Gå til innhold

Kan sjenanse være en avgjørende faktor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg jobber med min egen sjenanse som jeg tror jeg har. 

Mitt spørsmål går til personer som kjenner seg igjen i det å være sjenert (sjenanse, sjenerthet) / og som tidligere har vært sjenert, og som derfor har litt tanker og refleksjoner om dette. Gjerne svar dere som har noen år bak dere, alders-erfaring. 

1. Kan det å være sjenert være en viktig årsak til at man går rundt å er singel? Som mann, er det kanskje en ulempe å være sjenert ettersom det ligger litt i naturen at vi menn må ta initiativ selv om det idag er mange kvinner som tar "insj"?

2. Jeg vet ikke helt, men sjenanse er vel ingen positiv egenskap - ettersom det kanskje fører til større begrensinger og hinder enn nødvendig - og derfor er man heller ikke seg selv? 

 

Jeg ønsker å høre andres refleksjoner rundt det å være sjenert og singel. Vokste du fra deg sjenanse, åpnet det seg en ny verden når du ble kvitt denne? Altså før/etter. 

Jeg er mann, forresten. Og ønsker gjerne råd. 

Anonymkode: 7ea3d...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det største problemet er at folk misbruker ordet "introvert" når de mener sjenert.

1) Jeg elsker å trekke frem.dyret i sjenerte menn. Jeg får se noe få andre får se.

2) heller sjenert og tilbakeholden enn bols.

Anonymkode: 01adb...9ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det største problemet er at folk misbruker ordet "introvert" når de mener sjenert.

1) Jeg elsker å trekke frem.dyret i sjenerte menn. Jeg får se noe få andre får se.

2) heller sjenert og tilbakeholden enn bols.

Anonymkode: 01adb...9ea

Jeg forstår ikke helt hva du mener her... 

-ts

Anonymkode: 7ea3d...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt hva du mener her... 

-ts

Anonymkode: 7ea3d...ffa

Jeg liker slike som deg. Det er mange som prøver seg, men som dere menn vil vi ha det vi ikke kan få.

Anonymkode: 01adb...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker slike som deg. Det er mange som prøver seg, men som dere menn vil vi ha det vi ikke kan få.

Anonymkode: 01adb...9ea

Ok.

Men det du sier i din andre setningen er egentlig direkte oversatt at dersom mannen ikke var sjenert så er dette en mann du kan få. 

Altså er sjenanse, det å være sjenert en hemning. Jeg kan ikke forstå at dette er positivt?

-ts

Anonymkode: 7ea3d...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo.

Jeg jobber med min egen sjenanse som jeg tror jeg har. 

Mitt spørsmål går til personer som kjenner seg igjen i det å være sjenert (sjenanse, sjenerthet) / og som tidligere har vært sjenert, og som derfor har litt tanker og refleksjoner om dette. Gjerne svar dere som har noen år bak dere, alders-erfaring. 

1. Kan det å være sjenert være en viktig årsak til at man går rundt å er singel? Som mann, er det kanskje en ulempe å være sjenert ettersom det ligger litt i naturen at vi menn må ta initiativ selv om det idag er mange kvinner som tar "insj"?

2. Jeg vet ikke helt, men sjenanse er vel ingen positiv egenskap - ettersom det kanskje fører til større begrensinger og hinder enn nødvendig - og derfor er man heller ikke seg selv? 

 

Jeg ønsker å høre andres refleksjoner rundt det å være sjenert og singel. Vokste du fra deg sjenanse, åpnet det seg en ny verden når du ble kvitt denne? Altså før/etter. 

Jeg er mann, forresten. Og ønsker gjerne råd. 

Anonymkode: 7ea3d...ffa

Hei, nå er jeg kvinne og med utseendet på min side så har jeg nok ikke hatt de største utfordringene i å FÅ interesse. 

Likevel, om jeg så får interesse og jeg faktisk faller for vedkommende så blir jeg bare verre. Da tør jeg ikke å vise noe som helst og det hele ender med at det fader ut og jeg forblir singel. 

2. Søk på "sjenanse" på forumet her og det har vært mange tråder om akkurat dette. Prøv også å google ordet, og du vil fort se at alle har søkt "hvordan bli mindre sjenert" "hvordan bli utadvendt", men INGEN har tydeligvis søkt på "hvordan bli mer sjenert". Sjenert er for meg ingen positiv egenskap nei, og jeg er introvert i tillegg. Jeg er den som alltid har følt at jeg kommer i skyggen av andre, da ikke hovedsaklig dating, men når det kommer til venner og kontakt også. Det blir fort "de og meg" og ikke "oss". Jeg går likevel best sammen med utadvendte fordi de holder samtalen i gang. Men når jeg har vært alene med skikkelig sjenerte så har det bare vært kjempe kjedelig og det føles på en måte som at det ikke er noen der.

