Gå til innhold

Sovebaby - tilfeldigheter eller flinke foreldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen her som har, eller har hatt, sovebaby? (Baby som sovner lett, har regelmessig søvnmønster og tidlig sover gjennom natta). Gjorde dere noe spesielt for at det ble sånn, eller var det tilfeldigheter/ flaks? 

Endret det seg underveis ved utviklingssprang, tannfrembrudd og lignende? Eller er det sånn at en gang sovebaby, alltid sovebaby? 

Anonymkode: 61543...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en av hver, så tror det er tilfeldig. Men hn som var sovebaby sov dårligere å dårligere jo endre hn ble. Og hn som ikke var sove baby sov bedre å bedre jo eldre hn ble. 

Det er mye som spiller inn, og ikke ta søvn for gitt, det kan snu 🙈

Anonymkode: d326e...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er, Flinke foreldre, uten tvil. Vår første var ikke sovebaby, heller motsatt. Ikke rart med to usikre førstegangsforeldre som styrte og holdt på med alt mulig rart. De to yngre ble raskt «trent» opp fordi vi visste hva som skulle til.

Anonymkode: acaed...ff0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Er det noen her som har, eller har hatt, sovebaby? (Baby som sovner lett, har regelmessig søvnmønster og tidlig sover gjennom natta). Gjorde dere noe spesielt for at det ble sånn, eller var det tilfeldigheter/ flaks? 

Endret det seg underveis ved utviklingssprang, tannfrembrudd og lignende? Eller er det sånn at en gang sovebaby, alltid sovebaby? 

Anonymkode: 61543...65a

sikkert en del tilfeldig men også mye med foreldrene tror jeg. Har hatt to sove babyer, men vært veldig på dette med rutiner, mine begge sov natten gjennom fra de var ca 6 måneder, aldri hatt noe tull med søvn eller at de har kommet over i vår seng. Vært rutiner som omtrent på samme tid hver kvled , bading, på med pysj, mat og seng. Nå er de tenåringer og alt går fortsatt på rutiner både morgen og kveld, spesielt i uken når det er skole. Trenger hverken mase om legge tider, stå opp eller nå må du gå. 

Anonymkode: afc0c...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper på flinke foreldre, men er redd det er tilfeldigheter :P Min sov natten gjennom siden han var 14 dager gammel (uten mat altså, definisjonen natt ble først regnet fra klokken 24-06 og så fra 23-07 etter en måneds tid). 

Mannens barn sov også natten gjennom tidlig, men var flaskebarn, så de våkner jo generelt mindre av matbehov. 

Nå venter vi første felles, er det tilfeldigheter så bør vi jo ikke klare å få sovebaby nummer tre, da bør det være vår tur til å få en som ikke vil sove. Så om en måned eller to kan jeg svare ;) 

Anonymkode: ebc31...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye er tilfeldig 

Her var førstemann skikkelig sovebaby, sov natta rundt da hun var 3mnd og kunne gjerne sove til både 9 og 10. Lite gråting, generelt en rolig baby. Dog noe morgengretten (noe hun fortsatt er i voksen alder)

Men så kom lillesøster..... sov ikke hele natta før hun var nesten 3 år, født med fullstendig lakenskrekk, sov to dupper på max 30min på dagtid. Startet dagen i 5-tida. Alltid vært i sprudlende humør på morgenen, selv nå som hun er tenåring (hun våkner fortsatt tidlig, hvis du slår opp A-menneske i ordboka så er jeg sikker på at det er et bilde av henne der..) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Er det noen her som har, eller har hatt, sovebaby? (Baby som sovner lett, har regelmessig søvnmønster og tidlig sover gjennom natta). Gjorde dere noe spesielt for at det ble sånn, eller var det tilfeldigheter/ flaks? 

Endret det seg underveis ved utviklingssprang, tannfrembrudd og lignende? Eller er det sånn at en gang sovebaby, alltid sovebaby? 

Anonymkode: 61543...65a

Hvilken alder snakker vi nå? Baby og spedbarn er jo ikke det samme. Et spedbarn sover jo ca 18-20 timer i døgnet. En ettåring gjør ikke det.

Om spedbarn IKKE sover mye, er noe som regel galt.

når det gjelder småbarn/baby (fra ca 1 år og oppover) mener jeg klart det er gode rutiner og «slvnhygiene» som avgjør mye. Ser mange skriver at det er «tilfeldig» at barna sover godt, men mange gjør nok mye rett, fordi det er så naturlig del av kulturen vi har i Norge. De fleste norske foreldre roer ned barna før leggetid, gir dem god kveldsmat og pusser tenner, tar på pysj. Da er mye av jobben faktisk gjort. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, veggteppe skrev:

Hvilken alder snakker vi nå? Baby og spedbarn er jo ikke det samme. Et spedbarn sover jo ca 18-20 timer i døgnet. En ettåring gjør ikke det.

Om spedbarn IKKE sover mye, er noe som regel galt.

når det gjelder småbarn/baby (fra ca 1 år og oppover) mener jeg klart det er gode rutiner og «slvnhygiene» som avgjør mye. Ser mange skriver at det er «tilfeldig» at barna sover godt, men mange gjør nok mye rett, fordi det er så naturlig del av kulturen vi har i Norge. De fleste norske foreldre roer ned barna før leggetid, gir dem god kveldsmat og pusser tenner, tar på pysj. Da er mye av jobben faktisk gjort. :) 

Spedbarn betyr barn opptil 12 måneder, så her er det nok du som blander begrepet spedbarn med nyfødt ;) 

Anonymkode: ebc31...38f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er mest tilfeldig, det ser man jo bare på hvor forskjellig søsken kan være. Jeg har hatt verdens enkleste sovebaby som tidlig sov natten gjennom og ville aldri påberopt meg at det var pga meg. Jeg var også usikker førstegangsmamma, men han bare sov rett og slett. Ja vi hadde pysj og roe ned før leggetid, men det hadde også venninner av meg, mens deres babyer kunne slite veldig med søvn. 

Anonymkode: 3e435...3f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spedbarn betyr barn opptil 12 måneder, så her er det nok du som blander begrepet spedbarn med nyfødt ;) 

Anonymkode: ebc31...38f

Nei, jeg skiller mellom «spedbarn» og «barn fra ett år og oppover». Jeg spør hva TS mener når hun snakker om «sovebaby»: barn over eller under ett år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle våre tre var sovebabyer og det var de uansett om det var tannfrembrudd, utviklingssprang eller annet. Jeg regner med det var helt tilfeldig. Uansett om man snakker om søvn, spising eller annet opplever jeg ofte at foreldre tror det er deres fortjeneste hvis alt går som smurt (og dermed også andre foreldres skyld hvis det ikke gjør det) og skal komme med gode (men egentlig ganske irriterende) råd til andre som om det finnes en fast oppskrift som alltid gir ønsket resultat. Det er overraskende hvor lite forståelse enkelte har for at barn er forskjellige og at det ikke finnes en fasit for barneoppdragelse.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, veggteppe skrev:

Hvilken alder snakker vi nå? Baby og spedbarn er jo ikke det samme. Et spedbarn sover jo ca 18-20 timer i døgnet. En ettåring gjør ikke det.

Jeg tenkte først og fremst på baby fra nyfødt til rundt 1 år. Hvis baby den første tiden normalt sover 18-20 timer i døgnet - hvorfor er så mange foreldre utslitte og har stor søvnmangel? Mulig jeg har misforstått, men jeg hører om mange med baby fra 0 til 6, 8 og 12 måneder som sier de får veldig lite søvn. Pleier ikke en ettåring gjerne å sove gjennom natten og litt på dagtid? 

Anonymkode: 61543...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte først og fremst på baby fra nyfødt til rundt 1 år. Hvis baby den første tiden normalt sover 18-20 timer i døgnet - hvorfor er så mange foreldre utslitte og har stor søvnmangel? Mulig jeg har misforstått, men jeg hører om mange med baby fra 0 til 6, 8 og 12 måneder som sier de får veldig lite søvn. Pleier ikke en ettåring gjerne å sove gjennom natten og litt på dagtid? 

Anonymkode: 61543...65a

Mange babyer sover på dagtid, også kan de sove sporadisk gjennom natta. For eksemel være lys våken fra 22.00- 01.00 og igjen 03-04, 07-07.30, 10-13.00.

Derfor er det en kunst å sove når baby sover, men det kan være vanskelig som nybakt mor, når man helst også skal ta seg an endel praktiske ting. 

Men personlig, synes jeg det var lettere å være mamma til en 0-8mnd baby, enn hva det er fra 8mnd - 3 år. Da er de mye mer våken, selv om de såklart sover mer stabilt om natta rundt 1,5 års alderen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte først og fremst på baby fra nyfødt til rundt 1 år. Hvis baby den første tiden normalt sover 18-20 timer i døgnet - hvorfor er så mange foreldre utslitte og har stor søvnmangel? Mulig jeg har misforstått, men jeg hører om mange med baby fra 0 til 6, 8 og 12 måneder som sier de får veldig lite søvn. Pleier ikke en ettåring gjerne å sove gjennom natten og litt på dagtid? 

Anonymkode: 61543...65a

:ler:

Nei.

Eller, noen som jo det - ikke tilfellet her. 

Jeg hadde lakenskrekkbaby, varte lenge. Gjorde alt ihht anbefalinger.

Nå ved 4 år er alt fast rutine for lenge siden, og vi har det veldig enkelt. 

To totalt og fullstendig forskjellige verdener.

Ei venninne har klassisk enkel sovebaby, og både jeg og mannen blir helt satt ut av hvor lite de trenger gjøre, og hvor lett hun bare sovner. 

Sett de «flinke» sammen med en lakenskrekkbaby - sistnevnte vinner garantert. Babyer bryr seg ikke om hva de voksne ønsker eller trenger, de har de behovene og forutsetningene de har.

Vi har eksempelvis lite utfordringer med grensetesting og sinneutbrudd - mens andre i barnehagen står daglig med illsint unge som klikker fordi bananen var åpnet feil. Det skyldes ikke at vi er flinkere. 

Anonymkode: 3314d...d90

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte først og fremst på baby fra nyfødt til rundt 1 år. Hvis baby den første tiden normalt sover 18-20 timer i døgnet - hvorfor er så mange foreldre utslitte og har stor søvnmangel? Mulig jeg har misforstått, men jeg hører om mange med baby fra 0 til 6, 8 og 12 måneder som sier de får veldig lite søvn. Pleier ikke en ettåring gjerne å sove gjennom natten og litt på dagtid? 

Anonymkode: 61543...65a

Mange ettåringer som ikke sover natten gjennom uten oppvåkning. Grunnen til at mange er slitne er nok at nattesøvnen blir avbrutt når baby våkner, og det kan være vanskelig å få sove om baby feks våkner hver time eller er våken 2 timer i strekk på natten og starter dagen i femtiden. Små babyer (og eldre) følger ikke nødvendigvis voksnes døgnrytme, men kan være lys våkne til tider hvor vi voksne er innstilt på sovemodus. 

Anonymkode: 3e435...3f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...