Yuumi Skrevet 22. august 2018 #1 Del Skrevet 22. august 2018 Hei! Jeg har veldig lite strikke-erfaring, men jeg har veldig lyst å strikke en genser!! Det eneste jeg kan er rett strikk med to pinner (ett skjerf i en farge f.eks.) Har dere noen anbefalninger på hva jeg bør begynne med for å etterhvert (fortest mulig kanskje?) kan begynne å strikke en genser? Tror det er lurt at jeg prøver meg på en oppskrift, da jeg aldri har gjort det før. Så kanskje noen har en enkel oppskrift som kanskje kan utfordre min rette strikking litt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Absol Skrevet 22. august 2018 #2 Del Skrevet 22. august 2018 Se i klompelompe bøkene? De oppskriftene er ganske enkle. Skappelen genseren er vel den enkleste av dem alle, og Line Langmo er ikke rakettvitenskap det heller 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #3 Del Skrevet 22. august 2018 Ville kanskje prøvd meg på noen mindre ting først slik at du får øvd deg uten at prosjektet blir for mye å gape over. Votter eller sokker feks Strikk også gjerne en lang remse hvor du øver deg på forskjellige masker. Anonymkode: 62851...6a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 22. august 2018 #4 Del Skrevet 22. august 2018 Sjekk ut dette eventet.. Det er virkelig bra og innholdsrikt. Skal selv være med på noen av workshoppene i år. Her kommer folk i alle aldre og fra alle landsdeler https://strikkogdrikk.org/strikkehelg-2018/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #5 Del Skrevet 22. august 2018 Lillesøster, som knapt nok har strikket en gryteklut før i sitt liv, gikk rett på mariusgenser med rundfelling og klarte det uten problemer. Les oppskriften nøye, og finn noen å spørre når du står fast. Anonymkode: 4559a...52d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kruset Skrevet 23. august 2018 #6 Del Skrevet 23. august 2018 Jeg begynte å strikke sokker rett og slett for å lære å lese mønster. Fram til da hadde jeg aldri strikket annet enn rett fram og tilbake, og aldri noen større prosjekter, men jeg kunne strikke rett og vrangt. Mens jeg holdt på hadde jeg riktignok en del hjelp i min strikkekyndige mor, men det gikk ganske raskt å lære. Etter det gikk jeg løs på min første kofte, der jeg har gjort hele jobben selv, fra å legge opp til montering. Riktignok måtte jeg i begynnelsen ha hjelp til hvordan jeg skulle øke maskeantallet. Jeg hadde også litt hjelp når jeg skulle sette av masker til ermene, begynne å strikke ermene, og litt oppsyn til monteringen, men mye kunne jeg klart selv. Støtter den over her som sier at Klompelompe har enkle og greie oppskrifter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #7 Del Skrevet 23. august 2018 Skaff deg en oppskrift, riktig garn og en rundpinne. Les oppskriften steg for steg (men ikke få panikk om du ikke forstår hele med en gang!) forståelsen for oppskriften blir til mens man går. Det som er viktig er å holde orden på maskeantallet (tell med jevne mellomrom) og om du strikker et mønster så pass på at du begynner på mønsteret feks under en arm. Dersom du står fast er det mange videoer på youtube som kan hjelpe deg, jeg har strikket siden jeg var 12, dvs i 20 år, og jeg må fortsatt søke opp videoer fra tid til annen. Lykke til! Anonymkode: b7d17...782 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pikeliten Skrevet 23. august 2018 #8 Del Skrevet 23. august 2018 Jeg ville gått for en liten genser (baby/barn), feks klompelompe som er foreslått over her. Da blir man ferdig med prosjektet og blir motivert for mer og større strikking Dersom du skal strikke til deg selv, ville jeg også begynt med Skappel-genseren eller Line Langmo-genser (gjerne strikket ensfarget). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cocosa Skrevet 23. august 2018 #9 Del Skrevet 23. august 2018 15 timer siden, Skjotta skrev: Se i klompelompe bøkene? De oppskriftene er ganske enkle. Skappelen genseren er vel den enkleste av dem alle, og Line Langmo er ikke rakettvitenskap det heller 😉 Helt uenig. Jeg har strikket MYE. Greit at oppskriftene i seg selv er enkle, men forfatterne av Klompelompe-bøkene kunne tatt seg et lite kurs i å skrive oppskrifter man forstår. Forøvrig enig i at en Skappel-genser kan være lurt å starte med. Tykt garn og tykke pinner så går det fort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Absol Skrevet 24. august 2018 #10 Del Skrevet 24. august 2018 23 timer siden, Cocosa skrev: Helt uenig. Jeg har strikket MYE. Greit at oppskriftene i seg selv er enkle, men forfatterne av Klompelompe-bøkene kunne tatt seg et lite kurs i å skrive oppskrifter man forstår. Forøvrig enig i at en Skappel-genser kan være lurt å starte med. Tykt garn og tykke pinner så går det fort! De senere utgavene av bøkene har blitt redigert ganske heftig 😊 jeg hadde en tidlig utgave først og dro meg i håret til stadighet, men så kjøpte min søster samme boka og den var mye bedre . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå