Gå til innhold

Samboer vil dele bilder på SM


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kun venner og familie på Facebook, det er sikkert sjokkerende for noen, men vanligere og vanligere.

Dvs at det er ingen jeg er redd skal se bilder av mine barn.

Det betyr ikke at jeg deler ukritisk, men bilde etter fødsel, et feriebilde i ny og ne, skolestart-bilde. Ser ingen problem med å dele vanlige og uskyldige bilder der. 

Helt vanlig i min omgangskrets å gjøre det slik.

Anonymkode: 3e8ee...04c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her sliter vi med uenighet ang deling av ting på nettet. Vår datter er enda ikke født(termin om 1 uke), og jo nærmere vi kommer fødsel, jo værre blir det. Jeg har sagt at bilder av mini er uaktuelt på alle sosiale medier, men han er helt uenig!! Han ville først annonsere graviditeten, men det fikk han ikke lov til da vi tidligere har opplevd dødfødsel, og jeg absolutt ikke ville ha oppmerksomhet dersom noe liknende hadde skjedd. Nå er han helt innstilt på at han MÅ dele bilde av mini når hun blir født, fordi «alle andre gjør det». Han er for at alle skal få legge ut bilder av henne når det passer de, og da alt ifra besteforeldre til venner. 

Jeg har ei bekjent som la ut bilder på sin fb av datteren sin de første årene, og disse bildene har i ettertid blitt misbrukt av en som var venn av en venn på fb. Jeg vil ikke risikere det samme, og man vet aldri hva man kommer borti på fb og liknende. Vet blant annet om mange som har blitt «venn» med folk på fb uten at de i det hele tatt har godtatt eller sendt forespørsel.

Jeg har sagt til samboer at han får lage en privat Instagram med nærmeste familie og venner, hvor han legger ut bilder som kompromiss, men det kommer ikke på tale.. 

Hva skal jeg gjøre for å overbevise han?! (Dette gjelder forsåvidt også foreldrene hans, da de ikke forstår at de ikke får legge ut bilder. Mine foreldre er helt enige, og forstår avgjørelsen min).

Anonymkode: 0562c...7b9

Med en så stor uenighet om så vesentlige ting, så er det rart dere 1. Kan være samboere, 2. Du har valgt å få barn med han, 3. At dere fortsatt er samboere. 

Grunnleggende ting er noe man bør bli enige om tidlig. Er man ikke enige om så grunnleggende ting som å dele bilder i sosiale medier, så er det vanskelig å tro at man kan være enig om andre grunnleggende ting når man bor og skal ha barn sammen.

Anonymkode: 920c3...991

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg er veldig bevisste på sikkerhet rundt det med å dele bilder av barn på Internett, og kommer til å unngå å dele biler av barnet vårt på FB og IG. Om det skal deles et bilde der, en eller annen gang, blir det IKKE med ansikt, og fullt påkledd. Familie kommer til å få streng beskjed om at det ikke er ok for oss å dele bilder av vårt barn på SoMe under noen omstendigheter, noe vi vet vil bli respektert, siden jeg har et søskenbarn som har gjort det samme. Vi kommer til å bruke en lukket gruppe på Snapchat til å dele bilder av barnet med familie, men ser ikke for oss at dette blir hyppig. 

Jeg tenker at all deling av barn i SoMe handler om den som deler sitt behov for oppmerksomhet og skryt. Det har ingen positive utfall for et barn at bilder blir delt på SoMe, så jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk synes det er så greit å gjøre det. Jeg er sjeleglad for at FB og IG ikke fantes når jeg voks opp, og jeg er bare 25 år. Tenk å plutselig opprette en FB-profil og for første gang se din mors eller fars konto, og så ser du at de har publisert mangfoldige bilder av deg i hytt og pine, som du kanskje ikke var klar over lå der. Jeg tror jeg hadde følt at de hadde krenket mitt privatliv, og det er jo det det handler om. Og ikke minst sikkerheten. Har sett at noen skriver at det ikke skader barnet osv, og at det er hysterisk å ikke dele bilder, for hvem vil vel ha bilder av ditt barn? Vell, kjære deg. Du er sannsynligvis venn med en del på FB og har en del følgere på IG - er du 100% sikker på at INGEN av de er pedofil? Eller om noen slektninger eller venner deler bildet du publiserte, er du sikker på at ingen av deres venner er pedofile, eller har andre onde hensikter? Synes du at det er ok å tenke på at en gammel skolekamerat kanskje sitter å nyter bildet av barnet ditt som spiser is, eller drikker vann? 

