Gå til innhold

Blir støl i forside lår av knebøy, men kjenner ingenting i rumpa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hvordan denne tråden kom opp, siden den egentlig er gammel.

MEN: Det er lett å bruke mye forside lår under knebøy og det er ikke den beste øvelsen for rumpe. Der er som mange her nevner hip thrust mye bedre. Markløft tar også bedre på bakside. For å aktivere mer bakside kan man imidlertid passe på å holde overkroppen så rett som mulig gjennom løftet. 

 

Anonymkode: 7f3ec...e9c

Det siste stemmer ikke. Regner med at det er vertikal du mener når du sier "rett" . Du aktiverer mer bakside ved å komme fram med overkroppen, slik at du får mer strekk i hamstrings. Øvelsen ligner da mer på markløft. Du kan google low bar og high bar squat, så ser du forskjellen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Markløft, Good Mornings, tung rygghev og hip thrust er bedre rumpeøvelser enn knebøy som mange nevner. Grunnen til at man blir mer støl i lårene går også på at det er høy belastning når lårmusklene er i en strukket og forlenget posisjon, noe som fører til mer muskelskade på grunn av høyt mekanisk drag fra passive elementer som leddbånd. Det har ikke nødvendigvis så mye med at man får mer muskelvekst eller styrkeøkning ut av øvelsen bare fordi man blir stølere.

Det er også riktig som det ble nevnt at tung 90 grader knebøy aktiverer rumpa mer enn dyp knebøy. Det er muskelen som heter adductor magnus på innsiden av låret som får mye av belastningen når man går dypt i knebøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2019 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om bulgarsk splittbøy og bulgarske utfall er det samme, men for meg funker sistnevnte utmerket på min rumpe. I likhet med TS kjenner jeg det kun i lårene under knebøy. Men er bulgarske utfall nok til å trene og forme stumpen, eller bør man legge inn 1-2 flere øvelser? Leser at man hvert fall bør ha 2 øvelser per muskel, men jeg har ikke sånn kjempepeiling.

Anonymkode: 4af19...c04

Ja det er det samme.

Her er et eksempel på en av beinøktene jeg kjører:
Knebøy med stopp
1 beins legcurl
Splittbøy
Hipthrust med stopp
Air knebøy
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boks bøy aktiverer rumpemusklene bedre på vei opp pga den lille stoppen i bunn av løftet. Glute bridge m strikk rundt knærne og mye vekt på stanga får rumpemusklene til å våkne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på med knebøy i evigheter, og hadde samme problemet. Håpet på å trene stumpen, men kjente det mest i forside lår! 

Jeg fikk endelig tak på rumpa når jeg droppet knebøy og fokuserte på Glute Bridge (med vekter), Donkey Kicks og Kickbacks😊 Resultatene kom også relativt raskt for min del. 

Anonymkode: 0de99...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...