Anonymkode: 40d05...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjenert dame her. For meg er det en hemmende egenskap. Føler på mange måter at jeg sløser bort hele livet mitt fordi jeg ikke har fått den sosiale sirkelen jeg ønsker meg. Tiltrekker meg ofte sjefete, egosentriske typer fordi jeg ikke tør å ta kontakt med de avslappede jeg foretrekker. Regner med at jeg forblir singel resten av livet fordi jeg heller ikke er spesielt vakker. 

Anonymkode: 2a0db...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hallo.

Jeg jobber med min egen sjenanse som jeg tror jeg har. 

Mitt spørsmål går til personer som kjenner seg igjen i det å være sjenert (sjenanse, sjenerthet) / og som tidligere har vært sjenert, og som derfor har litt tanker og refleksjoner om dette. Gjerne svar dere som har noen år bak dere, alders-erfaring. 

1. Kan det å være sjenert være en viktig årsak til at man går rundt å er singel? Som mann, er det kanskje en ulempe å være sjenert ettersom det ligger litt i naturen at vi menn må ta initiativ selv om det idag er mange kvinner som tar "insj"?

Anonymkode: 7ea3d...ffa

Er 28, og var ganske sjenert når det gjaldt å flørte og snakke med kvinner fram til jeg var 20. Det at jeg var sjenert var grunnen til at jeg ikke hadde kjæreste på videregående. Det hjalp ikke at jenter likte meg når de ikke turde å ta initiativ til meg. Siden jeg var sjenert turde ikke jeg å gjøre noe heller, og før eller senere møtte jentene andre gutter som da tok initiativ til dem. Akkurat den historien gjentok seg flere ganger, og siden jenter/damer generelt ikke tar initiativ til gutter/menn først så kunne ikke jeg forsette å være "passiv". Da ville bare jentene jeg hadde likt senere blitt fanget opp av andre gutter/menn på samme måten.

Jeg ønsker å høre andres refleksjoner rundt det å være sjenert og singel. Vokste du fra deg sjenanse, åpnet det seg en ny verden når du ble kvitt denne? Altså før/etter. 

Jeg er mann, forresten. Og ønsker gjerne råd. 

Anonymkode: 7ea3d...ffa

Jeg fikk ikke erfaringer med jenter/damer før jeg ble kvitt sjenansen. Som mann kan du generelt ikke forvente at damene tar initiativ først, og du kan heller ikke forvente at de eskalerer relasjonen for deg (med unntak av kjærestepraten). Sant, dersom begge liker hverandre er det ofte du som mann som må ta initiativ til første kyss osv. Dreit meg ut på det også i begynnelsen, og fikk da typisk høre "Vi passer bedre som venner" talen. Det å bli kvitt sjenansen åpnet en ny verden fordi når de sosiale ferdighetene ble gode nok etter hvert, var det mye lettere å komme i snakk med en dame, og få relasjonen til å bevege seg fremover. 

Mitt råd til deg er å bare hoppe i det. Det er den eneste måten, og jeg ville gjort det gjennom diverse aktiviteter dersom du ikke liker å gå på byn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er at du har litt selvtillit :) 

Anonymkode: c0347...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Viktigste er at du har litt selvtillit :) 

Anonymkode: c0347...22c

Det henger vel desverre mye sammen?  Jeg tenker sjenanse kan inneholde elementer av så mye.  Sosiale fobier, sceneskrekk, veldig høy selvbevissthet etc. Noe arv, og noe miljø. Når en sier at "introvert" ikke må misbrukes, så lurer jeg på hvor vanlig det er å være sjenert som ekstrovert? 

Som sjenert mann kan du bli sjekket opp før eller siden, men du har liten påvirkning på om det er typen kvinner du ville ha gått for om du turte selv. 

Anonymkode: f5d3e...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo.

Jeg jobber med min egen sjenanse som jeg tror jeg har. 

Mitt spørsmål går til personer som kjenner seg igjen i det å være sjenert (sjenanse, sjenerthet) / og som tidligere har vært sjenert, og som derfor har litt tanker og refleksjoner om dette. Gjerne svar dere som har noen år bak dere, alders-erfaring. 

1. Kan det å være sjenert være en viktig årsak til at man går rundt å er singel? Som mann, er det kanskje en ulempe å være sjenert ettersom det ligger litt i naturen at vi menn må ta initiativ selv om det idag er mange kvinner som tar "insj"?

2. Jeg vet ikke helt, men sjenanse er vel ingen positiv egenskap - ettersom det kanskje fører til større begrensinger og hinder enn nødvendig - og derfor er man heller ikke seg selv? 