Dette er helt opp til folk selv. Men å si noe så ignorant som at ingen har nytte av et bilde av ditt barn... Wow. Og hva med at FB og IG eier bildene du publiserer? Er det ingen her som tenker på det? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det å av og til legge ut bilde av påkledd barn, folk kan jo like lett knipse 100 bilder av barnet ditt med mobilen sin på gata. Syns det er litt hysteri at man ikke kan dele et par bilder i året. Men de på facebooken min som legger ut titalls badebilder syns jeg ikke noe om, finnes en mellomting. 

Anonymkode: 60a1d...5f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaiaermeg skrev:

Mannen og jeg er veldig bevisste på sikkerhet rundt det med å dele bilder av barn på Internett, og kommer til å unngå å dele biler av barnet vårt på FB og IG. Om det skal deles et bilde der, en eller annen gang, blir det IKKE med ansikt, og fullt påkledd. Familie kommer til å få streng beskjed om at det ikke er ok for oss å dele bilder av vårt barn på SoMe under noen omstendigheter, noe vi vet vil bli respektert, siden jeg har et søskenbarn som har gjort det samme. Vi kommer til å bruke en lukket gruppe på Snapchat til å dele bilder av barnet med familie, men ser ikke for oss at dette blir hyppig. 

Jeg tenker at all deling av barn i SoMe handler om den som deler sitt behov for oppmerksomhet og skryt. Det har ingen positive utfall for et barn at bilder blir delt på SoMe, så jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk synes det er så greit å gjøre det. Jeg er sjeleglad for at FB og IG ikke fantes når jeg voks opp, og jeg er bare 25 år. Tenk å plutselig opprette en FB-profil og for første gang se din mors eller fars konto, og så ser du at de har publisert mangfoldige bilder av deg i hytt og pine, som du kanskje ikke var klar over lå der. Jeg tror jeg hadde følt at de hadde krenket mitt privatliv, og det er jo det det handler om. Og ikke minst sikkerheten. Har sett at noen skriver at det ikke skader barnet osv, og at det er hysterisk å ikke dele bilder, for hvem vil vel ha bilder av ditt barn? Vell, kjære deg. Du er sannsynligvis venn med en del på FB og har en del følgere på IG - er du 100% sikker på at INGEN av de er pedofil? Eller om noen slektninger eller venner deler bildet du publiserte, er du sikker på at ingen av deres venner er pedofile, eller har andre onde hensikter? Synes du at det er ok å tenke på at en gammel skolekamerat kanskje sitter å nyter bildet av barnet ditt som spiser is, eller drikker vann? 

Dette er helt opp til folk selv. Men å si noe så ignorant som at ingen har nytte av et bilde av ditt barn... Wow. Og hva med at FB og IG eier bildene du publiserer? Er det ingen her som tenker på det? 

Helt enig med deg! 

Behovet for oppmerksomhet, skryt, hjerter og likes kommer foran ens eget barn sin sikkerhet. Virker ikke som enkelte har forstått, eller vil forstå hva nettvett er. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaiaermeg skrev:

Mannen og jeg er veldig bevisste på sikkerhet rundt det med å dele bilder av barn på Internett, og kommer til å unngå å dele biler av barnet vårt på FB og IG. Om det skal deles et bilde der, en eller annen gang, blir det IKKE med ansikt, og fullt påkledd. Familie kommer til å få streng beskjed om at det ikke er ok for oss å dele bilder av vårt barn på SoMe under noen omstendigheter, noe vi vet vil bli respektert, siden jeg har et søskenbarn som har gjort det samme. Vi kommer til å bruke en lukket gruppe på Snapchat til å dele bilder av barnet med familie, men ser ikke for oss at dette blir hyppig. 

Jeg tenker at all deling av barn i SoMe handler om den som deler sitt behov for oppmerksomhet og skryt. Det har ingen positive utfall for et barn at bilder blir delt på SoMe, så jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk synes det er så greit å gjøre det. Jeg er sjeleglad for at FB og IG ikke fantes når jeg voks opp, og jeg er bare 25 år. Tenk å plutselig opprette en FB-profil og for første gang se din mors eller fars konto, og så ser du at de har publisert mangfoldige bilder av deg i hytt og pine, som du kanskje ikke var klar over lå der. Jeg tror jeg hadde følt at de hadde krenket mitt privatliv, og det er jo det det handler om. Og ikke minst sikkerheten. Har sett at noen skriver at det ikke skader barnet osv, og at det er hysterisk å ikke dele bilder, for hvem vil vel ha bilder av ditt barn? Vell, kjære deg. Du er sannsynligvis venn med en del på FB og har en del følgere på IG - er du 100% sikker på at INGEN av de er pedofil? Eller om noen slektninger eller venner deler bildet du publiserte, er du sikker på at ingen av deres venner er pedofile, eller har andre onde hensikter? Synes du at det er ok å tenke på at en gammel skolekamerat kanskje sitter å nyter bildet av barnet ditt som spiser is, eller drikker vann? 

Dette er helt opp til folk selv. Men å si noe så ignorant som at ingen har nytte av et bilde av ditt barn... Wow. Og hva med at FB og IG eier bildene du publiserer? Er det ingen her som tenker på det? 

Hvor gammelt barn har du? Mitt barn synes det var stas å se utklippet av nyfødt-bildet fra lokalavisen. Og når facebook kom, så var det stas å se gratulasjoner (vi sendte ikke inn bursdag til avisen). Og ja, selvsagt er det for oppmerksomhet og skryt! Min tenåring synes det er koselig fortsatt når jeg får opp minner på fb om den ene dagen i året jeg delte bursdagsbilde. 

Virker ikke som du og mange flere evner å finne balansen. Det er enten eller i deres hode. 

Totalt har mitt barn bursdagsbilder fra 6 år til 14 år på facebook, samt to bilder fra en ferietur og et bilde fra en annen sammenheng. Totalt 11 bilder. 

Så lenge man faktisk gidder å sette seg inn i personverninnstillingene, tenker over hva slags bilder man deler og hvilken mengde, så er dette like uproblematisk som å sende inn til avisen. 

Anonymkode: 5573f...d0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammelt barn har du? Mitt barn synes det var stas å se utklippet av nyfødt-bildet fra lokalavisen. Og når facebook kom, så var det stas å se gratulasjoner (vi sendte ikke inn bursdag til avisen). Og ja, selvsagt er det for oppmerksomhet og skryt! Min tenåring synes det er koselig fortsatt når jeg får opp minner på fb om den ene dagen i året jeg delte bursdagsbilde. 

Virker ikke som du og mange flere evner å finne balansen. Det er enten eller i deres hode. 

Totalt har mitt barn bursdagsbilder fra 6 år til 14 år på facebook, samt to bilder fra en ferietur og et bilde fra en annen sammenheng. Totalt 11 bilder. 

Så lenge man faktisk gidder å sette seg inn i personverninnstillingene, tenker over hva slags bilder man deler og hvilken mengde, så er dette like uproblematisk som å sende inn til avisen. 

Anonymkode: 5573f...d0f

Jeg skriver da at vi muligens kommer til å dele bilder av barnet en sjelden gang på FB og IG, men at de gangene blir det fullt påkledd og ingen ansikt, i tillegg til at vi kommer til å dele bilder til familie på lukket snapgruppe - hvordan er dette ikke en balanse? Det virker mer ut som at det er enten eller i ditt hode.

Uansett hvor mye du setter deg inn i personverninnstillingene, vet du ikke hvem av dine venner som kanskje har onde intensjoner. Og det er fremdeles plattformen som har eierskap på bildet du publiserer. Da er det plutselig ikke like uproblematisk som å sende inn i avisen - noe vi forøvrig heller ikke kommer til å gjøre. Hva i alle dager? Du har da vell andre måter å vise at du er stolt og glad i barnet ditt, enn å dele bilder som barnet ikke har samtykket til at du delte? 

Jeg har flere familiemedlem som deler av sine barn i hytt og pine, og det får de bare styre på med. Det er helt greit at "dere" gjør dette, men åpne øynene litt og slutt å være så naiv. Hva om barnet ditt hadde sagt til deg at de synes det var ubehagelig at du la ut de bildene fra bursdagene på FB? Hadde du fått dårlig samvittighet? Slettet de? Hvorfor er ikke det nok å dele feks bilder du har på mobilen fra familieselskapene opp gjennom tidene? Hvorfor kan ikke du sette sammen en egen "presentasjon" av bilder fra barnet var 0 - dagens alder, så barnet får sett bilder utenom SoMe? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med en så stor uenighet om så vesentlige ting, så er det rart dere 1. Kan være samboere, 2. Du har valgt å få barn med han, 3. At dere fortsatt er samboere. 

Grunnleggende ting er noe man bør bli enige om tidlig. Er man ikke enige om så grunnleggende ting som å dele bilder i sosiale medier, så er det vanskelig å tro at man kan være enig om andre grunnleggende ting når man bor og skal ha barn sammen.

Anonymkode: 920c3...991

TS her.

Hvordan kan bruk av sosiale medier være en grunnleggende ting i et forhold?! Tror du det var en problemstilling når vi ble sammen for 8 år siden; om det skulle bli delt bilder av vår fremtidige unge på sosiale medier? NEI!!

Og ja; vi er stort sett veldig enige i det aller, aller meste!

Anonymkode: 0562c...7b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg ikke lagt ut noe på Facebook, heller ikke for å fortelle at jeg var gravid. Jeg la det ut på instagrammen min, som er lukket, men jeg har ganske mange følgere. Det samme gjorde jeg da baby ble født og har også lagt ut kanskje 7-8 bilder etter ankomst på 2 år. Jeg reagerer på når (spesielt) mor legger ut i vide og hele om barnet sitt både på Facebook, Instagram, instastories og snap hver. Eneste. Jævla. Dag, flere ganger om dagen, mensdag fordi jeg finner det irriterende :P 

Anonymkode: 61900...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer og jeg var enige på forhånd om å ikke legge ut bilder av baby. Jeg ville heller ikke legge ut at jeg var gravid. De som var naturlig å fortelle det til fikk beskjed om det, og jeg vil ikke dele det med "hele verden" om noe ikke skulle gå bra. Etter jeg fødte la jeg ut bilde av meg selv med vognen på trilletur, på den måten fikk jeg mye oppmerksomhet og gratulasjoner, uten at baby ble eksponert. Jeg har også lagt ut bilde av av at jeg har spist spekeskinke og brie:) da er fokuset på meg, og at jeg har blitt mamma. Det er jo gøy med "likes" men syns ikke man skal eksponere barnet sitt for sine egne behov. Jeg ville IKKE likt å visst at mine foreldre delte masse barnebilder på den måten.

Til slutt kan jeg jo si at de som ØNSKER bilder, de får så mye de vil. Det er ikke sikkert folk jeg gikk på ungdomsskolen med ønsker å se mye bilder av barna mine, men barnets besteforeldre/tanter/onkler/noen venner osv får ikke nok og blir spammet på MMS 😄

Anonymkode: b2135...a3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kaiaermeg skrev:

Jeg skriver da at vi muligens kommer til å dele bilder av barnet en sjelden gang på FB og IG, men at de gangene blir det fullt påkledd og ingen ansikt, i tillegg til at vi kommer til å dele bilder til familie på lukket snapgruppe - hvordan er dette ikke en balanse? Det virker mer ut som at det er enten eller i ditt hode.

Uansett hvor mye du setter deg inn i personverninnstillingene, vet du ikke hvem av dine venner som kanskje har onde intensjoner. Og det er fremdeles plattformen som har eierskap på bildet du publiserer. Da er det plutselig ikke like uproblematisk som å sende inn i avisen - noe vi forøvrig heller ikke kommer til å gjøre. Hva i alle dager? Du har da vell andre måter å vise at du er stolt og glad i barnet ditt, enn å dele bilder som barnet ikke har samtykket til at du delte? 

Jeg har flere familiemedlem som deler av sine barn i hytt og pine, og det får de bare styre på med. Det er helt greit at "dere" gjør dette, men åpne øynene litt og slutt å være så naiv. Hva om barnet ditt hadde sagt til deg at de synes det var ubehagelig at du la ut de bildene fra bursdagene på FB? Hadde du fått dårlig samvittighet? Slettet de? Hvorfor er ikke det nok å dele feks bilder du har på mobilen fra familieselskapene opp gjennom tidene? Hvorfor kan ikke du sette sammen en egen "presentasjon" av bilder fra barnet var 0 - dagens alder, så barnet får sett bilder utenom SoMe? 

Folk som kommer med slike utsagn er det ikke noe poeng å diskutere med. Du mangler grunnleggende juridisk og teknisk innsikt i hvordan digitale plattformer fungerer. 

Anonymkode: 5573f...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Hvordan kan bruk av sosiale medier være en grunnleggende ting i et forhold?! Tror du det var en problemstilling når vi ble sammen for 8 år siden; om det skulle bli delt bilder av vår fremtidige unge på sosiale medier? NEI!!

Og ja; vi er stort sett veldig enige i det aller, aller meste!

Anonymkode: 0562c...7b9

Dette handler ikke bare om å dele bolder av ett barn på nettet men om hvordan man er like i sin holdning til bruk og deling av privatlivet. Har dere heller ikke diskutert det, kanskje? 

