Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2019


lillemeg90

Anbefalte innlegg

Vi har time hos jordmor på mandag, da er jeg 7+4. Legen sa jeg fint kunne vente til uke 12 med første svangerskapskontrollen da de ikke tok blodprøver før da uansett. Bør jeg utsette timen hos jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56 minutter siden, linsina said:
 

Vi har time hos jordmor på mandag, da er jeg 7+4. Legen sa jeg fint kunne vente til uke 12 med første svangerskapskontrollen da de ikke tok blodprøver før da uansett. Bør jeg utsette timen hos jordmor?

Spørs om du har lyst til å snakke med jordmor allerede nå? Nye retningslinjer sier at kvinner skal tilbys kontroll innen en uke etter de har tatt kontakt, så det er mye mer vanlig med tidlig kontroll nå enn bare for noen måneder siden. 

Jeg ventet til uke 12, men det er fordi jeg har gått gravid før og ikke lurte på noe. Har du behov for å snakke med noen kan det være fint å ta en tidlig kontroll. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vaiana skrev:
 

Svar på HCG prøvene i dag. Legen sa det hadde steget fint fra 74000-95000. Er 6+6 i dag. Men han skulle henvise meg til tidlig ul 😊 

Alltid godt med en ultralyd ❤ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, lillemeg90 skrev:
 

Alltid godt med en ultralyd ❤ 

Ja, veldig ❤️ 


Føler magen kommer tidligere denne gangen jeg, men kanskje ikke så rart med graviditet nr 3?
Kjenner ikke toppen av livmoren da, hmm. Tror ikke den har kommet over skambeinet. Tidlig enda vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vaiana skrev:
 

Ja, veldig ❤️ 


Føler magen kommer tidligere denne gangen jeg, men kanskje ikke så rart med graviditet nr 3?
Kjenner ikke toppen av livmoren da, hmm. Tror ikke den har kommet over skambeinet. Tidlig enda vel.

Er vel litt tidlig ja :) Men er ikke uvanlig å være oppblåst. Jeg har sett gravid ut i mange uker 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå orker jeg henge på forum igjen. For noen uker, ikke spydd så mye eller vært så dårlig noen gang før. Spyr fortsatt, men bare om morgenen og kvelden hvis jeg ikke kommer meg raskt nok i seng. 10+3 idag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, kvinne35+ skrev:
 

Vibrerende dirring fra livmoren.....? 😊:gravid:

Det har jeg også hatt litt. Usikker på hva det er :) hadde det det i svangerskapet sist og da så jordmor at det var baby som tisset. Men er litt tidlig til det enda 😅

1 time siden, murray skrev:
 

Nå orker jeg henge på forum igjen. For noen uker, ikke spydd så mye eller vært så dårlig noen gang før. Spyr fortsatt, men bare om morgenen og kvelden hvis jeg ikke kommer meg raskt nok i seng. 10+3 idag :) 

Så godt at du endelig er bedre 😃 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner rettigheter til sykemelding rett etter permisjonsslutt,
når man hadde 50% sykemelding i 3,5mnd før permisjonen??


Ansatt i IA-bedrift, i turnus, i helsevesenet.

Lurer litt pga fremfall/prolaps av to skjedevegger etter fødselen for under 7mnd siden og veldig tung jobb med løft av mennesker og bøy og tøy og mye stress og oppe å går hele tiden.

Endret av kvinne35+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kvinne35+ skrev:
 

Noen som kjenner rettigheter til sykemelding rett etter permisjonsslutt,
når man hadde 50% sykemelding i 3,5mnd før permisjonen??


Ansatt i IA-bedrift, i turnus, i helsevesenet.

Lurer litt pga fremfall/prolaps av to skjedevegger etter fødselen for under 7mnd siden og veldig tung jobb med løft av mennesker og bøy og tøy og mye stress og oppe å går hele tiden.

Etter 26 uker som arbeidsfør  (i permisjon feks) har du tjent opp til nye 52 uker med sykepenger om jeg har forstått det rett da. 