 

Jeg ønsker å høre andres refleksjoner rundt det å være sjenert og singel. Vokste du fra deg sjenanse, åpnet det seg en ny verden når du ble kvitt denne? Altså før/etter. 

Jeg er mann, forresten. Og ønsker gjerne råd. 

Anonymkode: 7ea3d...ffa

Mann i 50 åra.

Ja, sjenansen er eneste grunn til att jeg er og blir singel hele livet.

Jeg snakker rett og slett ikke til kvinner, uansett alder. Om det er en 15 årig jentunge eller en smellvakker 45 åring

spiller ingen rolle, det beste for meg er å ignorere de, og håpe att de ikke prater til meg(noe som skjer hvert skuddår),

er rett og slett ubekvem med kvinner i nærheten. 

Nei, har ikke vokst fra sjenansen, den har bare blitt værre dess eldre jeg har blitt.

 

Anonymkode: 15a03...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Minesveiper skrev:

Er 28, og var ganske sjenert når det gjaldt å flørte og snakke med kvinner fram til jeg var 20. Det at jeg var sjenert var grunnen til at jeg ikke hadde kjæreste på videregående. Det hjalp ikke at jenter likte meg når de ikke turde å ta initiativ til meg. Siden jeg var sjenert turde ikke jeg å gjøre noe heller, og før eller senere møtte jentene andre gutter som da tok initiativ til dem. Akkurat den historien gjentok seg flere ganger, og siden jenter/damer generelt ikke tar initiativ til gutter/menn først så kunne ikke jeg forsette å være "passiv". Da ville bare jentene jeg hadde likt senere blitt fanget opp av andre gutter/menn på samme måten.

Jeg fikk ikke erfaringer med jenter/damer før jeg ble kvitt sjenansen. Som mann kan du generelt ikke forvente at damene tar initiativ først, og du kan heller ikke forvente at de eskalerer relasjonen for deg (med unntak av kjærestepraten). Sant, dersom begge liker hverandre er det ofte du som mann som må ta initiativ til første kyss osv. Dreit meg ut på det også i begynnelsen, og fikk da typisk høre "Vi passer bedre som venner" talen. Det å bli kvitt sjenansen åpnet en ny verden fordi når de sosiale ferdighetene ble gode nok etter hvert, var det mye lettere å komme i snakk med en dame, og få relasjonen til å bevege seg fremover. 

Mitt råd til deg er å bare hoppe i det. Det er den eneste måten, og jeg ville gjort det gjennom diverse aktiviteter dersom du ikke liker å gå på byn.

Motiverende å lese. For eksempel på skolen og studier treffer man jo masse kvinner! 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viktigste er at du har litt selvtillit :) 

Anonymkode: c0347...22c

Sant. Enig.

Hjelper lite med god selvtillit dersom sjenansen er problemet :) 

 

-ts

Anonymkode: 7ea3d...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2018 at 12:20 AM, AnonymBruker said:

Hallo.

Jeg jobber med min egen sjenanse som jeg tror jeg har. 

Mitt spørsmål går til personer som kjenner seg igjen i det å være sjenert (sjenanse, sjenerthet) / og som tidligere har vært sjenert, og som derfor har litt tanker og refleksjoner om dette. Gjerne svar dere som har noen år bak dere, alders-erfaring. 

1. Kan det å være sjenert være en viktig årsak til at man går rundt å er singel? Som mann, er det kanskje en ulempe å være sjenert ettersom det ligger litt i naturen at vi menn må ta initiativ selv om det idag er mange kvinner som tar "insj"?

2. Jeg vet ikke helt, men sjenanse er vel ingen positiv egenskap - ettersom det kanskje fører til større begrensinger og hinder enn nødvendig - og derfor er man heller ikke seg selv? 

 

Jeg ønsker å høre andres refleksjoner rundt det å være sjenert og singel. Vokste du fra deg sjenanse, åpnet det seg en ny verden når du ble kvitt denne? Altså før/etter. 

Jeg er mann, forresten. Og ønsker gjerne råd. 

Anonymkode: 7ea3d...ffa

Det blir ikke dame på deg hvis du er sjenert. Sånn er det bare ...det er få single damer å i Norge og du kan banne på at det er flere mannfolk enn akkurat deg som kjemper om hennes oppmerksomhet. Enten det er på jobben, facebook, venner, tinder, you name it...damer kan slippe unna med å være dumme, sjenerte, ha psykiske problemer, fattige osv osv ..som mannfolk så kan du ikke det :)

Eneste måten å bli kvitt sjenansen er å forstå hvor stort handicap det faktisk er for deg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Xcase33 skrev:

Det blir ikke dame på deg hvis du er sjenert. Sånn er det bare ...det er få single damer å i Norge og du kan banne på at det er flere mannfolk enn akkurat deg som kjemper om hennes oppmerksomhet. Enten det er på jobben, facebook, venner, tinder, you name it...damer kan slippe unna med å være dumme, sjenerte, ha psykiske problemer, fattige osv osv ..som mannfolk så kan du ikke det :)

Eneste måten å bli kvitt sjenansen er å forstå hvor stort handicap det faktisk er for deg.

