Gå til innhold

Fikk ikke betalt i juni fordi jeg skulle ha ferie i juli.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier seg jo selv at om du skulle ha ferie i juli og ble trukket for dette, men hadde siste arbeidsdag før du rakk å ta ut ferien skal du selvsagt ha betalt for alt du jobbet i juni. De kan selvsagt ikke trekke deg for ferie du ikke har fått lov til å ta ut! 

Svarte du på om du har fått utbetalt feriepengene du har opparbeidet i år? Det skal du i alle fall ha. 

Og bare for å dobbeltsjekke, siden jeg fikk inntrykk av at du ikke hadde tjent opp feriepenger: Har du fått utbetalt feriepenger opptjent i fjor, da? Det er nok ikke mange kronene siden du bare jobbet noen få måneder, men du skulle likevel ha opptjent noen kroner. Og denne arbeidsgiveren høres ut til å være troende til litt av hvert. 

Anonymkode: f27ca...e59

Fikk beskjed om at feriepengene ble utbetalt i desember. 

Anonymkode: 1d96e...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva står det på lønnslippen du fikk i juni? Der er det vel spesifisert hvor mye du er trukket. Fikk du utbetalt feriepengene du tjente deg opp i fjor? 

Kunne du si nei til å ta ut full ferie utover det feriepengene ville dekket? 

Ved siste ordinære lønningsdag, fikk du utbetalt feriepengene du har opptjent i år? 

Privat eller offentlig sektor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed om at feriepengene ble utbetalt i desember. 

Anonymkode: 1d96e...20c

Fikk du de utbetalt i desember, så skal jo det stå på lønnslippen. 

Og gjorde du det, så har jo arbeidsplassen rota noe skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grønncaps skrev:

Hva står det på lønnslippen du fikk i juni? Der er det vel spesifisert hvor mye du er trukket. Fikk du utbetalt feriepengene du tjente deg opp i fjor? 

Kunne du si nei til å ta ut full ferie utover det feriepengene ville dekket? 

Ved siste ordinære lønningsdag, fikk du utbetalt feriepengene du har opptjent i år? 

Privat eller offentlig sektor?

 

Akkurat nå, Grønncaps skrev:

Fikk du de utbetalt i desember, så skal jo det stå på lønnslippen. 

Og gjorde du det, så har jo arbeidsplassen rota noe skikkelig...

Jeg skal få de i desember og det er jo en stund til. Har ikke fått noen lønnsslipp i juni. Jobbet i privat barnehage som drives av mor og datter. Siste gang jeg fikk betalt var i mai da. Så tenkte jeg jo at enten kommer pengene 20 juni eller juli. Og hittil har det ikke kommet mer. Kunne bestemme hvor mange uker jeg ønsket og sa 3 uker fra 9 juli.

Anonymkode: 1d96e...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som stilte opp så mye på jobben her. En periode i vinter var det så mye sykdom at vi ble 5 voksne på over 30 barn på de minste. Måtte legge og ta opp 21 småbarn alene i flere dager. Mange av de små våknet likt og kunne ikke gå fra vognskuret og inn selv heller. 

I tillegg har jeg har minst fravær av alle her.

Anonymkode: 1d96e...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som fikk jobb videre var enten pedagog utdannet eller menn. Så de skilte veldig på kjønn her.

Anonymkode: 1d96e...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har fagbrev så gikk en mann uten utdannelse rett i jobben videre. Jeg har fagbrev så jeg finner jo noe annet. Er bare så mye jeg har tenkt over i ettertid.

Anonymkode: 1d96e...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg skal få de i desember og det er jo en stund til. Har ikke fått noen lønnsslipp i juni. Jobbet i privat barnehage som drives av mor og datter. Siste gang jeg fikk betalt var i mai da. Så tenkte jeg jo at enten kommer pengene 20 juni eller juli. Og hittil har det ikke kommet mer. Kunne bestemme hvor mange uker jeg ønsket og sa 3 uker fra 9 juli.

Anonymkode: 1d96e...20c

De skal utbetales første ordinære lønningsdag ved fratreden jmf. ferieloven paragraf 11.3. 

Har du ikke avviklet ferie kan de heller ikke trekke deg i lønn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lønn du fikk i mai var jo timene fra april? Da egentlig burde du få lønn i juni for mai og lønn i juli for juni.  De prøver seg veldig her - da du ikke hadde jobb etter slutten av juni har du ikke mulighet å ta ferie i juli (når de var nok stengt uansett).  SÅ ja, det skylder deg mye penge her.  I tillegg ville jeg ha sagt at feriepenge skal utbetale NÅ, ikke i desember.  

Anonymkode: 99989...75f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed om at feriepengene ble utbetalt i desember. 

Anonymkode: 1d96e...20c

Når du slutter skal alle feriepenger utbetales på siste lønning. Dette står i ferieloven, § 11 (3). De har ikke rett til å holde igjen feriepengene til desember. 

Kontakt arbeidstilsynet, du, om du ikke er organisert. 

Anonymkode: f27ca...e59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ganske mange arbeidsgivere som ikke kan arbeidsrett eller ferieloven. Det gjelder å være våken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Grønncaps skrev:

Er egentlig ganske mange arbeidsgivere som ikke kan arbeidsrett eller ferieloven. Det gjelder å være våken. 

Absolutt! Jo mindre arbeidsgiver, jo viktigere er det å sette seg inn i rettighetene sine, og aller helst organisere seg. Ikke for å være vanskelig, men for å unngå å bli lurt trill rundt (med eller uten vond vilje fra arbeidsgivers side).

Anonymkode: f27ca...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ville jeg kastet meg på telefonen til fagforeningen. Dette høres skikkelig merkelig ut. Feriepenger i desember? Trekke folk for ferie de ikke har hatt? Noen er søren meg frekkere enn flatlusa. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har følgende konklusjoner etter å ha lest hele tråden, rett gjerne på det som er feil TS.

1. Første arbeidsdag 12.sep 2018

2. Oktober full lønn

3. Utbetalingsdato 20.

4. Altså får du lønn fra og med 12. til og med 11. hver utbetaling?

5. Siste lønningsdato 20.mai? Ingenting utbetalt etter?

6. Hvis pkt 4 stemmer fikk du utbetalt lønn for timer arbeidet 12.april til og med 11.mai

7. Dersom pkt 4 stemmer mangler du følgende:

a. Lønn for halve mai (12.mai til 31.mai)

b. Hele juni

c. Feriepenger opptjent i fjor (12.sept til 31.des)

d. Feriepenger opptjent i år (1.januar til siste arbeidsdag)

Anonymkode: fa1e5...7b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trakk de deg lønn i juni så skal de betale det tilbake i juli.

Anonymkode: 0cfce...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har følgende konklusjoner etter å ha lest hele tråden, rett gjerne på det som er feil TS.

1. Første arbeidsdag 12.sep 2018

2. Oktober full lønn

3. Utbetalingsdato 20.

4. Altså får du lønn fra og med 12. til og med 11. hver utbetaling?

5. Siste lønningsdato 20.mai? Ingenting utbetalt etter?

6. Hvis pkt 4 stemmer fikk du utbetalt lønn for timer arbeidet 12.april til og med 11.mai

7. Dersom pkt 4 stemmer mangler du følgende:

a. Lønn for halve mai (12.mai til 31.mai)

b. Hele juni

c. Feriepenger opptjent i fjor (12.sept til 31.des)

d. Feriepenger opptjent i år (1.januar til siste arbeidsdag)

Anonymkode: fa1e5...7b1

2017

Anonymkode: 1d96e...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...