Gå til innhold

Hvordan si nei til besøk av mamma på en hyggelig måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

MAmma bor langt unna, 5 timer med bil, og hun var nettop på besøk. På grunn av jobben hennes har hun nå en periode med mye fri, og har ikke så mye å finne på sikkert. Hun og pappa bor på en gård på en plass som ikke et veldig befolket og det går lenge mellom hvert bybesøk for deres del, slik at hun syns vel det er ekstra gøy å komme hit da. Vi bor litt utenfor en liten/medium stor by. 

Nå er det snart 1 uke siden hun dro, og begynner nå å planlegge besøk hos oss. Igjen.. hun spurte kjapt sist hun var her om hun kunne komme igjen om et par uker og jeg ble litt paff så jeg sa okei til det sånn i farten. Nå angrer jeg. Har nettop fått fred i huset så skal hun komme hit igjen... vet ikke om jeg orker. Hvordan si fra uten å såre? Samboer blir sikkert ikke akkurat overlykkelig over å ha henne her igjen heller.. hva gjør jeg/sier jeg? Vil helst vente en mnd eller to før hun kommer igjen:/ 

Anonymkode: e9032...090

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke planlegg for mye da det kun er foreldrene og ikke en fest. La det gå på normalen slik du lever

• Liker 3
Gjest BearMama
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MAmma bor langt unna, 5 timer med bil, og hun var nettop på besøk. På grunn av jobben hennes har hun nå en periode med mye fri, og har ikke så mye å finne på sikkert. Hun og pappa bor på en gård på en plass som ikke et veldig befolket og det går lenge mellom hvert bybesøk for deres del, slik at hun syns vel det er ekstra gøy å komme hit da. Vi bor litt utenfor en liten/medium stor by. 

Nå er det snart 1 uke siden hun dro, og begynner nå å planlegge besøk hos oss. Igjen.. hun spurte kjapt sist hun var her om hun kunne komme igjen om et par uker og jeg ble litt paff så jeg sa okei til det sånn i farten. Nå angrer jeg. Har nettop fått fred i huset så skal hun komme hit igjen... vet ikke om jeg orker. Hvordan si fra uten å såre? Samboer blir sikkert ikke akkurat overlykkelig over å ha henne her igjen heller.. hva gjør jeg/sier jeg? Vil helst vente en mnd eller to før hun kommer igjen:/ 

Si at du var litt rask med å svare, men at det ikke passer helt nå pga en travel hverdag.

Skrevet

Si det som det er ... OG foreslå nytt tidspunkt SAMTIDIG.

Anonymkode: 2a8e5...ed8

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Ikke planlegg for mye da det kun er foreldrene og ikke en fest. La det gå på normalen slik du lever

Bruker aldri planlegge. Jeg går på jobb som vanlig og barna på skole osv, alt er hverdagslig. Men det er så slitsomt uansett

Skrevet

Jeg ville bare ringt og sagt "du, går det greit om vi utsetter det besøket til da eller da? Jeg har så lite overskudd for tiden og det er mye som skjer på jobb/skole, så det passer i grunn bedre". :) 

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet

Du har spysyke og så smitter du samboeren din

Skrevet

En dag er hun borte for godt og da vil du savne besøkene...

Anonymkode: d32f1...88a

• Liker 15
Gjest theTitanic
Skrevet

Ingen vil komme til smittsomt hus 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En dag er hun borte for godt og da vil du savne besøkene...

Anonymkode: d32f1...88a

Tenkte det same

Anonymkode: 493d5...7db

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenkte det same

Anonymkode: 493d5...7db

Det stemmer kanskje, men det må være lov å ønske seg litt alenetid med familien i en hektisk hverdag. Støtter forslaget om å komme med forslag til nytt tidspunkt for besøk samtidig som du sier det ikke passer akkurat nå. 

Anonymkode: d6acf...c40

• Liker 3
Skrevet

Har det slått deg at hun kanskje vil tilbringe tid med dattera og barnebarna sine før det er for sent? Så lenge livet går sin vante gang, så burde det virkelig ikke være noe problem!

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke helt. Hvis hun foreslår et besøk flere uker frem i tid så kan vel ikke det regnes som «hyppig besøk», eller at du trenger litt «rolig familietid» om flere uker..

• Liker 2
Skrevet

Nå ble jeg faktisk nesten litt lei meg i mammahjertet mitt. 

For meg er barna mine det viktigste i livet mitt, og tanken på at de skal ønske å kun treffe meg med noen måneders mellomrom når de blir eldre gjør meg oppriktig trist. 

En dag har du ikke mammaen din i live lenger. Har du tenkt på det ?

Anonymkode: 523c8...954

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg faktisk nesten litt lei meg i mammahjertet mitt. 

For meg er barna mine det viktigste i livet mitt, og tanken på at de skal ønske å kun treffe meg med noen måneders mellomrom når de blir eldre gjør meg oppriktig trist. 

En dag har du ikke mammaen din i live lenger. Har du tenkt på det ?

Anonymkode: 523c8...954

En ting er å treffe mammaen sin . En helt annen ting er å ha mammaen boende i hjemmet sitt i lengre perioder. Altså ha mamma der 24 timer i døgnet.  Du ser vel forskjellen? 

TS skriver ikke hvordan boligen er. Men de fleste har vel ikke stående en egen "mammahybel" til bruk når mamma vil komme på besøk. 

Anonymkode: 23c60...3cb

• Liker 3
Skrevet

Om hun bor 5 timer unna med bil, så er det langt unna. Da spør jeg: Hvor lenge er hun om gangen?

En ting til: Dette skulle være kun i en periode. Og nå har hun muligheten fordi hun savner dere alle sammen, la henne få lov, men sett noen grenser likevel.

Skrevet

Mine foreldre bor ca 5 timers kjøretur fra oss. Syntes alltid det var kjekt med besøk. Siden min far jobbet i utland/på sjøen kom moren min ofte alene. Selv om det av og til var godt når de reiste hjem igjen savner jeg den tiden. Nå sitter moen min i rullestor og er helt avhengig av hjelp døgnet rundt. Mange år siden de har vært på besøk her. Foeldre varer ikke evig.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er å treffe mammaen sin . En helt annen ting er å ha mammaen boende i hjemmet sitt i lengre perioder. Altså ha mamma der 24 timer i døgnet.  Du ser vel forskjellen? 

TS skriver ikke hvordan boligen er. Men de fleste har vel ikke stående en egen "mammahybel" til bruk når mamma vil komme på besøk. 

Anonymkode: 23c60...3cb

Det har faktisk vi 😂 en liten hybel til svigers som de bruker når de kommer på besøk. De er her gjerne en måned i slengen på grunn av den. 

Jeg elsker det! 

Når det gjelder min egen mor så kommer hun aldri på besøk, og hun bor 25 minutter unna. Nå, etter en haug av krangler de siste par åra er det meg litt likegyldig.. Men før det var det en stor sorg at jeg ble såpass nedprioritert. Det ER altså bedre med for mye besøk enn for lite. 

Anonymkode: 1aecc...9e7

Skrevet

Har du plass til henne uten at noen må sove på gulv eller bytte soverom er jo en ide å benytte moren din som litt hjelp når hun først er der, siden hun ikke kan stille opp med henting og pass på kort varsel eller. Det må jo være greit å komme hjem til ferdig middag når hun er der, for eksempel.

Anonymkode: c5f46...612

Skrevet

Og her sitter jeg, som «tvang» samboeren min til å flytte tilbake til hjembygda da jeg ble gravid, for å bo nærmere mams... I en alder av tredve. Mammadalten i meg vokste aldri bort gitt 😅 Men skjønner fortsatt at det kan bli mye i lengden. Bodde hjemme hos foreldrene mine en liten måned mens vi pusset opp bad og soverom. Forsto da, igjen, hvorfor man flytter ut etter tenårene, hehe. Hvor lenge blir hun om gangen, når hun først er der? 

Anonymkode: 74b9e...d75

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...