Jeg har vanskeligheter med å ta problemstillingen din seriøst. 

Anonymkode: 920c3...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som kommer med slike utsagn er det ikke noe poeng å diskutere med. Du mangler grunnleggende juridisk og teknisk innsikt i hvordan digitale plattformer fungerer. 

Anonymkode: 5573f...d0f

Forklar meg hvor jeg tar feil? 

Jeg synes da heller at det er vanskelig å diskutere med "slike som deg" som stenger ned andre fordi du selv tror eller mener at du vet bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som kommer med slike utsagn er det ikke noe poeng å diskutere med. Du mangler grunnleggende juridisk og teknisk innsikt i hvordan digitale plattformer fungerer. 

Anonymkode: 5573f...d0f

http://gjest.blogg.no/1467023633_hvilke_rettigheter_ha.html

Det at plattformen har eierskap til bildene man publiserer er heller ikke hovedgrunnen til at vi ikke ønsker å publisere bilder av barnet vårt, så nå har du bare valgt deg ut ett av argumentene mine for å stenge ned hele ytringene min. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 0.48, AnonymBruker skrev:

Er så glad for at noen er opptatt av å beskytte barnet sitt og at barn selv skal få lov å bestemme over sin egen digitale identitet (når de blir voksne). Blir kvalm av foreldre som setter sine egne behov for bekreftelse foran barnet behov for beskyttelse! Bra det finnes noen som deg TS! 

Anonymkode: 98f6f...37d

Helt enig! Å kalle deg hysterisk er en hersketeknikk fordi man selv ikke innser konsekvensene av ukritisk deling av et annet menneske. 

Er glad du tar kampen!

Min mann får kun dele om barnet er tilnærmet anonymt og bildet har et poeng. Jeg tillater kun deling hvis han kan gjøre det på en måte som er til forbilde til de andre vennene hans som deler ukritisk. Det skal være et poeng at barnet ikke synes.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personvernet til barnet kommer først. Jeg er så lei av snapper med barn som gråter/er sinte/triste/leker i det uendelige. Om deres mann hadde klemt et mobilkamera opp i ansiktet på dere når dere har en dårlig dag, for deretter delt det med 15-200 pers, hadde dere fortsatt vært sammen med den mannen da??

nei jeg vet at det ikke er det TS snakker om, men veien dit er kort.

og dette med at «alle andre gjør det». Alle fulgte Hitler en gang i tiden, alle røyket, mange stemte på Trump. Å bruke menneskeheten kollektive idioti som argument er vel ikke den beste.

Anonymkode: 5d12a...2eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi legger ut bilde av babyen vår når den er født med "vital" informasjon, og vil også gjøre det tilsvarende i lokalavisa. Personlig synes jeg det er veldig rart når folk ikke annonserer at babyen er født, men jeg har ikke noe behov for å annonsere at jeg er gravid.

Anonymkode: c87d1...135

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av småbarn har ingenting å gjøre på FB. Nyfødt - greit nok men ikke når de blir gamlere. 

Han har ikke lov til å dele før dere begge er enige - ferdig med den saken.

Følgene all delingen får for barna som er blitt eksponert online daglig er det ingen som blir klare over før om 10-12 år når disse første barna er voksne. 

Anonymkode: 73275...343

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vente til 1 april med å dele nyheten når barnet er født. Bare på pur F.

Ingen ultralydbildet eller offentliggjøring av graviditeten på FB:) 

Barnet skal kun avbildes i ett håndholdt fotoalbum som de som vil kan bla i når de kommer på besøk. 

Det er ikke relevant for tidligere klassekamerater og gamle kollegaer eller bekjente fra barndommen å se mitt barn på fb hver bidige dag. Slikt blir bare ekstremt slitsomt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke bare om å dele bolder av ett barn på nettet men om hvordan man er like i sin holdning til bruk og deling av privatlivet. Har dere heller ikke diskutert det, kanskje? 

Jeg har vanskeligheter med å ta problemstillingen din seriøst. 

Anonymkode: 920c3...991

Han er faktisk typen som aldri deler noe på nett, bortsett fra noen innlegg på Facebook som gjelder fotball. Så jo, vi er enige om hvordan privatlivet skal eksponeres, bare ikke bilder av barnet. Og ja, i de yngre dager la vi ut bilder begge to på fb av oss to osv, men den tiden er over!

Anonymkode: 0562c...7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...