AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #1 Del Skrevet 22. august 2018 Hvis man kjøper en helt ny bil, hvor lenge er det ideelt å ha den? Anonymkode: 2a5c7...6ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HanenIFlokken Skrevet 22. august 2018 #2 Del Skrevet 22. august 2018 Vel, alt ettersom hvilken bil det er så vil den tape seg 40-50.000 i året de 4 første årene.. Etter det blir tapet mindre og mindre hvert år. Helt til du kommer dit at den blir så gammel at vedlikeholdskostnadene øker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 23. august 2018 #3 Del Skrevet 23. august 2018 Det lønner seg å ha den så lenge som mulig, fram til vedlikeholdskostnadene blir veldig høye. En tommelfingerregel er at man må begynne å forvente at deler må byttes etter ti år, men det kan godt hende at din bil holder mye lenger enn det uten de største utgiftene. Har man en ti år gammel bil, er det kanskje ikke nødvendig å betale flerfoldige tusen for en årlig service for å opprettholde verdien på bilen. Ta det heller annenhvert år eller hvert tredje år. Dersom bilen er en del år, kan det likevel lønne seg med en verkstedregning på 10-15 000 dersom det forlenger bilens levealder. Bilens salgsverdi er kanskje ikke så høy, men kostnadene ved å kjøpe ny (+ verditapet, som er langt høyere på en ny bil) vil ofte/i mange tilfeller være høyere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #4 Del Skrevet 23. august 2018 "Lønner seg" økonomisk sett? Det mest "lønnsomme" er vel å kjøpe bruktbil og la andre ta det enorme verditapet du har de første årene. Ellers er jeg enig med de andre her. Mange moderne biler er nesten utrolig pålitelige og varer lenge. Jeg kjøper biler som er ca 10-12 år gamle, pruter de ned til rundt 50000, kjører de i fem år eller til for mye går i stykker, og selger så til 5-15000. På den måten har jeg oppnådd reelle kilometerpriser på 2,50 til 4 kr. En ny bil vil koste deg 7-9kr/km, men dette faller etter hvert (f.eks. 15000km i året, 45000kr verditap i året = 3kr/km før du kjørt én meter). Anonymkode: 9526a...ba7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannisinbestealder Skrevet 24. august 2018 #5 Del Skrevet 24. august 2018 Økonomisk sett vil det lønne seg å selge den nye bilen umiddelbart og kjøpe en veldig billig gammel bil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #6 Del Skrevet 24. august 2018 På 23.8.2018 den 1.46, AnonymBruker skrev: Hvis man kjøper en helt ny bil, hvor lenge er det ideelt å ha den? Anonymkode: 2a5c7...6ae Helt til du selger den. Mange faktorer spiller inn, oppgi mer info. Anonymkode: 934ca...7e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 24. august 2018 #7 Del Skrevet 24. august 2018 Et firma jeg kjenner til som har en større bilflåte de eier selv opererer med 7 års eiertid. Da får de brukbar pris på bilene og selger før det begynner å rase inn med uventede utgifter. Varierer noe etter biltype og bruk selvfølgelig. Ellers varer en eiers biler svært ofte utrolig lenge. Hvis du kan vise deg i en 15 år gammel bil kan det være et svært godt regnestykke å kjøre bilen helt ned. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 24. august 2018 #8 Del Skrevet 24. august 2018 3 timer siden, spinner skrev: Et firma jeg kjenner til som har en større bilflåte de eier selv opererer med 7 års eiertid. Da får de brukbar pris på bilene og selger før det begynner å rase inn med uventede utgifter. Varierer noe etter biltype og bruk selvfølgelig. Ellers varer en eiers biler svært ofte utrolig lenge. Hvis du kan vise deg i en 15 år gammel bil kan det være et svært godt regnestykke å kjøre bilen helt ned. Veldig stor forskjell på hva som lønner seg for et firma og privatpersoner da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #9 Del Skrevet 24. august 2018 På 23.8.2018 den 1.46, AnonymBruker skrev: Hvis man kjøper en helt ny bil, hvor lenge er det ideelt å ha den? Anonymkode: 2a5c7...6ae Til den er helt oppbrukt og du leverer den i til opphogging. Anonymkode: dfac6...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #10 Del Skrevet 24. august 2018 På 23.08.2018 den 15.47, AnonymBruker skrev: "Lønner seg" økonomisk sett? Det mest "lønnsomme" er vel å kjøpe bruktbil og la andre ta det enorme verditapet du har de første årene. Ellers er jeg enig med de andre her. Mange moderne biler er nesten utrolig pålitelige og varer lenge. Jeg kjøper biler som er ca 10-12 år gamle, pruter de ned til rundt 50000, kjører de i fem år eller til for mye går i stykker, og selger så til 5-15000. På den måten har jeg oppnådd reelle kilometerpriser på 2,50 til 4 kr. En ny bil vil koste deg 7-9kr/km, men dette faller etter hvert (f.eks. 15000km i året, 45000kr verditap i året = 3kr/km før du kjørt én meter). Anonymkode: 9526a...ba7 Bruktbil er ikke dumt. Problemet er at om alle skulle hatt det, ville lageret fort blitt tomt. Det er en forutsetning at noen også kjøper nybil i ny og ne, for at andre skal kunne kjøpe brukt. Anonymkode: 2a5c7...6ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #11 Del Skrevet 24. august 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruktbil er ikke dumt. Problemet er at om alle skulle hatt det, ville lageret fort blitt tomt. Det er en forutsetning at noen også kjøper nybil i ny og ne, for at andre skal kunne kjøpe brukt. Anonymkode: 2a5c7...6ae Ja, det har du helt rett i. Og om alle nordmenn kjøper Kesam i dag, er butikkene tomme for Kesam i morgen. Men er det relevant her? Neh... Anonymkode: 9526a...ba7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #12 Del Skrevet 25. august 2018 På 23.8.2018 den 15.47, AnonymBruker skrev: Jeg kjøper biler som er ca 10-12 år gamle, pruter de ned til rundt 50000, Anonymkode: 9526a...ba7 hva slags 12 år gamle biler er verdt 50000? Premium vrak? Anonymkode: faa8d...ce1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #13 Del Skrevet 25. august 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: hva slags 12 år gamle biler er verdt 50000? Premium vrak? Anonymkode: faa8d...ce1 Min siste var en Honda sjuseter lagt ut på FINN for 75000kr. Fikk den for 50 og har'n ennå, 5 år senere. Prisen på FINN er i beste fall veiledende. Anonymkode: 9526a...ba7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #14 Del Skrevet 25. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: hva slags 12 år gamle biler er verdt 50000? Premium vrak? Anonymkode: faa8d...ce1 Vi kjøpte en ti år gammel godt vedlikeholdt Golf for ca 65 000 kr. Har den nå sju år senere, og den ruller og går. Har kun hatt små vedlikholdsutgifter. Det starter alltid, og er svært pålitelig. Vi har spart store summer på å kjøpe brukt, og neste bil blir også en bruktbil. Anonymkode: 62283...c8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #15 Del Skrevet 25. august 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruktbil er ikke dumt. Problemet er at om alle skulle hatt det, ville lageret fort blitt tomt. Det er en forutsetning at noen også kjøper nybil i ny og ne, for at andre skal kunne kjøpe brukt. Anonymkode: 2a5c7...6ae Nei det er ikke et problem siden "alle" aldri kun skal ha bruktbil. Du lager problem som ikke eksisterer. Anonymkode: 7b899...894 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #16 Del Skrevet 25. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke et problem siden "alle" aldri kun skal ha bruktbil. Du lager problem som ikke eksisterer. Anonymkode: 7b899...894 Tror du misforsto hva jeg skrev. Anonymkode: 2a5c7...6ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hutula1 Skrevet 26. august 2018 #17 Del Skrevet 26. august 2018 Det lønner seg aldri å ha en ny bil. Om det skal lønne seg, så må salgsprisen når du selger den videre, være høyere enn når du kjøpte den. Det er særdeles vanskelig, når nybilprisen dropper ca. 30% i det øyeblikket du tar den hjem fra butikken første gangen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMW 5-serie 535D Skrevet 26. august 2018 #18 Del Skrevet 26. august 2018 Når dieselbiler ikke lenger blir produsert kommer jeg til å hvertfall kjøpe 2 nye dieselbiler av de siste som blir produsert for å kunne kjøre diesel resten av livet. Diesel blir det dessuten aldri slutt på, for det må gravemaskiner og andre maskiner gå på. Så de bilene kommer jeg til å beholde helt til jeg havner i grava Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #19 Del Skrevet 27. august 2018 Elektriske gravemaskiner kommer for fullt nå. En av fordelene er at miljøeffekten av gravingen blir bedre og følsomme naturområder blir mindre skadet:-) Diesel er dødsdømt. http://www.bygg.no/article/1341086 Anonymkode: faa8d...ce1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #20 Del Skrevet 30. august 2018 Dette er det skrevet om mye i ulike finansaviser. Som regel er det ett fett om du kjøper brukt eller ny med forutsetning at du beholder bilen i 4-5 år. Det er en myte at det lønner seg å kjøre rundt i gamle rustholker fordi da er mesteparten av verditapet tatt. Men da er det klart at hvordan man finansierer kjøpet har mye å si. Forbrukslån på 500 000 for å kjøpe ny bil blir en ganske dyr bil. Anonymkode: 42974...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå