke 27 og jordmor uke 28. Vi har også blitt satt opp på sykehuset på vekstkontroll uke 36 (UL).
(uketallet gjelder som uke 9 ved f.eks. 9+noe)


-Hva er oppsummeringen av det som har kommet frem om babyen(e) og svangerskapet?
en baby, morkake i front av magen, virker ut til å være frisk, vitaminmangel av magnesium og lavt på flere andre

-Hva slags symptomer har dere per i dag?
halsbrann (masse), leggkramper (sikkert pga magnesium mangel), smerter i bekkenet rundt skjedeåpning og på skambeinet, smerter i beinet rett på rumpeskalkene særlig venstre, leamus på venstre øyelokk i 9dager (?), hovne legger på kveldene (nyoppstartet), begynnende strekkmerker nederst på magen (slapp unna med de to andre), veldig trøtt, behov for å rydde og forberede

-Noen som har planer om å gå på fødselsforberedende kurs (tenker da førstegangsfødende spesielt)?
gikk med første og det var en super opplevelse og var noe som jeg overhodet ikke angrer på da det gav stor trygghet rundt hva som ville eller kunne skje og forløpet og ettertiden osv. VELDIG kjekt.

-Når skal dere søke permisjon (ukeantall som er tidligst etter beskjed fra sjefen?
sjefen påstår at det ikke aksepteres søknads innlevering før tidligst 6uker før permisjons oppstart og at har sagt de nekter å ta i mot før (dvs uke 31+3)..?

-Noen som skal ta glukosebelastning og når da og eventuelt hva var resultat på fastende og på sendeprøven etter 2timer?
Ja, jeg skal ta den i uke 27. Hadde 4,5 på fastende og 8,1 på sendeprøven forrige svangerskap (da i uke 24) og fikk et makrosomt barn (over 4,1kg og det var 1,1kg mer enn barnet før)

-Hvordan skal dere innskrive dere på deres sykehusvalg og når tenkte dere gjøre det?
Jeg/vi fikk med et skriv ved ordinær ultralyd og dette skal leveres på sykehuset senest 1mnd før termin.. 

 

Vi kan søke fra uke 26 men søknaden blir ikke behandlet før 6 uker før man går i permisjon. Arbeidsgiver kan ikke sende inntektsopplysninger før 4 uker før permisjon og man får tidligst svar da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange uker er dere per i dag?  

29+0

-Hvor mange kontroller har dere hatt så langt?

Har ikke telling🙈  

Hva er oppsummeringen av det som har kommet frem om babyen(e) og svangerskapet?

en baby som er litt under gjennomsnitt i vekst. 

-Hva slags symptomer har dere per i dag?

bekkensmerter, nedpress og mye kynnere.

-Noen som har planer om å gå på fødselsforberedende kurs (tenker da førstegangsfødende spesielt)?

nei, men var sist :)

-Når skal dere søke permisjon (ukeantall som er tidligst etter beskjed fra sjefen?

6 uker før jeg går i permisjon. Så det blir vel uke 31 ca :)

-Noen som skal ta glukosebelastning og når da og eventuelt hva var resultat på fastende og på sendeprøven etter 2timer?

Har tatt blodsukker selv for jeg orker ikke å drikke glukosen. Fine målinger :)

Hvordan skal dere innskrive dere på deres sykehusvalg og når tenkte dere gjøre det?

gjorde det på OUL:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Purple Basil skrev:

Er det noen som har erfaring med premature barn her? Jeg har fått beskjed om at barnet mitt mest sannsynlig blir prematurt, pga. problemer med navlestrengen som igjen kan utvikle seg til morkakesvikt. Det kan godt hende at legene tar feil, og det håper jeg, men fikk beskjed om å være forberedt på at hun kan tas ut "en god stund før termin", eller når som helst egentlig. Har en ny UL om en uke, og jeg prøver å tenke positivt, men det er vanskelig. Er 26+1 i dag, og det er 100 dager igjen av svangerskapet. 

Sitter egentlig med katastrofetanker her om at barnet mitt kommer til å dø eller at hun får store skader, jeg klarer ikke se på tingene hennes. Er det noen som har noen historier å dele? Dette er mitt første barn.  

Huff, så skummelt! Har ingen erfaring selv men kanskje du kan finne trøst i dette: Min kollega fortalte meg at hun fødte sitt andre barn i uke 28. Da hadde hun hatt morkakesvikt i flere uker og jenta var bare 600g ved fødsel. Henne har det gått veldig bra med, er i dag ensunn og frisk voksen! 

 

Lykke til! Håper du blir godt ivaretatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange uker er dere per i dag?
Er 29+5 idag. 


-Hvor mange kontroller har dere hatt så langt?
5 kontroller så langt. Tidlig ul uke 12 privat, lege uke 12, OUL uke 19, lege uke 24 og jordmor uke 28. Har ca 3 igjen. Følger ordinær svangerskspdoppfølging.


-Hva er oppsummeringen av det som har kommet frem om babyen(e) og svangerskapet?

En frisk jente, morkake i front, lavt blodtrykk

-Hva slags symptomer har dere per i dag?
Enorm appetitt på is og andre søtsaker/sjokolade. Litt bekkensmerter når jeg snur meg(begynt denne uka), begynt å føle meg tung, vaggende gange, halsbrann og litt ekstra trøtt.


-Noen som har planer om å gå på fødselsforberedende kurs (tenker da førstegangsfødende spesielt)?
Var på det når jeg fødte sist.


-Når skal dere søke permisjon (ukeantall som er tidligst etter beskjed fra sjefen?
6 uker før permisjonstart.


-Noen som skal ta glukosebelastning og når da og eventuelt hva var resultat på fastende og på sendeprøven etter 2timer?
Nei 


-Hvordan skal dere innskrive dere på deres sykehusvalg og når tenkte dere gjøre det?

Tror jeg fikk et skriv i posten sammen med innkalling til OUL. Fylte ut dette og leverte når jeg var på OUL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange uker er dere per i dag?
24+2


-Hvor mange kontroller har dere hatt så langt?
Tidlig ul uke 9 pga blødning, legetime uke 12, OUL uke 18 og jordmortime uke 23.


-Hva er oppsummeringen av det som har kommet frem om babyen(e) og svangerskapet?
Gutt i magen. Han liker seg tydeligvis sittende med hodet opp, for han sparker mye mot livmoråpningen. Kjennes ut som han prøver å grave seg ut.
Mye smertefulle kynnere og skal måle livmorhalsen om en to ukers tid. Har også smertefull bekkenløsning.


-Hva slags symptomer har dere per i dag?
Smertefull bekkenløsning og vonde kynnere. Dårlig matlyst. Høy puls og blodtrykksfall.


-Noen som har planer om å gå på fødselsforberedende kurs (tenker da førstegangsfødende spesielt)?
Nei, aldri hatt behov for.


-Når skal dere søke permisjon (ukeantall som er tidligst etter beskjed fra sjefen?
Når man tidligst kan søke?! 


-Noen som skal ta glukosebelastning og når da og eventuelt hva var resultat på fastende og på sendeprøven etter 2timer?
Nei, det slapp jeg.


-Hvordan skal dere innskrive dere på deres sykehusvalg og når tenkte dere gjøre det?
Vi har fått en lapp vi må fylle ut å levere inn. Ikke noe mer enn det tror jeg. Blir på SUS, har ikke så mange andre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/21/2019 at 5:05 PM, Purple Basil said:

Er det noen som har erfaring med premature barn her? Jeg har fått beskjed om at barnet mitt mest sannsynlig blir prematurt, pga. problemer med navlestrengen som igjen kan utvikle seg til morkakesvikt. Det kan godt hende at legene tar feil, og det håper jeg, men fikk beskjed om å være forberedt på at hun kan tas ut "en god stund før termin", eller når som helst egentlig. Har en ny UL om en uke, og jeg prøver å tenke positivt, men det er vanskelig. Er 26+1 i dag, og det er 100 dager igjen av svangerskapet. 

Sitter egentlig med katastrofetanker her om at barnet mitt kommer til å dø eller at hun får store skader, jeg klarer ikke se på tingene hennes. Er det noen som har noen historier å dele? Dette er mitt første barn.  

Ingen egen erfaring, men allerede fra uke 28 er sjansene veldig gode for at alt går fint for premature. Etter uke 25 er også med gode prognoser, med 28 uker som neste milepæl. Så du har jo allerede passert en kritisk milepæl, og kommer mest sannsynlig forbi neste også, så dette skal nok gå fint. :klem:

Forstår godt bekymringen din. Kanskje du kan få en samtale med sykehuset eller jordmor for å lufte tankene litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PERMISJONS-KRISE her.. 

Jeg får to tette. Min permisjon sluttet sånn at jeg etter permisjonen mangler 12dager på å ha vært 6mnd på jobb etter forrige permisjon og før ny permisjon.

Jeg har lønn fra arbeidsgiver og arbeidsgiver får refundert fra NAV. Det hadde jeg i permisjonen som var også..

Jeg vet ikke om jeg har tjenet meg opp rett eller ikke eller hva jeg får hva skjer?

Hva betyr dette????? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kvinne35+ skrev:

PERMISJONS-KRISE her.. 

Jeg får to tette. Min permisjon sluttet sånn at jeg etter permisjonen mangler 12dager på å ha vært 6mnd på jobb etter forrige permisjon og før ny permisjon.

Jeg har lønn fra arbeidsgiver og arbeidsgiver får refundert fra NAV. Det hadde jeg i permisjonen som var også..

Jeg vet ikke om jeg har tjenet meg opp rett eller ikke eller hva jeg får hva skjer?

Hva betyr dette????? 

Gikk du rett fra permisjon til jobb eller hadde du ulønnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lillemeg90 skrev:

Gikk du rett fra permisjon til jobb eller hadde du ulønnet? 

Rett fra permisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Rett fra permisjon

Permisjon er også opptjening så da har du rett til foreldrepenger nå også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...