Gå til innhold

Nekter og dusje etter gymmen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 25.8.2018 den 12.23, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har nettop starta i 7 klasse og det er gym neste uke. Jeg vil ikke ha gym, fordi vi må dusje etter gymmen og læreren sa vi MÅ dusje. Jeg har slett ikke lyst til og dusje med klassen min (jentene assa) fordi i 5 klasse ble jeg splitta fra ALLE jeg kjente og havna i en klasse med VILJE der jeg ikke kjente noen (vår skole bytter alltid klasser i 5) og jeg får ikke lo og bytte klasse og jeg føler meg sikkelig utrygg på klassen og HATER og ha muntlig presentasjon og svømming og slike ting med klassen siden jeg føler meg sikkelig utrygg): Men får ikke lov og liksom være med en annen klasse når vi hadde svømming og i gymmen og jeg har blitt mye værre i muntlig framføring pga den nye klassen der jeg ikke er trygg på noen): Og jeg vil IKKE dusje naken der jeg føler meg utrygg, ingen andre en meg i klassen har verken fått mensen, hår på tissen og under armene så det SKJER ikke jeg dusjer med dem, jeg slapp unna de to årene men nå er det strengere regler med dusjing): Tips råd? får ikke lov pg bytte klasse, og jeg vil ikke på skolen pga alle jeg kjenner går i a og b mens jeg går i C!!! (Ja, jeg ble delt opp i en sikkelig dårlig klasse og har prøvd og bli kjent med folk men det er komplisert) i tilleg sa læreren min at jeg ble delt opp slik med vilje): TIPPPS RÅD TAKK, vil nyte helgen ikke gråte og føle meg utrygg når vi må dusje!):

Anonymkode: 7478e...45a

Om du nettopp har starta i 7. har du ikke lov til å ha bruker her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, WCKD skrev:

Om du nettopp har starta i 7. har du ikke lov til å ha bruker her...

Hvor har du det fra?

Anonymkode: ccec9...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg synes det er dumt at nakenhet er så vanskelig for mange, så mener jeg vi skal ha respekt for de som synes det er problematisk å vise seg naken for andre. Dette gjelder spesielt barn og unge. Selv i naturistmiljøer hvor det ofte er påbudt å være naken, blir det akseptert at barn og tenåringer dekker seg til fordi man vet at disse er i en sårbar fase hvor de opplever store endringer både psykisk og fysisk og kan streve med alle endringene som skjer med kroppen.

I stedet for å "angripe" enkeltpersoner som dusjer med klær på, eller nekter å dusje i sammen med andre, bør vi kanskje fundere litt på hva slags samfunn og kultur vi er i ferd med å få, hvor stadig flere utvikler en angst for å vise seg naken for andre. Er vi virkelig tjent med å ha en kultur hvor så mange skammer seg så over kroppen sin at de ikke tåler at andre ser den? Noen synes til og med det er vanskelig å vise seg naken for sin partner eller sine barn, og det synes jeg er leit og alvorlig.

Kanskje vi må begynne i familien. La naturlig nakenhet bli akseptert. La barna venne seg til å se de voksne nakne og motsatt. Om barna liker å løpe litt rundt nakne i huset, eller bade nakne, så la de gjøre det uten å komme stormende med klær og beordre tildekking. Ikke at man skal sprade rundt og vise seg frem, men la være å låse døra til badet når du dusjer og steller deg. Om barna kommer inn, så ikke skrik opp og grip tak i nærmeste tøystykke og dekk deg til, men la barna lære at naken kropp er naturlig i slike sammenhenger og ikke noe å skamme seg over. Gå gjerne naken fra badet og til soverommet for å hente tøyet ditt, sov gjerne naken, og om barna våkner om natta, så ikke dekk deg til for å se til barnet, med mindre det er kaldt og du fryser. Hvis de voksne tydelig viser at de skammer seg over kroppen sin, så vil barna som regel også gjøre det samme. Det er lite som er så strevsomt som å ha et anstrengt og vanskelig forhold til egen kropp, og jeg mener det er viktig å begynne tidlig med å lære at det å la andre se deg naken, og det å se andre nakne, er helt OK i naturlige sammenhenger slik som ved kroppsvask, omkledning og kroppspleie.

Anonymkode: f2a6d...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra?

Anonymkode: ccec9...03f

Aldersgrensen er 16 år her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, WCKD skrev:

Aldersgrensen er 16 år her inne.

Hvor står det?

Anonymkode: ccec9...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 25.8.2018 den 13.52, Nappetass1 skrev:
 

Herregud så sarte ungdommen er blitt. Gled deg til voksenlivet der en  gjøre en rekke ting man er ukomfortabel med. 

Dessverre vokser barn/ungdom opp idag med et sykt bilde om en "normal" kropp. Trist dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
6 timer siden, bjone skrev:
 

Dessverre vokser barn/ungdom opp idag med et sykt bilde om en "normal" kropp. Trist dette.

Du er klar over at man kan ha angst for å kle av seg uten at det handler om kropp og utseende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Du er klar over at man kan ha angst for å kle av seg uten at det handler om kropp og utseende? 

Nei det er sant det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, bjone skrev:
 

Dessverre vokser barn/ungdom opp idag med et sykt bilde om en "normal" kropp. Trist dette.

Ingen av jenten turte å dusje når jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen på tidlig 2000 tallet, så dette er ikke noe nytt.

Anonymkode: a79e7...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Ingen av jenten turte å dusje når jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen på tidlig 2000 tallet, så dette er ikke noe nytt.

Anonymkode: a79e7...736

Mens andre steder dusjer alle uten at det ser ut til å være et problem.

Nå har vi også lest i det siste at noen steder setter jentene på krana for at ingen skal høre at de tisser.

Skal vi trene jentene i å tøffe seg eller skal vi være ettergivende slik at de etterhvert ikke tør noen ting?

Jeg vet om skoler når jeg var ung hvor gutter og jenter i videregående dusja nakne sammen etter gymmen mens i dag dusjer de i undertøyet og i mørket selv om det kun er samme kjønn tilstede. Ikke så enkelt.

Anonymkode: 588d5...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...