Gå til innhold

Motediagnoser. Nå: personlighetsforstyrrelse.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.8.2018 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Et kjennetegn ved denne diagnosen er at man retter ting innover, og selvskading er et vanlig forsøk på å få ting ut igjen.

Du sier heller ikke noe om hva utgangspunktet for din opplevelse er, noe som gjør at for alle andre er du en dårlig kilde til info.

Anonymkode: b6440...cf1

Et kjennetegn ved emosjonelt ustabil PF er da absolutt ikke å vende ting innover. Ofte (ikke alltid) er det heller det motsatte. 

Anonymkode: 25f11...1df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber som nyutdannet psykolog, og kan skrive under på at personlighetsforstyrrelser er blitt en mer og mer vanlig diagnose å sette. Innenfor fagfeltet er dette en utbredt diskusjon. Det kommer om noen år en ny diagnosemanual (ICD-11), som vil være litt annerledes enn ICD-10 når det kommer til å diagnostisere personlighetsforstyrrelser. Psykologer er bare mennesker de og, og kan absolutt sette feil diagnose. Mange med PF hvor det stemmer godt, andre ganger ikke. 

Anonymkode: 25f11...1df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk eupf og upf, gikk i behandling i ett og ett halvt år (Ullevål personlighetsklinikken). Viste seg at jeg hadde kompleks sykdomsbilde og går nå i behandling i avd for folk med psykose. Synes det er veldig lett å sette denne diagnosen, før var det bipolar, nå er det pf (begge lidelsene er grusomme for de som har det). Flere av de jeg gikk i gruppe med, snakket om typiske "jente problemer" som alle sliter litt med når de er unge. Sier jo sitt at den yngste under meg var 24 år...

Anonymkode: a9352...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2018 den 12.39, AnonymBruker skrev:

Min tidligere bipolar 2-diagnose har nå blitt omgjort til personlighetsforstyrrelse, såehhh. Men egentlig er personlighetsforstyrrelsesdiagnosen bare en beskrivelse av fastgrodde tankeprosesser. De mildere personlighetsforstyrrelsene er egentlig bare for at behandlerne skal ha noe å plotte inn i skjemaet sitt. De MÅ "spy ut en diagnose" for å kunne behandle deg. Det suger, men det er virkeligheten. Jeg oppfatter det å ha en "mild" personlighetsforstyrrelse som mindre stigmatiserende, selv om det tok tid for meg å forsone meg med det.

Anonymkode: bae77...c19

Dette var litt interessant å lese. For jeg hadde bipolar type to og den ble endret til emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Jeg er derimot ikke fortrolig med diagnosen og opplever trekkene fra denne PF som symptom på bipolar type to rapid cycling. Jeg har alle symptomene på den så jeg vurderer å få en ny diagnostisk vurdering. I alle fall få en samtale med behandler hvor vi går grundig gjennom hva som førte til endringen. 

Det er veldig vanlig å bli feildiagnostisert med PF når man egentlig er bipolar. Ofte kommer det rett og slett an på hvilken diagnose som behandleren "foretrekker". 

Jeg opplever det som svært stigmatiserende og belastende å ha diagnosen. Det gjorde jeg ikke med bipolar-diagnosen for den er ikke en ren adferdsforstyrrelse. Jeg har Asperger syndrom og er sånn sett sårbar for slike tilleggsdiagnoser. Hvis det ikke er tvil om at det er PF så skal jeg akseptere det, men jeg ønsker ikke å være feildiagnostisert. 

Anonymkode: 534af...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2018 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Sånn går det når forrige generasjons foreldre bomma så totalt i oppdragelsen. Da blir samfunnet fylt av psykiatripasienter.

Anonymkode: 1d4d2...b39

Vil ikke si det er mine foreldre sin skyld at jeg har diagnosen. Med Asperger syndrom så er jeg mer utsatt og sårbar for tilleggsdiagnoser som depresjon, angst, personlighetsforstyrrelse, bipolar lidelse og sikkert mer. Jeg har alle disse. Eller jeg har vel enten PF eller bipolar. 

Medfødt sårbarhet, problemer i oppvekst som var ute av mine foreldres makt, mishandling, en ekstrem fremmedfølelse som har ført til mye angst og følelse av ensomhet og tomhet osv. Har til sammen gjort sitt. De kunne kanskje ha sett meg mer i forhold til hvor mye jeg slet slik at jeg hadde fått hjelp og blitt diagnostisert tidligere = tilrettelegging, men min mor ble avvist av både skole og lege. Jeg var bare et anderledes barn mente de og det ble aldri gjort noen tiltak for å hjelpe meg. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et kjennetegn ved emosjonelt ustabil PF er da absolutt ikke å vende ting innover. Ofte (ikke alltid) er det heller det motsatte. 

Anonymkode: 25f11...1df

Hva mener du? Jeg har borderline og jeg vender alt innover og mot meg selv. 

Anonymkode: 534af...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2018 den 11.50, AnonymBruker skrev:

Noen andre som føler at psykiatrien er fullstendig random og opererer med mote-diagnoser som ødelegger livet til folk? 

Jeg syns det virker som "alle" som setter sin for innenfor psykiatriens rekkevidde nå for tiden, plutselig blir diagnostisert med personlighetsforstyrrelse. Akkurat på samme måte som psykiatrien var voldsomt ivrig på å dytte bipolar 2 på alle for noen år tilbake.

Personlighetsforstyrrelse er en alvorlig diagnose som kan bli en tøff hemsko i kontakt med helsevesen, barnevern osv, osv. 

Er det flere en meg som syns psykiatrien spyr ut diagnoser på alle de er i kontakt med og at det kanskje ikke finnes en eneste person de ville kategorisert som mentalt frisk??

Anonymkode: c359c...6af

Mulig i din omgangskrets, men jeg vet ikke om noen som fikk bipolar 2...  Og jeg er den eneste jeg vet om som har personlighetsforstyrrelse. Jeg visste ikke engang at diagnosen fantes før jeg fikk den. Den passet på en prikk forøvrig. Men ødelegge livet gjør den jo ikke. Jeg er akkurat den samme, selv om noen ga meg et papir med diagnosenavn på. Hvordan folk her inne får til at det å få en diagnose ødelegger livet skjønner jeg ikke. Endrer man personlighet ved å få dette papiret? Har jeg gått glipp av noe?

Anonymkode: 301a9...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke si at dette er noe mange voksne driver med, men jeg har erfart at folk var veldig opptatt av dette på ungdomsskolen og videregående. Det er utrolig irriterende å faktisk ha bipolar lidelse når man møter på folk som absolutt skal fortelle om hvor bipolare de er fordi de var litt lei seg en dag og plutselig hadde det bra neste morgen og blablabla. Som en som har vært så syk at jeg ikke har kunnet jobbe, fullført skole og vært innlagt et par ganger på grunn av sykdommen, så kan jeg bli både irritert og litt fornærma når folk kommer og selvdiagnostiserer seg og man vet at de lever ganske så normale liv uten de problemene som sykdommen fører med seg. Alle opplever svingninger, det er faktum. Ikke alle har en kronisk sykdom som uten rett hjelp kan totalstyre livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig i din omgangskrets, men jeg vet ikke om noen som fikk bipolar 2...  Og jeg er den eneste jeg vet om som har personlighetsforstyrrelse. Jeg visste ikke engang at diagnosen fantes før jeg fikk den. Den passet på en prikk forøvrig. Men ødelegge livet gjør den jo ikke. Jeg er akkurat den samme, selv om noen ga meg et papir med diagnosenavn på. Hvordan folk her inne får til at det å få en diagnose ødelegger livet skjønner jeg ikke. Endrer man personlighet ved å få dette papiret? Har jeg gått glipp av noe?

Anonymkode: 301a9...90f

Nei, men hvis du er så dum å fortelle om diagnosen til noen av dine nærmeste, så vil de begynne å se på deg på en viss måte. Og ikke med positivt blikk. Pf er stigmatiserende slik at folk som vet om den alltid vil fortolke deg ut fra diagnosen. Da slipper du aldri fri og det kan være ødeleggende. Så selv om den kan være et nyttig verktøy å jobbe med hos psykologen, og kan gi rettigheter hos nav, så vil jeg anbefale alle som får diagnosen å holde den strengt hemmelig.

Anonymkode: a8f32...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men hvis du er så dum å fortelle om diagnosen til noen av dine nærmeste, så vil de begynne å se på deg på en viss måte. Og ikke med positivt blikk. Pf er stigmatiserende slik at folk som vet om den alltid vil fortolke deg ut fra diagnosen. Da slipper du aldri fri og det kan være ødeleggende. Så selv om den kan være et nyttig verktøy å jobbe med hos psykologen, og kan gi rettigheter hos nav, så vil jeg anbefale alle som får diagnosen å holde den strengt hemmelig.

Anonymkode: a8f32...d35

Helt enig. Jeg har hatt svært mange negative opplevelser i møte med psykiatrien etter at jeg fikk diagnosen. Det har også gitt meg er dårligere selvbilde og mer selvforakt fordi slik jeg har blitt møtt i psykiatrien (ikke av behandlere jeg har hatt, men ledd i psykiatrien som en møter kanskje en gang eller to. For eksempel person i ambulant akutteam som skal vurdere innleggelse. De tingene som er skrevet om meg er egenskaper jeg har blitt tillagt, ikke egenskaper jeg har) har fått meg til å se ned på meg selv. Fordi jeg har blitt behandlet som et menneske jeg ikke er, men det har gjort at jeg Tror jeg er en dårlig person. Blir man behandlet som et dårlig problem så begynner man å føle seg som det. 

Anonymkode: 534af...233

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men hvis du er så dum å fortelle om diagnosen til noen av dine nærmeste, så vil de begynne å se på deg på en viss måte. Og ikke med positivt blikk. Pf er stigmatiserende slik at folk som vet om den alltid vil fortolke deg ut fra diagnosen. Da slipper du aldri fri og det kan være ødeleggende. Så selv om den kan være et nyttig verktøy å jobbe med hos psykologen, og kan gi rettigheter hos nav, så vil jeg anbefale alle som får diagnosen å holde den strengt hemmelig.

Anonymkode: a8f32...d35

Signerer dette. 

Noen av og diagnosene er så nøye beskrevet at å fortelle noen om diagnosen vil bli å utleverere seg selv fullstendig. Kunne like gjerne servert mitt hode på et fat. 

Anonymkode: 301a9...90f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...