Gå til innhold

Vet ikke hvordan jeg skal starte, men er frustrert over meg selv og alt det idiotkjøpet jeg kjøper. Har kjempe mye gjeld, vurderer å ringe l


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg nemlig slik at jeg har et vanvittig overforbruk, har mistet totalt kontrollen over meg og mine penger, jeg har lån herfra og opp til planeten Pluto. Sannsynligvis klarer jeg aldri å betale ned alt sammen, da må jeg i såfall vinne 500 millioner i superlotto, men er redd jeg da hadde brukt de opp før jeg tok meg av gjelden og da er fucked enda mer enn jeg tross alt er i dag. Akkuratt hvor mye gjeld jeg har vet jeg ikke, men er nok flere millioner. 

Vet ikke helt hva jeg vil med denne posten, men må på en måte få ut litt frustrasjon og irritasjon på meg selv hvor dum jeg kan og kunne være. Det verste av alt er at jeg sitter på bar bakke og havner snart på gata pga jeg ikke har betalt husleie på evigheter, har en gammel skraphaug av en bil uten noen verdi, ikke har jeg noen dyre ting i leiligheten, alt er bare blitt borte i litt fest og dyre ferieturer jorden rundt. Har ikke jobb for øyeblikket så har null inntekt men får regninger på 40-50 tusen av det jeg har fått med meg og åpnet, sikkert mye jeg også har oversett eller ikke åpnet.

Vær så snill å ikke skriv krasse svar av hvor hjernedød og idiot jeg er, vet det meget godt selv.

Anonymkode: 5959c...8f2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da tar du kontakt med nav. Si rett ut at du har mistet kontroll over økonomien, er arbeidsledig og trenger hjelp. 

Skaff deg oversikt over gjelden. Be om gjeldssanering. 

Anonymkode: 0a85a...330

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Bipolar lidelse?

Du må begynne et sted. Skaff deg jobb. Jobb natt og dag. Kan ikke være kresen. Selg bilen, begynn å gå eller ta buss. Ring banken og kreditorer å få til en ordning. Forstår meg ikke på de som får rusmani av shopping. Fylle huset opp med døde ting. Viktigere med husleie, mat og strøm. 

Anonymkode: 7b798...f4b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da tar du kontakt med nav. Si rett ut at du har mistet kontroll over økonomien, er arbeidsledig og trenger hjelp. 

Skaff deg oversikt over gjelden. Be om gjeldssanering. 

Anonymkode: 0a85a...330

Nei vet du hva. Gjeldssanering du. Kan alle bare leve uten evne da og sende regningen til nav!? Nei de får jaggu betale tilbake selv.

Anonymkode: 7b798...f4b

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke kunne hjelpe deg selv dersom du ikke vet hvor stort problemet er. Åpne alle regningene og lag en liste hvor du skriver alt du skylder. Selg/vrak bilen og få et par tusenlapper (selv om du til og med må gi den bort så vil det lønne seg for deg). Flytt til et billig bokollektiv, og der vil du i tillegg til å spare mye penger, begynne å få innblikk i hvordan andre bruker pengene sine, og forhåpentligvis så vil du lære av de.

Det er et selvfølge at du ikke vil klare å betjene utgiftene uten en jobb, så du må fra og med i dag starte jobbsøkingen

Anonymkode: 7dcc0...0d5

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be om å få økonomisk verge.

Anonymkode: baa68...22b

Ps. Dette er ikke noe som du må ha livet ut, men det kan være veldig lurt å ha det i en periode.

Anonymkode: baa68...22b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du kontakt med nav. Si rett ut at du har mistet kontroll over økonomien, er arbeidsledig og trenger hjelp. 

Skaff deg oversikt over gjelden. Be om gjeldssanering. 

Anonymkode: 0a85a...330

Kan jeg få gjeldssanering for det? Hvor lenge må jeg ha det før det muligens blir slettet?

Anonymkode: 5959c...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff. Bipolar lidelse?

Du må begynne et sted. Skaff deg jobb. Jobb natt og dag. Kan ikke være kresen. Selg bilen, begynn å gå eller ta buss. Ring banken og kreditorer å få til en ordning. Forstår meg ikke på de som får rusmani av shopping. Fylle huset opp med døde ting. Viktigere med husleie, mat og strøm. 

Anonymkode: 7b798...f4b

Nei ikke bipolar eller noe, bare rett og slett dum. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be om å få økonomisk verge.

Anonymkode: baa68...22b

Det har nok ingen ting for seg nå som jeg ikke har noen inntekt eller null penger

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke kunne hjelpe deg selv dersom du ikke vet hvor stort problemet er. Åpne alle regningene og lag en liste hvor du skriver alt du skylder. Selg/vrak bilen og få et par tusenlapper (selv om du til og med må gi den bort så vil det lønne seg for deg). Flytt til et billig bokollektiv, og der vil du i tillegg til å spare mye penger, begynne å få innblikk i hvordan andre bruker pengene sine, og forhåpentligvis så vil du lære av de.

