Anettemamma21 Skrevet 19. august 2018 #1 Skrevet 19. august 2018 Hei. Jeg har vært gift med mannen min i 3 år nå og vi vurderer barn. Håper inderlig på å få en jente men jeg har et spørsmål ang. om vi får en gutt. Greia er at mannen min er muslim så evnt. sønnen vår må bli det også. Jeg har diskutert dette masse med han, det er dessverre vanskeligere å få jobb som Mohammed enn som Peter. Han er veldig sta når det kommer til dette men vi ble enige om at han kan få mitt etternavn (Antonsen). Altså fornavn velger han. Han har kommet med noen forslag som Ahmed/Hayder/Bilal/Mustafa. Jeg ville heller ha kalt gutten min for Jacob/Martin/Jonathan/Alex (Noe som er midt i mellom). Hva synes dere? Mohammed Antonsen eller Bilal Antonsen høres ikke så forferdelig ille ut egentlig? Lett å uttale. Hadde satt pris på hvis noen av dere kom med forslag (Ny i forumet forresten). Takk ! :D
ViljaH Skrevet 20. august 2018 #2 Skrevet 20. august 2018 Vil ikke en datter måtte bli muslim, bsre sønn? Jeg synes ikke de navnekombinasjonene var noe fine dessverre. Alt for fremmed for meg, som Bilal. Finnes det ikke noe arabisk som flyter bedre? 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #3 Skrevet 20. august 2018 Som du sier selv, vanskeligere med åpenbart muslimsk fornavn. Jeg hadde bare ikke godtatt, sorry. Han får finne et navn som tilhører vår kulturkrets og muligens gi ham et andre fornavn (som ikke blir brukt da). Anonymkode: 7973a...3f3 4
Anettemamma21 Skrevet 20. august 2018 Forfatter #4 Skrevet 20. august 2018 1 time siden, ViljaH skrev: Vil ikke en datter måtte bli muslim, bsre sønn? Jeg synes ikke de navnekombinasjonene var noe fine dessverre. Alt for fremmed for meg, som Bilal. Finnes det ikke noe arabisk som flyter bedre? Tror det, men var interessert i guttenavn. Er ikke så vanskelig å finne Muslimske/europeiske jentenavn. f.eks. Sara. Prøver å komme på noe bedre men han har så lyst på ett av de fire navnene, så langt, blir det nok Bilal selv om jeg er enig med deg 😕 . Det er et arabisk navn så vidt jeg vet og er ikke så uvanlig her i Oslo. Kunne jo ha vært verre, hadde likt å kalle sønnen for Alexander. Gutten får evnt. bytte navn når han blir myndig hvis han hater navnet så fælt tenker jeg...
Arabella Skrevet 20. august 2018 #5 Skrevet 20. august 2018 (endret) Azis, Bekim, Sayed, Shahab, Shanaz. Endret 20. august 2018 av Arabella
Skilpadden Skrevet 20. august 2018 #6 Skrevet 20. august 2018 Benjamin er et navn som blir brukt hyppig i midtøsten! Spørs hvor i verden han er fra. Emil er også vanlig i noen asiatiske land. Videre har man Emre som er veldig fint. Ellers har du jo Ali som er ganske standard 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #7 Skrevet 20. august 2018 Hva med å ta omvendt? "Norske" navn klinger kanskje litt bedre med arabisk etternavn. Evt gi ha to fornavn så han kan bruke som han ønsker. Anonymkode: b0aae...7ff 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #8 Skrevet 20. august 2018 Ingen blir født muslimske, kristne eller hare krishna.. Religion er tro og tanker man har i hodet. Det er ikke medfødt. Jeg synes Ziad er et kult navn. Bilal synes jeg er helt grusomt, og så ligner det veldig på demonen Belial, kjent fra Bibelen, dataspill (Diablo), Black Metal band og tegneserier. Og jeg oppfordrer til å ikke velge noe så klisjé som Muhammed eller Ali, som så utrolig mange heter. Håper du får en frisk og fin unge! Anonymkode: e4e94...077 3
Anettemamma21 Skrevet 20. august 2018 Forfatter #9 Skrevet 20. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen blir født muslimske, kristne eller hare krishna.. Religion er tro og tanker man har i hodet. Det er ikke medfødt. Jeg synes Ziad er et kult navn. Bilal synes jeg er helt grusomt, og så ligner det veldig på demonen Belial, kjent fra Bibelen, dataspill (Diablo), Black Metal band og tegneserier. Og jeg oppfordrer til å ikke velge noe så klisjé som Muhammed eller Ali, som så utrolig mange heter. Håper du får en frisk og fin unge! Anonymkode: e4e94...077 Tusen hjertelig ❤️ Det håper jeg og ! Jeg har aldri vært en religiøs person selv men når det kommer til islam så må barnet automatisk bli muslim når hun/han blir født til en muslimsk forelder. De kan heller ikke spise svinekjøtt. Merkelig at en muslimsk kvinne ikke kan gifte seg med en kristen mann men en muslim mann kan gifte seg med en kristen kvinne...Ellers så er han en vidunderlig kar, kjempesnill og omtenksom ! Tror islam får litt for mye kritikk enn nødvendig, virkelig ikke alle muslimer som er klin-gærne og har den ideologien om å ta over verden ! Bilal ligner veldig Belial fra jødedom og kristendom ja ! Tenkte det var et ganske OK navn siden det ikke er så uvanlig her i Oslo og er lett å uttale. Ziad høres også kult ut ! Takk for innspillet 😄
Anettemamma21 Skrevet 20. august 2018 Forfatter #10 Skrevet 20. august 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å ta omvendt? "Norske" navn klinger kanskje litt bedre med arabisk etternavn. Evt gi ha to fornavn så han kan bruke som han ønsker. Anonymkode: b0aae...7ff Jeg skal høre med han ! Han har skikkelig lyst til å velge fornavn !
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #11 Skrevet 20. august 2018 Jeg synes ikke Haider høres for "utenlandsk ut, det funker fint sammen med norsk etternavn også Anonymkode: 28b0c...5b9 3
Jadzia Skrevet 20. august 2018 #13 Skrevet 20. august 2018 Hva med Adrian eller Arian? Det er navn som ofte brukes også her. Eller gi to fornavn, så kan dere bruke det norske mens han fremdeles heter Mohammed eller lignende 1
atropos Skrevet 20. august 2018 #14 Skrevet 20. august 2018 Adam eller Sara/Zarah fungerer greit. Har møtt flere muslimske barn som heter det.
kaleidoskop Skrevet 20. august 2018 #15 Skrevet 20. august 2018 Dette barnet skal søke jobb om ca 20 år. Jeg tror helt ærlig at det kommer til å skje mye de neste 10-20 årene. Så om han heter Mohammed Antonsen gjør ikke noe. Det kommer til å bli normalt... Men nå heter jo "alle" Mohammed, så jeg ville kanskje trumfet gjennom noe som er litt mer "spennende" Dere har jo mulighet til mange fine eksotiske navn. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #16 Skrevet 20. august 2018 Yonas/Jonas Adam Arian Styr unna Ali og Mohammed. Jeg forstår at han vil ha med noe fra sin kultur, men man må kunne finne en mellomting. Du må ihvertfall ha vetorett. Jeg kjenner en familie som du beskriver, de har bare jenter, men de heter Nora, Sara og Maria. Fungerer visstnok flott i begge land, og ingen reagerer i Norge... Anonymkode: ca358...4f4 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #17 Skrevet 20. august 2018 Syns Jacob som du selv skrev kan brukes. Kjenner flere muslimske menn som heter det. De fleste skriver det annerledes da. Yaqub. Anonymkode: 55fd5...6eb 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #18 Skrevet 20. august 2018 Etter muslimsk tradisjon skal barnet ha fars etternavn, evt fars navn som etternavn. Når mannen din «gir slipp» på dette så kan han likegodt gi seg på fornavnet og la barnet hete noe norskt. Anonymkode: 2f0bc...632
Ramona Skrevet 20. august 2018 #19 Skrevet 20. august 2018 Yonas, Omar, Amir, Ibrahim, Zia, Mateen, Mobeen,
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #20 Skrevet 20. august 2018 Hvorfor MÅ sønnen deres bli muslim? Regner med at du er etnisk norsk og hører til kristendommen, selv om du ikke er troende. Dere bor i Norge og sønnen deres bør ha et norsk navn Anonymkode: 80a91...038
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå