Gå til innhold

Motediagnoser. Nå: personlighetsforstyrrelse.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen andre som føler at psykiatrien er fullstendig random og opererer med mote-diagnoser som ødelegger livet til folk? 

Jeg syns det virker som "alle" som setter sin for innenfor psykiatriens rekkevidde nå for tiden, plutselig blir diagnostisert med personlighetsforstyrrelse. Akkurat på samme måte som psykiatrien var voldsomt ivrig på å dytte bipolar 2 på alle for noen år tilbake.

Personlighetsforstyrrelse er en alvorlig diagnose som kan bli en tøff hemsko i kontakt med helsevesen, barnevern osv, osv. 

Er det flere en meg som syns psykiatrien spyr ut diagnoser på alle de er i kontakt med og at det kanskje ikke finnes en eneste person de ville kategorisert som mentalt frisk??

Anonymkode: c359c...6af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette et felt du innehar kunnskap om?

Anonymkode: 71d53...381

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette et felt du innehar kunnskap om?

Anonymkode: 71d53...381

Svaret er veldig tydelig "nei".

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen andre som føler at psykiatrien er fullstendig random

Anonymkode: c359c...6af

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere bipolar 2-diagnose har nå blitt omgjort til personlighetsforstyrrelse, såehhh. Men egentlig er personlighetsforstyrrelsesdiagnosen bare en beskrivelse av fastgrodde tankeprosesser. De mildere personlighetsforstyrrelsene er egentlig bare for at behandlerne skal ha noe å plotte inn i skjemaet sitt. De MÅ "spy ut en diagnose" for å kunne behandle deg. Det suger, men det er virkeligheten. Jeg oppfatter det å ha en "mild" personlighetsforstyrrelse som mindre stigmatiserende, selv om det tok tid for meg å forsone meg med det.

Anonymkode: bae77...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når forrige generasjons foreldre bomma så totalt i oppdragelsen. Da blir samfunnet fylt av psykiatripasienter.

Anonymkode: 1d4d2...b39

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen andre som føler at psykiatrien er fullstendig random og opererer med mote-diagnoser som ødelegger livet til folk? 

Jeg syns det virker som "alle" som setter sin for innenfor psykiatriens rekkevidde nå for tiden, plutselig blir diagnostisert med personlighetsforstyrrelse. Akkurat på samme måte som psykiatrien var voldsomt ivrig på å dytte bipolar 2 på alle for noen år tilbake.

Personlighetsforstyrrelse er en alvorlig diagnose som kan bli en tøff hemsko i kontakt med helsevesen, barnevern osv, osv. 

Er det flere en meg som syns psykiatrien spyr ut diagnoser på alle de er i kontakt med og at det kanskje ikke finnes en eneste person de ville kategorisert som mentalt frisk??

Anonymkode: c359c...6af

Motediagnoser er diagnoser personer setter på seg selv, typisk glutenintoleranse og laktose/melkoverømfintelig. 

Psykiattien håper jeg inderlig har litt mer velfunderte diagnostiseringer av pasienter enn motediagnostisering.

Anonymkode: f1cb8...cb9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn går det når forrige generasjons foreldre bomma så totalt i oppdragelsen. Da blir samfunnet fylt av psykiatripasienter.

Anonymkode: 1d4d2...b39

Nå ja, nåtidens oppdragelse er enda verre. Det finnes vel ikke mer angstrelaterte lidelser hos unge enn nå

Anonymkode: 301a9...90f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ja, nåtidens oppdragelse er enda verre. Det finnes vel ikke mer angstrelaterte lidelser hos unge enn nå

Anonymkode: 301a9...90f

Det er jo de jeg snakker om? 15-16 åringer nå til dags. 

Anonymkode: 1d4d2...b39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mild personlighetsforstyrrelse og føler ikke den har vært noen hindring. Det er bare jeg og min behandler som vet om den. Og eventuelle andre som har tilgang på journalen, men det er vel ikke så mange som kan gå inn i den. Barnevern har jeg ingen kunnskap om, men de må vel ha din godkjenning for å hente ut helseopplysningene dine? 

Anonymkode: 301a9...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mild personlighetsforstyrrelse og føler ikke den har vært noen hindring. Det er bare jeg og min behandler som vet om den. Og eventuelle andre som har tilgang på journalen, men det er vel ikke så mange som kan gå inn i den. Barnevern har jeg ingen kunnskap om, men de må vel ha din godkjenning for å hente ut helseopplysningene dine? 

Anonymkode: 301a9...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle som er litt yngre plutselig har fått emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse fordi dialektisk afterdsterapi har blitt så populært, og det er sikkert fint å putte «alle» i samme behandling, men det er bare det jeg ser, håper jeg tar feil. Virker som om depresjon byttes ut med personlighetsforstyrrelse, lurer på hva det neste blir. 

Anonymkode: 99800...00a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, typisk de med personlighetsforstyrrelse å mene at de egentlig ikke har en diagnose 🙄😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i nær familie ble diagnosert med 2 diagnoser jeg vet er helt feil. Det som var underlig var at vi pårørende ikke engang ble spurt om hvordan denne personen fungerer/oppleves i det daglige. Ikke en tlf engang. Den ene PF er fullstendig på jordet. Jeg er utdannet innen helse, har jobbet i psykiatri osv så vet godt hva jeg skal se etter, og jeg kjenner denne personen ekstremt godt. Så har blitt veldig skeptisk til diagnosering. Det påvirker ofte ens eget selvbilde og syn på seg selv å få en PF, og det bør gå mndvis før en diagnose er stilt. Jeg skulle egentlig ønske at det skulle være et krav om at en fagperson nr 2 kunne "klarert" diagnoer som blir stilt, som en slags dobbeltsjekk. For 10års tid siden var det mange som fikk bipolar. Nå er det plutselig et skred av PTSD og dissosial lidelse. Emosjonell ustabil har også blomstret. Jeg håper de fleste fagfolk er litt mer profesjonelle en han som diagnoserte vårt familiemedlem!

