Gå til innhold

McDonalds ost - Pasteurisert??

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer til å få et slitsomt svangerskap.. forøvrig rart at to forskjellige brukere svarer som TS. 

Anonymkode: 472ad...b87

Ikke rarere enn at jeg har svart fra mobilen og iPaden hvor samboers konto er logget inn. Jeg lever godt med mitt slitsomhet så lenge osten jeg får i meg er pasteurisert. Får se hva McDonalds Norge sier i morgen!

Anonymkode: 34093...dd9

• Liker 1
Skrevet

Mtp innhold generelt i mat fra Mac Donalds ville jeg ikke gitt det til kroppen min når jeg ikke er gravid heller. Huff, Ikke bra for kroppen. 

Anonymkode: 2f410...da2

• Liker 6
Skrevet

Bør være mer bekymret over kostholdet enn om osten er pasteurisert eller ikke...

Anonymkode: b811b...86d

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rarere enn at jeg har svart fra mobilen og iPaden hvor samboers konto er logget inn. Jeg lever godt med mitt slitsomhet så lenge osten jeg får i meg er pasteurisert. Får se hva McDonalds Norge sier i morgen!

Det er ikke akkurat noe å stresse med, iom at osten allerede er spist. 

Anonymkode: 472ad...b87

• Liker 1
Skrevet

Emmentaler er en fast ost. Faste oster regnes som tryggere enn myke, også om de er upasteuriserte, da listeria har dårlige vekstvilkår i faste oster. https://www.side2.no/helse/disse-ostene-kan-du-trygt-spise-nar-du-er-gravid-4533598

Her er emmentaler spesifikt nevnt som et trygt alternativ: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/hvilke_oster_kan_gravide_eldre_og_personer_med_nedsatt_imunforsvar_spise

Du kommer til å få noen krevende måneder fremover, med mindre du virkelig setter deg inn i kostholdsråd for gravide på en skikkelig måte. 

Anonymkode: 6e639...d13

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bør være mer bekymret over kostholdet enn om osten er pasteurisert eller ikke...

Anonymkode: b811b...86d

Mye man bør her i livet, men om du ikke har noe å bidra med i debatten bør du lukke igjen brødsaksa og bla videre. Jeg vet utmerket godt at McDonalds ikke er helsekost, men hadde fått i meg lite kalorier i stad og trengte mat raskt!!!

• Liker 1
Skrevet

Emmentaler er en fast ost. Faste oster regnes som tryggere enn myke, også om de er upasteuriserte, da listeria har dårlige vekstvilkår i faste oster. https://www.side2.no/helse/disse-ostene-kan-du-trygt-spise-nar-du-er-gravid-4533598

Her er emmentaler spesifikt nevnt som et trygt alternativ: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/hvilke_oster_kan_gravide_eldre_og_personer_med_nedsatt_imunforsvar_spise

Du kommer til å få noen krevende måneder fremover, med mindre du virkelig setter deg inn i kostholdsråd for gravide på en skikkelig måte. 

Jeg har barn fra før av, men har også opplevd å miste. Vil være på den sikre siden og unngå Listeriose, som kan føre til dødfødsel eller spontanabort. Men nå har jeg allerede tabbet meg ut.

Anonymkode: 90e42...a60

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har barn fra før av, men har også opplevd å miste. Vil være på den sikre siden og unngå Listeriose, som kan føre til dødfødsel eller spontanabort. Men nå har jeg allerede tabbet meg ut.

Nei, det har du ikke. Du har spist en ost som regnes som trygg for gravide!

• Liker 12
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du ønsker å oppnå med å jage etter svar fra McDonald’s. Du kan jo ikke gå tilbake i tid å gjøre noe annerledes. Du bør roe deg helt ned og høre på de som sier at det er helt greit. 

Anonymkode: b2d92...ca1

• Liker 7
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hva du ønsker å oppnå med å jage etter svar fra McDonald’s. Du kan jo ikke gå tilbake i tid å gjøre noe annerledes. Du bør roe deg helt ned og høre på de som sier at det er helt greit. 

Anonymkode: b2d92...ca1

Tror ikke det er noe problem for McDonalds å svare på dette. En bekreftelse fra disse på at osten er upasteurisert vil gi meg ro i sjelen. Dette gjelder en spesiell type mctasty ost og ikke de andre ostene på MC donalds. Ingen her i tråden jobber på McDonalds eller kan bekrefte noe. Kun antagelser.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er den. Ikke begymre deg med mindre du spiser parmesan og noen andre sterke oster.

Anonymkode: 6d583...4dc

Hallo? Parmesan er den tryggeste osten du kan spise. Ekte parmesan, vel og merke. 