 

jeg får nesten vondt av deg. Er du sjenert? Siden du aldri får deg dame? Blitt avvist av hun du likte?
Jeg er også litt bitter, men ikke fordi jeg ble avvist, men fordi hele tiden det kan klaffe så passer han ikke inn i livet mitt.

Anonymkode: 40d05...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

jeg får nesten vondt av deg. Er du sjenert? Siden du aldri får deg dame? Blitt avvist av hun du likte?
Jeg er også litt bitter, men ikke fordi jeg ble avvist, men fordi hele tiden det kan klaffe så passer han ikke inn i livet mitt.

Anonymkode: 40d05...e79

Jeg bor på en plass det ikke har vært single damer siden før krigen så tviler på det 😛 så sånn sett må du ikke få vondt av meg :)

Før eller siden så vil du jo statistisk sett bli kontaktet av en mann som passer inn i livet ditt....for deg handler det bare om å være tilgjengelig :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xcase33 skrev:

Jeg bor på en plass det ikke har vært single damer siden før krigen så tviler på det 😛 så sånn sett må du ikke få vondt av meg :)

Før eller siden så vil du jo statistisk sett bli kontaktet av en mann som passer inn i livet ditt....for deg handler det bare om å være tilgjengelig :)

 

Må være følelsesmessig tilgjengelig da. Det er jeg ikke så ofte :( det er en jeg møter nå men jeg faller ikke for ham.

Anonymkode: 40d05...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Må være følelsesmessig tilgjengelig da. Det er jeg ikke så ofte :( det er en jeg møter nå men jeg faller ikke for ham.

Anonymkode: 40d05...e79

Vel mannfolk vil det alltids være nok av utenfor døren din når du er klar for å møte dem ;) så sånn sett har du råd til å være kresen bare det ikke går galskap i det. Ingen har alt ...selv ikke jeg 😛

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Xcase33 skrev:

Vel mannfolk vil det alltids være nok av utenfor døren din når du er klar for å møte dem ;) så sånn sett har du råd til å være kresen bare det ikke går galskap i det. Ingen har alt ...selv ikke jeg 😛

 

virker da som det er svært få mannfolk som vil ha et forhold da, som ikke bare vil pule. Utifra kg's kvinner å bedømme ihvertfall.

Anonymkode: 40d05...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

virker da som det er svært få mannfolk som vil ha et forhold da, som ikke bare vil pule. Utifra kg's kvinner å bedømme ihvertfall.

Anonymkode: 40d05...e79

Ikke de 10% av mannfolkene som har som hobby å sjekke opp kvinner og ligge med flest mulig da :P 

Ettersom mannfolk må ta første steget så er det jo "player" typen mannfolk som i de fleste tilfellene drar mest damer. 
Skal dere finne menn som er interessert i noe annet så må dere nok ta litt mer initiativ selv. Da den typen mannfolk ikke har som hobby og bare pule flest mulig kvinner. Ettersom de er interessert i noe mer enn akkurat bare det.

Så er det de 10% som er best på det og så de utkonkurrerer menn som nok egentlig er mer forholdsmateriale. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Xcase33 skrev:

Ikke de 10% av mannfolkene som har som hobby å sjekke opp kvinner og ligge med flest mulig da :P 

Ettersom mannfolk må ta første steget så er det jo "player" typen mannfolk som i de fleste tilfellene drar mest damer. 
Skal dere finne menn som er interessert i noe annet så må dere nok ta litt mer initiativ selv. Da den typen mannfolk ikke har som hobby og bare pule flest mulig kvinner. Ettersom de er interessert i noe mer enn akkurat bare det.

Så er det de 10% som er best på det og så de utkonkurrerer menn som nok egentlig er mer forholdsmateriale. 

når det er slik at 10% drar damer, så kommer det vel gang på gang til å være den jeg burde holde meg unna som jeg får følelser for? jeg tenner ikke på menn som aldri tar initiativ, og er han svært kjekk og ikke tar initiativ så har han mest sannsnylig dame. 
Så, det du mener er altså, at tar mannen initiativ så er han en player. 
De som ikke tar initiativ er ikke playere.
Vel, det er en som på mange måter er veldig kjedelig som jeg driver å treffer nå, men det var han som tok initiativ. Han er ikke player isf.

Anonymkode: 40d05...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...