Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

"Alenemor" i tredelt turnus

Recommended Posts

AnonymBruker

Kommende far vil være bortreist omtrent 1/3 av året i forbindelse med jobb i forsvaret. Selv jobber jeg i tredelt turnus og ønsker selvfølgelig å holde på stillingsprosenten min som er 100% grunnet pensjonssparing og lønn-utgifter, har 1-2 kveldsvakter i uken og ca 3 nattevakter i måneden. Har bindingstid i jobben, og det er derfor uaktuelt å skifte stilling før om noen år.  Bor langt i fra familie på begge siden og vil derfor ikke ha noen som vi kan regne med når det kommer til barnepass. 

Er det noen her inne som har stått i lignende situasjoner og hvordan har dere eventuelt løs det? 

Anonymkode: 40569...7e6

Fortsetter under...

Nuttery

Hvor gammelt er barnet?

AnonymBruker

Høres ut som du må skaffe deg en fast barnevakt i første omgang og samtidig begynne å søke etter en dagjobb. I perioden hvor far ikke er bortreist så får han trå til. Fast samværsplan lagt opp etter turnusen din. Er alenemor selv og innser at jeg bare må legge alle planer om en jobb som inkluderer reising på hylla selv så lenge jeg har hovedansvaret for barnet. 

Anonymkode: b4222...6d9

AnonymBruker

Jeg har ikke vært i samme situasjon selv, men datteren min var fast barnevakt for en nabofamilie med samme utfordringer, der jeg fungerte som "bakvakt".  (Datteren ringte meg hvis hun behøvde hjelp, noe som skjedde 2 ganger i løpet av 3 år.

Så det må ble mitt råd til dere, skaff dere et par faste barnevakter, og ha avtale med naboer om at de kan være tilgjengelige ved behov.

Anonymkode: de457...973

AnonymBruker

Jeg har ikke vært i samme situasjon, men når jeg gikk på ungdomsskolen og vgs satt jeg barnevakt hos en familie hvor begge foreldrene jobbet turnus. Jeg kom da på ettermiddagen de dagene begge skulle jobbe og lagde kveldsmat, la ungene, sov der og fikk de opp og på skolen neste dag. 

Om jeg var deg ville jeg nok prøvd å skaffe en eller helst to faste barnevakter og hatt samme opplegget. Har du noen skoler med barnehagelærerstudenter, lærerstudenter eller barne og ungdomslinje kan det gjerne være noen der som er interessert? 

Anonymkode: 1d3e3...2eb

AnonymBruker

Skaffe fast barnevakt, eller bytte jobb. Når man skal ha barn må man regne med at man må gjøre noen endringer i livet. Om man har jobber som ikke er forenelig med å ha barn så må man ta hensyn til det og finne ut hva man ønsker å endre på, eller forsake.

Anonymkode: 2b43e...f98

Annonse

AnonymBruker

Hei, jeg har vært der. Søkte på FB om en pålitlig ungdom over 15 som kunne tenke seg å tjene litt ekstra på å passe barnet kveld pluss noen netter. Det gikk kjempebra. Når jeg jobbet kveld så var ikke barnet i barnehage, da ungdommen kom 14.30 og jeg måtte være på jobb 15. Når jeg kom hjem fra nattvakt, så ordnet jeg barnet klar til barnehagen, kjørte barnet ditt og sov i barnehagetiden.

Anonymkode: 43bdc...9e1

AnonymBruker

Jeg har vært der :) Var helt avhengig av hjelp fra familien. Man klarer ikke dette alene, det går bare ikke rundt. Du er nødt til å finne en fast barnevakt :) 

Her var barnet hos sin farmor når jeg hadde kveldsvakter (1-2 i uka), mens mormor kom på besøk og passet i arbeidshelgene mine. Når pappaen var hjemme, var selvsagt barnet også hjemme. Jeg passet på sen bhg start når jeg hadde seinvakt, og hadde gjerne barnet hjemme i ukefridager - for å kompensere for kvelder/helger med barnevakt. 

Det funket, men det var ingen god løsning. Jeg nektet å få nr 2 før jeg hadde fått en dagjobb, noe som resulterte i 4 år mellom barna. Det er mer enn jeg hadde ønsket, men jeg ville ikke «prakke flere barn» på besteforeldrene. Var jo totalt avhengig av dem 😛 Så jeg vil ikke anbefale denne løsningen, men må man så må man. Fast barnevakt i form av familie eller barnepike er man hvertfall nødt til å ha!

Anonymkode: 8b5a3...feb

AnonymBruker

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for noen år siden bortsett fra bindingstid. 

Jeg valgte å bytte jobb fra sengepost til poliklinikk.  Nå kan jeg hente og levere uten bekymringer når mannen er bortreist. Vi har heller ingen familie som kan bidra i hverdagen. 

Det er ikke en poliklinikk tilknyttet sengeposten hvor du kan bli omplassert i perioden han er borte? Kan du be om kun dagvakter når han er bortreist? Første steg er å snakke med sjefen å høre om du kan få tilrettelegging.

Anonymkode: 88a43...4b2

AnonymBruker

Off, det hørtes fryktelig slitsomt ut, men vi er alle forskjellige.

Ha i tankene at du kan komme til å tenke veldig annerledes om ting etter at ungen er født. En ting jeg ikke tenkte på før jeg ble mor: jeg lar ikke hvem som helst passe barnet mitt! Kun nær familie eller nære venner jeg stoler på fult og helt. Hadde aldri villet hatt en tenåring til å sitte barnevakt for babyen min, ei heller en semi-fremmed. Da hadde jeg heller tatt ulønna permisjon og levd på luft og kjærlighet ;) Jeg snakker av erfaring, vi har periodevis levd på én inntekt og det har gått bra det og. Blir ikke mye luksus, men mye heller det enn å være stressamamma. Men skal jo ha energi til litt mer enn bare å eksistere og da, tenker jeg. Hør med sjefen om muligheter for tilrettelegging i første omgang. 

Anonymkode: ea62a...a6a

AnonymBruker

Hvis du på forhånd vet hvilke perioder mannen din er vekke, kan du be om å få de ukurante vaktene i disse periodene. Har en kollega der mannen jobbet offshore, hun har alle kveld/nattevakter de ukene han er hjemme, og dagvaktene sine i periodene han er borte. Fungerer nok ikke alle steder, men det er lov å spørre. 

Anonymkode: b9d88...e3a