Det er et selvfølge at du ikke vil klare å betjene utgiftene uten en jobb, så du må fra og med i dag starte jobbsøkingen

Anonymkode: 7dcc0...0d5

Bilen har jo nytteverdi selv om den ikke er verdt noe i penger og øre. Buss blir dyrere i lengden

Anonymkode: 5959c...8f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Det har nok ingen ting for seg nå som jeg ikke har noen inntekt eller null penger

Bilen har jo nytteverdi selv om den ikke er verdt noe i penger og øre. Buss blir dyrere i lengden

Anonymkode: 5959c...8f2

Ingen inntekt? Da kontakter du NAV. Og selg bilen.

Anonymkode: baa68...22b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen inntekt? Da kontakter du NAV. Og selg bilen.

Anonymkode: baa68...22b

Nav skal ikke betale for andres idioti 

Endret av BMW 5-serie 535D
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV hjelper ikke til med økonomisk rådgivning/ hjelp med gjeld om man ikke har noen inntekt. Må jo ha inntekt for å betjene gjeld.

Anonymkode: a5f74...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper da (over)forbruket har vært verdt det, i opplevelser :nordvesta:

Anonymkode: 307dc...c22

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du kontakt med nav. Si rett ut at du har mistet kontroll over økonomien, er arbeidsledig og trenger hjelp. 

Skaff deg oversikt over gjelden. Be om gjeldssanering. 

Anonymkode: 0a85a...330

Et av vilkårene for å få nettopp gjeldssanering, er at det ikke skal virke støtende på andre at en person får det. Og festingen, reisingen og livet levd i sus og dus i årevis skal kunne strykes med et pennestrøk tror jeg neppe hun/han får innvilget. Det høres dessuten ut som mye kan være fersk gjeld.

Endret av Million
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du kontakt med nav. Si rett ut at du har mistet kontroll over økonomien, er arbeidsledig og trenger hjelp. 

Skaff deg oversikt over gjelden. Be om gjeldssanering. 

Anonymkode: 0a85a...330

Du kan selvfølgelig ta kontakt med gjeldsrådgiver i NAV, men det har dessverre ingen hensikt siden du er arbeidsledig. Dette da du har ingen som helst kapital, og da får du ganske enkelt ingen avtale med kreditorene. Det er jo dette en eventuelt gjeldsrådgiver kan hjelpe deg med, altså å kontakte kreditorer for en avtale. NAV betaler jo ikke regninger på mange tusen for folk!! Blir skremt over hvor enkelt folk tror det er. 

Ta kontakt med Namsmannen. Dersom det er gammel gjeld (gjeld som er mer enn 1 år gammel) har du en god sjanse for å få gjeldsanering. 

Hilsen NAV-ansatt (som blir skremt over hvor mye gjeldsproblematikk unge brukere utsetter seg selv for).

Anonymkode: b0083...caa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du få hjelp, så må du først begynne med å åpne brev å få oversikt. 
Du kan få gjeldsrådgivning fra NAV. Ting du bør ha klart da er: 

  • utskrift av siste fastsetting (tidligere ligning)
  • saldo på alle konti
  • kopi av husleie- eller fremleiekontrakt for dokumentasjon av boutgifter
  • lønnsinntekter og trygdeytelser de siste 3 månedene
  • dokumentasjon på eventuell bostøtte
  • opplysninger om lån, kredittgjeld osv.
  • kvittering for betalt husleie og strøm
  • utgifter til lege, fysioterapi, kiropraktor og tannlege
  • utgifter til barnehage, SFO eller annen barnepass
  • utgifter til forsikring
  • opplysninger om innskudd i spareordninger

Har du ikke jobb, så kan du få sosialhjelp. 
Men jo nyere gjelden er, jo verre er det få istand avtaler. 

Det er også mulig få gjeldsordning, denne er du isåfall under i 5 år. Men her kommer det også an på hvor gammel gjelden er, og hvilken vilje du selv viser for å få løst dine problemer. 
Så det du må starte med er å prøve få oversikt så godt du kan, kontakte nav, ikke ta opp ny gjeld, og vise vilje til å ønske løse situasjonen. 

Anonymkode: 9a0db...236

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv også å få solgt noe av det du har kjøpt, og bruk pengene til å betale deler av gjelden.

Anonymkode: baa68...22b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt tullete å fremstille det slik at alle med økonomiske problemer får hjelp bare man tar kontakt med NAV. Slik er overhodet ikke realiteten, og det er en grunn til at noen velger å utlevere seg selv på TV for å få ryddet opp i økonomien sin. 

Anonymkode: 2d77a...917

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...