Gå til innhold

Pris på bursdagsgave eget barn (6år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter fyller 6år i oktober. Vi har tenkt å gi henne klokke(med tall og visere). Har sett de på tilbud til rundt 300kr. Selv ønsker hun seg Ninjago LEGO. Favoritten koster ca 350 kr. Besteforeldre og tanter,/onkler liker å gi nyttige gaver(klær, bøker, lydbøker etc). Hvor mye gir dere egne barn i bursdagsgave? Velger vi begge to blir det ca 650 kr,og det er da mye for en 6-åring!

Anonymkode: c0185...a79

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, synes ikke nødvendigvis det. Vi ligger rundt der på bursdagsgaver til ungene (nå 4 og 7 år). 
Nå skal det sies at vi ikke har kjempestor familie rundt oss, så da blir det til at vi kjøper de største tingene de ønsker seg selv. 

Endret av Morgenrøden
  • Liker 5
Skrevet

Jeg synes ikke det er mye, hvis dere har råd vel og merke

• Liker 6
Skrevet

Ingen grense så lenge økonomien tillater det.

Anonymkode: 54fe8...61b

Skrevet

Trådstarter du fremstår nok litt som det de fleste vil kalle for gjerrig, altså egoistisk på pengene når det kommer til andre. Dette er et godt eksempel hvor man kan vise om faktisk er glad i barna sine, men det er ingengrunn til å kjøpe store gaver dersom man ønsker et distansert og profesjonelt forhold til sine barn.

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på hvor mye 6-åringen har fra før og hvor mye glede/ nytte hun vil få av gaven

Selv fikk jeg nærmest aldri leker jeg ønsket meg og likte, men jeg forstod at slik var det bare. Man hadde ikke råd til alt ma ville ha

Anonymkode: aead6...8ee

Skrevet
1 minutt siden, Sportsbabe skrev:

Trådstarter du fremstår nok litt som det de fleste vil kalle for gjerrig, altså egoistisk på pengene når det kommer til andre. Dette er et godt eksempel hvor man kan vise om faktisk er glad i barna sine, men det er ingengrunn til å kjøpe store gaver dersom man ønsker et distansert og profesjonelt forhold til sine barn.

??? Omsorg er viktigst, alle barn får gaver også av foreldrene naturligvis, men ikke mål kjærlighet i hvor mye gavene koster. 

Anonymkode: 8c6ac...e12

• Liker 10
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter fyller 6år i oktober. Vi har tenkt å gi henne klokke(med tall og visere). Har sett de på tilbud til rundt 300kr. Selv ønsker hun seg Ninjago LEGO. Favoritten koster ca 350 kr. Besteforeldre og tanter,/onkler liker å gi nyttige gaver(klær, bøker, lydbøker etc). Hvor mye gir dere egne barn i bursdagsgave? Velger vi begge to blir det ca 650 kr,og det er da mye for en 6-åring!

Er det så mye? Klokke kjøper du fordi hun trenger det. Slekt kjøper nyttige gaver. Skal ikke barnet få noe som hun virkelig ønsker seg til bursdagen sin?

Anonymkode: fadb1...b74

• Liker 9
Skrevet

Du sparer jo også inn på klesbudsjettet ved at slekt gir klær i gaver. Du kan jo velge å spørre slekt  om å gi barnet penger i gave slik at  barnet får  kjøpe den legoen som hun ønsker seg?

Anonymkode: fadb1...b74

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen grense så lenge økonomien tillater det.

Jo, der går an å gi for mye i gaver til barn, slik at de enten ikke setter særlig pris på de enkelte gavene eller får sinnssykt høye forventninger. Jeg er helt enig med TS på den måten at det ikke er bedre jo mer/dyrere man får, men jeg tenker mer på antall enn kroneverdi. En klokke og en pakke Lego synes jeg er helt innafor, hun blir sikkert glad for begge. 

Anonymkode: 8bb19...b3a

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da overhodet ikke mye. Man har bursdag en gang i året! Vi ga 2-åringen gave til 700 kr. Tenk så kjedelig å bare få nyttige gaver hele tiden, fikk det selv som liten, det skal mitt barn få slippe. 

Anonymkode: d9174...999

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, der går an å gi for mye i gaver til barn, slik at de enten ikke setter særlig pris på de enkelte gavene eller får sinnssykt høye forventninger. Jeg er helt enig med TS på den måten at det ikke er bedre jo mer/dyrere man får, men jeg tenker mer på antall enn kroneverdi. En klokke og en pakke Lego synes jeg er helt innafor, hun blir sikkert glad for begge. 

