Gå til innhold

Vanity sizing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om dette har blitt et reelt fenomen, og ser at kleskjedene endrer, og kommer til å fortsette å endre (feks Bik Bok nylig) størrelsene sine for å tilpasse en større gjennomsnittskvinne. 

Det slo meg nettopp at jeg bruker de samme størrelsene som jeg brukte da jeg var tenåring, selv om jeg er 10 kg tyngre i dag. Synes det er litt spesielt at en dame som meg på nesten 60 kg skal måtte bruke de minste størrelsene, XS og 34. Jeg får overhodet ikke bedre selvtillit av dette, det gjør meg bare trist. Hvordan finner små, tynne jenter klær som passer i dag? 

Det er så fint at former hylles, og at motebransjen har begynt å vise større modeller enn bare det magre idealet vi har hatt tidligere. Men det er noe som skurrer når standardmålene for klesstørrelser stadig endres. Jeg har feks en kåpe fra min bestemor, fra 50-tallet, i størrelse 42 som sitter som et skudd på meg. 

Andre som reagerer på dette?

Anonymkode: f90bd...9fd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi blir jo høyere også for hver genrasjon, så at en 42 fra 1950 i dag passer en som størrelsesmessig er er mindre, er rimelig naturlig, da man blir litt bredere pga vi er høyere.

Ellers har jeg følt jeg må ha større og større klær, selv om jeg veier akkurat det samme. Klærne som er 15 år gamle i str 38 er mye større enn de jeg har kjøpt uten å prøve i str 38.

Anonymkode: ef147...e18

• Liker 2
Skrevet

Det var en diskusjon her for en stund siden og, selv om ingen ble enige om en konklusjon, ble det vel etter hvert klart at små størrelser har blitt større og store størrelser mindre slik at spennet er mindre. 

Anonymkode: 311ca...e49

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en diskusjon her for en stund siden og, selv om ingen ble enige om en konklusjon, ble det vel etter hvert klart at små størrelser har blitt større og store størrelser mindre slik at spennet er mindre. 

Anonymkode: 311ca...e49

Det gir jo virkelig ikke mening. 

Jeg har målt plaggene bare for å være sikker på at dette ikke bare er i mitt eget hode, eller at jeg har fått mer muskler eller noe. Og ja, klærne er større. Jeg har ikke sjans å få på meg de plaggene jeg har tatt vare på fra tenårene, i samme størrelse som jeg bruker nå. 

Skrevet

Irriterende greier, dette! Ikke så kult å måtte handle på barneavdelingen eller på nettet fra Asia fordi de minste størrelsene i vanlige butikker ikke er små nok lenger.

Anonymkode: ff3c5...5b1

Skrevet

Bikbok har vel vært kjent for å gjøre de større størrelsene mindre enn «normalen», eller? Så sånn sett vil det vel ikke påvirke de mindre størrelsene noe nevneverdig. 

Jeg kan forøvrig legge til at jeg har gått ned en god del i vekt, og derfor er veldig opptatt av målene oppgitt på nettsidene til de ulike butikkene for å finne riktig størrelse nå. Pleier å sjekke det før jeg går inn i butikk for å handle. På Bikbok passer jeg aldri inn i den størrelsen jeg i følge oppgitte mål på nettsiden skal passe. 

Det er akkurat samme hvilke tall eller bokstaver det står på klærne for min del, jeg er vant med å bare kunne velge mellom noen få butikker fra tidligere. Det jeg savner et at målene stemmer overens med formen klærne er produsert etter, og at de kanskje kan introdusere er større størrelsesspekter i butikkene generelt.

Anonymkode: 7cbee...357

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om dette har blitt et reelt fenomen, og ser at kleskjedene endrer, og kommer til å fortsette å endre (feks Bik Bok nylig) størrelsene sine for å tilpasse en større gjennomsnittskvinne. 

Det slo meg nettopp at jeg bruker de samme størrelsene som jeg brukte da jeg var tenåring, selv om jeg er 10 kg tyngre i dag. Synes det er litt spesielt at en dame som meg på nesten 60 kg skal måtte bruke de minste størrelsene, XS og 34. Jeg får overhodet ikke bedre selvtillit av dette, det gjør meg bare trist. Hvordan finner små, tynne jenter klær som passer i dag? 

Det er så fint at former hylles, og at motebransjen har begynt å vise større modeller enn bare det magre idealet vi har hatt tidligere. Men det er noe som skurrer når standardmålene for klesstørrelser stadig endres. Jeg har feks en kåpe fra min bestemor, fra 50-tallet, i størrelse 42 som sitter som et skudd på meg. 

Andre som reagerer på dette?

Min erfaring er at størrelsene er mindre ens nå enn de var på 80-tallet. Den gang var liksom en str 36 en str 36, uansett hvilken butikk du gikk i. I dag er det litt større variasjoner på en str. 36 (eller str 38 for den saks skyld).

Når det gjelder arvekåpen din så bør du også ta en titt på hvor den er produsert. Som du sikkert vet så er en italiensk str 42 det samme som en dansk/norsk str 36. Om kåpen da skulle være italiensk, og sydd etter italiensk 50-tallsmodell (litt smal) så kan det stemme godt at den sitter som et skudd på deg som bruker str. 34 ;)

Anonymkode: 83572...3fc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...