AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #1 Del Skrevet 24. august 2018 Fra: "en veldig gøyal bok om rare norske ord og uttrykk. Rosinen i pølsa, heter boka skrevet av selveste Knut Lystad, Torstein Ellingsen og Rune Semundseth". http://www.absurdgalleriet.no/pal-hadde-en-hone-a-plukke-med/ Post gjerne også andre uttrykk Anonymkode: 412ff...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #2 Del Skrevet 24. august 2018 Spør du, eller deler du info? Du har hørt folkevisa "Pål sine høner?" Anonymkode: e117d...b86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #3 Del Skrevet 24. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spør du, eller deler du info? Du har hørt folkevisa "Pål sine høner?" Anonymkode: e117d...b86 Nei og nei Hva betyr uttrykket "å ha en høne å plukke med"? Anonymkode: 412ff...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #4 Del Skrevet 24. august 2018 Å plukke en høne bør gjøres kort tid etter at høna er krakket (drept) og derfor betyr dette at man har noe ugjort som man helst skulle gjort fort. Blir gjerne brukt om ting man ønsker å ta opp med noen. Du, jeg har ei høne å plukke med deg. Du fylte ikke bensin på bilen min etter at du lånte den. Anonymkode: e117d...b86 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #5 Del Skrevet 24. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei og nei Hva betyr uttrykket "å ha en høne å plukke med"? Anonymkode: 412ff...0ad At du har et utestående (lite hyggelig)oppgjør med den du har en høne å plukke med. Anonymkode: 52209...7e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #6 Del Skrevet 24. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å plukke en høne bør gjøres kort tid etter at høna er krakket (drept) og derfor betyr dette at man har noe ugjort som man helst skulle gjort fort. Blir gjerne brukt om ting man ønsker å ta opp med noen. Du, jeg har ei høne å plukke med deg. Du fylte ikke bensin på bilen min etter at du lånte den. Anonymkode: e117d...b86 Takk! 😄 Anonymkode: 412ff...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #7 Del Skrevet 24. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: At du har et utestående (lite hyggelig)oppgjør med den du har en høne å plukke med. Anonymkode: 52209...7e1 Takk! 😃 Finnes det et tilsvarende uttrykk som er mer vanlig bruke i dag? Anonymkode: 412ff...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #8 Del Skrevet 24. august 2018 Opprinnelsen til ordtaket er usikkert leser jeg. Jeg trodde det handlet om at man gjerne satt sammen og plukket høner og at man da fikk tid til å ta opp både det ene og det andre. Men det forutsetter selvsagt at det var vanlig å plukke flere høner på èn gang, siden det å plukke èn høne ikke kan være arbeid for to...? Anonymkode: 03ae7...d56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #9 Del Skrevet 24. august 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! 😃 Finnes det et tilsvarende uttrykk som er mer vanlig bruke i dag? Anonymkode: 412ff...0ad Er det ikke et vanlig uttrykk da? Anonymkode: e739c...001 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #10 Del Skrevet 24. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det ikke et vanlig uttrykk da? Anonymkode: e739c...001 Vet ikke. Jeg hører aldri noen si det. Anonymkode: 412ff...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå