Gå til innhold

Til dere katteeiere!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min har ikke vært hjemme siden klokken 17:00 i går. Jeg vet at det ikke er grunn for bekymring før etter det har gått 48 timer, men katten min er en veldig redd katt som knapt tør å gå noen meter uten at hun er under tilsyn (at jeg for eks er med ut). 
Det er en hunnkatt på 2 år som er sterilisert (og chippet). Var og lette etter henne, men det er bekmørkt og flashlighten på telefonen holder ikke tilstrekkelig. Jeg bor ikke i by, men det er en del biler og huser rundt omkring. Er redd hun har gått seg bort eller at det har skjedd henne noe. 
Har dere opplevd at katten deres som er ´´pinglete´´/sjenert/tilbaketrukken/´´redd´´har vandret litt for mange timer av gangen? 

Anonymkode: 2d4f5...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kommer vanligvis tilbake! Gå og legg deg så våkner du sannsynligvis til mjauing og skraping på døren i fem-tiden. Ikke grunn til panikk nå 😘

Anonymkode: 39d7d...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De kommer vanligvis tilbake! Gå og legg deg så våkner du sannsynligvis til mjauing og skraping på døren i fem-tiden. Ikke grunn til panikk nå 😘

Anonymkode: 39d7d...645

Så utrolig god du er, tusen takk for betryggelsen! Men jeg klarer nok ikke å sove før hun er hjemme. Går ut hver 10. minutt og roper etter henne i håp om at hun er der. Leser jo overalt at katter kommer tilbake, men kan ´´føle´´at hun er redd og at det egentlig ikke er meningen at hun skulle være borte så lenge. Men det kan jo også hende at jeg føler det sånn av - som du sier - panikk. 

Det er så utrolig mange katter her jeg bor, og jeg har sett de ´´jakte´´henne og da har jeg alltid dukket opp like før de har gått til angrep. Så føler ikke pusen min er trygg blant ´´ulvene´´. Jeg håper virkelig at du har rett og at hun kommer tilbake om morningen❤️

 

Anonymkode: 2d4f5...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig god du er, tusen takk for betryggelsen! Men jeg klarer nok ikke å sove før hun er hjemme. Går ut hver 10. minutt og roper etter henne i håp om at hun er der. Leser jo overalt at katter kommer tilbake, men kan ´´føle´´at hun er redd og at det egentlig ikke er meningen at hun skulle være borte så lenge. Men det kan jo også hende at jeg føler det sånn av - som du sier - panikk. 

Det er så utrolig mange katter her jeg bor, og jeg har sett de ´´jakte´´henne og da har jeg alltid dukket opp like før de har gått til angrep. Så føler ikke pusen min er trygg blant ´´ulvene´´. Jeg håper virkelig at du har rett og at hun kommer tilbake om morningen❤️

 

Anonymkode: 2d4f5...9ec

Altså man vet jo aldri. Men sannsynlig kommer hun snart tilbake. Katter klarer seg vanligvis fint, de har jo ni liv 😉 

Legg deg på sofaen! 

Anonymkode: 39d7d...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt, ts. Om det ikke er vanlig for henne å være ute så lenge så ville jeg også vært bekymret og leitet etter henne. Kan du ikke ta en tur rundt i området og rope på henne, ta gjerne med noe mat som hun liker som lager lyd, eske med kattekjeks el. lign. Det er lurt å rope sent på kveld/natt/tidlig morgen, da det er roligere ute. Om du ikke finner henne bør du snakke med folk i området om de kan sjekke uthus/garasjer/boder osv. Alle steder hvor hun kan ha lurt seg inn. Og selvsagt henge opp postere osv.

Håper hun kommer hjem snart ❤

Endret av Rumle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ut å lete etter katten er det viktig å huske på at katter liker å gjemme seg på trange varme steder, gjerne oppå et bil-jul eller under noe trangt. Det er i vertfall der jeg ville ha begynt å lete, husk en ting. Det er normalt sett de pysete kattene som overlever ute, siden de ikke tør å nærme seg andre og ikke tar unødvendige risikoer.

Vet ikke hvor betryggende dette var å lese, men håper du finner katten din :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, PussLe! said:

Om du skal ut å lete etter katten er det viktig å huske på at katter liker å gjemme seg på trange varme steder, gjerne oppå et bil-jul eller under noe trangt. Det er i vertfall der jeg ville ha begynt å lete, husk en ting. Det er normalt sett de pysete kattene som overlever ute, siden de ikke tør å nærme seg andre og ikke tar unødvendige risikoer.

Vet ikke hvor betryggende dette var å lese, men håper du finner katten din :) 

Jeg er ute hver 10. min, eller hver gang jeg hører noen form for lyd ute. Min elskede katt er enda ikke til å se noen steder. Klarer ikke sove, trøstespiser, og nå når jeg så drikke og matskålen hennes begynte jeg ukontrollert å gråte. Klarer ikke å slutte med det. Jeg har hatt henne i 3 måneder ´´bare´´, men hun betyr en hel del. Vet faktisk ikke hva jeg gjør om jeg mister henne. Er det vanlig å bli deprimert for å ha mistet sitt dyr? Aldri hatt noe kjæledyr før. Dette gjør faktisk skikkelig vondt. 

Anonymkode: 2d4f5...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper pusen din kommer hjem. Statistikken er på din side. 

Men, fra nå synes  du ikke bør slippe henne ut alene dersom dere bor i utrygge/bilfarige omgivelser og hun ikke er riktig stedbunden. 

Selvom hun er chippet bør hun ha et halsbånd. Gjerne et i refleks eller med et refleksskjerf på. I dette bør det henge på en eller kolbe/hylse med navnet ditt og tlfnr. 

Selvom katter er chippet, så er desverre ikke dette noe folk flest vet om, og om hun går seg bort kan det hende noen nye begynner å mate henne og ikke vet hun er chippet. Derfor er det viktig med bånd selvom de er chippet. Bånd laget av strikk eller med selvutløsende lås er ikke farlig. 

Man får ogs kjøpt gps-tracker med app til katter nå. Jeg har dette på mine. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Perle said:

Jeg håper pusen din kommer hjem. Statistikken er på din side. 

Men, fra nå synes  du ikke bør slippe henne ut alene dersom dere bor i utrygge/bilfarige omgivelser og hun ikke er riktig stedbunden. 

Selvom hun er chippet bør hun ha et halsbånd. Gjerne et i refleks eller med et refleksskjerf på. I dette bør det henge på en eller kolbe/hylse med navnet ditt og tlfnr. 

Selvom katter er chippet, så er desverre ikke dette noe folk flest vet om, og om hun går seg bort kan det hende noen nye begynner å mate henne og ikke vet hun er chippet. Derfor er det viktig med bånd selvom de er chippet. Bånd laget av strikk eller med selvutløsende lås er ikke farlig. 

Man får ogs kjøpt gps-tracker med app til katter nå. Jeg har dette på mine. 

 

 

Vi bor i en helt vanlig boligstrøk. Dette er ikke en storby, men et tettstrek, i følge Google. 
Hun pleier ikke å like å være ute alene. Men denne gangen satt noen av oss ute i hagen, og hun følte seg trygg og vandret lenger bort. Så gikk jeg inn med god samvittighet, siden det satt flere der ute. Forrige eier hadde katteluke så hun er jo vant til å gå ut og inn som hun vil, så regner med at hun var ofte nok ute. 

Halsbånd har jeg lest så mye skrekkhistorier om, at jeg ikke vet om jeg vil risikere det. Og jeg vet det ikke vil bli godt tatt imot fra hennes side. Men skal virkelig vurdere det. Har du det på dine katter?

Hvor kjøpte du din GPS-tracker? Og hvor stort område dekker det? Det var min første tanke da jeg skjønte hun ikke kom til å komme. At jeg virkelig må få kjøpt en sånn GPS-tracker

Anonymkode: 2d4f5...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter vender seg til bånd med det samme. 

Dra til en dyrebutikk å se selv hvordan disse båndene ser ut. De er enten laget i strikk, som strekker seg slik at pusen kan vri seg ut lett, eller at låsen er konstruert slik at det glipper av ved et visst trykk. Å Chippe katten sin er en kjempefin ting, og det er SUPERT at folk tar seg råd og tid.

Dessverre vet ikke folk flest om dette, og om katte din skulle gå seg bort, og noen andre begynner å mate den har de ikke peiling på at hun har et hjem. Bånd er viktig, med navn på eier og telefonnummer. Det gjør at folk gidder å ringe om de kjører på et dyr og at du får igjen pusen din selvom den har gått seg vill.

Jeg har mine katter og småhunder utstyret med gps fra Gator. (IKKE REKLAME) 

 https://www.gatornorge.no/blog/2018/03/02/gps-til-katt-og-hund/

 

Håper frøkna di kommer hjem. Det er så fælt å gå slik å ikke vite. 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en som har kjøpt gator GPS, den ville jeg holdt meg unna. Servicen er knall dårlig. Har hatt min i 2måneder og holder på å si opp abonemanget. 

 

Hadde også fått panikk.

pus er samme som din ( bare 6år og ikke 2) han vandrer aldri langt , stort sett i buskene utenfor og sløver på søppelbøttene.. han ble, som din, plutselig borte her i sommer. 

Jeg gråt, jeg leita, jeg hang opp lapper, alle vinduene åpne sånn han kunne komme inn.. jeg tok sand fra dokassen og strødde rundt ute osv..

10dager senere våknet jeg av at det sto en ganske krenka katt på utsiden av døren og var bra missfornøyd med at jeg hadde brukt såpass lang tid på å åpne den døra.

Han hadde sikkert tatt seg en ferie fra a mor. 

 

Håper og krysser fingrene for at det samme gjelder din!!

Anonymkode: 40640...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er en som har kjøpt gator GPS, den ville jeg holdt meg unna. Servicen er knall dårlig. Har hatt min i 2måneder og holder på å si opp abonemanget. 

 

Hadde også fått panikk.

pus er samme som din ( bare 6år og ikke 2) han vandrer aldri langt , stort sett i buskene utenfor og sløver på søppelbøttene.. han ble, som din, plutselig borte her i sommer. 

Jeg gråt, jeg leita, jeg hang opp lapper, alle vinduene åpne sånn han kunne komme inn.. jeg tok sand fra dokassen og strødde rundt ute osv..

10dager senere våknet jeg av at det sto en ganske krenka katt på utsiden av døren og var bra missfornøyd med at jeg hadde brukt såpass lang tid på å åpne den døra.

Han hadde sikkert tatt seg en ferie fra a mor. 

 

Håper og krysser fingrene for at det samme gjelder din!!

Anonymkode: 40640...80b

Hva er galt med dine? Bare lurer, har ikke hatt trøbbel enda. 

 

Ts:

GPS eller ei,  sett bånd og navn og nummer på katten din. Den største årsaken til å miste katten sin er at den vandrer og finner et nytt hjem, eller blir utsatt for en ulykke og ingen ringer og forteller deg om det fordi det ikke synes utenpå at hun er chippet. Desverre finnes det bare et minderetall som gidder å oppsøke og levere inn en vill seg gått, skadet eller død katt for scan. 

Med et halsbånd med riers navn og nummer er sjansen mye større for å få hjem pus!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perle skrev:

Hva er galt med dine? Bare lurer, har ikke hatt trøbbel enda. 

 

Ts:

GPS eller ei,  sett bånd og navn og nummer på katten din. Den største årsaken til å miste katten sin er at den vandrer og finner et nytt hjem, eller blir utsatt for en ulykke og ingen ringer og forteller deg om det fordi det ikke synes utenpå at hun er chippet. Desverre finnes det bare et minderetall som gidder å oppsøke og levere inn en vill seg gått, skadet eller død katt for scan. 

Med et halsbånd med riers navn og nummer er sjansen mye større for å få hjem pus!

 

 

 

Så bra du ikke har det. Har BARE hatt problemer.

fikk først ikke koblet den opp. Tok 2måneder før jeg fikk kontakt med kundeservice om hjelp derfra. 

Holdt på i 2mnd på å få koblet den opp og få den til. 

Leverte den inn på rep og ba fr ansatte ordne den. Noe de gjorde.

men nå viser gps’n så stor feil at det ikke er noe hjelp i den.  Kan vise opp mot 1mil feil.

så holder på å få sakt opp, men det er jammen ikke bare bare det heller.så har desverre bare negative opplevelser med min.

 

Anonymkode: 40640...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min som aldri hadde vært borte mer enn én natt før forsvant plutselig sporløst for snart to år siden. Jeg lette og gråt om hverandre i en hel uke, men plutselig var han tilbake. Tynn og sliten stakkars. Hadde nok blitt sperret inne i en garasje eller noe. Så det kan gå bra selv om de er borte en stund også :) 

Anonymkode: 88ca3...1f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ute hver 10. min, eller hver gang jeg hører noen form for lyd ute. Min elskede katt er enda ikke til å se noen steder. Klarer ikke sove, trøstespiser, og nå når jeg så drikke og matskålen hennes begynte jeg ukontrollert å gråte. Klarer ikke å slutte med det. Jeg har hatt henne i 3 måneder ´´bare´´, men hun betyr en hel del. Vet faktisk ikke hva jeg gjør om jeg mister henne. Er det vanlig å bli deprimert for å ha mistet sitt dyr? Aldri hatt noe kjæledyr før. Dette gjør faktisk skikkelig vondt. 

Anonymkode: 2d4f5...9ec

Det er helt normalt å bli deprimert, lei seg og gråte om man mister et kjæledyr. Spesielt om man er alene, så blir det liksom som barnet ditt og du får et nært forhold som man skulle tro ikke gikk an. 

Ønsker deg lykke til og håper katten kommer til rette igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pusen kommet hjem nå? Om hun ikke har kommet hjem enda, så legg ut på facebook-grupper for tettstedet/nabolaget om det finnes, og be folk sjekke garasjer/boder! 

Min yngste var ute for første gang alene forrige uke, hun har vært mye på veranda med meg og de andre kattene, men forrige uke bestemte hun seg for å gå seg en lengre tur alene! Jeg satt 6 timer ute på veranda innpakket i pledd og ventet 😛 I det jeg ble så kald og sliten at jeg måtte gå inn, så tok det 5 minutter før hun sto utenfor... 

Jeg har 24-timers regel på mine, fram til det er gått 24 timer er det sjelden vits få panikk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra du ikke har det. Har BARE hatt problemer.

fikk først ikke koblet den opp. Tok 2måneder før jeg fikk kontakt med kundeservice om hjelp derfra. 

Holdt på i 2mnd på å få koblet den opp og få den til. 

Leverte den inn på rep og ba fr ansatte ordne den. Noe de gjorde.

men nå viser gps’n så stor feil at det ikke er noe hjelp i den.  Kan vise opp mot 1mil feil.

så holder på å få sakt opp, men det er jammen ikke bare bare det heller.så har desverre bare negative opplevelser med min.

 

Anonymkode: 40640...80b

Ærsj, så ergelig å kjipt. Poenget med dupetittene er jo at de skal funke! 

 

TS : heng opp lapper og og bank dører og spør naboer om de kan sebi garasjer kjellere og boder. Min ene gorsvant i TO uker, og det viste seg at han hele tiden hadde sittet på garasjeloftet til naboen.. Selvom man har en "vokal" katt som mjauer mye, kan de bli helt stille om de blir innestengt. Sjekk også grøfter langs alle de nærmeste veiene. 

Du skal heller ikke synes det er kleint å ringe på oss folk. Det er mange som begynner å mate katter som går seg bort, og uten halsbånd vet de ikke at de tilhører noen. Så trives katten så hodt at den blir. 

Håper pusen kommer snart! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde nettopp med meg. Har en gammel katt som aldri har vært borte mer en et par timer, er som regel bare i hagen. Plutselig kom ikke katten hjem, jeg var sikker på at det værste hadde skjedd. Helt sikker faktisk, var helt vrak. Jeg laget plakat på dyrebar, la ut på facebookgruppene og hang opp på butikker osv. Etter 6 dager ble katten funnet ved mitt forgje hjem. Lenge siden vi flyttet. Han var tynn og sliten, men ellers var alt greit. Han hadde en del små skader etter slåsskamp, antagelig har noen jaget ham så langt hjemmefra at han ikke fant veien hjem igjen. Trodde ikke mine egne øyne når jeg så ham

 

Fortsett å rop, gå tur og rop, rop langs boder og garasjer til folk. Heng opp lapper, legg ut på facebook og kryss fingrene:) 

Anonymkode: 48a34...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Takk for at dere svarer og spør. 

Har levert ´´poster´´til postkassen til alle i gaten her. Gått frem og tilbake. Ropt litt. Nå er jeg inne. Venter på henne. Har bare sovet 3 timer, men jeg klarer ikke å sove eller spise. Jeg har begynt å se henne overalt, og da kommer det minner også bryter jeg ut i tårer igjen. Jeg håper virkelig virkelig hun finner veien tilbake. 
Skal ta meg en liten pause før jeg går ut igjen. 

Anonymkode: 2d4f5...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...