Gå til innhold

Nekter og dusje etter gymmen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

 

Jeg glemmer ikke probleme etterhvert? Det har gått to år? og jeg har ikke glemt det så jeg tror ikke jeg glemmer det forid det ER et problem. Ingen MÅ gjøre ting som føles ukomfortabelt? Du må nesten minne deg på at jeg bare er en 12 år gammel jente, og om jeg syntes det er ukomfortabelt da skal jeg IKKE tvinges. Når man vokser opp er det ikke meningen og føle seg ukomfortabel? 

Anonymkode: 7478e...45a

Snakk med lærer om dette, du. Be foreldrene om å sende mail til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Million skrev:

Det kan jeg aldri tenke meg blir noe problem. Det er vel uansett et bedre altermativ enn å ikke dusje i det hele tatt, og bli mobbet fordi du lukter vondt og er "grisete".

Det har jeg personligens opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, først og fremst, absolutt ingen kan tvinge deg til å dusje. Delta i timene, ja. Men dusje etterpå? Nei. Men, husk at mange kan synes du lukter (selv om du ikke alltid lukter det selv). I verste fall blir du kjent som den som lukter svette, og det er fryktelig dumt. Har du mulighet til å gå på nærmeste toalett, og kjapt vaske deg under armene/andre steder du føler du svetter? Kanskje nakke og ansikt? Da vil du lukte mindre svette, og du vil føle deg ren og pen. Da vil du garantert ikke lukte vondt, og det er jo bra. :) 

Det er skremmende at så mange her inne tenker at dette bare er noe TS må gjøre fordi vi alle må gjøre ting vi ikke liker.

Nakenhet er personlig. Det er bare sånn det har blitt, enten du liker det eller ikke. Hvis noen ikke ønsker å vise frem kroppen sin naken for andre er det da selvfølgelig deres eget valg. Man kan ikke sammenligne det å dusje naken med andre man kanskje ikke stoler på 100 %, med hverdagslige ting i voksenlivet. Tenk deg om noen sa du skulle kle deg naken foran en tilfeldig folkemengde? At du "måtte gjøre det"? De aller fleste hadde syntes det var fryktelig feil, og hadde protestert sterkt. Jeg synes det er bra at TS står i mot, og er ærlig med seg selv og andre om sine egne grenser.

Hvis noen prøver å fortelle deg at du må dusje TS, forklarer du de bare at din nakne kropp er det DU som bestemmer over. DU bestemmer hvem som skal se kroppen din naken. Og hvis du ikke vil dusje foran andre er det DITT valg.

Du kan også ta kontakt med helsesøster på skolen din. Hun kan hjelpe deg å finne en løsning, som f.eks. å vaske deg med en klut der du synes du svetter, eller få hjelp til å spørre om en egen dusj. Vær helt ærlig om det du føler, og stå på din sak. Som sagt, du bestemmer over kroppen din. Ingen skal se den naken med mindre du synes det er greit. :) 

Anonymkode: 7c631...a90

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Da blir man mobbet for å dusje i undertøyet, så det anbefales ikke.

Dette. Finnes ingen mer bankers måte å sikre at man blir mobbet på enn å skulle dusje i undertøyet sammen med alle i klassen som dusjer nakne. Da roper man jo mer eller mindre ut at man er ukomfortabel med situasjonen og både annerledes og et enkelt bytte. Veldig synd at det er sånn, men å dusje i undertøyet/badetøy som den eneste er virkelig å rope "Se på meg, legg mer merke til kroppen min enn alle andres kropper og se hvor ukomfortabel jeg er og hvor enkel jeg er å hakke på".

Anonymkode: 9d390...27c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Finnes ingen mer bankers måte å sikre at man blir mobbet på enn å skulle dusje i undertøyet sammen med alle i klassen som dusjer nakne. Da roper man jo mer eller mindre ut at man er ukomfortabel med situasjonen og både annerledes og et enkelt bytte. Veldig synd at det er sånn, men å dusje i undertøyet/badetøy som den eneste er virkelig å rope "Se på meg, legg mer merke til kroppen min enn alle andres kropper og se hvor ukomfortabel jeg er og hvor enkel jeg er å hakke på".

Anonymkode: 9d390...27c

Og at de skriver "Se så ekkelt. Hun blir ikke rein av å dusje i truse..." og sender snap til alle de kjenner. Da er det bedre å ta en kattevask på WC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Læreren sier "Alle må dusje" men faktum er at de ikke kan tvinge noen til å dusje uansett hva de sier. Alle vet hvor pinlig det er å dusje sammen med alle i klassen. Og ingen kan tvinge deg.

Det skal dog sies at der jeg gikk på skole, så mobbet de dem som ikke dusjet med å si de var svette og ekle. De som bare dusjet var det ingen som snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det har jeg personligens opplevd.

Javel, men her er det snakk om å velge mellom to onder. Enten får hun la tullingene kommentere at hun dusjer med undertøy/badetøy på, og så bare svare dem at "pass deres egne saker, drittunger", eller så får hun slengt etter seg at hun stinker og er en skitten gris. Personlig vil jeg si det siste er verst. Å bli kjent som den som går  rundt og lukte vondt er verre.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta en prat med dine foresatte for å få hjelp til å bytte klasse. Dette ødelegger jo hele skolehverdagen din! Utrolig slitsomt å grue seg til noe som egentlig skal være lærerikt og artig! Om det kun er et klassebytte som skal til for at du skal føle deg trygg, kan jeg ikke skjønne hvorfor det ikke kan la seg gjøre. 

Anonymkode: 922b6...089

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Og at de skriver "Se så ekkelt. Hun blir ikke rein av å dusje i truse..." og sender snap til alle de kjenner. Da er det bedre å ta en kattevask på WC.

