Gå til innhold

Kjenner litt lite liv i magen


Ayesh

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg er 29+2 i dag. Det var i uke 17 jeg begynte å kjenne liv. Ble mer fra uke 20. Men siden igår har jeg ikke følt så veldig mye. Babyen sparker fortsatt men mindre enn før. Burde jeg ringe fødeavd.? Eller vente? Hva er det fødeavdelingen skal gjøre? Skal de be meg komme til sykehuset? 

😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det riktignok veldig mange år siden jeg var gravid sist, men jeg fikk beskjed om at alle endringer skullle sjekkes ut umiddelbart.

Jeg ville tatt en samtale med føden.  De vil sikkert be deg om å drikke noe kaldt og sukkerholdig (kald saft), legge deg ned, og telle antall spark.
Hvis du ikke kjenner x antall spark (husker ikke antallet) i løpet av 30  minutter, vil du bli bedt om å komme inn for en sjekk.
Da stropper de deg opp til en monitor, prøver å "vekke babyen" ved å drikke mer kald saft og dulte i magen, og monitoren viser bevegelsene.

 

Mest sannsynlig er det noe helt uskyldig, som f.eks at babyen har snudd seg, og sparker bakover, eller noe slikt, men du bør ta telefonen uansett. :)

Anonymkode: f1712...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ayesh skrev:

Hei alle sammen

Jeg er 29+2 i dag. Det var i uke 17 jeg begynte å kjenne liv. Ble mer fra uke 20. Men siden igår har jeg ikke følt så veldig mye. Babyen sparker fortsatt men mindre enn før. Burde jeg ringe fødeavd.? Eller vente? Hva er det fødeavdelingen skal gjøre? Skal de be meg komme til sykehuset? 

😔

Ja, du må ringe dem med en gang. De kan ta en ultralyd og sjekke grundig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kontakt føden for en vurdering om du kjenner lite liv, det er lav terskel for det så ikke tenk at du er til bry. Dersom de ønsker å ta deg inn for en nærmere sjekk så får du en såkalt sparketest feks, hvor antall bevegelser registreres.

Du kan forsøke å drikke noe kaldt og søtt, før du legger deg en times tid på sofaen og kjenner etter om det blir mer liv da. Ville uansett ringt :) 

Anonymkode: 60e92...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du opplever at du kjenner mindre liv, ville jeg ringt føden slik at du kan få råd om hvordan du skal forholde deg til det av fagpersoner der. I mitt svangerskap har det vært noen episoder hvor jeg har kjent litt mindre liv, da har jeg drukket noe kaldt og søtt, ventet 20 minutter og deretter lagt meg ned på sofaen og kun fokusert på å telle antall bevegelser. Det har alltid tatt seg opp igjen med bevegelser da og jeg har derfor ikke hatt behov for å ringe fødeavdelingen. Men er du bekymret er det alltid lurt å ringe og forhøre seg der. Ingen vits i å gå og bekymre seg, og det er viktig at man tar mindre liv i magen på alvor selv om det sannsynligvis ikke er noen farlig årsak til det. 

Anonymkode: 6ba8e...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ringte føden..hun ba meg drikke kald saft og så legge meg på ryggen i halv time. Men det hjalp ikke. Jeg kjente ingen ting. Så stod jeg opp og drakk iskald sprite og så la jeg meg. Kjente ca 25-30 spark på halv time. 

Hvor mange spark er normalt å få på halv time??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring føden. Mest sannsynlig er alt ok, men vi driver ikke sjansespill med de små.

Anonymkode: 7d4c2...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte føden. De sa at 25 spark på halv time er kjempe bra. Vanligvis skal man kjenne minst 5 spark på halvtime.

Hun fra fødeavd.mente at babyen har det fint. Men må bare ringe tilbake hvis det skulle være noe

 

Ts

Endret av Ayesh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ayesh skrev:

Ringte føden. De sa at 25 spark på halv time er kjempe bra. Vanligvis skal man kjenne minst 5 spark på halvtime.

Hun fra fødeavd.mente at babyen har det fint. Men må bare ringe tilbake hvis det skulle være noe

 

Ts

Da hadde jeg ikke ringt igjen. De ønsker gjerne at man skal kjenne 10 bevegelser på en time😊 jeg er 34 uker nå, og har også dager hvor det er mindre liv enn andre, men fortsatt nok i perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pearl2.0 skrev:

Da hadde jeg ikke ringt igjen. De ønsker gjerne at man skal kjenne 10 bevegelser på en time😊 jeg er 34 uker nå, og har også dager hvor det er mindre liv enn andre, men fortsatt nok i perioder. 

Takk for at du svarte👍🌷😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ayesh skrev:

Takk for at du svarte👍🌷😊

Og da mener jeg ikke 10 bevegelser hver time hele dagen altså, bare en time i løpet av dagen❤️ så hvis man er litt travel en dag og blir usikker på om man har kjent nok liv når kvelden kommer, så skal man drikke noe kaldt og søtt, eller spise noe, og kjenne etter en times tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk svar :) Jeg ble bekymret og testet ved å drikke kald saft og kjenne etter bevegelser mange ganger i løpet av svangerskapet, for det varierte ganske mye fra dag til dag her også. I tillegg kjenner man gjerne ikke like mye når man er i bevegelse selv. Og er du fortsatt bekymret etter å ha kjent etter, er det alltid best å ringe. Heller en gang for mye. 

Anonymkode: 42d5a...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 13.15, Ayesh skrev:

Hei ringte føden..hun ba meg drikke kald saft og så legge meg på ryggen i halv time. Men det hjalp ikke. Jeg kjente ingen ting. Så stod jeg opp og drakk iskald sprite og så la jeg meg. Kjente ca 25-30 spark på halv time. 

Hvor mange spark er normalt å få på halv time??

Dette vil jeg si er kjempemange spark på en halvtime! Jeg er ca like langt på vei og dette kan være det jeg kjenner i løpet av 6-8 timer ;)

Anonymkode: 5a6ad...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...