Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2019


lillemeg90

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Mammalivet skrev:

12 uker i dag. Ultralyden sist uke sa to dager fram, men jeg kjenner at jeg ikke er like opptatt av antall dager denne graviditeten.

Jeg spyr som en tulling. Tom mage er min verste fiende, og nå er det to døgn siden mitt siste måltid. Jeg har spist saftis og fått i meg vann, men mat er umulig. Legen bekreftet i går at jeg har fått betennelse på spiserøret pga all syren. Det kjennes ut som om jeg har et hull i spiserøret. Hvis jeg forsøker svelge noe større enn en liten munnfull vann så føles det som om halsen min skal sprenges! Er så vondt at jeg ikke ser muligheten for å få i meg mat før det blir bedre. Det knaskes gaviscon til den store gullmedaljen. Sure oppstøt er fader meg fæle greier :sjokkbla: Barnet mitt har refluks. Kjenner at jeg får ekstra vondt på hannes vegner når jeg kjenner på dette selv 💔 Det å gro et barn i magen er ingen skinnende historie altså.. 

Liten gravid-utblåsning til andre gravide som heeelt sikkert også kjenner på andre sider enn gleden ved å gå gravid :fnise: 

Familie og venner er i alle fall informer nå. Alle syns det var så koselig :hjerter_rundt:

Håper virkelig du får det bedre snart ❤ slitsomt med den lammende kvalmen... 

Og hurra for 12 uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var på ultralyd i forrige uke og alt så fint ut ☺️ Kvalmen har gitt seg litt, men dagen i dag har vært slapp for å si det mildt. Null produktivitet 🙄 flere som føler de ikke får gjort alt de burde om dagen?😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsina skrev:

Vi var på ultralyd i forrige uke og alt så fint ut ☺️ Kvalmen har gitt seg litt, men dagen i dag har vært slapp for å si det mildt. Null produktivitet 🙄 flere som føler de ikke får gjort alt de burde om dagen?😅

Så bra! 

Ja, er ikke i toppform. Men er bedre nå som jeg snart er 15 uker. Får gjort mer hver dag nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsina skrev:

Vi var på ultralyd i forrige uke og alt så fint ut ☺️ Kvalmen har gitt seg litt, men dagen i dag har vært slapp for å si det mildt. Null produktivitet 🙄 flere som føler de ikke får gjort alt de burde om dagen?😅

Ja jeg også jeg føler meg totalt tappet for energi. 
(jeg går på tran, b-total, folsyre (hadde mangel ved sist blodprøve), jern (hadde mangel ved sist blodprøve) og d-vitamin (hadde mangel ved sist blodprøve))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 9+2 i dag og var til første ordinære svangerskapskontroll i dag etter å ha lest flere steder at man skal det et sted mellom uke 8 - 12. Fikk tatt noen prøver, men følte egentlig det hele var ganske meningsløst. Fikk beskjed om å komme tilbake igjen om to uker ettersom det var mange prøver sykehuset ikke vil analysere før uke 12. Hva er da vitsen med å anbefale kontroll mellom uke 8 og 12 (forutsatt at ikke noe ekstra behov)?. Leste senest i dag at denne kontrollen skal holdes SENEST i uke 12, mens jeg får beskjed om at det er masse av disse prøvene de kan ta før tidligst uke 12. 

Jeg fikk hvertfall målt blodprosent, tatt urinprøve og målt blodtrykk. Også tok jeg en HCG prøve. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Butter skrev:

Er 9+2 i dag og var til første ordinære svangerskapskontroll i dag etter å ha lest flere steder at man skal det et sted mellom uke 8 - 12. Fikk tatt noen prøver, men følte egentlig det hele var ganske meningsløst. Fikk beskjed om å komme tilbake igjen om to uker ettersom det var mange prøver sykehuset ikke vil analysere før uke 12. Hva er da vitsen med å anbefale kontroll mellom uke 8 og 12 (forutsatt at ikke noe ekstra behov)?. Leste senest i dag at denne kontrollen skal holdes SENEST i uke 12, mens jeg får beskjed om at det er masse av disse prøvene de kan ta før tidligst uke 12. 