Ja, nemlig 

Det er selvfølgelig helt forjævlig at det er sånn, men det vekker jo enda mye mer oppmerksomhet enn å ikke dusje. Man slipper ikke unna ubehaget, det er fortsatt ubehagelig å gå inn i dusjen sammen med de andre med så lite klær, og i tillegg er man enda mye mer synlig som den eneste som har klær på seg. Videre kan man angripes (selvfølgelig ikke med rette, men det bryr nå ikke grunnskolemobbere seg om) for å uansett ikke være like renslig som de andre fordi man har på seg noe. Det alternativet der er dessverre alle ulempene i ett. Hun får høre at hun er (eller blir omtalt som) skitten selv hvis hun dusjer med undertøy, det bare gjøres ekstra synlig i tillegg.

Ideelt sett synes jeg nå trådstarter burde dusje om det ikke koster altfor, altfor mye krefter, for de alternativene løsningene på dette koster antagelig enda mer ubehag i form av kommentarer og baksnakking. Hvis du dusjer er det nok ingen som kommer til å reagere på noe som helst, du er bare en i mengden. De færreste står og studerer hverandres kropper i den lynraske dusjen etter gymmen. Med mindre de da stikker seg veldig ut - og da tenker jeg ikke på litt hårvekst, da tenker jeg på den som dusjer med klær. 

Men jeg forstår også at det er mulig det bare sier helt stopp, og det er lov. Hvis du er så ukomfortabel med at kroppen din er så synlig for de andre at du gråter bare av tanken, da må du ingen verdens ting. Da er nok en kattevask det beste, i den grad du vasker deg. Poenget her er jo at en dusj etter en gymtime i syvendeklasse neppe er strengt nødvendig av hygieniske årsaker, de færreste stinker faktisk merkbart av det om de deltar som vanlig i gymmen og tar litt deo etterpå, det handler heller om hvordan det tar seg ut sosialt å være den som ikke dusjer. Trist nok, selvfølgelig, men det er dette som er trådstarters problem samme hvor dust vi kan synes syvendeklassinger som bryr seg om andres dusjing er. Å f.eks. ordne dusjing et annet sted ser jeg ikke poenget med. Enten får de andre ikke vite om det, og da hjelper det ingenting på det at du er "skitten", eller så må man fortelle de andre at man heller dusjer et annet sted enn med alle de andre og dermed skille seg veldig ut med det også.

Anonymkode: 9d390...27c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Million skrev:

Javel, men her er det snakk om å velge mellom to onder. Enten får hun la tullingene kommentere at hun dusjer med undertøy/badetøy på, og så bare svare dem at "pass deres egne saker, drittunger", eller så får hun slengt etter seg at hun stinker og er en skitten gris. Personlig vil jeg si det siste er verst. Å bli kjent som den som går  rundt og lukte vondt er verre.

Det er et myyye verre onde å bli mobbeoffer i den nye klassen fordi hun dusjer i undertøy, det kan jeg love deg. Dessuten er det ingen sak å si "pass deres egne saker, drittunger" til noen som ser på deg når du dusjer naken. Læreren har sagt du skal det og da kan de føle skam fordi de stirret... Men å dusje i undertøy er å bli bedt om å bli utledd. Man vil tro- og si- hun aldri tar det av hjemme heller. 

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gent82 skrev:

Enkelt. Bare 'glem' å ta med gymklær hele tiden det. Drit i gymmen.

Det fins noe som heter ordenskarakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Det fins noe som heter ordenskarakter.

Om gym er listet opp som grunn til at den går ned, er ts fremdeles trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dusjing etter gym er ikke så viktig, og de færreste lukter særlig svette.

Bare gå på do og vask deg med klut, og ta på deodorant.

 

Såklart er voksenlivet fullt av gjøremål man ikke nødvendigvis vil gjøre, men nakenhet er såpass personlig, intimt og kan by på såpass mye problemer for enkelte at det ikke er noe noengang kan kunne kreve av deg. Det er din kropp, og du deler den med de du ønsker. 

Anonymkode: de6ad...411

De færreste lukter svette? Du kan umulig ha jobbet i skolen😣😣😣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gent82 skrev:

Om gym er listet opp som grunn til at den går ned, er ts fremdeles trygg.

Jeg ville ikke ofret en karakter når det er så enkelt som å ta med en lapp hjemmefra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Jeg ville ikke ofret en karakter når det er så enkelt som å ta med en lapp hjemmefra.

Og på den lappen skal det stå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gent82 skrev:

Og på den lappen skal det stå?

Det har jeg skrevet før i tråden... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at Ts bare må finne seg i å dusje fordi man som voksen må gjøre ting man ikke liker, det er INGEN som tvinges til å gå naken som vokse , dette blir da sett på som kraftig overtramp å bli tvunget til å være naken. Man må faktisk ikke gå naken blandt folk, hvorfor i alle dager skal man det hvis man er ukomfortabel med det?

Jeg dusjet aldri etter gym da vi heldigvis hadde gym siste timen på skolen, å i svømming dusjet vi med badedrakten på og skiftet på do. Jeg har hverken komplekser med kroppen min eller problemer med å være naken med samboer. Har heller ingen problemer med å dusje naken i garderober på treningssenter eller svømmehaller nå som voksen. Det er bare tull at man som ung skal tvinges til sånne ting, det fører ingenting godt med seg annet en mer usikkerhet blandt mange. 

Anonymkode: 5fe7a...819

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det har jeg personligens opplevd.

Det betyr ikke at alle andre lignende situasjoner i landet vil ende likt som din. Slutt å skrive som om du har fasit.

Anonymkode: e8a63...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...