Gå til innhold

Samboer vil dele bilder på SM


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her sliter vi med uenighet ang deling av ting på nettet. Vår datter er enda ikke født(termin om 1 uke), og jo nærmere vi kommer fødsel, jo værre blir det. Jeg har sagt at bilder av mini er uaktuelt på alle sosiale medier, men han er helt uenig!! Han ville først annonsere graviditeten, men det fikk han ikke lov til da vi tidligere har opplevd dødfødsel, og jeg absolutt ikke ville ha oppmerksomhet dersom noe liknende hadde skjedd. Nå er han helt innstilt på at han MÅ dele bilde av mini når hun blir født, fordi «alle andre gjør det». Han er for at alle skal få legge ut bilder av henne når det passer de, og da alt ifra besteforeldre til venner. 

Jeg har ei bekjent som la ut bilder på sin fb av datteren sin de første årene, og disse bildene har i ettertid blitt misbrukt av en som var venn av en venn på fb. Jeg vil ikke risikere det samme, og man vet aldri hva man kommer borti på fb og liknende. Vet blant annet om mange som har blitt «venn» med folk på fb uten at de i det hele tatt har godtatt eller sendt forespørsel.

Jeg har sagt til samboer at han får lage en privat Instagram med nærmeste familie og venner, hvor han legger ut bilder som kompromiss, men det kommer ikke på tale.. 

Hva skal jeg gjøre for å overbevise han?! (Dette gjelder forsåvidt også foreldrene hans, da de ikke forstår at de ikke får legge ut bilder. Mine foreldre er helt enige, og forstår avgjørelsen min).

Anonymkode: 0562c...7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du overbevise han? Kan dere ikke bli enige på midten? Å dele nyfødtbilde er jo helt greit, det har folk gjort i åresvis i lokalavisen. En nyfødt klarer man ikke kjenne igjen heller, så om bildet skulle bli stjålet og misbrukt er ikke det verdens undergang. Verre når ungene blir større. 

Synes du er en smule hysterisk her. Les denne tråden for litt nyansering, en mellomting fungerer faktisk helt fint: 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1214080-foreldre-som-deler-babybilder-på-sosiale-medier/

Anonymkode: 5573f...d0f

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i å minimere bilder av barn på nettet, men det går jo an å gjøre en mellomting om han absolutt vil vise henne frem noe? Han kan dele noen få bilder med den nærmeste familien og venner i en privat samtale (messenger, whatsapp, osv). Det går også an å legge ut og ha instilling så bare utvalgte personer i vennelisten får sett det innlegget om det er på facebook. At alle andre skal dele bilder av deres barn er jeg ikke for i det hele tatt. Da er det enkelttilfeller dere godkjenner.

Endret av Moonwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Her har barnefar barn fra før og har delt bilder av barnet hyppig, så når vi nå får fellesbarn så måtte dette opp til diskusjon da jeg ikke ønsker dette. 

Jeg brukte tid på å finne gode argumenter på hvorfor ukritisk bildedeling på sosiale media er uheldig (forskning, artikler etc.) og viste han dette. I utgangspunktet, så må han akseptere at når dere har totalt forskjellig synspunkt på en sak, så må man finne en middelvei. Dette kan være ved å legge ut bilder som skjuler ansiktet til barnet, altså bild av typ en hånd eller la de fleste bildene bli tatt bakfra eller sensurere ansiktet til barnet. Eller, så kan man begrense publikum og la bildedelingstjeneste foregå på lukket konto eller i lukket gruppe.  

Her har vi blitt enige om at bildene skal sendes til familie og nære venner via sms. Ved spesielle anledninger kan bilder legges ut på Facebook/Instagram, men det skal være bilder som når visse kriterier (spesielle andledninger, fullt påkledd etc).  

Og jeg synes det er en selvfølge at besteforeldre osv. ikke tar det for gitt at de kan legge ut bilder i hytt og gevær, men om dette er noe man kan forvente - så bør man gi beskjed om at dere vil godkjenne det før det legges ut noe. 

 

 

Anonymkode: 125a4...43c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger ut bilder av barna i sosiale medier uten å vise ansikt. Ofte tatt bilde bakfra. evt legger dere ut nyfødtbilde der du bare ser hånden eller foten til babyen. Det går vel an?

Anonymkode: aa87a...b14

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ikke bare ta med bilde og vise til venner, kollegaer og familie, eller sende bilde på Mail eller melding, isteden for å på død og liv skal blottlegge for hele verden, bilde av det stakkars barnet som ikke en gang har noen stemmerett? 

Om han har så stort oppmerkosomhetsbehov, så får det behovet faktisk vike i dette tilfellet, det synes jeg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du overbevise han? Kan dere ikke bli enige på midten? Å dele nyfødtbilde er jo helt greit, det har folk gjort i åresvis i lokalavisen. En nyfødt klarer man ikke kjenne igjen heller, så om bildet skulle bli stjålet og misbrukt er ikke det verdens undergang. Verre når ungene blir større. 

Synes du er en smule hysterisk her. Les denne tråden for litt nyansering, en mellomting fungerer faktisk helt fint: 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1214080-foreldre-som-deler-babybilder-på-sosiale-medier/

Anonymkode: 5573f...d0f

Hysterisk og hysterisk.. vet ikke jeg. Men hva er så viktig med å dele alt egentlig? Hvorfor? Er det for oppmerksomhet? Liker man følelsen av å få gratulasjoner i massevis? Eller er det for ren informasjon man deler slike ting? 

Jeg har bare litt problemer med å forstå hvorfor man skal vise frem så mye av det private livet sitt til resten av verden, når man egentlig bare kjenner en brøkdel av dem man viser frem til. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 barn, finnes ikke bilder av de på nettet. Klart å holde de borte fra det i 10 år, og ja, alle andre gjør det, jeg var ung mor, og jeg fikk barn i en tid der unge mødre startet blogger om barna sine og skrev om hverdagen sin. Alle andre, men ikke jeg. Er så glad for det idag, oppriktig stolt av meg selv!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sizz- skrev:

Hysterisk og hysterisk.. vet ikke jeg. Men hva er så viktig med å dele alt egentlig? Hvorfor? Er det for oppmerksomhet? Liker man følelsen av å få gratulasjoner i massevis? Eller er det for ren informasjon man deler slike ting? 

Jeg har bare litt problemer med å forstå hvorfor man skal vise frem så mye av det private livet sitt til resten av verden, når man egentlig bare kjenner en brøkdel av dem man viser frem til. 

Hvem har sagt man skal dele alt? Du siterer meg, men jeg fronter en mellomting, ikke "alt". 

Og ja, de fleste setter pris på gratulasjoner når et barn er født, noen har giftet seg eller kondolanser når noen er døde. 

Å legge ut et bilde på facebook med venner som publikum for å fortelle at man har blitt foreldre og at barnet er frisk er da minst like godkjent som å sende det til avisen der 98% er ukjente. 

Anonymkode: 5573f...d0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt man skal dele alt? Du siterer meg, men jeg fronter en mellomting, ikke "alt". 

Og ja, de fleste setter pris på gratulasjoner når et barn er født, noen har giftet seg eller kondolanser når noen er døde. 

Å legge ut et bilde på facebook med venner som publikum for å fortelle at man har blitt foreldre og at barnet er frisk er da minst like godkjent som å sende det til avisen der 98% er ukjente. 

Anonymkode: 5573f...d0f

Å legge ut noe på face er det samme som å stille seg opp på Torgallmenningen eller førstesiden i lokalavisen og rope ut/skrive med stor skrift «jeg har fått barn, se på bildet mitt». Et oppmerksomhetsbehov med andre ord. Og greit nok med et lite bilde av barnet og familien som de fleste gjør i avisen, men det er ofte ikke snakk om kun 1 bilde, det er ofre veldig mange flere videre etter som bsrnet blir større. Bilder som barnet aldri har sagt ja til å deles med hele verden. For det er ikke «bare venner og familie» som du sier som ser dette man legger ut på Facebook, med mindre man er veldig selektiv i forhold til hvem man har på vennelisten sin, noe de fleste nå til dags ikke er. Hele verden kan se det du legger ut, ikke bare lokalavisens lesere om du hadde kun lagt ut et lite bilde der. 

Syns bare det er veldig mye behov for ditt og datt av foreldre som higer etter gratulasjoner i hytt og gevær, som går ut over de som faktisk er hovedpersonene her og som i tillegg ikke får sagt sin mening; barna. Og det blir veldig feil for meg. Syns barna skal få bestemme om bilder av dem skal florere på Internett eller ikke, så jeg deler ikke noe bilder av barna mine. De får de ta avgjørelsen om selv når de blir store nok til det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt det problemet med samboeren, der har vi vært veldig enige. Datteren vår er ett år, og det ligger tre bilder av henne på sosiale medier (blant annet det "obligatoriske" vi har fått en jente - nyføtbildet). Og that's it. Vi bruker snap og messenger mye heller, og lagrer i sky med fler-trinns-innlogging. Alle som ligger ute er hun under to måneder også. To har vi lagt ut selv, et har et nært familiemedlem lagt ut.
Hvis noen har lyst å legge ut noe av henne, inkludert oss, skal vi spørres først, og vi skal diskutere det og være enige om avgjørelsen. Enda har vi ikke syntes det har vært greit med flere.

Andre familiemedlemmer har det vært verre med. Jeg har måttet be 4 stykker på min side om å fjerne bilder de hadde lagt ut, og han har måtte sagt fra til 6!

For oss handler det om digital identitet. Lik det eller ikke, det digitale livet tar mer og mer over, og datteren vår skal få lov til å fremstille seg (nesten) slik hun selv vil på nett når hun blir gammel nok. Hennes digitale identitet skal få slippe å være farget av et utall bilder som både er tatt og publisert uten hennes samtykke.

Anonymkode: 37640...613

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad for at noen er opptatt av å beskytte barnet sitt og at barn selv skal få lov å bestemme over sin egen digitale identitet (når de blir voksne). Blir kvalm av foreldre som setter sine egne behov for bekreftelse foran barnet behov for beskyttelse! Bra det finnes noen som deg TS! 

Anonymkode: 98f6f...37d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så glad for at noen er opptatt av å beskytte barnet sitt og at barn selv skal få lov å bestemme over sin egen digitale identitet (når de blir voksne). Blir kvalm av foreldre som setter sine egne behov for bekreftelse foran barnet behov for beskyttelse! Bra det finnes noen som deg TS! 

Anonymkode: 98f6f...37d

Enig! 👌🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Jeg har sagt til samboer at bilde av en hånd eller fot er helt innenfor hvis han vil annonsere fødsel, og det syns jeg faktisk. Er bare veldig imot det han vil, nemlig legge ut bilder av barnets ansikt/kropp. Og hvis han får lov til å legge ut bilder, så får vel foreldra hans lov til det også. De er sånne som deler ALT på Facebook, og de fikk et barnebarn for snart et år siden; han er det maange bilder av ute på deres felles fb, og den er i tillegg ikke lukket engang!!

Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å overbevise samboeren, men nesten enda værre med svigers, da de er for gamle til å forstå hva som skjer i verden i dag. 

Anonymkode: 0562c...7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi legger ut bilder av barna i sosiale medier uten å vise ansikt. Ofte tatt bilde bakfra. evt legger dere ut nyfødtbilde der du bare ser hånden eller foten til babyen. Det går vel an?

Anonymkode: aa87a...b14

TS her.

Jeg kommer sikkert til å legge ut bilder på min Instagram av feks vogn når vi er ute å triller, eller bilder som har noe med barnet å gjøre, men hvor barnet ikke er synlig. På min (lukkede) Instagram har jeg rundt 100 følgere(bare venner og familie jeg kjenner godt), og likevel skal det ikke bli lagt ut ansikt/kroppsbilde av barnet. På facebooken min husker jeg ikke sist gang jeg postet et bilde, det må være noen år siden..

Anonymkode: 0562c...7b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg kommer sikkert til å legge ut bilder på min Instagram av feks vogn når vi er ute å triller, eller bilder som har noe med barnet å gjøre, men hvor barnet ikke er synlig. På min (lukkede) Instagram har jeg rundt 100 følgere(bare venner og familie jeg kjenner godt), og likevel skal det ikke bli lagt ut ansikt/kroppsbilde av barnet. På facebooken min husker jeg ikke sist gang jeg postet et bilde, det må være noen år siden..

Anonymkode: 0562c...7b9

Ja det må da være lov:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Sizz- skrev:

Å legge ut noe på face er det samme som å stille seg opp på Torgallmenningen eller førstesiden i lokalavisen og rope ut/skrive med stor skrift «jeg har fått barn, se på bildet mitt». Et oppmerksomhetsbehov med andre ord. Og greit nok med et lite bilde av barnet og familien som de fleste gjør i avisen, men det er ofte ikke snakk om kun 1 bilde, det er ofre veldig mange flere videre etter som bsrnet blir større. Bilder som barnet aldri har sagt ja til å deles med hele verden. For det er ikke «bare venner og familie» som du sier som ser dette man legger ut på Facebook, med mindre man er veldig selektiv i forhold til hvem man har på vennelisten sin, noe de fleste nå til dags ikke er. Hele verden kan se det du legger ut, ikke bare lokalavisens lesere om du hadde kun lagt ut et lite bilde der. 

Syns bare det er veldig mye behov for ditt og datt av foreldre som higer etter gratulasjoner i hytt og gevær, som går ut over de som faktisk er hovedpersonene her og som i tillegg ikke får sagt sin mening; barna. Og det blir veldig feil for meg. Syns barna skal få bestemme om bilder av dem skal florere på Internett eller ikke, så jeg deler ikke noe bilder av barna mine. De får de ta avgjørelsen om selv når de blir store nok til det. 

Da får jeg sitere meg selv, innlegget du også siterte som du tydeligvis ikke har lest. Les linken, det finnes en mellomting. Du svarer meg som om jeg mener fri flyt av bilder. Eller som at mannen til TS mener fri flyt av bilder. Noen av oss er oppegående nok til å holde denne mellomlinjen. 

På min facebook har jeg få venner, og egen liste som kan se bilder. Bilder deles når barnet er født, og til bursdager. Akkurat som i lokalavisen. Det er flere lesere av lokalavisen, enn de 70 personene på min facebook som får se slike bilder. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du overbevise han? Kan dere ikke bli enige på midten? Å dele nyfødtbilde er jo helt greit, det har folk gjort i åresvis i lokalavisen. En nyfødt klarer man ikke kjenne igjen heller, så om bildet skulle bli stjålet og misbrukt er ikke det verdens undergang. Verre når ungene blir større. 

Synes du er en smule hysterisk her. Les denne tråden for litt nyansering, en mellomting fungerer faktisk helt fint: 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1214080-foreldre-som-deler-babybilder-på-sosiale-medier/

Anonymkode: 5573f...d0f

 

Anonymkode: 5573f...d0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får jeg sitere meg selv, innlegget du også siterte som du tydeligvis ikke har lest. Les linken, det finnes en mellomting. Du svarer meg som om jeg mener fri flyt av bilder. Eller som at mannen til TS mener fri flyt av bilder. Noen av oss er oppegående nok til å holde denne mellomlinjen. 

På min facebook har jeg få venner, og egen liste som kan se bilder. Bilder deles når barnet er født, og til bursdager. Akkurat som i lokalavisen. Det er flere lesere av lokalavisen, enn de 70 personene på min facebook som får se slike bilder. 

 

Anonymkode: 5573f...d0f

Ja hvis du har 70 stk på face og alle er nære venner som du ellers ville delt nyheten med i det virkelige liv, så er jeg litt med. Men nå har de fleste flere enn det, inkludert meg selv desverre, kolleger og alt mulig greier som jeg egentlig ikke kjenner lenger. Og det er derfor jeg selv ikke ville publisert noe sånt, fordi jeg mener de fleste på min Facebook ikke har noe med mitt liv å gjøre. Jeg deler ikke private ting til dem i virkeligheten så hvorfor skal jeg gjøre det på Internett, hvor i tillegg bildet blir tilgjengelig for hvem som helst å kopiere og gud vet hva folk kan finne på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er hysterisk å være så redd for å dele bilder av barn på Facebook. Hvem har liksom interesse av å stjele bilder av din lille skatt? Det er da nok av barnebilder på nett, hvorfor skulle akkurat dine bilder være så spesielle?

Jeg syns det er veldig hyggelig når folk deler fine påkledde bilder av barna sine. Hele hensikten med Facebook er jo å holde kontakten og ta del i livet til folk man ikke nødvendigvis snakker med daglig. Bilder av barn til lokalavis og klassebilder har man tatt i lang tid og jeg tror jeg hadde blitt skuffet av at min mor ikke hadde delt bilde i avisen av meg, når det var vanlig at alle andre annonserte fødsler.

Argumentet om at barn skal få velge selv sin digitale identitet tenker jeg er viktigere når de kommer i tenårene og risikerer å legge ut veldig mye rart. Som voksen blir jeg mer flau over alt det rare jeg hadde på meg, og meningene jeg hadde, enn hvordan jeg så ut som baby/småbarn.

Men altså, jeg er ikke for ukritisk deling av alle slags bilder, og i hopetall. Men noen få bilder i året må være greit. Fødsel, bursdag, første skoledag, 17. mai osv. Og selvfølgelig påkledd og gjerne smilende. 

Anonymkode: 921d6...ad1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere skal prøve å møtes på midten 😊 Her gikk jeg grundig gjennom vennelistene  på FB og Snap, + følgerne mine på insta og slettet MANGE som jeg ikke har noe å gjøre med lenger. Jeg deler av og til bilder av barnet mitt eller oss som familie på Instagram (lukket profil), men kun finere bilder hvor han er påkledd og fornøyd. Deler ikke bilder hvor han spiser og er grisete i fjeset, badebilder eller andre litt mer "sensitive" bilder. Annonserte det på fb 2-3 uker etter fødsel med bilde av babyen som nyfødt, kun fb venner som ser. Har også meg og babyen som forsidebilde der han er 6 mnd, det er offentlig men kommer nok ikke til å dele flere bilder på fb som alle kan se. 😊  Syns det er ok å dele bilder så lenge man har en viss kontroll over hvem som Ser, og anbefaler alle å gå gjennom følgere og venner! 😊😊 

Anonymkode: 56071...7ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...