Anonymkode: 3cd89...4cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en mild personlighetsforstyrrelse og alle kriterier/symptombeskrivelsene passet, og det var mange, så her er det hvertfall riktig. Jeg visste ingenting om personlighetsforstyrrelser og gikk ikke i behandling for å få en diagnose heller, men pga angstproblematikk. Jeg kommer nok ikke til å nevne den for noen likevel siden den var FOR godt beskrivende. ingen vits å blottlegge seg helt for omgangskretsen heller.

Men for noen år siden var det en som diagnostiserte meg med bipolar og da ble jeg oppriktig lei meg. Det stemte ikke. Fikk den fraskrevet i etterkant av en spesialist. 

Men  å kalle diagnoser for motediagnoser blir kanskje litt feil. Ved at noe blir kjent så er det mange der ute som innser at «men det er jo nøyaktig sånne problemer som har gjort livet surt for meg. Har jeg det?»

Men en ting skjønner jeg ikke: 

Hva er greia med å ha gensre og tshirts som det er skrevet diagnosen sin på?? Trenger man å reklamere så mye om det da? Har sett adhd og epilepsi tshirts. Tror jammen jeg har sett Downs genser også. Armbånd kan jeg forstå om det er en diagnose som krever medisiner/ambulanse/ hjelp om noe skulle skje. Det blir litt som en helseopplysning. Skulle en epileptiker eller diabetiker falle om på butikken er det praktisk for de rundt å vite for å kunne hjelpe. 

 

Anonymkode: 301a9...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlighetsforstyrrelse (også kalt personlighetslidelse) kan være så mangt. En personlighetsforstyrrelse er når et eller flere negative personlighetstrekk blir forsterket på bekostning av positive personlighetstrekk, slik at det påvirker personen sterkt i det daglige i omgangen med andre mennesker eller med seg selv.  Man skiller mellom ti ulike personlighetsfortsyrrelser, men man må være klar over at dette bare er båser, og at en person kan ha trekk fra flere samtidig. 

Personligheten er produktet av et komplekst samspill mellom arv og miljø, og er stadig i utvikling. Dette betyr at ved god behandling og hjelp kan man faktisk dempe negative personlighetstrekk, styrke positive og lære å vende negative trekk til noe positivt. Slik kan man bli frisk fra personlighetsforstyrrelse.

 

En grunn til at diagnose personlighetsforstyrrelse er blitt vanligere er sannsynligvis at man har funnet ut mer hvordan mennesker fungerer, og slik kommet nærmere sannheten. Man bruker gjerne den kunnskapen man har til å finne og stille de diagnoser man kan, og dess mer man vet dess riktigere blir diagnosen. Jeg tviler ikke på at man om noen tiår får ny kunnskap som gjør at man kritiserer fortida for å stille også denne diagnosen for ofte.

En fin ting med at større andel av psyke får disse diagnosene er at det er en ganske optimistisk diagnose. Personlighetsforstyrrelse kan faktisk kureres, og de viktigste behandlingsmåtene er samtaleterapi, gruppeterapi og eksponeringsterapi. Dette betyr at man bare trenger medisiner for å håndtere symptomene, og dermed kan man redusere eventuelle medisiner etterhvert som man blir friskere. Denne diagnosen betyr altså at man ikke må gå på sterke medisiner resten av livet!

 

 

Jeg har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse, og for meg var det godt å få den diagnosen. Det første jeg gjorde var å lese diagnosekriteriene, og nesten alle beskrev meg. Det ga meg også forståelse for at det faktisk var noe galt med meg, det var ikke bare noe jeg innbilte meg. Jeg var ikke i ferd med å bli gal, og jeg var ikke på en helt annen bølgelengde enn resten av verden, det var bare personligheten min som var forstyrret og slik fordreide min oppfattelse av verden.

Anonymkode: b6440...cf1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse er i hvert fall at de setter Eupf, borderline type på absolutt alle selvskadere, uavhengig av hva annet de sliter med.
 

Anonymkode: dc651...f42

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min opplevelse er i hvert fall at de setter Eupf, borderline type på absolutt alle selvskadere, uavhengig av hva annet de sliter med.
 

Anonymkode: dc651...f42

kutting kan jo være et resultat av seksuelt misbruk, mobbing eller rett og slett en måte å takle angst på. Har du erfaring selv siden du sier du opplever det slik? En stor andel av de som har borderline driver med selvskading.  

Anonymkode: 3cd89...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min opplevelse er i hvert fall at de setter Eupf, borderline type på absolutt alle selvskadere, uavhengig av hva annet de sliter med.
 

Anonymkode: dc651...f42

Et kjennetegn ved denne diagnosen er at man retter ting innover, og selvskading er et vanlig forsøk på å få ting ut igjen.

Du sier heller ikke noe om hva utgangspunktet for din opplevelse er, noe som gjør at for alle andre er du en dårlig kilde til info.

Anonymkode: b6440...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min opplevelse er i hvert fall at de setter Eupf, borderline type på absolutt alle selvskadere, uavhengig av hva annet de sliter med.
 

Anonymkode: dc651...f42

Jeg selvskadet, men fikk aldri diagnosen eupf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har ikke fått inntrykket av at personlighetsforstyrrelser er noe mer utbredt.

Anonymkode: 513c0...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...