Den er ikke pasteurisert, nei. Men lagringstiden gjør at det er 100% umulig at osten kan gi listeria og lignende. I Italia anbefales gravide å innta ekstra mye parmiggiano reggiano (altså det vi kaller parmesan). Og ikke kom og fortell meg at det er fordi de har et annet "toleransenivå". Det er fordi den lange lagringen gjør det umulig for farlige bakterier. 

Altså: På grunn av den lange lagringen, og at den langtfra er en fersk ost - er ekte "parmesan" noe av det tryggeste du kan spise. Men styr unna kopiene. 

Anonymkode: f244a...d02

• Liker 6
Skrevet

Hallo? Parmesan er den tryggeste osten du kan spise. Ekte parmesan, vel og merke. 

Den er ikke pasteurisert, nei. Men lagringstiden gjør at det er 100% umulig at osten kan gi listeria og lignende. I Italia anbefales gravide å innta ekstra mye parmiggiano reggiano (altså det vi kaller parmesan). Og ikke kom og fortell meg at det er fordi de har et annet "toleransenivå". Det er fordi den lange lagringen gjør det umulig for farlige bakterier. 

Altså: På grunn av den lange lagringen, og at den langtfra er en fersk ost - er ekte "parmesan" noe av det tryggeste du kan spise. Men styr unna kopiene. 

Parmesan og parmesankopier er trygt å spise uansett i svangerskapet da det er en fast ost. Faste oster er trygge å spise uansett om de er pasteurisert eller ikke. 

Anonymkode: 17cf0...575

• Liker 5
Skrevet

Ungen blir dårlig i matte. Garantert.

Anonymkode: 9f278...458

• Liker 5
Skrevet

Ungen blir dårlig i matte. Garantert.

Kan du utdype ???

Skrevet

Den gule osten er cheddar, og den hvite(big tasty) er emmentaler) 

ingen av de er farlige for gravide, det er en av de reneste ostetypene jeg har sett. Det ville vært advart om du kom gravid på McDonalds og noe ikke hadde vært bra. Det er 100% trygt å spise alt på McDonalds om du er gravid. 

Folk som jobber på McDonald’s og er gravide, spiser lunsj der uten å tenke over det, jobbet med minst 10stk i løpet Av «karrieren» som har vært gravid, jobbet og spist helt vanlig der 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Parmesan og parmesankopier er trygt å spise uansett i svangerskapet da det er en fast ost. Faste oster er trygge å spise uansett om de er pasteurisert eller ikke. 

Anonymkode: 17cf0...575

Likevel er det en slags innbarka sannhet her i Norge at man skal styre unna upasteuriserte oster. 

Gravide: Styr unna ferske oster. Pasteuriserte eller ikke.

Om osten er pasteurisert eller ikke betyr ingenting dersom osten er vellagret. En parmesan (parmiggiano reggiano er lagret i minst 12 måneder, de beste har 36+ måneder), og er ikke farlig. Den inneholder dessuten mer kalsium enn de fleste andre oster, og kan trygt anbefales til gravide som er opptatt av helsen til fosteret og seg selv. 

• Liker 2
Skrevet

Kjære deg. Osten på McD er så gjennomprossessert at det umulig kan være noe som helst annet enn tilsetningsstoffer og salt i den... det er mye annet på McD jeg ville vært mye mer redd for å få i meg enn osten, for å si det sånn... 🙄

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype ???

Kjent sak. Spise ost på mækkærn. Bruk av neglelakk. Bo i byen. Ta på bilen når den er nylakkert. Sykle over fartsdumper. Gjorde alt , moren min. Og jeg er dårlig i matte. Men får bare leve med det. 

• Liker 3
Skrevet

Sjansen for å få i seg disse bakteriene i Norge er relativt små... 

All mat inkl ost, salat, brød osv er 100% behandlet før den treffer munnen din. Du trenger IKKE å bekymre deg. Alvorlig talt...

Det finnes gravide mennesker som drikker bensin, slapp av.

Anonymkode: fe4c9...a40

Skrevet

Kjent sak. Spise ost på mækkærn. Bruk av neglelakk. Bo i byen. Ta på bilen når den er nylakkert. Sykle over fartsdumper. Gjorde alt , moren min. Og jeg er dårlig i matte. Men får bare leve med det. 

Usaklig. Hvis osten er upasteuristert og i verste fall inneholder Listeria. (Noe man kan bli smittet av uten å få symptomer) så kan dette føre til dødfødsel eller abort, men selvsagt; det å være dårlig i matte er jo verre.... Kunne ønske noen kunne bekrefte med et JA eller NEI om denne er pasteurisert eller ikke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...