Jeg fikk hvertfall målt blodprosent, tatt urinprøve og målt blodtrykk. Også tok jeg en HCG prøve. 

Det er bare blodtype og om du har antistoffer for rubella de tar i uke 12+. 

Det er ingen problem å ha timen før 12+. 

Dessuten kan det være godt å ha dokumentert svangerskapene hvis man skulle miste hyppig ellers får man null oppfølging fordi det blir bare en udokumentert påstand. Eller hvis du som meg trenger sykehus innleggelser hver gang, cytotec ikke gjør jobben sin, du blør i månedsvis før du får til slutt utskraping.. 

Det kan også være greit å være registrert gravid i tilfelle du får bekkenlåsninger, ekstrem svangerskapskvalme eller andre problemer som kan gi deg nedsatt funksjonsevne i dagliglivet. 

Mvh ei som har to barn, er gravid og har tidligere mistet TRE ganger (to MA -ene i andre trimester, en 50/50 SA/MA alle med komplikasjoner)

Du kan gå å bestille jordmor nå. Det er som oftest lang ventetid. Jeg har fått time om TO MÅNEDER.. 

Endret av kvinne35+
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, kvinne35+ skrev:

Det er bare blodtype og om du har antistoffer for rubella de tar i uke 12+. 

Det er ingen problem å ha timen før 12+. 

Dessuten kan det være godt å ha dokumentert svangerskapene hvis man skulle miste hyppig ellers får man null oppfølging fordi det blir bare en udokumentert påstand. Eller hvis du som meg trenger sykehus innleggelser hver gang, cytotec ikke gjør jobben sin, du blør i månedsvis før du får til slutt utskraping.. 

Det kan også være greit å være registrert gravid i tilfelle du får bekkenlåsninger, ekstrem svangerskapskvalme eller andre problemer som kan gi deg nedsatt funksjonsevne i dagliglivet. 

Mvh ei som har to barn, er gravid og har tidligere mistet TRE ganger (to MA -ene i andre trimester, en 50/50 SA/MA alle med komplikasjoner)

Du kan gå å bestille jordmor nå. Det er som oftest lang ventetid. Jeg har fått time om TO MÅNEDER.. 

Takk for svar. Har forståelse for det. Vondt å høre at du har mistet. Jeg har dessverre også opplevd både SA og MA 😢

Nå er jo mitt svangerskap godt dokumentert fra før av. Ivf- gravid. Så både sykehus og min lokale gynekolog kjenner til graviditeten. Allerede vært henvist til gynekolog og sett et hjerte slå, så er mer enn nok dokumentert ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Butter skrev:

Er 9+2 i dag og var til første ordinære svangerskapskontroll i dag etter å ha lest flere steder at man skal det et sted mellom uke 8 - 12. Fikk tatt noen prøver, men følte egentlig det hele var ganske meningsløst. Fikk beskjed om å komme tilbake igjen om to uker ettersom det var mange prøver sykehuset ikke vil analysere før uke 12. Hva er da vitsen med å anbefale kontroll mellom uke 8 og 12 (forutsatt at ikke noe ekstra behov)?. Leste senest i dag at denne kontrollen skal holdes SENEST i uke 12, mens jeg får beskjed om at det er masse av disse prøvene de kan ta før tidligst uke 12. 

Jeg fikk hvertfall målt blodprosent, tatt urinprøve og målt blodtrykk. Også tok jeg en HCG prøve. 

Trodde det var fordi de skal prøve å matche alle infoen på nett. At de skal informere gravide om forhåndsregler selv og at ikke feks. Forum skal ha den oppgaven. 

Sist jeg kom så langt var i 2015 og da var reglene at kontrollen skulle være etter uke 12 :)

jeg hadde kontrollen før denne gangen, men fikk bare med meg rekvisisjonen og så gikk jeg på sykehuset og tok prøvene når jeg var i uke 12 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har påvist antistoff i blod? Jeg hadde ikke det sist, men fødsel/aborter kan jo endre det. 

Bekymrer meg litt når jeg leser om oppfølgingen for ser jo at om det ikke følges opp og antistoffene øker vil det ha konsekvenser for foster. 