Så lenge du ikke har ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen. Da får du dårligere rettigheter etter 14 dager og ingen rettigheter etter 4 uker,  det må da jobbes i 4 uker før sykemelding og 8 uker før egenmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei😃 Nå har jeg et spm til dere... Jeg er 11+3 idag. Imorest løftet jeg tungt, og har siden da hatt det litt ubehagelig nederst i magen😞 Vanskelig og forklare hvordan det kjennes ut.. Kramper/murringer kanskje.. Det kommer og går. Flere her som har opplevet dette? Vet det kom av løftet😂 Har forresten bekkenløsning, vet ikke om det har noe sammenheng😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maya89 skrev:
 

Hei😃 Nå har jeg et spm til dere... Jeg er 11+3 idag. Imorest løftet jeg tungt, og har siden da hatt det litt ubehagelig nederst i magen😞 Vanskelig og forklare hvordan det kjennes ut.. Kramper/murringer kanskje.. Det kommer og går. Flere her som har opplevet dette? Vet det kom av løftet😂 Har forresten bekkenløsning, vet ikke om det har noe sammenheng😊

Det er vel mest sannsynlig noe som har blir strekt eller noe relatert til bekkenløsningen din. Håper det går over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammalivet

Æsj nå tror jeg at jeg har fått UVI😫 Det svir, kommer lite hvis jeg ikke presser hardt, og jeg må tisse heeeeele tiden. Har drukket flere liter med vann i de siste timene, men følelsen av UVI kommer mer og mer.  

Hva får man mot det når man er gravid? Kan man få antibiotika? Etter min erfaring går ikke UVI over av seg selv. Jeg har fått nyrebekkenbetennelse ganske ofte før pga ubehandlet UVI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Mammalivet skrev:
 

Æsj nå tror jeg at jeg har fått UVI😫 Det svir, kommer lite hvis jeg ikke presser hardt, og jeg må tisse heeeeele tiden. Har drukket flere liter med vann i de siste timene, men følelsen av UVI kommer mer og mer.  

Hva får man mot det når man er gravid? Kan man få antibiotika? Etter min erfaring går ikke UVI over av seg selv. Jeg har fått nyrebekkenbetennelse ganske ofte før pga ubehandlet UVI. 

Det er ulike antibiotika kan kan få selv om man er gravid :) det er ferrest man kan ta i første trimester, men mener både selexid og furadantin er trygge. Heldigvis vet legen det 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lillemeg90 skrev:
 

Det er vel mest sannsynlig noe som har blir strekt eller noe relatert til bekkenløsningen din. Håper det går over :)

Håper det er så lite som så☺️ tusen takk for svar😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maya89 skrev:
 

Håper det er så lite som så☺️ tusen takk for svar😃

Tunge løft skal jo ikke ha noe å si så tidlig så krysser fingrene for det 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.10.2018 den 20.17, Mammalivet skrev:
 

Æsj nå tror jeg at jeg har fått UVI😫 Det svir, kommer lite hvis jeg ikke presser hardt, og jeg må tisse heeeeele tiden. Har drukket flere liter med vann i de siste timene, men følelsen av UVI kommer mer og mer.  

Hva får man mot det når man er gravid? Kan man få antibiotika? Etter min erfaring går ikke UVI over av seg selv. Jeg har fått nyrebekkenbetennelse ganske ofte før pga ubehandlet UVI. 

Be om dyrkning slik at du får riktig antibiotika. Jeg fikk nyrebekkenbetennelse i svangerskapet på grunn av feil antibiotika. Det er ikke å anbefale 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet den private UL til 4 1/2uke lenger på vei. Så da skal jeg på UL når jeg er etter mensen 13+4 (starten av desember). Siden jeg har mistet tre ganger før etter vellykkete ultralyder og siden jeg nå har så lite tid til overs så fant jeg ut det var bedre å vente. Dyrt er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha smuglest her en stund tørr jeg nå endelig å melde meg inn her. Etter fem og et halvt år med prøving, en MA og en SA og tre IVF-forsøk har jeg nå endelig vært på TUL og fått se et lite, men sterkt bankende hjerte 7+4. Felte en tåre eller to da jeg så det. Skuldrene senket seg flere hakk - og jeg tar det noe mer med ro. Ifølge gynekologen + en nettside jeg fant der man kan legge inn personlige data er sjansen for at dette skal gå veien nå 94 %. 

Noe av grunnen til at jeg har vært så bekymret er min historikk, men også ganske svake symptomer. Litt uggen/småkvalm (selv om jeg har kjent mer på det de siste tre dagene), ømme pupper og kun litt trøttere enn vanlig. Men alt er hvertfall fint PR. nå.

Termin er ifølge gynekolog 17. juni, og 18. juni ifølge en nettside jeg fant (nhi).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det @Mammalivet? 😊 

Høres fornuftig ut @kvinne35+ 😊er noe med en positiv ultralyd etter uke 12. 

Velkommen @Butter 😃 nå må vi krysse fingrene for at alt går fint herfra, noe det sannsynligvis gjør. Jeg har hatt to SA så forstår bekymringen din ❤

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...