Gå til innhold

blir spurt om å reise på tur med bekjent, men jeg vil ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir jevnlig spurt av en bekjent, på en måte venner men ikke så nære, å reise på ferier sammen. Både lengre og kortere som weekendturer. Vi har det hyggelig sammen her "hjemme". Men vi er også ganske ulik på en del områder. Jeg ønsker i tillegg å heller prioritere ferieturer med familie og nærmeste venner framfor en som ikke er like nær. Det koster jo også penger å reise, stort sett reiser jeg med samboeren min 1-2 uker på sommeren og en weekendtur i året. Da gjerne med familie eller felles vennepar. 
Når jeg blir spurt av denne bekjente eller hun "hinter" om reiser sammen så sliter jeg med å svare. Noen ganger har jeg svar, som i at vi allerede har bestilt tur, ikke har planer om å reise, ikke har råd (men kan ikke si det hele tiden, for vi kjenner hverandre såpass at hun vet jeg kunne hatt råd om jeg ønsket og satt av litt), ikke har fri samtidig e.l. Men noen som har tips til svar for å unngå "mas" om reiser? Det er jo bedre at hun spør andre enn å "jobbe" med å få meg med når jeg ikke har så lyst. Jeg vil ikke være frekk eller for direkte heller. Det kan jo oppfattes negativt hvis jeg sier rett ut at jeg ønsker å prioritere reiser med familie eller NÆRMERE venner. Hva tenker dere?

Anonymkode: 18249...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står i samme situasjon nå, og har ikke greid å kvinne meg opp til å si fra. Hos meg ønsker vedkommende at jeg skal bli en del av en allerede etablert vennegjeng som møtes MYE. 

Men, i hodet mitt har jeg laget en tale om at jeg rett og slett er i en hektisk livsfase, og at det er viktig å være der for de jeg allerede har i livet mitt, og det derfor "dessverre" ikke er nok ressurser til å legge så voldsomt mye i denne nye relasjonen.

Det er jo en veldig vissvass-måte å bli kvitt noen på, men jeg greier ikke å være mer ærlig, for jeg vil jo ikke såre vedkommende. 

Jeg tror man bare må si det neste gang det kommer opp, og kanskje heller legge til godviljen i en stund etterpå for å markere at du likevel ønsker en relasjon - du ønsker bare ikke denne tidkrevende reisingen med akkurat han/henne.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal la dette bli ditt problem, for det er jo hun som ikke tar et hint her. Det er ikke normalt å spørre flere ganger når man har fått nei tidligere. Synes bare du trenger å si "neste ferie har jeg planlagt å reise sammen med en venninne/samboeren min". Du har da ingen forpliktelsen overfor denne bekjente.

Anonymkode: 6cd74...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke peke videre på en tredje venninne hun kan spørre istedet? F.eks, "vet du, jeg har så mange ting på planen fremover, men kan du ikke høre med Nina? Hun tror jeg virkelig hadde likt en sånn tur. Det syns jeg du skal gjøre. Hør med Nina, du." 

Anonymkode: aed0b...6ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...