Men så lenge det blir følgt opp skal det jo være trygt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lillemeg90 skrev:

Trodde det var fordi de skal prøve å matche alle infoen på nett. At de skal informere gravide om forhåndsregler selv og at ikke feks. Forum skal ha den oppgaven. 

Sist jeg kom så langt var i 2015 og da var reglene at kontrollen skulle være etter uke 12 :)

jeg hadde kontrollen før denne gangen, men fikk bare med meg rekvisisjonen og så gikk jeg på sykehuset og tok prøvene når jeg var i uke 12 :)

Ut ifra det jeg leste meg til på forhånd skulle det være informasjon om alkohol, kosthold osv, men fikk ikke det heller. 😏Legen virket egentlig ganske uforstående til at jeg kom. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Butter skrev:

Takk for svar. Har forståelse for det. Vondt å høre at du har mistet. Jeg har dessverre også opplevd både SA og MA 😢

Nå er jo mitt svangerskap godt dokumentert fra før av. Ivf- gravid. Så både sykehus og min lokale gynekolog kjenner til graviditeten. Allerede vært henvist til gynekolog og sett et hjerte slå, så er mer enn nok dokumentert ❤️

Huff ja da kjenner du til hva det er. 

Ja da er jo du under oppfølging over alt så da vet de om det :) 

Satser på vi alle kommer trygt forbi 12uker denne gangen!! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Huff ja da kjenner du til hva det er. 

Ja da er jo du under oppfølging over alt så da vet de om det :) 

Satser på vi alle kommer trygt forbi 12uker denne gangen!! :hjerte:

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammalivet

Blodtrykk på 170/106, i uke 12. Får ikke videre oppfølging fra lege. Venter på innkallelse fra svangerskaps poliklinikk. Hater graviditet altså🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte bare kjøpe litt tøy til lille i dag, selvom jeg bare er i uke 10 🙈 førstegangsgravid og regner med alt kommer til å gå bra siden alt var normalt og fint på ultralyden i forrige uke❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Butter så rart 🤔 sikkert ikke alle som er oppdatert på de nye retningslinjene. Men jeg må si at lege har ikke vert noe særlig hverken dette eller forrige svangerskap. Blir å gå mest til jordmor.

@Mammalivet det er høyt ja! Hadde Du det slik sist også? 

@linsina så koselig ❤ Blir nok å vente til etter OUL her 🙈 kjøpte noe i uke 15 sist husker jeg, og der er jeg faktisk nå! Men vi har jo det meste nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mammalivet
12 minutter siden, lillemeg90 skrev:

@Butter så rart 🤔 sikkert ikke alle som er oppdatert på de nye retningslinjene. Men jeg må si at lege har ikke vert noe særlig hverken dette eller forrige svangerskap. Blir å gå mest til jordmor.

@Mammalivet det er høyt ja! Hadde Du det slik sist også? 

@linsina så koselig ❤ Blir nok å vente til etter OUL her 🙈 kjøpte noe i uke 15 sist husker jeg, og der er jeg faktisk nå! Men vi har jo det meste nå også.

Hadde høyt blodtrykk, men stort sett rett over 140/90, så slapp medisin. Nå blir det vell medisinering hele graviditeten. Regner med det blir maaaaange ultralyder🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUL i dag, et lite knøtt som sprella og hjerte som dunket. ❤️ Hun trodde jeg var noen dager lenger, men jeg venter med å stille termin til privat UL eller OUL. 

Fikk se knapt et lite minutt, ikke særlig hyggelig dame. Hun virket nesten sur for at jeg var der 🙄 Ikke et bilde en gang. Vet jo at det ikke er noe koserutiner, men likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vaiana skrev:

TUL i dag, et lite knøtt som sprella og hjerte som dunket. ❤️ Hun trodde jeg var noen dager lenger, men jeg venter med å stille termin til privat UL eller OUL. 

Fikk se knapt et lite minutt, ikke særlig hyggelig dame. Hun virket nesten sur for at jeg var der 🙄 Ikke et bilde en gang. Vet jo at det ikke er noe koserutiner, men likevel. 

Det var utrivelig av henne hun kunne jo ha knipset et par bilder til deg. Var det offentlig eller privat?

Gratulerer med at babyen spreller fint. Hvor langt er du i følge menstruasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...