Ts spurte hvor mye vi gir egne barn i bursdagsgave. Og det var mitt svar. Liker du det ikke? Nei vel. Men kom ikke her og belær meg hva som er for mye eller hva slags forventninger det gir. Jeg er den som oppdrar barna mine og vet hva som er bra for oss, så ellers takk.

Skrevet

Vi gir for rundt en 1000-lapp. De får gjerne en stor legoeske eller lignende.  Det skal jo være litt stas å ha bursdag! 

Skrevet

Jeg er alenemor, grei økonomi. Barnet er 7 år. Jeg kjøper nok mer enn gjennomsnittet, men føler jeg må kompensere da barnet knapt får fra andre.

Klokke fikk barnet første skoledag i 1. klasse. Sist bursdag fikk det ny sykkel, der jeg fikk ganske mye for den gamle sykkelen som ble lagt i potten - i tillegg til at mormor og onkel og tante ble med å spleise på den. I tillegg ble det en legopakke til ca 400 kr, en radiostyrt bil til.ca 1000 og en Nerf. I siste liten ble det også en bok, Harry Potter. 

Sykkel, ski, sko, klokke og bøker etc. er sånne ting jeg liker å gi til bursdag eller jul, men som jeg tenker sønnen ville ha fått uansett. Ski kjøpes helst brukt, sykkel finner jeg ikke slik vi må ha brukt - som er ekstra lette i aluminium. Veier gjerne 3-4 kg mindre enn vanlige sykler som betyr masse når de bare er 120/130 cm høye/store. Men derfor vet jeg også at vi får solgt dem videre til god pris fordi det etterspørres..

Jeg synes det er gøy å gjøre stas på han, at han får noe han har ønsket seg lenge.. det kan likegodt også være klubbklær fra fotballklubben altså. Samtidig ville han nok nå blitt overrasket om han "kun" fikk en gave til dagen sin 🙈

Anonymkode: 782f1...ffb

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da overhodet ikke mye. Man har bursdag en gang i året! Vi ga 2-åringen gave til 700 kr. Tenk så kjedelig å bare få nyttige gaver hele tiden, fikk det selv som liten, det skal mitt barn få slippe. 

Anonymkode: d9174...999

Bursdag 1x pr år, jul 1x pr år......kan jo bli mye gaver på kort tid

Skrevet
6 timer siden, Sportsbabe skrev:

Tull. Ungene sitter ikke å teller på gavene hvor glad foreldrene er i dem.

Jeg synes man kan strekke seg ganske langt etter det ungen ønsker seg. Om det er en gave til 300 eller 600 er underordnet.

Selv kostet siste bursdagsgave kanskje 400kr men når glunten måtte sy i hodet for en mnd siden satt pengene løst..

Skrevet

Barnet mitt på seks år fikk klokke i bursdagsgave. Den kostet rundt 700 kr og jeg syns detter en helt grei sum for en gave som er nyttig i hverdagen.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har to barn, eller de er mine bonusbarn da, men det er ikke noen forskjell her. 

De får gjerne en litt dyrere ting de ønsker seg eller trenger, kanskje en pc, dyr jakke, nye sko, ting til PS4, ny mobil osv.... til bursdag eller jul. Så legger vi til en pengeseddel av varierende verdi, alt ettersom hva som trengs. Sånn har vi gjort i alle år og ungene er fornøyde. De har lært at de ikke får unødvendige ting av oss, det må de spare til selv. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts spurte hvor mye vi gir egne barn i bursdagsgave. Og det var mitt svar. Liker du det ikke? Nei vel. Men kom ikke her og belær meg hva som er for mye eller hva slags forventninger det gir. Jeg er den som oppdrar barna mine og vet hva som er bra for oss, så ellers takk.

Jeg mener ingenting om hva du gjør med dine barn, men innlegget (eller setningen) din kunne tolkes som en generell uttalelse. Jeg svarte på det utsagnet som sto der. Så gjør du som du vil med dine barn, selvfølgelig. Beklager at jeg misforsto, men det var faktisk ikke innlysende at du snakket om din egen situasjon.

• Liker 2
Skrevet

Det spørs hva hun ønsker seg . Som regel blir det en gave mellom 500 - 1000 til bursdag.

Anonymkode: 69a67...7fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...